KIRJALLINEN KYSYMYS 478/2011 vp
KK 478/2011 vp - Reijo Hongisto /ps
Tarkistettu versio 2.0
Naakkojen aiheuttamien vahinkojen vähentäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Naakka (Corvus monedula) on luonnonsuojelulailla rauhoitettu
erittäin harvinaisena ja uhanalaisena lintulajina. Väitetystä harvinaisuudestaan
huolimatta naakkaa esiintyy suuressa osassa läntistä Euraasiaa
ja myös Pohjois-Afrikassa. Suomessa naakkakannat ovat vahvimpia
maamme etelä-, länsi- ja itäosissa, mutta
naakan pesiä on aina Rovaniemelle ja Kemijärvelle
saakka. Arvio on, että Suomessa pesii noin 110 000—130 000
naakkaa, eli kovin harvinainen näky naakka ei ole.
Myös Pohjanmaalla naakat ovat yleistyneet, ja niitä näkee
lentelevän taajamien taikka lakeuksien yllä jo
satapäisinä parvina. Samassa suhteessa naakan
lisääntymisen kanssa lisääntyvät
myös naakan aiheuttamat vahingot. Naakkojen kirkumisesta
koituva meluhaitta ja häirintä sekä ulosteiden
sotkemat pihanurmet ovat vielä "lieviä" ongelmia.
Paljon suuremman ongelman muodostavat naakkojen tukkimat rakennusten
savuhormit, naakan ulosteiden pilaamat viljat viljasiiloissa sekä naakkojen
repimien tuorerehupaalien rehun pilaantuminen.
Naakat muuraavat mieluusti pesänsä rakennusten
savuhormeihin. Savesta ja risuista "muurattu" ja taitavasti hormin
tiiliväleihin nivottu pesä on erittäin
kestävä, eikä sitä useinkaan
saa rikottua hormia purkamatta. Tukittu savuhormi on paloturvallisuusriski.
Luonnonsuojelulaki kieltää rauhoitettujen
lintujen pesien rikkomisen ja pesinnän häirinnän muutoinkin.
Tilanne on ristiriitainen luonnonsuojelulain ja pelastuslain välillä,
sillä pelastuslain 3 luvun 13 §:n mukaan
rakennuksen omistajan, haltijan ja huoneiston haltijan velvollisuus on
huolehtia siitä, että tulisijat ja savuhormit
on huollettu ja puhdistettu.
Naakkojen aiheuttamista vahingoista on mahdollista saada korvausta
valtiolta. Kuulemani mukaan suurin yksittäinen summa — 33 000
euroa — on maksettu naakkaparvien sotkemasta kaaliviljelmästä.
10 000 euron korvaus on myös maksettu naakkojen
tuhoamasta hernepellosta, ja pienempiä korvaussummia on
maksettu revityistä pyöröpaaleista. Tiedossa
ei ole, onko korvauksia maksettu hajotetuista ja uudelleen muuratuista
savuhormeista, mutta ilmeisesti myös tuollaisista vahingoista
voi korvausta hakea. Hormiremonttien yhteydessä puhutaan
työ- ja materiaalikustannuksiltaan sadoista ja jopa tuhansista
euroista.
Naakkojen aiheuttamat vahingot ovat yleisiä ja lisääntyvät
koko ajan. Voidaan päätellä, että erittäin
uhanalaisena ja harvinaisena rauhoitettu naakka onkin todellisuudessa
perin yleinen varislintu, jonka suojelemiseen ei enää ole
tarvetta. Naakan luonnonsuojelulakiin perustuvan rauhoituksen poistaminen
oikeuttaisi naakan vahingoista kärsiviä suoraan
ja välittömästi torjumaan ja ennalta
ehkäisemään naakkaparvien aiheuttamia vahinkoja
ja tarvittaessa poistamaan naakan pesät savuhormeista ilman
seuraamusten pelkoa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä naakkojen aiheuttamien
vahinkojen vähentämiseksi ja naakan metsästyksen sallimiseksi?
Helsingissä 12 päivänä tammikuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Reijo Hongiston /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 478/2011 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä naakkojen aiheuttamien
vahinkojen vähentämiseksi ja naakan metsästyksen sallimiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Metsästyslain (615/1993)
5 §:ssä luetellaan riistaeläimet ja rauhoittamattomat
eläimet, joihin naakka ei kuulu. Luonnonsuojelulain (1096/1996)
37 §:n mukaisesti luonnonsuojelulakia sovelletaan Suomessa
ja Suomen talousalueella esiintyviin luonnonvaraisiin
eläimiin lukuun ottamatta metsästyslain 5 §:ssä tarkoitettuja
riistaeläimiä ja rauhoittamattomia eläimiä. Tällä perusteella
naakka on luonnonsuojelulailla rauhoitettu laji ja sitä koskevat
luonnonsuojelulain 39 ja 49 §:n rauhoitussäännökset.
Lajin harvinaisuus tai uhanalaisuus ei pelkästään
ole rauhoituksen edellytys.
Naakan rauhoitus ei ole kuitenkaan aivan ehdoton. Rauhoituksesta
voidaan poiketa muun muassa kansanterveyden ja yleisen turvallisuuden
turvaamiseksi sekä viljelmille, kotieläimille, metsille,
kalavesille ja vesistöille koituvan vakavan vahingon estämiseksi.
Muita tyydyttäviä ratkaisuja voivat olla tehokkaat
vahinkojen ennaltaehkäisyn keinot. Jos muuta tyydyttävää ratkaisua
ei ole, ja jokin lintudirektiivin (2009/147/ETY)
9 artiklan 1 kohdan perusteista täyttyy, voi alueellinen
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus myöntää hakijalle
luvan poiketa naakkaa koskevista 39 ja 49 §:n rauhoitussäännöksistä.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ovat
myöntäneet lupia poiketa naakan rauhoitussäännöksistä niille
tehtyjen hakemusten perusteella. Vuonna 2010 myönnettiin
viisi lupaa joista neljässä perusteena oli niiden
viljelmille aiheuttamat vahingot ja yhdessä kansanterveyden ja
yleisen turvallisuuden turvaaminen niiden elintarvikkeiden varastoinnille
ja jalostukselle aiheuttaman haitan vuoksi. Toimenpiteenä oli 200
naakan ampuminen, mutta myös muita keinoja, lintujen pelottelua
ja karkottamista, piti käyttää ampumisen
ohella.
Ympäristöministeriön päätöksen
(1626/1991) mukaan voidaan rauhoitettujen
lajien aiheuttamien vahinkojen korvaamiseksi maksaa avustuksia.
Vuonna 2010 alueellisille elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille
tuli 75 hakemusta, joiden yhteenlaskettu korvaussumma oli 154 000 euroa.
Naakan aiheuttamista vahingoista viljelmille ja rehupaaleille tehtiin
17 hakemusta, joiden perusteella maksettiin avustuksia 50 700 euroa.
Avustuksen saajia on kehotettu käyttämään avustus
mahdollisuuksien mukaan vahinkojen ennaltaehkäisyyn.
Naakan rauhoituksen poistaminen tarkoittaisi sitä,
että laji olisi lisättävä metsästyslain
muutoksella sen 5 §:ssä mainittuihin rauhoittamattomiin eläimiin.
Näitäkin koskee metsästysasetuksen (170/2011)
25 a §:n mukainen pesimäaikainen rauhoitus, josta
riistakeskukset voivat myöntää poikkeuksen,
jos lintudirektiivin 9 artiklan 1 kohdan edellytys
on olemassa eikä muuta tyydyttävää ratkaisua
löydy. Metsästyslain 7 luku säätelee
rauhoittamattomien eläinten pyydystämistä ja
tappamista.
Lintudirektiivin 10 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltioiden
on kiinnitettävä erityistä huomiota lintudirektiivin
liitteessä V lueteltuihin asioihin liittyvään
tutkimukseen ja työhön. Yksi näistä asioista
on lintujen aiheuttamien vahinkojen estämiseen tarkoitettujen
menetelmien kehittäminen ja edelleen kehittäminen.
Naakka on yleistynyt, sillä se hyödyntää rakennusten
ym. tarjoamia pesäpaikkoja, se käyttää elintarvikkeiden
jalostuksen ylijäämää, turkistarhoilta
ja rehuvalmistamoista sekä kaatopaikoilta löytämäänsä ravintoa.
Naakka on hyötynyt ilmaston muutoksesta ja leudoista talvista
ja se ei enää muuta talveksi. Naakka hyötyy
myös ihmisen läheisyydestä, jota sen
luontaiset viholliset välttävät.
Naakan lisäksi myös korppi, varis ja mustavaris
aiheuttavat vahinkoja. Lintujen aiheuttamia vahinkoja voidaan ehkäistä monilla
menetelmillä. Naakkojen käytöstä voidaan
manipuloida erilaisilla pelottimilla, joilla ne saadaan pysymään poissa
puutarha- ja muilta viljelmiltä. Kuivaheinä- ja
säilörehupaalit voidaan suojata verkoin tai tiheillä siimoituksilla.
Elintarvikkeiden varastoinnin ja jalostuksen käsittelyn
vaiheita ja rakenteita voidaan muuttaa niin, etteivät naakat pääse
kosketuksiin elintarvikkeiden kanssa. Naakat voidaan karkottaa navetoista
ym. rakennuksista saneeraamalla niistä pesimäajan
ulkopuolella naakkojen pesäpaikat ja aukot. Naakkojen pesät
savupiipuista voidaan poistaa pesintäajan ulkopuolella
ja ne tulisi varustaa rakenteilla, jotka estävät
uusien pesien rakentamisen. Yksi keino vähentää naakkakantaa
on saneerata elintarvikkeiden jalostuksen, rehuvalmistamojen ja
turkistarhojen mahdollistamat ravintolähteet sekä tehostaa
kaatopaikkojen hoitoa.
Ympäristöministeriö on kannustanut
eri tahoja vahinkojen ennaltaehkäisyn innovatiiviseen kehittämiseen.
Ympäristöministeriö on rahoittanut ennaltaehkäisyn
keinojen kehittämistä ja toimivuuden tutkimusta
ja naakan aiheuttamien haittojen hallintaa koskevaa selvitystä Helsingin yliopistossa.
Nämä ovat lintudirektiivin tarkoittamia muita
tyydyttäviä ratkaisuja sen sijaan, että rauhoitusmääräyksistä poikettaisiin
naakkoja tappamalla.
Luonnonsuojelulain mukaisista naakan rauhoitussäännöksistä myönnetty
poikkeus ehtoineen antaa mahdollisuudet puuttua akuuttiin ja paikalliseen
ongelmaan. Vahinkojen korvaamiseksi maksettavat avustukset ovat
myös keino selvitä niiden aiheuttamista taloudellista
ja usein odottamattomistakin tappioista. Pysyvämpänä ja kestävämpänä ratkaisuna
ongelmaan ympäristöministeriö pitää kuitenkin
vahinkojen ennaltaehkäisyn keinojen laajaa käyttöönottoa.
Helsingissä 17 päivänä helmikuuta
2012
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 478/2011 rd undertecknat
av riksdagsledamot Reijo Hongisto /saf:
Vad tänker regeringen vidta för åtgärder
för att minska förekomsten av skador förorsakade
av kajor och tillåta jakt på kajor?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I 5 § i jaktlagen (615/1993)
uppräknas de djurarter som räknas som vilt och
icke fredade djur, och dit hör inte kajan. Enligt 37 § i
naturvårdslagen (1096/1996)
tillämpas bestämmelserna i lagen på vilt
levande djurarter som förekommer naturligt i Finland och
Finlands ekonomiska zon, med undantag av vilt och icke-fredade djur
som avses i 5 § i jaktlagen. Enligt detta är
kajan en art som är fredad enligt naturvårdslagen,
och omfattas av de fridlysningsstadganden som avses i 39 och 49 § i naturvårdslagen.
Enbart att en art är sällsynt eller hotad är
inte en förutsättning för fridlysning.
Kajans fridlysning är ändå inte ovillkorlig. Undantag
från fridlysningsbestämmelserna kan beviljas bland
annat för säkerställande av människans
hälsa och den allmänna säkerheten, samt för
förhindrande av allvarliga skador på odlingar,
husdjur, skog, fiskevatten och vattendrag. Andra tillfredsställande
lösningar kan vara att använda effektiva metoder
för förebyggande av skador. Om det inte finns
någon annan tillfredsställande lösning,
och om något av de grundvillkor som anges i artikel 9.1
i fågeldirektivet (2009/147/EEG) uppfylls,
kan den regionala närings-, trafik- och miljöcentralen
bevilja sökande undantag från fridlysningsbestämmelserna
i 39 och 49 § rörande kajan.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna har
beviljat undantag från fridlysningsbestämmelserna rörande
kajor på basis av ansökningar som inlämnats
till centralerna. År 2010 beviljades fem tillstånd,
av vilka fyra motiverades med skador som fåglarna orsakar
på odlingar, och ett med säkerställande
av människans hälsa och den allmänna säkerheten
på grund av skador på livsmedel under lagring. Åtgärden
gick ut på att skjuta 200 kajor, men också andra
metoder, som t.ex. att skrämma eller jaga bort fåglarna,
skulle användas vid sidan av skjutningen.
Enligt miljöministeriets beslut (1626/1991) går
det att bevilja bidrag för ersättande av skador som
fridlysta arter förorsakat. År 2010 inlämnades
till de regionala närings-, trafik- och miljöcentralerna
75 ersättningsansökningar till ett sammanlagt
belopp om 154 000 euro. För skador på odlingar
och foderbalar orsakade av kajor inlämnades 17 ansökningar,
på vilka bidrag betalades till 50 700 euro. Mottagarna
har uppmanats att använda bidragen till att, i mån
av möjlighet, förebygga skador.
En upphävning av kajans fridlysning skulle innebära
att arten genom en ändring av jaktlagen skulle införlivas
med de icke-fridlysta arter som nämns i 5 §. Också för
dessa gäller den fredning under häckningstiden
som avses i 25 a § i jaktförordningen (170/2011),
från vilken viltcentralerna kan bevilja undantag, om det
villkor som avses artikel 9.1 i fågeldirektivet uppfylls
och någon annan tillfredsställande lösning
inte hittas. I 7 kap i jaktlagen regleras fångsten och
dödandet av icke fredade djur.
Enligt artikel 10.2 i fågeldirektivet ska medlemsstaterna ägna
särskild uppmärksamhet åt forskning och
arbete inom de ämnesområden som anges i bilaga
5 i direktivet. Ett av dessa är att ta fram och vidareutveckla
metoder för att förhindra skador orsakade av fåglar.
Kajan har blivit allmän eftersom den kan utnyttja
byggnader mm. som boplatser och kan utnyttja spill från
livsmedelsindustrin och från pälsfarmer, fodertillverkningsanläggningar
och avfallsplatser som föda. Kajan har haft nytta av klimatförändringen
och de milda vintrarna och flyttar inte längre bort till
vintern. Dessutom drar den nytta av närheten till människor,
som dess naturliga fiender undviker.
Förutom av kajor förorsakas skador också av korpar,
kråkor och råkor. Skador förorsakade
av fåglar kan förhindras med många olika
metoder. Kajornas beteende kan manipuleras med hjälp av olika
skrämmor, som håller dem borta från trädgårds-
och andra odlingar. Hö- och ensilagebalar kan skyddas med
nät eller tätt uppspända trådar. De
olika skeden och konstruktioner som används för
lagring och förädling av livsmedel kan ändras,
så att kajor inte längre kommer i kontakt med livsmedlen.
Kajor kan skrämmas bort från djurstall och andra
byggnader genom att utanför fåglarnas häckningstid
sanera bort eventuella boplatser och täppa till hål.
Utanför häckningstiden plockar man bort kajbon
från skorstenar, och utrustar dem med konstruktioner som
hindrar fåglarna att bygga nya bon. Ett sätt att
minska kajstammen är att sanera bort de näringskällor
fåglarna har i anslutning till livsmedelsförädling,
foderkök och pälsfarmer och att effektivera skötseln
av avstjälpningsplatser.
Miljöministeriet har uppmuntrat olika instanser till
att innovativt utveckla metoder för att förebygga
skador. Miljöministeriet har finansierat en utredning vid
Helsingfors universitet som går ut på att utveckla
förebyggande metoder och undersöka deras effektivitet
i fråga om att bemästra skador orsakade av kajor.
Detta är sådana andra tillfredsställande
lösningar som avses i fågeldirektivet, som kan
vidtas i stället för att bevilja undantag från
fridlysningsbestämmelserna och döda kajor.
De undantag från bestämmelserna om kajans fridlysning
som ingår i naturvårdslagen och villkoren i dem
ger möjligheter att ingripa vid akuta och lokala problem.
Också de bidrag som betalas som ersättning för
skador är ett sätt att kartlägga de ekonomiska
och ofta också oförutsedda förluster
de förorsakar. Miljöministeriet anser ändå att
en mer permanent och hållbar lösning på problemet
endast kan nås genom att på bred bas ta i bruk
olika skadeförebyggande metoder.
Helsingfors den 17 februari
2012
Miljöminister Ville Niinistö