KIRJALLINEN KYSYMYS 63/2011 vp
KK 63/2011 vp - Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Energiajuomien myynnin kieltäminen alle 15-vuotiaille
Eduskunnan puhemiehelle
Energiajuomien kulutus on kasvanut voimakkaasti viime
vuosien aikana. Vuonna 2004 energiajuomia myytiin yli 2,7 miljoonaa
litraa, ja vuonna 2010 myynti ylitti jo 10 miljoonaa litraa. Juomia
markkinoidaan erityisesti nuorille ja opiskelijoille, joiden keskuudessa
niistä on tullut lähes muoti-ilmiö. Huolestuttavaa
on se, että jo ala- ja yläkouluikäiset
käyttävät energiajuomia lähes
säännöllisesti. Erityisesti myymälähenkilökunta
on pannut huolestuneena merkille nuorten lisääntyneen
energiajuomien käytön erityisesti viikonloppujen
jälkeen, jolloin nuoret ostavat juomia väsymykseensä ja
aterioidensa korvikkeeksi.
Energiajuomien piristävä vaikutus on saatu aikaan
mm. kofeiinilla tai tauriinilla, jotka ovat lasten terveyden kannalta
haitallisia. Ne aiheuttavat lapsilla mm. kiihtyneisyyttä, ärtyneisyyttä, jännittyneisyyttä,
keskittymiskyvyn puutetta ja nukahtamisvaikeuksia. Tölkillisessä (0,33 l) energiajuomaa
on noin 105 milligrammaa kofeiinia ja isommassa (0,5 l)
160 milligrammaa. Ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä havaitaan
jo yli 125 milligramman päivittäisellä annoksella, kun
kyseessä on 50 kiloa painava nuori. Lisäksi energiajuomat
aiheuttavat hampaiden reikiintymistä sekä hammaseroosiota.
Elintarviketurvallisuusvirasto edellyttää energiajuomien
pakkausmerkinnöissä varoitusmerkintää siitä,
ettei tuote sovi lapsille, raskaana oleville eikä kofeiiniherkille
henkilöille. Tämä merkintä ei
ole riittävä. Tarvitaankin tiukempia toimia, että alle
15-vuotiaiden nuorten energiajuomien kasvava kulutus saadaan katkaistua
ja lasten terveys tätä kautta turvattua.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että energiajuomien
myynti alle 15-vuotiaille kielletään?
Helsingissä 31 päivänä elokuuta
2011
- Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra
puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Merja Mäkisalo-Ropposen /sd näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 63/2011 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että energiajuomien
myynti alle 15-vuotiaille kielletään?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Energiajuomilla tarkoitetaan kofeiinipitoisia virvoitusjuomia,
joita markkinoidaan erityisesti suorituskyvyn ja kestävyyden
parantamiseen. Juomat sisältävät myös
muita piristäviä yhdisteitä, kuten guaranaa,
tauriinia tai glukuronolaktonia. Lisäksi juomia on usein
täydennetty vaihtelevalla määrällä B-ryhmän
vitamiineja, inositolia ja koliinia. Energiajuomien keskeisten ainesosien
vaikutukset tunnetaan nykyisin varsin hyvin. Markkinoilla olevat
energiajuomat ovat koostumukseltaan hyvin samankaltaiset.
Kofeiinia saa kahvikupillisesta (0,2 l) noin 100 mg, tölkillisestä energiajuomaa
(0,33 l) noin 105 mg ja pullollisesta kolajuomaa (0,5 l) noin 65 mg.
Kofeiinin lähteitä ovat myös suklaa sekä suklaa-,
kahvi- ja kaakaojuomat ja -jälkiruoat. Pohjoismaisessa
hankkeessa, jonka raportti julkaistiin vuonna 2008, arvioitiin lasten
ja nuorten kofeiinialtistusta. Julkaistujen tutkimusten perusteella
50 kg painavalla nuorella päivittäinen noin 15
mg annos kofeiinia ei yleensä aiheuta haittavaikutuksia,
mutta yli 50 mg annoksilla kofeiininsietokyky voi lisääntyä.
Sietokyvyn kasvu on merkki kofeiiniriippuvuudesta, joka kehittyy säännöllisessä käytössä.
Alttiudessa kofeiinin haittavaikutuksille näyttäisi
myös olevan yksilökohtaisia eroja. Kofeiini voi
aiheuttaa lapsilla unihäiriöitä, tosin
aiheesta on tehty vähän tutkimuksia.
Suomessa kolajuomat ovat sekä alle kouluikäisillä että nuorilla
keskeinen kofeiinin lähde. Nuorilla myös kahvi
on merkittävä kofeiinin lähde. Energiajuomien
jatkuva suurkäyttö koskee hyvin pientä osaa
väestöstä. Nuorista vain noin 5 % juo
kahvia ja kolajuomia päivittäin sellaisia määriä,
jotka voivat aiheuttaa kofeiininsietokyvyn lisääntymistä.
Kofeiinipitoisten juomien kulutustiedot ovat Sydän- ja
verisuonitautien riskitekijöiden interventio -projektista,
ns. STRIP-projekti. Tiedot on kerätty 14—15-vuotiailta nuorilta vuosina 2004—2006.
Vuosina 2007—2008
toteutetun Yläkoululaisten ravitsemus ja hyvinvointi -tutkimuksen
(Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B 30/2008)
mukaan tytöistä 2 % ja pojista 8 % käytti
urheilu- ja energiajuomia. Lasten ruokavalio ennen kouluikää -raportin
(Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B 32/2008)
mukaan 1—6-vuotiaiden lasten tärkein kofeiinin
lähde on kolajuomat.
Kuluttajien riittävän tiedonsaannin merkitystä korostetaan
mm. Kuluttajapoliittisessa ohjelmassa, Terveyden edistämisen
politiikkaohjelmassa sekä Valtioneuvoston periaatepäätöksessä terveyttä edistävän
liikunnan ja ravinnon kehittämislinjoista. Liiallisen kofeiininsaannin
haittavaikutuksiin tulee ensisijaisesti vaikuttaa kuluttajainformaation,
viestinnän ja kasvatuksen keinoin.
Elintarvikkeiden pakkausmerkintälainsäädännön
mukaan yli 150 mg/l kofeiinia sisältävään juomaan
on nimen yhteyteen tehtävä merkintä "Korkea
kofeiinipitoisuus (...mg/ 100 ml)". Merkintää ei
vaadita juomiin, joiden nimessä on sana "kahvi" tai "tee".
Pakkausmerkintälainsäädäntö edellyttää lisäksi,
että pakkauksessa on oltava tarvittavat varoitusmerkinnät.
Suomessa Evira edellyttää, että runsaasti
kofeiinia sisältävissä juomissa, makeisissa,
purukumeissa, patukoissa ja muissa vastaavissa tuotteissa on erilliset
varoitukset lapsille, raskaana oleville ja kofeiiniherkille kuluttajille.
Lisäksi tuotteissa tulee olla tieto suurimmasta vuorokautisesta
käyttömäärästä. Tuotteiden
markkinoinnissa on otettava huomioon lapset, raskaana
olevat ja kofeiiniherkät henkilöt.
Uudessa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa elintarviketietojen
antamisesta kuluttajalle täsmennetään
runsaasti kofeiinia sisältävien elintarvikkeiden
merkintävaatimuksia. Yli 150 mg/l kofeiinia sisältävissä juomissa
on oltava samassa näkökentässä juoman
nimen kanssa maininta "Korkea kofeiinipitoisuus. Ei suositella lapsille
eikä raskaana oleville tai imettäville. Muissa
elintarvikkeissa, joihin on lisätty kofeiinia, on oltava
merkintä "Lisätty kofeiinia. Ei suositella lapsille
eikä raskaana oleville". Suomi ajoi aktiivisesti näiden
merkintävaatimusten sisällyttämistä EU-lainsäädäntöön.
Evira on toteuttanut useita hankkeita, joilla on ohjattu kuluttajia
pakkausmerkintöjen lukemiseen ja kerrottu pakkausmerkintöjen
hyödyntämisestä arkisten ruokavalintojen
ohjaamisessa. Evira on myös tuottanut kattavat ja monipuoliset nettisivut
energiajuomista ja niiden turvallisuudesta.
Elintarvikelainsäädännössä ei
ole myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä.
Elintarvikelainsäädännön perusteella
ei näin ollen voi kieltäytyä myymästä esimerkiksi
energiajuomia lapsille tai raskaana oleville. Elintarvikealan toimijat voivat
kuitenkin omalta osaltaan vaikuttaa lasten ja nuorten ostokäyttäytymiseen
tuotteiden markkinoinnin huolellisella suunnittelulla ja tuotteiden
sijoittelulla myymälöissä. Vähittäiskaupat voivat
myös perustuslain turvaaman elinkeinovapauden puitteissa
valita asiakkaansa edellyttäen, että valinta ei
ole syrjivää.
Lasten ja nuorten ruokailutottumusten terveen kehityksen ohjaaminen
ja tukeminen on ensisijaisesti huoltajien ja muiden lasten ja nuorten
kasvatukseen osallistuvien aikuisten vastuulla. Nuorten ravitsemukseen
voidaan parhaiten vaikuttaa muuttamalla ympäristöä terveellisiä valintoja
suosivaksi. Yhteisölliset keinot ovat osoittautuneet tehokkaiksi.
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuonna 2008 julkaisemassa Kouluruokailusuosituksessa
todetaan, että virvoitus-, energia- ja urheilujuomat eivät
ole kouluympäristöön kuuluvia välipaloja,
eikä näiden tuotteiden säännöllinen
myynti esim. automaateista tai kioskista kuulu kouluihin. Monet
koulut ovat näihin periaatteisiin sitoutuneet.
Käytettävissä olevan tiedon perusteella
energiajuomien myyntiehtojen kiristämisen mahdollistavia
lainsäädännön muutoksia ei pidetä tässä vaiheessa
perusteltuina. Energiajuomien merkintöjä ja markkinointia
koskevia vaatimuksia pidetään riittävinä.
Eviraa kannustetaan kehittämään edelleen
lapsille ja nuorille suunnattua kuluttajainformaatiota.
Helsingissä 15 päivänä syyskuuta
2011
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 63/2011 rd undertecknat
av riksdagsledamot Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Vilka åtgärder tänker regeringen
vidta för att förbjuda försäljning
av energidrycker till personer under 15 år?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Med energidrycker avses koffeinhaltiga läskedrycker
som marknadsförs särskilt för att förbättra
prestationsförmågan och uthålligheten.
Dryckerna innehåller också andra uppiggande föreningar
som till exempel koffein, guarana, taurin eller glukuronolakton.
Utöver detta har dryckerna ofta berikats med en varierande
mängd vitaminer ur gruppen B, inositol och kolin. Effekterna av
de viktigaste substanserna i energidrycker är rätt
så välkända i dag. Energidryckerna på marknaden
har en mycket liknande sammansättning.
En kopp kaffe (0,2 l) innehåller ca 100 mg koffein,
en burk energidryck (0,33 l) omkring 105 mg och en flaska
coladryck (0,5 l) ca 65 mg. Även choklad samt drycker och
efterrätter med choklad, kaffe och kakao innehåller
koffein. I en nordisk projektrapport från år 2008
ingår en studie om barns och ungdomars exponering för
koffein. Undersökningarna visar att en daglig koffeindos
på 15 mg inte vanligtvis medför negativa effekter
på en ung person på 50 kg, men doser på över
50 mg kan ge ökad tolerans mot koffein. Detta är
ett tecken på koffeinberoende som följer av en
regelbunden användning. Det ser också ut att det
finns individuella skillnader när det gäller känsligheten
för negativa effekter av koffein. Koffein kan också orsaka
sömnproblem hos barn, visserligen finns det få undersökningar
i ämnet.
Finska ungdomar och barn under skolåldern får
koffein främst ur coladrycker. För ungdomar är
kaffe också en betydande koffeinkälla. Endast en
mycket liten del av befolkningen använder dem kontinuerligt
i stora mängder. Av ungdomarna dricker endast fem procent
dagligen kaffe och coladrycker i sådana mängder
att det kan leda till ökad koffeintolerans. Uppgifterna
om konsumtionen av koffeinhaltiga drycker kommer från projektet
om förebyggande av riskfaktorer för hjärt-
och kärlsjukdomar (STRIP-projektet). Uppgifterna har samlats in bland 14—15-åriga
ungdomar under åren 2004—2006. Enligt undersökningen
Högstadieelevers kostvanor och välbefinnande (Folkhälsoinstitutets
publikationer B 30/2008) som genomfördes åren 2007—2008
använde två procent av flickorna och åtta
procent av pojkarna sport- och energidrycker. Enligt rapporten Barnets
kost före skolåldern (Folkhälsoinstitutets
publikationer B 32/2008) är coladryckerna
den viktigaste koffeinkällan för barn i åldern
1—6 år.
Vikten av tillräcklig information till konsumenterna
betonas bl.a. i det konsumentpolitiska programmet, politikprogrammet
för hälsofrämjande och i statsrådets
principbeslut om utvecklingslinjerna för motion och kost
som främjar hälsa. De negativa effekterna av ett
alltför stort koffeinintag ska i första hand avhjälpas
med konsumentupplysning, information och fostran.
Enligt lagstiftningen om märkning av livsmedelsförpackningar
ska en dryck som innehåller mer än 150 mg koffein/l
förses med följande text intill dryckens beteckning:
"Hög koffeinhalt ( ... mg/100 ml)". Märkning
krävs inte om dryckens beteckning innehåller ordet
"kaffe" eller "te". Lagstiftningen om märkning av förpackningar förutsätter
därtill att förpackningar är försedda med
varningstexter. Evira förutsätter att drycker, sötsaker,
tuggummi, stänger och andra liknande produkter med hög
koffeinhalt upptar separata varningar för barn, gravida
och koffeinkänsliga konsumenter. Vidare ska produkterna
också innehålla information om det högsta
intaget per dygn. Barn, gravida och koffeinkänsliga personer
ska beaktas när produkterna marknadsförs.
I den nya förordningen av Europaparlamentet och rådet
om livsmedelsinformation till konsumenterna ingår närmare
bestämmelser om kraven på märkning av
livsmedel med höga koffeinhalter. På etiketten
på drycker som innehåller över 150 mg
koffein/l ska det tillsammans med dryckens namn stå "Hög
koffeinhalt. Rekommenderas inte för barn eller personer
som är gravida eller ammar." Andra livsmedel med tillsatt koffein
ska förses med text "Tillsatt koffein. Rekommenderas inte
för barn eller personer som är gravida". Finland
har arbetat aktivt för att dessa märkningskrav
ska inkluderas i EU-lagstiftningen.
Evira har genomfört flera projekt som har handlat om
att vägleda konsumenter i att läsa förpackningsmärkningar
och att berätta hur konsumenter kan dra nytta av märkningarna
vid dagliga val av livsmedel. Evira har också arbetat fram täckande
och mångsidiga webbsidor om energidrycker och dryckernas
säkerhet.
Livsmedelslagstiftningen innehåller inte några
bestämmelser om att begränsa försäljningen. Man
kan således inte använda livsmedelslagstiftningen
som grund för att vägra sälja till exempel energidrycker
till barn eller gravida. Livsmedelsföretagare kan dock
inverka på barns och ungas inköpsmönster
till exempel genom att planera marknadsföringen av produkterna
omsorgsfullt och genom att placera produkterna i affären.
I enlighet med grundlagens bestämmelser om näringsfrihet
kan detaljaffärer också välja sina kunder
förutsatt att det inte är diskriminerande.
I första hand är det vårdnadshavaren
och de andra vuxna som deltar i barnets och den unga personens fostran
som bär ansvaret för att styra och stödja
barnets och den ungas ätvanor. Man kan bäst inverka
på ungdomarnas kost genom att se till att omgivningen gynnar
hälsosamma val. Metoder som utgår från
näromgivningen har visat sig vara effektiva. I den rekommendation
för skolbespisningen som Statens näringsdelegation gav
ut år 2008 slår man fast att läskedrycker,
energidrycker och sportdrycker inte är mellanmål som
hör hemma i skolmiljön och att de inte bör säljas
regelbundet t.ex. i automater och kiosker i skolan. Många
skolor har redan antagit dessa principer.
De uppgifter som är tillgängliga tyder på att lagstiftningsändringar
som gör det möjligt att skärpa försäljningsvillkoren
av energidrycker inte för närvarande kan motiveras.
Kraven på märkningar och marknadsföring
av energidrycker är tillräckliga. Evira uppmanas
att utveckla vidare konsumentupplysningen till barn och unga.
Helsingfors den 15 september
2011
Jord- och skogsbruksminister Jari Koskinen