KIRJALLINEN KYSYMYS 63/2012 vp
KK 63/2012 vp - Teuvo Hakkarainen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Suomen Etiopialle myöntämän kehitysavun
eettiset perusteet ottaen huomioon maan jatkuvat ihmisoikeusloukkaukset
Eduskunnan puhemiehelle
Suomi antaa Etiopialle kehitysapuna 20 miljoonaa euroa.
Apu Etiopialle (kahdenvälinen kehitysapu) on 72,8 milj.
euroa.
Suomen kahdenvälinen kehitysyhteistyö Etiopian
kanssa on ollut viime vuosina kasvussa. Vuosina 2009—2012
Suomi tukee Etiopian opetussektoria 17,2 miljoonalla eurolla. Vesisektorille
annettavan tuen määrä vuosina 2009—2013 on
36,7 miljoonaa euroa. Maaseudun taloudellisen kehityksen sektorille
suunnataan vuosina 2011—2015 22,1 miljoonaa euroa.
Paikallisen yhteistyön määrärahan
kautta kansalaisyhteiskunnalle suunnattu tuki on vuosina 2010—2011
vuositasolla noin miljoona euroa. Ulkoministeriö tuki vuonna
2010 Etiopiassa toimivia suomalaisia kansalaisjärjestöjä 4,75
miljoonalla eurolla ja vuoden 2011 suunnitelmien mukaan noin 3,2
miljoonalla eurolla. Humanitaarisen avun määrä on
vuositasolla noin 700 000 euroa.
Suunnitteilla on päätös kehitysavun
lakkauttamisesta Nicaragualle vedoten osittain maan ihmisoikeuksien
huonoon tilaan, korruptioon ja hallinnon läpinäkyvyyden
puutteeseen.
Etiopiassa ihmisoikeustilanne on erittäin huolestuttava.
Vankiloissa viruu satoja poliittisia vankeja, jotka mitä todennäköisimmin
altistuvat kidutuksille ja huonolle kohtelulle (World Report 2011).
Vaalitarkkailijoiden ja opposition mukaan vuoden 2010 vaalit
olivat vilpilliset.
Johtavan puolueen kannatus oli 99,6 prosenttia. Se oli tulos,
jonka hallitus sai aikaan viiden vuoden systemaattisella strategialla,
jolla estettiin poliittinen kritiikki valtapuoluetta kohtaan. Opposition
jäseniä pahoinpideltiin, häirittiin, vangittiin
ja jopa tapettiin vaalien aikana. Mm. opposition ehdokas Aregawi
Gebreyohannes murhattiin. Äänestäjiä uhkailtiin
ja kiristettiin. Kansalaisia painostettiin äänestämään
valtapuoluetta ja peloteltiin työn tai kodin menettämisellä,
mikäli kansalainen antaisi äänensä oppositiolle.
Satoja etiopialaisia on vangittu mielivaltaisesti ja heitä on
ajoittain kidutettu tai kohdeltu muuten huonosti. Riippumattomat
kotimaiset tai ulkomaiset organisaatiot eivät pääse
kaikkiin vankiloihin, joten on mahdotonta tietää poliittisin perustein
vangittujen ihmisten todellista määrää.
Monet Etiopian johtavat riippumattomat toimittajat ja ihmisoikeusaktivistit
ovat lähteneet maasta jouduttuaan suoran tai epäsuoran
uhkailun kohteeksi. Etiopiassa on voimassa laki, jonka nojalla kansallisia
ja kansainvälisiä ihmisoikeusjärjestöjä kielletään
toimimasta ulkomaisen rahoituksen turvin. Käytännössä se
estää useimmat ihmisoikeusaloitteet maassa.
Etiopian ja Eritrean väliseen rajaan liittyvät erimielisyydet
vaativat 80 000 ihmishenkeä vuosina 1998—2000,
eikä konfliktia ole vieläkään ratkaistu.
Lukkiutunut tilanne on seurausta molempien maiden vaatimuksesta
saada pieni vuoristoalue haltuunsa. Kumpikin maa on vuorotellen
mobilisoinut armeijaansa rajan läheisyydelle, mutta suuremmilta
hyökkäyksiltä on vältytty. Molempien
maiden hallintoa syytetään erinäisten
Afrikan sissiliikkeiden rahoittamisesta, ja maissa onkin ollut entistä enemmän
terrori-iskuja muistuttavia pommituksia. Eritrean ja Etiopian
välinen konflikti hankaloitui entisestään, kun
Etiopia miehitti Somalian vuonna 2006. Etiopian armeija ja turvallisuusjoukot
ovat syyllistyneet vakaviin rikoksiin, myös sotarikoksiin Somaliassa.
Etiopian hallitus ei ole tähän mennessä tehnyt
mitään tutkiakseen näitä rikoksia
Eritrean kanssa käymänsä sodan jälkeen
Etiopialla on myös suuria sisäisiä konflikteja.
Suurin konflikti vallitsee hallituksen ja oromojen etnisen ryhmän
välillä. Oromo-kansaan kuuluu noin 30 prosenttia
maan väestöstä. Oromot ovat vuodesta
1974 lähtien taistelleet saadakseen itsenäisyyden.
Joidenkin vuosien ajan he taistelivat oikeuksiensa puolesta poliittisen
järjestelmän kautta. He päättivät
aloittaa sissisodan Etiopian hallitusta vastaan vuonna 1997. Konflikti
jatkuu yhä.
Etiopiassa on työn alla ristiriitoja herättänyt, monia
miljardeja euroja maksava Niilin joen vesivoimalapato, Gibe 3 -pato.
Hanke on herättänyt paljon huolta ympäristönsuojelijoissa.
Jos pato saadaan valmiiksi vuoteen 2015 mennessä, se tulee
olemaan suurin vesivoimalaitos Afrikassa. Etiopian hallituksen mukaan
suuri osa sähköstä viedään
naapurimaihin. Egypti ja Pohjois- Sudan ovat huolissaan siitä,
että pato saattaa huomattavasti vähentää veden
virtausta Niilin joesta heidän maihinsa. Padon vaikutusta
ympäristöön ei ole tutkittu ollenkaan.
Hallitus on aiemmin syyllistynyt maan haltuunottoon ajamalla
alkuperäiskansaa pois erilaisten hankkeiden alta ja vuokraamalla
maan ulkomaalaisille sijoittajille. Gibe 3 -padon on määrä kaksinkertaistaa
Etiopian energiantuotanto ja tarjota kasteluvettä pelloille,
joita hallitus on vuokrannut esimerkiksi Saudi-Arabialle ja Kiinalle.
Hanketta rahoittaa yksi suurista kiinalaispankeista. Ihmisiä on
pakkosiirretty vuokratuilta alueilta. Ne, jotka vastustavat tai
edes kysyvät jotakin, joutuvat uhkailujen, pahoinpitelyjen
ja mielivaltaisten pidätysten uhreiksi. Naisia raiskataan.
Väestönsiirrot aloitetaan joskus huonoimpaan mahdolliseen
aikaan, juuri satokauden alussa. Asukkaat eivät ehdi korjata
satoa entisiltä asuinpaikoiltaan. Uusilla alueilla he eivät
saa siemeniä eivätkä lannoitteita. Siksi
moni näkee nälkää. Uudet alueet
ovat usein maaperältään köyhiä ja kuivia.
Kylissä ei ole kouluja, terveydenhoitoa tai mitään
muitakaan palveluita. Menetetyistä maista ei makseta korvauksia.
Aseellisen konfliktin riski on näin suuri. Jotkut lähtevät
pakolaisleireihin Keniaan. Human Rights Watch vetoaa avustajahallituksiin,
etteivät ne edes tietämättään
olisi osallisina väestön pakkosiirroissa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Onko hallitus selvittänyt Etiopian ihmisoikeustilanteen
riittävän laajasti,
aikooko hallitus jatkaa kehitysavun antamista Etiopialle
ja
jos ihmisoikeusrikkomuksista ollaan tietoisia, aikooko hallitus
olla näin osallisena väestön pakkosiirroissa?
Helsingissä 16 päivänä helmikuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen /ps näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 63/2012 vp:
Onko hallitus selvittänyt Etiopian ihmisoikeustilanteen
riittävän laajasti,
aikooko hallitus jatkaa kehitysavun antamista Etiopialle
ja
jos ihmisoikeusrikkomuksista ollaan tietoisia, aikooko hallitus
olla näin osallisena väestön pakkosiirroissa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Suomi seuraa Etiopian ihmisoikeustilannetta tarkkaan, niin kahdenvälisten
kanavien kuin kansainvälisen avunantajayhteisön,
esimerkiksi EU:n ja sen muiden jäsenvaltioiden kautta.
Suomen uuden ihmisoikeuksia korostavan kehityspoliittisen toimenpideohjelman
mukaisesti ihmisoikeuksilla on entistä keskeisempi merkitys Suomen
ja Etiopian välisessä kehitysyhteistyössä.
Ihmisoikeusperustainen lähestymistapa kehitykseen sisältää niin
kansalais- ja poliittiset vapaudet kuin taloudelliset, sosiaaliset
ja sivistykselliset oikeudet.
Suomen hallitus jakaa huolen kansalais- ja poliittisten oikeuksien
kaventumisesta Etiopiassa, vaikkakaan se ei ole samaa mieltä kaikista
kirjallisessa kysymyksessä esitetyistä yksityiskohdista.
Suomi tukee ihmisoikeuksien edistämistä poliittisen
vuoropuhelun kautta sekä kohdistamalla kehitysyhteistyötukensa
Etiopian kansalaisten elinolojen sekä osallistumismahdollisuuksien
parantumiseen. Poliittista vuoropuhelua Etiopian hallituksen kanssa
ihmisoikeusasioista käydään sekä kahdenvälisesti
että osana avunantajayhteisöä esimerkiksi
muiden EU-maiden kanssa. Nostin maan ihmisoikeustilanteen ja ruotsalaisten toimittajien
tapauksen esiin keskusteluissani Etiopian pääministeri
Meles Zenawin ja ulkoministeri Heilemariam Desalegnin kanssa. Kehitysyhteistyön
kautta Suomella on hankkeiden kohdealueilla suora yhteys maan kansalaisiin,
joiden oikeuksien toteutumista pystytään näin
seuraamaan ja edistämään.
Suomen ja Etiopian kehitysyhteistyö keskittyy opetukseen,
veteen ja ympäristön kannalta kestävään
maaseudun taloudelliseen kehitykseen. Lähtökohtana
ovat kansalaisten määrittämät
kehitystarpeet sekä osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien
vahvistaminen suunnittelussa ja toimeenpanossa sekä kaiken
toiminnan ympäristökestävyys.
Etiopiassa on saavutettu mittavaa edistystä erityisesti
peruspalveluiden ja -infrastruktuurin saralla viimeisen kymmenen
vuoden aikana ja maan kehityksen suunta on oikea vuosituhattavoitteiden
saavuttamiseksi. Kehitystarpeet ovat kuitenkin edelleen valtavat
johtuen maan alhaisesta lähtötasosta 1990-luvun
alussa. Etiopian poliittinen johto on sitoutunut kansalaisten elinolojen
parantamiseen ja on jo kuuden vuoden ajan kohdistanut omasta budjetistaan
yli 60 % köyhyyden vähentämiseksi
maatalouteen, opetukseen, terveyteen sekä vesihuollon ja
tieverkoston parantamiseen.
Maan kehitystahto ja kehitysyhteistyön tulokset näkyvät
selvästi.
Opetussektorilla on tapahtunut mittavaa edistystä kouluun
pääsyn edistämisessä; perusopetuksen
oppilasmäärät kasvoivat 10 vuoden ajanjaksolla
yli nelinkertaisiksi alle 4 miljoonasta noin 16 miljoonaan vuonna
2009, ja perusopetukseen osallistumisprosentti on jo 82 %.
Suurin muutos tapahtui tyttöjen koulunkäynnin
yleistymisessä
Puhtaan veden saatavuudessa on myös tapahtunut merkittävää edistystä;
kun vuonna 1990 19 % väestöstä oli
puhtaan veden piirissä, vuonna 2010 luku oli noussut 68,5 % väestöstä.
Erityisen positiivista on, että suurin kasvu on tapahtunut
maaseudulla, jossa 80 % kansalaisista asuu. Tulokset
alkavat myös näkyä terveystilastoissa
ja erityisesti lapsikuolleisuuden vähentymisenä.
Näillä sektoreilla Suomen kehitysyhteistyössä toteutettuja
malleja on myös alettu noudattaa laajemmin. Suomen panoksella
on ollut merkittävä vaikutus myös esimerkiksi
vammaisten lasten koulunkäynnin mahdollistamisessa.
Tuloksellisen yhteistyön ansiosta monet Etiopian tärkeät
kehitysyhteistyökumppanit ovat viime aikoina kasvattaneet
Etiopialle annettavaa apuaan ja esimerkiksi Iso-Britannia on nostanut Etiopian
suurimmaksi kumppanimaakseen, Norja on kolminkertaistanut Etiopialle
annettavan avun ja Tanska ja Australia kasvattavat apuaan. Etiopian
ihmisoikeustilanteen kehittyminen tulee vaikuttamaan Suomen tulevien
vuosien kehityspolitiikkaan ja -yhteistyöhön.
Kysymykseen pakkosiirroista hallitus toteaa seuraavaa: Suomi
edistää pienviljelijöiden oikeusturvaa
omaan maahansa tukemalla maarekisteröintiä ja
hallintakirjojen jakamista. Etiopian lainsäädännön
mukaan kaikki maa on valtion omistuksessa mutta valtio on alkanut
myöntää pienviljelijöille elinikäisiä hallintaoikeuksia viljelemäänsä maahan.
Hallintansa vakuudeksi viljelijä saa maakirjan, jossa on
kartta hänen tilastaan ja rajanaapureistaan.
Osana kansainvälistä avunantajayhteisöä Suomi
seuraa ja suhtautuu valppaasti myös Etiopiassa käynnissä olevaan
kyläistämisohjelmaan. Etiopian hallinnon tavoitteena
on keskittää kyliä suurimmiksi kokonaisuuksiksi
neljässä osavaltiossa Benishangul-Gumuzissa,
Afarissa, Somali-alueella ja Gambellassa, jotta kyläläisille
pystyttäisiin turvaamaan peruspalvelut. Ohjelman toimeenpanossa
on esiintynyt puutteita ja epäilyksiä ihmisten
muuttoon painostamisesta. Kansainväliset avunantajat, mukaan
lukien EU- edustusto ja monet EU:n jäsenvaltioista, ovat tehneet
yhteisiä selvitysmatkoja kyläistämisen kohteena
oleville alueille. Suomi osallistui matkalle Benishangul-Gumuzin
alueelle, joka on ainoa kyläistämisen kohdealue,
jota tuetaan suoraan Suomen kehitysyhteistyövaroilla. Matkan havaintojen
perusteella Suomi ei ole katsonut tarpeelliseksi hanketuen jäädyttämistä Benishangul-Gumuzissa,
sillä sekä Suomen alueella toimiva vesihuoltohanke,
että käynnistymässä oleva maarekisteröintituki
tukevat kyläläisten ihmisoikeuksien turvaamista
kyläistämisprosessin keskellä. Suomi
jatkaa tilanteen seuraamista Benishangul-Gumuzin alueella ja Suomella
on valmiudet reagoida kulloisenkin tilanteen edellyttämällä tavalla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tarkastellessaan
ihmisoikeuksien toteutumista Etiopiassa kokonaisuutena Suomi ottaa
huomioon paitsi kansalais- ja poliittiset vapaudet, joiden osalta
on syytä vakavaan huoleen, mutta myös taloudelliset
ja sosiaaliset oikeudet, joissa on tapahtunut merkittävää edistystä niillä sektoreilla,
joilla Suomi toimii. Lisäksi tukea tarkasteltaessa huomioidaan
Afrikan sarven epävakaa tilanne, jossa Etiopialla on vakauttava
rooli.
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2012
Ministeri Heidi Hautala
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 63/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Teuvo Hakkarainen /saf:
Har regeringen i tillräcklig omfattning utrett hur
det är med de mänskliga rätttigheterna
i Etiopien,
tänker regeringen fortsatt ge Etiopien utvecklingsbistånd
och
om regeringen är medveten om brotten mot de mänskliga
rättigheterna, tänker regeringen i så fall
vara delaktig i tvångsförflyttningarna av befolkningen?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Finland bevakar de mänskliga rättigheterna
i Etiopien mycket noga, både genom bilaterala kanaler och
det internationella humanitära samfundet, till exempel
EU och dess medlemsstater. I linje med sitt utvecklingspolitiska
handlingsprogram som fokuserar på de mänskliga
rättigheterna lägger Finland allt större
vikt vid rättigheterna i utvecklingssamarbetet med Etiopien.
Den människorättsbaserade inställningen
till utveckling innefattar såväl medborgerliga
och politiska friheter som ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Finlands regering delar oron för de allt mer kringskurna
medborgerliga och politiska rättigheterna i Etiopien, även
om den inte är ense om alla detaljer i spörsmålet.
Finland tillstyrker att de mänskliga rättigheterna
främjas genom politisk dialog och genom stöd för
sådant utvecklingssamarbete som förbättrar
etiopiernas levnadsförhållanden och möjligheter
till medinflytande. En politisk dialog om mänskliga rättigheter
förs dels bilateralt med Etiopiens regering, dels genom
det humanitära samfundet, till exempel de övriga
EU-staterna. Jag tog upp de mänskliga rättigheterna
i landet och fallet med de svenska journalisterna i mina diskussioner
med Etiopiens statsminister Meles Zenawi och utrikesminister Hailemariam
Desalegn. Genom utvecklingssamarbetet står Finland i direkt
kontakt med landets medborgare i de områden där
Finland har projekt på gång och kan följa
upp och främja medborgarnas rättigheter.
Utvecklingssamarbetet mellan Finland och Etiopien fokuserar
på undervisning, vattenförsörjning och
en i miljöhänseende bärkraftig ekonomisk
utveckling av landsbygden. Utgångspunkten är att
medborgarna själva definierar vilka utvecklingsbehov de
har och att deras möjligheter att delta och påverka
planering och genomförande stöttas samt att all
verksamhet är hållbar i miljöhänseende.
Etiopien har gjort enorma framsteg inte minst inom basservice
och infrastruktur under de senaste tio åren och landet
utvecklas i rätt riktning med tanke på millenniemålen.
Men utvecklingsbehoven är fortfarande avsevärda
med beaktande av landets låga utgångsnivå i
början av 1990-talet. Etiopiens politiska ledning har åtagit
sig att förbättra medborgarnas levnadsförhållanden
och har redan i sex år avsatt mer än 60 procent
av sin egen budget för att minska fattigdom, för
jordbruk, undervisning, hälsa och för att förbättra vattenförsörjningen
och vägnätet.
Landets vilja att utvecklas och resultaten av utvecklingssamarbetet är
uppenbara.
I undervisningssektorn har det gjorts stora framsteg när
det gäller tillgången till utbildning. Antalet
elever inom den grundläggande utbildningen ökade
mer än fyrfaldigt över en tioårsperiod,
från under 4 miljoner till omkring 16 miljoner 2009. Deltagandet
i grundläggande utbildning är redan upp i 82 procent.
Störst har förändringen varit i flickors
skolgångsfrekvens.
Det har också skett betydande framsteg i tillgången
till rent vatten. År 1990 hade 19 procent av befolkningen
tillgång till rent vatten jämfört med
68,5 procent 2010. Det är särskilt positivt att ökningen
har varit störst på landsbygden, där
80 procent av befolkningen är bosatt. Resultaten börjar
synas också i hälsostatistiken och framför allt
i minskad barndödlighet.
Finlands modeller för utvecklingssamarbete har fått
bredare uppslutning i de här sektorerna. Finlands insats
har haft stor betydelse till exempel också för
handikappade barns möjligheter till skolgång.
Tack vare de goda resultaten av samarbetet har Etiopiens viktigaste
utvecklingssamarbetspartners på senare tid ökat
sitt bistånd till landet; till exempel Storbritannien har
gett Etiopien högsta samarbetspartnerstatus, Norge har
trefaldigat sitt bistånd och Danmark och Australien har ökat
sitt. Hur de mänskliga rättigheterna utvecklas
i Etiopien kommer att inverka på Finlands utvecklingspolitik
och utvecklingssamarbete under de kommande åren.
Regeringen konstaterar följande om tvångsförflyttningarna:
Finland arbetar för småbrukarnas rätt
till sin egen mark genom att stödja markregistrering och
utdelning av besittningsintyg. Enligt etiopisk lagstiftning ägs
all mark av staten, men staten har börjat bevilja småbrukarna livslånga
besittningsrätter till den mark de odlar. Som garanti för
sin besittningsrätt får jordbrukarna ett slags
markintyg med en karta över deras lägenhet och
gränsgrannar.
Finland hör till det humanitära samfundet
och bevakar i den egenskapen noga det pågående
programmet för byutvecklingen i Etiopien. Förvaltningen
avser att koncentrera byar till större enheter i fyra delstater
i Benishangul-Gumuz, Afar, Somaliområdet och Gambella för
att byborna ska ha garanterad tillgång till basservice.
Det har funnits brister i genomförandet av programmet och
misstankar om framkallade flyttningar. Internationella biståndsgivare,
bland dem EU-representationen och många EU-medlemsstater,
har gjort gemensamma fact findingresor till de områden
där byutvecklingsprogram pågår. Finland deltog
i en resa till området Benishangul-Gumuz, som är
det enda målområdet för byutvecklingsprogrammet
som stöds direkt med finska utvecklingssamarbetsmedel.
Iakttagelserna under resan har inte gett Finland anledning att frysa
ner projektstödet till Benishangul-Gumuz, för
både vattenförsörjningsprojektet inom
Finlands område och stödet för den nära
förestående markregistreringen bidrar till att
värna bybornas mänskliga rättigheter
mitt i byutvecklingsprocessen. Finland följer fortsatt
upp läget i området Benishangul-Gumuz och är
berett att reagera om situationen kräver det.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att Finland i sin bedömning
av de mänskliga rättigheterna i Etiopien på det
hela taget beaktar inte bara de medborgerliga och politiska rättigheterna,
som ger anledning till allvarlig oro, utan också de ekonomiska
och sociala rättigheterna, där man kan visa upp
betydande framsteg i de sektorer som Finland verkar i. Dessutom
vägs den osäkra situationen i Afrikas horn in
och där har Etiopien en stabiliserande roll.
Helsingfors den 9 mars 2012
Utvecklingsminister Heidi Hautala