KIRJALLINEN KYSYMYS 72/2006 vp
         KK 72/2006 vp - Anni Sinnemäki /vihr ym.
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Valkovenäläisten turvapaikanhakijoiden
            kohtelu
         
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Edelleen vuonna 2006 Valko-Venäjä on
            Euroopan vähiten menestynyt maa, jos menestystä mitataan
            demokratian, ihmisoikeuksien ja oikeusturvan näkökulmista.
            Valko-Venäjän hallitus rajoittaa sananvapautta
            ja yhdistymisvapautta, ja vaalitarkkailijat ovat kritisoineet voimakkaasti vaalien
            riippumattomuutta. Tilanne Valko-Venäjällä ei
            ole parantumassa vaan on pikemminkin jatkuvasti heikompi. Näyttää siltä,
            että lokakuussa 2004 pidettyjen vaalien ja kansanäänestyksen jälkeen
            presidentti Lukashenka on kiristämässä otettaan
            kansalaisyhteiskunnasta. Rauhanomainen poliittinen toiminta on käymässä lähes
            mahdottomaksi, kun viranomaisten harjoittama häirintä,
            uhkailu ja joukkopidätykset lisääntyvät.
         
         
         Amnesty Internationalin Valko-Venäjää käsittelevän
            vuosiraportin mukaan vuonna 2004 oppositiossa toimivat aktivistit
            kärsivät satunnaisista pidätyksistä ja
            muusta poliisin tekemästä väärinkohtelusta,
            kuten häirinnästä ja pahoinpitelyistä.
            Tämän lisäksi Amnesty raportoi tilanteista,
            joissa oppositioon kuuluneita henkilöitä on pidätetty
            pidemmiksi ajoiksi ja jopa tuomittu vankeuteen oikeudenkäynneissä,
            joita ei voida pitää riippumattomina.
         
         
         Huoli Valko-Venäjän poliittisesta tilanteesta ja
            valkovenäläisten ihmisoikeuksien toteutumisesta
            on laajalti ilmaistu. Myös esimerkiksi Euroopan neuvoston
            parlamentaarinen yleiskokous on 26.1.2006 pitämässään
            istunnossa hyväksynyt päätöslauselman
            Valko-Venäjän tilanteesta. Päätöslauselman
            arvion mukaan presidentti Lukashenkan hallinto on ryhtynyt presidentinvaalien
            alla rajoittamaan entistä tiukemmin poliittisia liikkeitä.
            Uusi vallankumouksen vastainen lainsäädäntö antaa
            mahdollisuuden vankilatuomioihin mm. mielenosoitusten taloudellisesta
            tukemisesta ja Valko-Venäjän tilanteen virheellisestä kuvailemisesta
            ulkomaille tai kansainvälisille järjestöille.
            Vankilatuomio on uhkana myös niille, jotka jakavat materiaalia
            tai tietoa, joissa Valko-Venäjän tilannetta on
            virheellisesti kuvailtu. Päätöslauselma
            pitää sisällään myös
            lukuisia muita esimerkkejä, joiden valossa tilanne Valko-Venäjällä näyttää hyvin
            vaikealta demokratian ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta.
         
         
         Geneven sopimuksen ja Suomen oman ulkomaalaislain mukaan turvapaikka
            Suomessa pitää myöntää,
            jos hakija oleskelee kotimaansa tai pysyvän asuinmaansa
            ulkopuolella siitä syystä, että hänellä on
            perusteltu syy pelätä siellä vainoa ja vainon
            syy on alkuperä, uskonto, kansallisuus, tiettyyn yhteiskunnalliseen
            ryhmään kuuluminen tai poliittinen mielipide.
            Lisäksi edellytetään, että hakija
            on pelkonsa vuoksi haluton turvautumaan kyseisen valtion suojeluun.
            Oleskelulupa voidaan myöntää suojelun
            tarpeen perusteella, vaikka turvapaikan saamisen kriteerit eivät
            täyttyisikään.
         
         
         Alustavien tietojen mukaan viime vuonna 54 valkovenäläistä haki
            Suomesta turvapaikkaa. Luku on ollut viime vuosina suurin piirtein
            samansuuruinen. Osa hakemuksista on jätetty käsittelemättä ns.
            Dublin-säännösten nojalla, vuonna 2005
            näitä hakemuksia oli 21. Huomiota herättävää silti
            on, ettei Ulkomaalaisvirasto myöntänyt vuonna
            2005 yhdellekään valkovenäläiselle
            hakijalle turvapaikkaa tai oleskelulupaa suojelun tarpeen perusteella,
            vaikka turvapaikanhakijoiden joukossa on myös Valko-Venäjän
            poliittisen opposition jäseniä, joilla on perusteltua
            syytä pelätä vainoa poliittisen mielipiteen
            perusteella. Edellisen vuoden tilasto on lähes yhtä lohduton:
            vuonna 2004 myönnettiin vain yksi oleskelulupa suojelun
            tarpeen perusteella. Vielä vuosina 2002 ja 2003 myönnettiin
            kumpanakin kymmenelle valkovenäläiselle turvapaikanhakijalle oleskelulupa
            suojelun tarpeen perusteella.
         
         
         Suomalaisen turvapaikkapolitiikan lähtökohtana
            täytyy olla yksilöiden ihmisoikeuksien turvaaminen
            silloin, kun heidän kotimaansa ei siihen pysty tai kun
            valtio on itse ihmisoikeusloukkausten aiheuttaja. Valko-Venäjän
            poliittisen opposition aktivistit elävät omassa
            maassaan hyvin kapeassa raossa, ja valtion harjoittaman vainon vuoksi
            heillä täytyy olla oikeus turvapaikkaan Suomessa.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
            vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
         
         
         Miksi Ulkomaalaisvirasto ei myönnä turvapaikkaa
            tai oleskelulupaa suojelun tarpeen perusteella niille valkovenäläisille,
            jotka kuuluvat Valko-Venäjän poliittiseen oppositioon
            ja joilla on sen vuoksi riski joutua vainon kohteeksi kotimaassaan?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 20 päivänä helmikuuta
            2006
         
         
            - Anni Sinnemäki /vihr
- Kimmo Kiljunen /sd
- Kimmo Sasi /kok
 
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Anni Sinnemäen /vihr ym. näin kuuluvan
         kirjallisen kysymyksen KK 72/2006 vp:
         
         
Miksi Ulkomaalaisvirasto ei myönnä turvapaikkaa
            tai oleskelulupaa suojelun tarpeen perusteella niille valkovenäläisille,
            jotka kuuluvat Valko-Venäjän poliittiseen oppositioon
            ja joilla on sen vuoksi riski joutua vainon kohteeksi kotimaassaan?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Ulkomaalaisviraston lähtömaatiedon mukaan Valko-Venäjä on
         totalitaarinen maa, jossa demokratia ja vallan kolmijako toimivat
         puutteellisesti. Vaikka maassa on näennäisesti
         kaikki demokraattisen maan toimielimet, presidentti Lukashenka
         käyttää poliittista valtaansa niin lainsäädäntö-,
         toimeenpano- kuin tuomiovallankin alalla. 
      
      
      Presidentti Lukashenkan hallinto rajoittaa lehdistönvapautta
         ja kontrolloi Internetin käyttöä. Televisio
         on valtion hallussa. Kokoontumisvapautta ja mielenilmaisuja rajoitetaan
         tiukalla lupapolitiikalla. Uskonnonvapaus on sallittua laissa, mutta
         faktisesti sallitaan vain sellainen uskonnonharjoitus, joka on linjassa
         "Valko-Venäjän kansan hengellisen, kulttuurillisen
         ja traditionaalisen" luonteen kanssa. Opposition, kansalaisjärjestöjen
         ja muiden poliittisesti aktiivisten tahojen toimintaa rajoitetaan
         erittäin voimakkaasti. Valko-Venäjä on
         ainoa Itä-Euroopan maa, jota ei ole otettu Euroopan neuvoston
         jäseneksi. Mikäli ihmisoikeuksien kunnioittamisen
         ja presidentin vallassa pysymisen ja sen lujittamisen välillä on
         ristiriita, Lukashenkan hallituksen toiminnassa ihmisoikeudet "häviävät". 
      
      
      Vuonna 2006 Valko-Venäjältä on tullut
         Suomeen seitsemän turvapaikanhakijaa. Vuonna 2005 Valko-Venäjältä tulleita
         turvapaikanhakijoita koskien tehtiin 21 ns. Dublin-päätöstä (hakemus
         jätettiin hakijan esittämien perusteiden osalta
         tutkimatta, koska hakija voitiin lähettää toiseen
         valtioon, joka neuvoston vastuunmäärittämisasetuksen
         mukaan on vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelystä).
         Normaalimenettelyssä tutkittiin (hakemus käsiteltiin
         aineellisesti eli hakijan esittämät perusteet
         tutkittiin) 16 tapausta, joihin kaikkiin tehtiin kielteinen
         päätös.
      
      
      
      Hakijoista suurin osa on ollut nuoria miehiä, armeijakarkureita,
         vääriä tai epämääräisiä tietoja antaneita
         tai oppositiopuoluetoiminnassa mukana olleita henkilöitä.
      
      
      Nuoret miehet hakevat turvapaikkaa yleensä vasta jäätyään
         kiinni näpistyksestä tai muusta rikoksesta Suomessa.
         Armeijaan menoa välttelevät henkilöt
         saavat yleensä kielteisen päätöksen normaalimenettelyssä.
         UNHCR:n kannan mukaan Valko-Venäjän armeijaolot
         eivät sinänsä ole peruste kansainväliselle
         suojelulle. Ulkomaalaisvirasto on tehnyt tämän
         pohjalta myös oman selvityksen, joka on loppupäätelmissään
         samansuuntainen kuin UNHCR:n kanta.
      
      
      Useat hakijat ovat antaneet vääriä,
         harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja hakemuksen ratkaisemisen
         kannalta keskeisistä seikoista kuten henkilöllisyydestään,
         matkareitistään, matkustustavastaan ja Suomeen
         saapumisen ajankohdasta. Osa hakijoista on esittänyt vainonsa
         perusteeksi jäsenyyden kirkossa, johon voi kuka tahansa
         liittyä vaikka Internetissä. 
      
      
      Ulkomaalaisvirasto suhtautuu vakavasti Valko-Venäjältä tulleiden
         turvapaikanhakijoiden väitteisiin poliittisesta toiminnasta
         johtuvasta vainosta. Hakijoista kuitenkin vain harva on ollut poliittinen
         toimija, eivätkä kertomuksissa esitetyt väitteet
         ole olleet vahvoja. Väitteet ovat usein olleet epäuskottavia
         ja kertomus kokonaisuudessaan ristiriitainen sekä ylimalkainen,
         taikka on ollut muita viitteitä siitä, että henkilö ei
         ole kotimaansa viranomaisten erityisen mielenkiinnon kohteena (henkilö on
         esimerkiksi esittänyt Valko-Venäjän viranomaisten
         myöntämän passin, jossa on voimassa olevat
         ulkomaille tarvittavat luvat). Oppositiopuoluetoiminnassa mukana olleet
         hakijat kertovat osallistuneensa mielenosoituksiin tai olleensa
         jonkin oppositiopuolueen, esimerkiksi Valko-Venäjän
         suurimman oppositiopuolueen BNF:n jäseniä. Ulkomaalaisvirasto
         ei ole pitänyt uskottavana, että viranomaisten
         mielenkiinto kohdistuisi mielenosoituksiin satunnaisesti osallistuneisiin
         tai virallisiin, merkittäviin puolueisiin kuten BNF:ään vain
         rivijäseninä kuuluneisiin henkilöihin. 
      
      
      
      Myös Helsingin hallinto-oikeus on katsonut turvapaikkapäätöksiä koskeneita
         valituksia käsitellessään, ettei Valko-Venäjältä tulleiden
         hakijoiden poliittinen profiloituneisuus ole ollut sellaista, että vainoa
         pidettäisiin todennäköisenä. Valitukset
         hallinto-oikeuteen ovat koskeneet muun muassa valittajan poliittista
         toimintaa rekisteröidyn, merkittävän
         BNF-puolueen rivijäsenenä, armeijan pakoilua,
         kirkkoon liittymistä ja huonoa viranomaiskohtelua. Hallinto-oikeus
         ei ole katsonut näiden seikkojen yksinään
         täyttävän turvapaikan tai muun oleskeluluvan
         myöntämisen edellytyksiä.
      
      
      
      Totean lopuksi, että Ulkomaalaisvirasto seuraa Valko-Venäjän
         tilannetta aktiivisesti ja ottaa sen huomioon päätöksenteossaan. 
      
      
      
      
         
         Helsingissä 3 päivänä maaliskuuta
            2006
         
         
         Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 72/2006 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Anni Sinnemäki /gröna
         m.fl.:
         
         
Varför beviljar utlänningsverket inte sådana
            vitryssar asyl eller uppehållstillstånd på grund
            av skyddsbehov som hör till den politiska oppositionen
            i Vitryssland och som därför löper risk
            för förföljelse i sitt hemland?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Enligt utlänningsverkets uppgift om ursprungsland är
         Vitryssland en totalitär stat där demokratin och
         tredelningen av makten fungerar bara bristfälligt. Trots
         att landet skenbart har alla de institutioner som kännetecknar
         ett demokratiskt land utövar Lukasjenka sitt politiska
         inflytande inom den lagstiftande, verkställande och dömande
         makten för att öka sin egen makt och förkväva motståndet.
      
      
      President Lukasjenkas förvaltning inskränker pressfriheten
         och kontrollerar användningen av Internet. Televisionen
         står helt under statens kontroll. Mötesfriheten
         och åsiktsyttringar begränsas genom en sträng
         tillståndspolitik. Religionsfriheten är tryggad
         i lag, men de facto tillåts bara sådan religionsutövning
         som är förenlig med det vitryska folkets andliga,
         kulturella och traditionella natur. Oppositionens, frivilligorganisationernas
         och andra politiskt aktiva parters verksamhet är mycket
         starkt begränsad. Vitryssland är det enda landet
         i Östeuropa som inte tagits upp som medlem i Europarådet.
         Om respekten för mänskliga rättigheter
         och presidentens strävan att hålla sig vid makten
         och att förstärka den råkar i konflikt
         med varandra står de mänskliga rättigheterna
         som förlorare i Lukasjenkas förvaltning.
      
      
      År 2006 har det kommit sju asylsökande från Vitryssland
         till Finland. År 2005  fattades 21 s.k. Dublinbeslut om
         vitryska asylsökande (de grunder som sökanden
         anfört i sin ansökan togs inte upp till prövning
         eftersom det var möjligt att skicka sökanden till
         en annan stat som enligt Europeiska unionens råds förordning
         om ansvarsbestämning har ansvar för behandlingen
         av asylansökan). Sexton fall prövades i normalt
         förfarande (ansökan behandlades materiellt, dvs.
         de grunder sökanden anfört togs till prövning).
         Det blev avslag på samtliga.
      
      
      
      De flesta sökande har varit unga män, desertörer,
         personer som lämnat felaktiga eller diffusa uppgifter eller
         sådana som varit aktiva i oppositionspartier.
      
      
      Unga män söker asyl vanligen först
         när de åkt fast för snatteri eller något
         annat brott i Finland. De som vill undvika militärtjänstgöring
         får vanligtvis avslag på sin ansökan
         i normalt förfarande. UNHCR anser att förhållandena
         i den vitryska armén inte i sig duger som grund för
         internationellt skydd. Utifrån detta har utlänningsverket gjort
         sin egen utredning som utmynnar i slutsatser liknande UNHCR:s syn.
      
      
      Flera sökande har lämnat felaktiga, vilseledande
         eller bristfälliga uppgifter om omständigheter
         som är centrala för avgörandet, som identitet,
         resrutt, färdsätt och när de kommit till
         Finland. Det finns också de som anfört sin tillhörighet
         till kyrkan som grund för förföljelse,
         men det går att skriva in sig i kyrkan på Internet
         om man så vill.
      
      
      Utlänningsverket ser allvarligt på de vitryska asylsökandenas
         påståenden om förföljelse på grund
         av politisk aktivitet. Men bara ett fåtal av dem har varit
         politiska aktörer och påståendena i deras
         berättelser har varit svaga. I många fall har de
         inte varit trovärdiga och berättelserna i sin helhet
         har varit motstridiga och schematiska, eller också har
         det funnits andra indikationer på att de behöriga
         personerna inte varit föremål för speciellt
         intresse från myndigheternas sida i sitt hemland (de har
         t.ex. kunnat visa upp pass som utfärdats av de vitryska
         myndigheterna med gällande tillstånd för
         utresa). Sökande som är aktiva i oppositionspartierna
         säger sig ha deltagit i demonstrationer eller varit medlemmar
         i något oppositionsparti, t.ex. Vitrysslands största
         oppositionsparti BNF. Utlänningsverket har inte ansett det
         trovärdigt att myndigheterna skulle vara intresserade av
         dem som sporadiskt deltagit i demonstrationer eller som bara varit
         medlemmar i ledet i officiella, betydande partier som BNF.
      
      
      Helsingfors förvaltningsdomstol har behandlat klagomål
         om asylbeslut och anser att de vitryska sökandena inte
         varit till den grad politiskt profilerade att förföljelser
         vore sannolika. Klagomålen i förvaltningsdomstolen
         har gällt bl.a. politisk verksamhet som medlem i ledet
         i det registrerade, betydande partiet BNF, undvikande av militärtjänstgöring,
         medlemskap i kyrkan och dålig behandling från
         myndigheternas sida. Förvaltningsdomstolen har ansett att
         omständigheterna i sig inte uppfyller kriteriet för
         asyl eller uppehållstillstånd.
      
      
      Avslutningsvis vill jag framhålla att utlänningsverket
         aktivt följer upp läget i Vitryssland och väger
         in det i sitt beslut.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 3 mars 2006
         
         Inrikesminister Kari Rajamäki