KIRJALLINEN KYSYMYS 800/2006 vp
KK 800/2006 vp - Suvi-Anne Siimes /vas
Tarkistettu versio 2.0
Lapset ja rekisteröity parisuhde -toimikuntamietinnössä esitetyt
muutostarpeet perhevapaisiin ja perhe-etuuksiin
Eduskunnan puhemiehelle
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 17.4.2002 toimikunnan
selvittämään rekisteröityihin
parisuhteisiin liittyviä erityiskysymyksiä. Toimikunnan
tavoitteena oli selvittää sosiaalisia ja oikeudellisia
ongelmakysymyksiä, jotka liittyvät rekisteröidyssä parisuhteessa
elävien parikumppaneiden perheessä elävien
lasten asemaan, sekä saada aikaan ehdotukset mahdollisesti
tarvittaviksi lainsäädäntömuutoksiksi.
Toimikunnan yksimielinen mietintö valmistui syyskuussa
2003.
Toimikunnan keskeisin ehdotus koski perheen sisäisen
adoption mahdollistamista rekisteröidyissä parisuhteissa.
Tämän lisäksi toimikunta ehdotti kuitenkin
myös, että perhevapaita ja niiden ajalta maksettavia
sairausvakuutuslain mukaisia etuuksia koskevaa lainsäädäntöä tulisi tarkistaa
siten, että rekisteröidyssä parisuhteessa elävät
perheet olisivat samassa asemassa kuin avio- tai avoliitossa asuvat
perheet.
Toimikunta piti epäkohtana, että samaa sukupuolta
olevilla puolisoilla ei ole oikeutta perhevapaisiin ja niiden aikaisiin
etuuksiin vastaavassa laajuudessa kuin eri sukupuolta olevilla puolisoilla.
Sairausvakuutuslain perhevapaisiin liittyvät rahaetuudet
ovat sukupuolisidonnaisia eivätkä sellaisinaan
auta samaa sukupuolta olevien perheen toimeentuloa perhevapaiden
aikana. Kun lapsi syntyy naisparin perheeseen, on lapsen äidillä oikeus äitiysrahaan.
Äidin
samaa sukupuolta olevalla elämänkumppanilla ei
kuitenkaan ole mahdollisuutta isyysvapaata vastaavaan perhevapaaseen
eikä vastaaviin rahaetuuksiin.
Sairausvakuutuslaki ei myöskään ota
huomioon tilannetta, jossa lapsi ei elä äitinsä kanssa. Isä,
joka ei elä yhteistaloudessa lapsen äidin kanssa,
ei ole oikeutettu isyyspäivärahaan. Näin ollen
miesparin perhe jää lapsen syntymän yhteydessä kokonaan
sairausvakuutuslain ulkopuolelle, vaikka se tosiasiallisesti hoitaa
lasta.
Toimikunnan näkemyksen mukaan perhevapaita
ja niiden ajalta maksettavia etuuksia koskevaa lainsäädäntöä tulisi
tarkistaa niin, että rekisteröidyssä parisuhteessa
asuvat perheet olisivat samassa asemassa kuin avio- tai avoliitossa asuvat
perheet. Toimikunta ehdottikin, että sosiaali-
ja terveysministeriö sekä työministeriö yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittäisivät ja valmistelisivat ehdotuksen
edellyttämät sairausvakuutuslain ja työsopimuslain
muutokset.
Hallituksen esityksessä vanhempainpäivärahoja
ja työnantajakustannusten korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi ehdotetaan, että myös samaa sukupuolta
olevat voisivat jakaa keskenään vanhempainvapaan
ja siihen liittyvän vanhempainrahan silloin, kun lapsi
syntyy rekisteröityyn parisuhteeseen. Muita muutoksia ei
kuitenkaan esitetä, joten esimerkiksi isyysvapaata koskevat
ongelmat samaa sukupuolta olevien perheissä ovat jäämässä ennalleen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Milloin hallitus aikoo korjata Lapset ja rekisteröity
parisuhde -toimikuntamietinnössä kuvatut perhevapaita
ja perhe-etuuksia koskevat puutteet ja ongelmat samaa sukupuolta
olevien perheissä?
Helsingissä 12 päivänä lokakuuta
2006
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Suvi-Anne Siimeksen /vas näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 800/2006 vp:
Milloin hallitus aikoo korjata Lapset ja rekisteröity
parisuhde -toimikuntamietinnössä kuvatut perhevapaita
ja perhe-etuuksia koskevat puutteet ja ongelmat samaa sukupuolta
olevien perheissä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Samaa sukupuolta olevien parisuhteen rekisteröinnistä säädetään
rekisteröidystä parisuhteesta annetussa laissa
(parisuhdelaki). Parisuhdelaissa säädetään
nimenomaisesti, että rekisteröityyn parisuhteeseen
ei sovelleta isyyslain säännöksiä isyyden
toteamisesta avioliiton perusteella eikä muitakaan sellaisia
säännöksiä, jotka koskevat aviopuolisoa
yksinomaan hänen sukupuolensa perusteella. Rekisteröityyn
parisuhteeseen ei sovelleta myöskään
lapseksi ottamisesta annetun lain säännöksiä,
jotka koskevat puolison oikeutta ottaa ottolapsi.
Voimassa olevan sairausvakuutuslain säännökset
liittyvät ehdottomalla tavalla lapsen vanhemman sukupuoleen,
eivätkä ne tunnista perhemuotoa, jonka samaa sukupuolta
olevat osapuolet ovat rekisteröineet parisuhteensa siten
kuin parisuhdelaissa säädetään.
Rekisteröidyn parisuhteen osapuolet ovat näin
ollen vanhempainpäivärahaoikeuden osalta eri asemassa
kuin avo- tai avioliitossa olevat miehen ja naisen muodostamat parit.
Työministeriön toimeksiannosta työskennellyt
työryhmä, jonka toimeksianto oli arvioida työsopimuslain
perhevapaasäännösten toimivuutta, piti
tätä sairausvakuutuslain säännöksien aiheuttamaa
tilannetta ongelmallisena yhdenvertaisuuslain, samoin kuin työ-
ja virkasuhdelainsäädännön syrjinnän
kiellon kannalta.
Muistiossaan työryhmä totesi, että on
tarpeen pohtia, tulisiko rekisteröidyssä parisuhteessa
olevalla puolisolla olla oikeus vanhempainrahaan samoin edellytyksin
kuin avioliitossa. Työryhmä katsoi, että niitä tilanteita
silmällä pitäen, joissa puolisot asuvat
samassa taloudessa ja yhteisesti huolehtivat lapsesta, tulisi harkita,
voitaisiinko lapsen vanhemman samaa sukupuolta olevaa puolisoa pitää sellaisena
etuuteen oikeutettuna tahona, jolle voitaisiin myöntää vanhempainraha sairausvakuutuslaissa
säädetyin edellytyksin.
Eduskunnalle on syysistuntokaudella annettu hallituksen esitys
vanhempainpäivärahoja ja työnantajakustannusten
korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi. Kuten kysymyksessäkin todetaan, esitykseen
sisältyy ehdotus vanhempainrahakauden jakamisesta rekisteröidyn
parisuhteen osapuolten kesken. Ehdotus koskisi vanhempainrahan jakamista
sekä lapsen syntyessä rekisteröidyn parisuhteen
osapuolelle että puolison ottaessa ottolapsen. Kuten avioliitossa olevilla
puolisoillakin, oikeus edellyttää lähtökohtaisesti
sitä, että jommalla kummalla rekisteröidyn
parisuhteen osapuolella on oikeus vanhempainpäivärahaetuuteen.
Hallituksen esityksessä perhevapaaoikeuden laajentaminen
on rajattu koskemaan nimenomaan vanhempainrahakauden jakamista.
Muita vanhempainpäivärahaoikeuksia ja oikeuden
syntymisen edellytyksiä ei tässä vaiheessa
ehdoteta muutettavaksi. Ehdotus ei näin ollen sisällä ratkaisua
kaikkiin Lapset ja rekisteröity parisuhdetoimikuntamietinnössä esiin
nostettuihin kysymyksiin, mutta on merkittävä edistysaskel yhdenvertaisessa
kohtelussa.
Lapsiperheiden tukeminen on hallitusohjelman keskeinen tavoite.
Sosiaali- ja terveysministeriö pitää omassa
toiminnassaan tärkeänä perheiden tukemista
siten, että perhemuotojen moninaisuus otetaan mahdollisimman
hyvin huomioon. Kehittämistyötä tehdään
yhdessä keskeisten työmarkkinajärjestöjen
kanssa.
Helsingissä 3 päivänä marraskuuta
2006
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 800/2006 rd undertecknat
av riksdagsledamot Suvi-Anne Siimes /vänst:
När kommer regeringen att rätta till de brister
och problem med familjeledigheter och familjeförmåner
som beskrivs i betänkandet från kommissionen Barnen i
registrerade parförhållanden när det gäller
samkönade familjer?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I lagen om registrerat partnerskap (partnerskapslagen) föreskrivs
om registrering av partnerskap mellan personer av samma kön.
Där föreskrivs uttryckligen att bestämmelserna
om konstaterande av faderskap på grund av äktenskap inte
tillämpas på ett registrerat partnerskap och inte
heller andra bestämmelser som gäller make enbart
på grund av dennes kön. På registrerat partnerskap
tillämpas inte heller bestämmelserna i adoptionslagen,
som gäller makes rätt att adoptera barn.
Bestämmelserna i gällande sjukförsäkringslag är
kategoriskt förknippade med barnets förälders kön
och känner inte en sådan familjetyp där
parterna är av samma kön och har registrerat sitt
parförhållande på det sätt som
föreskrivs i partnerskapslagen. Det betyder att parterna
i ett registrerat partnerskap behandlas på ett annat sätt än par
bestående av samboende eller gifta män och kvinnor
när det gäller rätt till familjedagpenning.
En arbetsgrupp som på uppdrag av arbetsministeriet
har studerat hur bestämmelserna om familjeledighet i arbetsavtalslagen
fungerar ansåg att den situation som sjukförsäkringslagen
gett upphov till var ett problem med tanke på diskrimineringsförbudet
i lagen om likabehandling och i kollektivavtalslagstiftningen.
I sin promemoria framhöll arbetsgruppen att det behöver
utredas om en make i ett registrerat partnerskap bör ha
rätt till föräldradagpenning på samma
villkor som i ett äktenskap. Gruppen ansåg att
det med tanke på sådana fall att makarna bor i
samma hushåll och tillsammans har hand om barnen bör övervägas
om inte barnets förälders make av samma
kön som föräldern bör anses
som sådan förmånsberättigad
part som kan beviljas föräldrapenning på villkoren
i sjukförsäkringslagen.
En proposition med förslag till ändring av
lagstiftningen om föräldradagpenning och ersättning
av arbetsgivarkostnader har lämnats till riksdagen under
höstsessionen. I propositionen ingår som sagt
ett förslag till fördelning av föräldrapenningsperioden
mellan parterna i ett registrerat parförhållande.
Förslaget går ut på att föräldrapenningen
delas både när ett barn föds till den
ena parten i ett registrerat parförhållande och
när maken adopterar ett barn. Precis som för makarna
i ett äktenskap förutsätter rätten
i princip att någondera parten i ett registrerat parförhållande
har rätt till föräldrapenningsförmån.
I propositionen begränsas utvidgningen av rätten
till familjeledighet uttryckligen till föräldrapenningsperioden.
Andra rättigheter till föräldradagpenning
och villkor för rätten föreslås
inte bli ändrade i detta sammanhang. Därmed ger
förslaget inte någon lösning på alla
de problem som kommissionen Barnen i registrerade parförhållanden
tar upp, men det är ett betydande steg i riktning mot likabehandling.
Ett viktigt mål i regeringens program är att stödja
barnfamiljerna. Social- och hälsovårdsministeriet
prioriterar i sin verksamhet stödjande av familjer med
största möjliga respekt för hela spektret
av familjetyper. Ministeriet samarbetar med de viktigaste arbetsmarknadsorganisationerna.
Helsingfors den 3 november
2006
Social- och hälsovårdsminister Tuula Haatainen