KIRJALLINEN KYSYMYS 867/2014 vp
KK 867/2014 vp - Kaj Turunen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Tuontiautojen arvonlisäveron palautus
Eduskunnan puhemiehelle
EU:n tuomioistuimen äskettäin annetun
päätöksen mukaan Suomen verotuskäytäntö syrjii
yksityisiä käytettyjen autojen tuojia. Yksityiset
tuojat eivät ole saaneet vähentää autoverosta
perittävää ei-arvonlisäveroa
(elv), kun käytettyjä autoja tuovat yritykset
saavat vähentää tämän
elvin arvonlisäveron tapaan liiketoiminnassaan. Tuhannet
auton tuoneet odottavat saavansa autoverosta perityn arvonlisäveron
palautuksen.
EU-tuomioistuin päätti jo vuonna 2002, että Suomen
verottaja voi kantaa käytetylle tuontiautolle määrätyn
autoveron lisäksi arvonlisäveron kaltaista veroa,
kunhan veron kokonaismäärä ei nouse yli
sen, mitä Suomessa olevan vastaavan auton arvossa on veroa
jäljellä.
Autoverolakia muutettiin siten, että autoverosta ei
enää makseta erillistä arvonlisäveroa.
Valtiovarainministeriön hallitussihteeri on Taloussanomien
mukaan sanonut, että tuontiautoista perittyjä arvonlisäveroja
aletaan jossain vaiheessa palauttaa ostajille. Aikataulu ja kokonaissumma
ovat ministeriössä vielä auki.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Millä aikataululla tuontiautoista perittyjä arvonlisäveroja
aletaan palauttaa ostajille,
minkälaista viivästyskorkoa aiheettomasti
pidätetylle verolle aiotaan maksaa ja
mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että arvonlisäverotusten
palautus tapahtuisi mahdollisimman pikaisesti?
Helsingissä 13 päivänä marraskuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Kaj Turusen /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 867/2014 vp:
Millä aikataululla tuontiautoista perittyjä arvonlisäveroja
aletaan palauttaa ostajille,
minkälaista viivästyskorkoa aiheettomasti
pidätetylle verolle aiotaan maksaa ja
mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että arvonlisäverotusten
palautus tapahtuisi mahdollisimman pikaisesti?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Autoveron määrälle on kannettu 31
päivään maaliskuuta 2009 asti arvonlisäveron
suuruinen vero autoverolain perusteella. Tästä verosta
on käytetty nimitystä elv (ei-arvonlisävero)
erotuksena varsinaisesta arvonlisäverosta. Veron yhteensopivuus
EU-oikeuden kanssa oli esillä vuonna 2002 EU-tuomioistuimessa
Suomen autoverotusta koskeneessa ns. Siilin-ratkaisussa C-101/00. Ennakkoratkaisun
ja sen perusteella annetun korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun
johdosta autoveron laskentatapaa muutettiin, mutta elv vähennysoikeuksineen
säilytettiin. EU-tuomioistuin ja korkein hallinto-oikeus
nimenomaisesti totesivat, että elv:n saa kantaa, koska
se ei ole arvonlisäverodirektiivissä kielletty
vero, eikä veron vähennysoikeus vaikuta veron
syrjivyysarvosteluun yksityistuojia kohtaan. EU-tuomioistuimen 19
päivänä maaliskuuta 2009 antamassa ratkaisussa
C-10/08 komissio vastaan Suomi tuomioistuin kuitenkin katsoi,
että elv ja sen vähennysoikeus arvonlisäverotuksessa
eivät olleet yhteensopivia tuonnin syrjivyyttä koskeneen
Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen 90 artiklan ja
arvonlisäverodirektiivin kanssa. Ratkaisun johdosta autoverolakia
muutettiin 1 päivänä huhtikuuta 2009
voimaan tulleella lailla 5/2009 siten, että elv:n
kantaminen autoverotuksen yhteydessä päättyi.
Samalla autoveron ja arvonlisäveron suhdetta muutettiin
siten, että autoveron osuudelle ei myöskään
kanneta arvonlisäveroa kuluttajamyynnissä. Sen
sijaan autoveroa nostettiin arvonlisäveron verran, jolloin
verorasitus säilyi ennallaan. Elv:n vähennysoikeutta
koskeva säännös kumottiin tarpeettomana
arvonlisäverolain muuttamisesta annetulla lailla 6/2009.
Kirjallisessa kysymyksessä ilmeisesti viitataan edellä mainitun vuoden 2009 ratkaisun
C-10/08
perusteella palauttavaksi tulleisiin veroihin. Vakiintuneen oikeuskäytännön
mukaan EU-oikeuden vastaisesti kannetut verot on palautettu verovelvollisille.
Yksityistuojilta kannettu elv palautettiin heille siltä ajalta,
kun autoverotuksen oikaisu- ja muutoksenhakuaikaa oli vielä jäljellä.
Veron palautukseen sovellettiin siis hallinnollista verotuksen oikaisu-
ja muutoksenhakumenettelyä samoin perustein kuin muihinkin verotuspäätösten
muutoksiin. Autoverotukseen sovellettavan oikaisuajan (kuluva ja
kolme edellistä vuotta) puitteissa veroa palautettiin vuosina 2006—2009
tuoduista autoista. Palautusmenettelystä säädettiin
6 päivänä marraskuuta 2009 voimaantullut
erillislaki 822/2009 sen takia, että palautukset
maksettiin poikkeuksellisesti Verohallinnon kautta hyödyntämällä sen
tietoja verovelvollisten osoitteista ja pankkitileistä,
vaikka palautuspäätökset teki viran puolesta
autoverotusta hoitava Tulli. Menettely edellytti lainsäädäntöä, koska
siinä luovutettiin verovelvollisten henkilötietoja
viranomaisten välillä. Palautuksia maksettiin
kaikkiaan noin 50 miljoonaa euroa noin 53 000 palautuksensaajalle.
Palautuksille maksettiin veronkantolain mukainen korko, eli korkolain
12 §:ssä tarkoitettu viitekorko vähennettynä kahdella
prosenttiyksiköllä.
Se, että palautus rajoittui mainittuun neljään vuoteen,
johtui EU-tuomioistuimen erittäin vakiintuneesta ratkaisulinjasta,
jonka mukaan EU-oikeuden vastaisesti kannetut verot palautetaan kansallisten
muutoksenhakusäännösten puitteissa (prosessiautonomia).
Suomessa yleisesti sovellettu verotuksen muutoksenhakuaika on oikeuskäytännössä hyväksytty
palautusta rajoittavaksi määräajaksi.
Yksityistuojat, jotka olivat tuoneet autoja ennen vuotta 2006 ja
maksaneet autoverolle elv:n, hakivat korkeimmalta hallinto-oikeudelta
veropäätöstensä purkua. Vaatimus
oli, että elv tulisi palauttaa, vaikka verotuspäätösten säännönmukainen
muutoksenhaku oli menetetty. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi
purkuhakemukset ja katsoi, ettei EU-oikeus edellytä verojen
palauttamista muutoksenhakuaikaa pidemmältä ajalta.
Hallintoasia on siten loppuun käsitelty.
Sittemmin asia on viety yleiseen tuomioistuimeen, jossa kantajat
ovat vaatineet valtiolta vahingonkorvauksena ennen vuotta 2006 kannettuja
elvejä. Helsingin käräjäoikeus
antoi päätöksen, jossa valtio tuomittiin
maksamaan elv:n suuruinen määrä vahingonkorvauksena
tuojalle. Hovioikeus ja korkein oikeus vahvistivat tuomion. Näissä tapauksissa
kanteet oli nostettu lyhyen ajan kuluessa jälkimmäisestä EU-tuomioistuimen
elviä koskeneesta tuomiosta. Käräjäoikeuksissa
on kuitenkin vireillä vasta hiljattain nostettuja uusia
kanteita, joissa käräjäoikeus joutuu
ottamaan kantaa siihen onko oikeus vahingonkorvaukseen tältä osin
jo vanhentunut. Tulli on kaiken varalta kehottanut ennen vuotta
2006 autonsa tuoneita tekemään Tullille osoitetun
korvausvaatimuksen, jolla velan vanhentuminen katkaistaan. Näitä on
tullut Tulliin noin 10 000. Ne odottavat käsittelyä,
sillä Tulli odottaa tuomioistuinten kantaa vanhentumiseen,
joiden toimivaltaan yleisen velan vanhentumista koskevan lain soveltaminen
näissä tapauksissa kuuluu. Vanhenemisen osalta
kyse on hyvin periaatteellisesta oikeuskysymyksestä, josta
tulee saada tuomioistuinten linjaus.
Helsingissä 4 päivänä joulukuuta
2014
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 867/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Kaj Turunen /saf:
Enligt vilken tidsplan kommer den mervärdesskatt
som tagits ut för importerade bilar att börja
betalas tillbaka till köparna,
vilken dröjsmålsränta kommer det
att betalas på den grundlösa skatten och
vilka åtgärder tänker regeringen
vidta för att mervärdesskatten ska kunna återbetalas
så snart som möjligt?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
På beloppet av bilskatten togs till och med den 31 mars
2009 ut en skatt av mervärdesskattens storlek med stöd
av bilskattelagen. Denna mervärdesskatt på bilskatt
har kallats icke-moms (på finska elv) till skillnad från
den egentliga mervärdesskatten. Frågan om hur
skatten stämde överens med EU-rätten
togs upp i EU-domstolens avgörande från 2002 i
målet C-101/00 Siilin, vilket gällde
bilbeskattningen i Finland. Utifrån förhandsavgörandet
och högsta förvaltningsdomstolens beslut med anledning
av det ändrades sättet att beräkna bilskatten,
men icke-momsen med avdragsrätt bevarades. EU-domstolen
och högsta förvaltningsdomstolen påpekade
explicit att icke-momsen får tas ut eftersom den inte är
en förbjuden skatt enligt mervärdesskattedirektivet och
eftersom rätten att dra av skatten inte påverkar
bedömningen av om den är diskriminerande för privata
importörer. EU-domstolen ansåg dock i sitt avgörande den 19 mars 2009 i
målet C-10/08 kommissionen mot Finland att icke-momsen
och avdragsrätten för den inom mervärdesbeskattningen
inte var förenliga med det som i artikel 90 i EG-fördraget
föreskrivs om icke-diskriminering när det gäller
import eller med mervärdesskattedirektivet. Med anledning
av avgörandet ändrades bilskattelagen genom lag
5/2009 som trädde i kraft den 1 april 2009 så att
uttag av icke-momsen inom bilbeskattningen upphörde. Samtidigt ändrades
förhållandet mellan bilskatt och mervärdesskatt
så att mervärdesskatt på bilskatteandelen
inte heller tas ut vid försäljning till konsumenterna.
Däremot höjdes bilskatten med beloppet av mervärdesskatten,
vilket innebar att skattebelastningen kvarstod oförändrad. Bestämmelsen
om avdragsrätt för icke-momsen upphävdes
som obehövlig genom lag 6/2009 om ändring
av mervärdesskattelagen.
I det skriftliga spörsmålet hänvisas
det uppenbarligen till de skatter som skulle betalas tillbaka med
stöd av 2009 års avgörande i målet
C-10/08. Enligt vedertagen rättspraxis har skatter
som tagits ut i strid med EU-rätten betalats tillbaka till de
skattskyldiga. Icke-moms som tagits ut hos privata importörer
betalades tillbaka för den tid som återstod av
tiden för begäran om omprövning och överklagande.
På återbetalningen av skatten tillämpades
således ett administrativt förfarande för
omprövning och överklagande av beskattning på samma
grunder som i fråga om ändringar av övriga
beskattningsbeslut. Inom den omprövningstid (innevarande år
och tre föregående år) som tillämpas
på bilbeskattningen betalades skatt tillbaka för
de bilar som importerats 2006—2009. Bestämmelser
om förfarandet för återbetalning utfärdades
genom en särskild lag (822/2009) som trädde
i kraft den 6 november 2009 eftersom återbetalningarna
undantagsvis betalades via Skatteförvaltningen med hjälp
av dess uppgifter om de skattskyldigas adresser och bankkonton, även
om Tullen, som har hand om bilbeskattningen, fattade återbetalningsbesluten på tjänstens
vägnar. Det krävdes lagstiftning om förfarandet,
eftersom det innebar att de skattskyldigas personuppgifter lämnades
ut mellan myndigheterna. Det betalades sammanlagt omkring 50 miljoner
euro i återbetalningar till cirka 53 000 mottagare.
På återbetalningarna betalades ränta
enligt lagen om skatteuppbörd, det vill säga den
i 12 § i räntelagen avsedda referensräntan
minskad med två procentenheter.
Det att återbetalningen begränsades till de nämnda
fyra åren berodde på EU-domstolens synnerligen
etablerade linje för avgöranden, enligt vilken
skatter som tagits ut i strid med EU-rätten betalas tillbaka
i enlighet med nationella bestämmelser om sökande
av ändring (processautonomi). Den tid för sökande
av ändring i beskattningen som tillämpas generellt
i Finland har inom rättspraxis godkänts som den
tidsfrist som begränsar återbetalningen. Privata
importörer som hade fört in bilar före
2006 och betalat mervärdesskatt på bilskatten
ansökte om återbrytande av sina skattebeslut hos
högsta förvaltningsdomstolen. Kravet var att icke-momsen
skulle betalas tillbaka även om den regelrätta
möjligheten att söka ändring i beskattningsbesluten
hade förverkats. Högsta förvaltningsdomstolen
avslog ansökningarna och ansåg att EU-rätten
inte förutsätter att skatterna betalas tillbaka
för en längre tid än tiden för
sökande av ändring. Förvaltningsärendet är
därmed slutbehandlat.
Saken har därefter förts till allmän
domstol, där kärandena har yrkat på statligt
skadestånd för icke-moms som tagits ut före
2006. Helsingfors tingsrätt meddelade ett beslut där
staten dömdes att betala importören skadestånd
till ett belopp av samma storlek som icke-momsen. Hovrätten
och högsta domstolen fastställde domen. I dessa
fall hade talan väckts inom en kort tid efter EU-domstolens
sistnämnda dom i fråga om icke-moms. Vid tingsrätterna är
dock nya talan som väckts först nyligen anhängiga
och där tingsrätten blir tvungen att ta ställning
till om rätten till skadestånd redan har preskriberats
till denna del. För alla eventualiteter har Tullen uppmanat
alla som importerat sin bil före 2006 att rikta ett skadeståndsyrkande
till Tullen för att preskriberingen av skulden ska brytas.
Tullen har fått cirka 10 000 sådana yrkanden.
De väntar på att bli behandlade eftersom Tullen
inväntar de domstolars ståndpunkt i fråga
om preskriptionen som i dessa fall är behöriga
att tillämpa den allmänna lag som gäller
preskription av skulder. För preskriberingens del handlar
det om en mycket principiell rättsfråga där
det gäller att få domstolarnas riktlinje.
Helsingfors den 4 december
2014
Finansminister Antti Rinne