LAKIALOITE	 141/2005
         vp
      
      LA 141/2005
            vp - Virpa Puisto /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki sosiaalihuoltolain 27 b §:n
         muuttamisesta
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Sosiaalihuoltolakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että omaishoidon
         tuen palkkion maksaminen ja rahoitus siirretään
         valtiolle. Omaishoidon tuki ehdotetaan maksettavaksi 1.1.2007 lähtien valtion
         yleisistä verovaroista, jolloin uudistukselle tulee riittävä valmisteluaika.
         Valtioneuvoston asetuksella ehdotetaan päätettävän
         omaishoidon tuen saantiedellytyksistä ja palkkion suuruudesta.
         Palkkion suuruudesta päättäessään valtioneuvoston
         on otettava huomioon hoidon sitovuus ja vaativuus. Kansaneläkelaitos
         maksaa omaishoidon tuen hoitopalkkiot paikallisesti, valtakunnallista
         toimistoverkostoaan hyväksi käyttäen.
         Muilta osin omaishoidon tukea koskevat säännökset
         ehdotetaan säilytettävän ennallaan.
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      Omaishoito on laajeneva hoitomuoto maassamme. Omaishoidon tukea
         kysytään paljon enemmän kuin kunnat voivat
         sitä määrärahojensa puitteissa
         myöntää. On arvioitu, että maassamme
         on kaikkiaan n. 300 000 omaishoitajaa, joista reilut 26 000
         henkilöä oli v. 2002 omaishoidon tuen piirissä.
         Omaishoito tuottaa kunnille huomattavia säästöjä siihen
         nähden, että hoidettavat sijoitettaisiin kalliiseen
         laitoshoitoon. Laitoshoitopaikkoja vähennettiin 1990-luvulla
         rajusti ilman, että avopalveluja kehitettiin tarvetta vastaavasti,
         minkä vuoksi omaishoito on muodostunut tärkeäksi
         osaksi hoivaa.
      
      
      Omaishoitajille maksettava palkkio määräytyy
         hoidon sitovuuden ja vaativuuden perusteella. Laissa on määritelty
         vain palkkion minimimäärä, mikä on
         johtanut hoitopalkkioiden määrän suureen
         kirjavuuteen eri puolilla maata. Kukin kunta luokittelee palkkiot
         itse päättämällään tavalla,
         ja laissa määritelty minimikin voidaan alittaa,
         jos hoidon sitovuus on vähäistä tai tilapäistä taikka
         hoitaja niin haluaa. Omaishoidon tuki on hoitotyön vaativuuteen
         nähden pieni. Keskimääräinen
         omaishoidon tuki oli vuonna 2002 määrältään
         287,89 euroa kuukaudessa. Hoitopalkkio on veronalaista tuloa, josta
         toimitetaan ennakonpidätys.
      
      
      Omaishoidosta tehdään sopimus, johon liitetään
         hoito- ja palvelusuunnitelma. Suunnitelman tulee sisältää hoitajan
         antaman hoidon lisäksi sen turvaamiseksi välttämättömät
         palvelut sekä niiden määrä ja
         sisältö. Käytännössä palvelut
         eivät toteudu, sillä vaikka omaishoidon tuki kohdennetaan
         nykyisin vain eniten apua tarvitseviin, kunnat jättävät
         omaishoitajan ja hänen hoidettavansa useimmiten yksin vaille
         tukipalveluja. Stakesin tekemän tutkimuksen mukaan talouksiin,
         joissa on omaishoitaja, ei juurikaan kohdennu kunnan palveluja.
      
      
      Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman selvitysmiehen
         Elli Aaltosen raportissa (STM työryhmämuistioita
         2004:3) on esitetty korjauksia moniin omaishoidon epäkohtiin.
         Lakialoitteessa esitetään yhdensuuntaisesti selvitysmiehen
         esityksen kanssa sitä, että omaishoidon tukena maksettavan
         hoitopalkkion maksaisi tulevaisuudessa Kansaneläkelaitos
         samalla, kun omaishoidon tuen rahoitus siirrettäisiin valtiolle
         maksettavaksi yleisistä verovaroista.
      
      
      Toteutuessaan esitetty muutos poistaisi nykyisen kansalaisten
         eriarvoisuuden, koska kunnat hyvin eri tavoin ovat soveltaneet omaishoidon
         tukea koskevia säännöksiä. Omaishoidon tuki
         ei muutoksen jälkeen olisi enää sidottu
         kunnan taloudelliseen tilanteeseen ja myönnettäviin määrärahoihin.
         Hoidettavien asema olisi turvatumpi ja omaishoitajat voisivat nykyistä luottavaisemmin
         tehdä työtään. Kansaneläkelaitos
         tekisi päätökset tuen saamisesta yhtenäisesti
         valtioneuvoston asetuksessa määriteltäviä saantiehtoja
         soveltaen. Samalla kunnille tulisi huomattavasti nykyistä paremmat
         mahdollisuudet keskittyä omaishoidon tueksi annettaviin
         tukipalveluihin, joissa nyt on puutteita.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               sosiaalihuoltolain 27 b §:n muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 17 päivänä syyskuuta
               1982 annetun sosiaalihuoltolain (710/1982)
               27 b §:n 3 momentti, sellaisena kuin
               se on laissa 1134/2001, sekä
            
            
            
               lisätään 27 b §:ään
               uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi,
               seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  27 b §
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  Omaishoidon tukena maksettava hoitopalkkio maksetaan valtion
                     varoista. Hoitopalkkion maksaa Kansaneläkelaitos.
                  
                  
                  Valtioneuvoston asetuksella säädetään
                     tarkemmin omaishoidon tuesta laadittavasta sopimuksesta, Kansaneläkelaitoksen
                     valtion varoista maksaman hoitopalkkion suuruudesta ja perusteista,
                     hoitopalkkioiden indeksisidonnaisuuksista, annettavasta vapaasta
                     sekä hoito- ja palvelusuunnitelmassa tarkoitetuista muista
                     palveluista samoin kuin muista hoitajan, hoidettavan ja kunnan kannalta
                     tarpeellisista seikoista. Hoitopalkkion suuruudesta päättäessään
                     valtioneuvoston on otettava huomioon hoidon sitovuus ja vaativuus.
                  
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
                     2007.
                  
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 28 päivänä lokakuuta
         2005
      
      
         - Virpa Puisto /sd
- Anneli Kiljunen /sd
- Tero Rönni /sd
- Jutta Urpilainen /sd
- Sinikka Hurskainen /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Risto Kuisma /sd
- Kimmo Kiljunen /sd
- Saara Karhu /sd
- Esa Lahtela /sd
- Marjaana Koskinen /sd
- Pia Viitanen /sd
- Pirkko Peltomo /sd
- Heli Paasio /sd
- Satu Taiveaho /sd
- Maija Rask /sd
- Säde Tahvanainen /sd
- Reijo Kallio /sd
- Klaus Hellberg /sd
- Kalevi Olin /sd
- Arto Seppälä /sd
- Jukka Roos /sd
- Reijo Laitinen /sd
- Mikko Kuoppa /vas
- Kari Uotila /vas