LAKIALOITE 30/2011
vp
LA 30/2011
vp - Markus Mustajärvi /vr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki vuokratyöntekijöiden oikeuksista
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi
laki vuokratyöntekijöiden oikeuksista.
Lakialoitteen tarkoituksena on, että vuokratyötä tekevillä olisi
vuokratyökohteessa (käyttäjäyrityksessä)
pääsääntöisesti samat
palkka- ja työsuhde-edut kuin käyttäjäyrityksenkin
työntekijöillä (syrjimättömyyden
periaate) ja että vuokratyön käyttöä yrityksissä lisäämällä ei
siirretä yrittäjäriskiä nykyisestä työntekijöiden
kannettavaksi.
Takuupalkka ja määräaikaisten työsuhteiden
käytön rajoittaminen
Ehdotuksen keskeisenä uudistuksena on se, että laissa
taataan vuokratyöntekijöille takuupalkka sekä toimeksiannon
mukaisessa vuokratyökohteessa että sen ulkopuolella,
kun työntekijä on vuokratyöyrityksen
työssä tai koulutuksessa.
Tähän oleellisesti liittyy se, että määräaikaisten
työsuhteiden käyttämistä vuokratyösuhteissa
rajoitetaan erillisillä määräyksillä.
Pääsäännöksi tulisi,
että määräajaksi tai määrättyä työtä varten
tehty työsopimus yhden työntekijän kohdalta
voidaan solmia määräaikaisena vain yhden kerran,
ellei opiskelun tai muiden työntekijän esittämien
henkilökohtaisten syiden vuoksi sovita toisin.
Ehdotuksen mukaan määräaikaisena
työsopimus voidaan solmia enintään 6
kuukauden pituiseksi ajaksi.
Takuupalkka vuokratyössä toimeksiannon aikana
Aloitteessa ehdotetaan, että toimeksiannon
mukaisessa työssä tunti- tai kuukausipalkka lasketaan
vastaamaan käyttäjäyrityksen vastaavan työntekijän
keskiansiotasoa, johon sisältyvät suorituspalkka,
urakkapalkka, palkkio, bonus sekä provisio. Henkilökohtainen
tunti- tai kuukausipalkka ei saa alittaa lakiehdotuksen takuupalkkaa,
joka tulee maksaa sinä aikana, kun työntekijä ei
ole suorittamassa toimeksiantoa käyttäjäyrityksessä (takuupalkka
toimeksiannon ulkopuoliselta ajalta).
Takuupalkka toimeksiannon ulkopuoliselta ajalta
Aloitteen mukaan toimeksiannon ulkopuolisena aikana työntekijälle
maksetaan palkka vuokrausyrityksessä sovellettavien palkkaehtojen mukaisesti.
Sen lisäksi määrätään,
että vuokratyöntekijälle maksetaan takuupalkkaa
siltä ajalta, jolloin työntekijä ei ole
sijoitettuna toimeksiannon mukaisesti johonkin käyttäjäyritykseen tai
osallistu koulutukseen. Tässä tapauksessa aloitteen
mukaan takuupalkkana toimeksiannon ulkopuoliselta ajalta maksetaan
kalenterikuukausittain 90 % työntekijän
kolmen viimeisen kuukauden peruspalkan ja palkanlisien keskiansioista.
Takuupalkka voi kohota enintään 90 %:iin keskiansiosta
kokonaista kalenterikuukautta kohden laskettuna.
PERUSTELUT
Tilanne työmarkkinoilla
Vuokratyöntekijöiden merkityksestä ja
määrästä kertovat tutkimukset
ja selvitykset poikkeavat toisistaan hyvin paljon.
Esimerkiksi tilastokeskus on kerännyt tietoa vuokratyötä tekevistä työvoimatutkimuksessaan
vuodesta
2008 lähtien. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2009 vuokratyötä teki
23 000 henkeä. Tämä on 8 000
henkeä vähemmän kuin vuonna 2008, mutta
jo seuraavana vuonna määrä kääntyi
kasvuun. Taantuma vähensi myös vuokratyön
käyttöä. Vuokratyöntekijöistä noin puolet
on naisia.
Vuokratyöntekijöiden osuus palkansaajista oli
vain prosentin verran vuonna 2009. Vuokratyötä tekevät
pääasiassa nuoret, 15—24-vuotiaista
vajaat 4 prosenttia teki vuokratyötä.
Vuokratyötä tekevät palkansaajat
sukupuolen ja iän mukaan vuosina 2008—2010. Lähde:
Työvoimatutkimus 2010. Tilastokeskus
|
|
Vuosi 2008 |
Vuosi 2009 |
Vuosi 2010 |
Muutos 2009/2010 |
Muutos 2009/2010 |
| Sukupuoli |
Ikäluokka |
1 000 henkeä |
1 000 henkeä |
1 000 henkeä |
1 000 henkeä |
% |
| Sukupuolet yhteensä |
15—74
15—24
25—74
|
32
13
19
|
23
9
15
|
29
11
18
|
6
2
4
|
23,9
24,1
23,8
|
| Miehet |
15—74
15—24
25—74
|
16
6
10
|
10
4
7
|
15
6
10
|
5
2
3
|
48,4
53,7
45,5
|
| Naiset |
15—74
15—24
25—74
|
16
7
9
|
13
5
8
|
14
5
9
|
1
0
1
|
5,2
2,9
6,6
|
Vuokratyötekijöiden pieni määrä johtuu
osittain siitä, että Tilastokeskuksen työvoimatutkimus kuvaa
vain Suomessa pysyväisluonteisesti asuvan väestön
työmarkkinoille osallistumista, työllisyyttä,
työttömyyttä ja työaikaa.
TEM:n tilastojen mukaan vuokratyöntekijöiden
määrä oli lähes 100 000
vuonna 2008, mikä muodosti 4,5 prosenttia palkansaajien
määrästä. Vuokratyöntekijöiden
määrä on peräti kolminkertainen
Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen lukuihin (32 000
työntekijää) verrattuna. Tilastojen välisiä eroja
on vaikea selittää yksityiskohtaisesti, mutta
ne johtuvat pääosin erilaisista tilastojen keruu-
ja laadintamenetelmistä. Tämän vuoksi
TEM:n tilastoihin perustuvia vuokratyöntekijöiden
määrätietoja ei tulisi myöskään suhteuttaa
suoraan työvoimatutkimuksen työllisyystietoihin.
TEM:n tilastot, jotka perustuvat pääasiassa Henkilöstöpalveluyritysten
Liitto HPL:n teettämiin kyselytutkimuksiin, perustuvat
suurelta osin yksittäisten henkilöstöpalvelualan
yritysten antamiin tietoihin vuokratyöntekijöidensä määrästä tilastovuoden
aikana.
Työ- ja elinkeinoministeriön tilaston mukaan vuonna
1999 vuokratyöntekijöiden määrä oli 31 200
ja vuonna 2008 liki 100 000. Korkeimmillaan vuokratyöntekijöiden
määrä oli vuonna 2005, kaikkiaan 102 800.
Sen sijaan Työvoimatutkimuksen tiedot perustuvat otantaan
pohjautuvaan palkansaajien haastattelututkimukseen, jossa on kuvattu
vuokratyöntekijän todellista työllisyyttä haastatteluhetkellä (tutkimusviikolla),
mistä syystä vuokratyöntekijöiden
määrä jää pienemmäksi
kuin TEM:n tilastojen mukaan. (Lähde: Vuokratyövoima
Suomessa 2008—10, Muistio koti- ja ulkomaisen vuokratyövoiman
käytön laajuudesta, pelisäännöistä ja
henkilöstöpalveluyrityksistä, Helsinki
20.5.2010, Pekka Lith).
Vuonna 2009 tehty selvitys työvoiman vuokrauksesta
vuonna 2008 antaa aivan toisenlaisen kuvan kuin työvoimatutkimuksen
luvut. Kyseinen yhteenvetoraportti perustuu viranomaisyhteistyön
kehittämisprojekti Virken, Verohallinnon ja työsuojeluhallinnon
havaintoihin työvoiman vuokraustoimialasta sekä Virken
teettämään selvitykseen koti- ja ulkomaisen
työvoiman käytön laajuudesta ja henkilöstöpalveluyrityksistä.
Selvityksessä arvioitiin vuokratyövoiman todellista
kokonaismäärää suomalaisissa
yrityksissä ja julkisen alan organisaatioissa. Selvityksen kohteena
oli myös ulkomainen vuokratyövoima, jota koskevat
tiedot ovat Suomessa melko heikot.
Selvityksessä todetaan, että työvoiman
vuokraus on kasvava toimiala 2000-luvulla. Kotimaisten vuokratyötekijöiden
työpanos vastaa 30 000—40 000
henkilötyövuoden työpanosta. Suhteellisesti
eniten vuokratyöntekijöitä toimii majoitus-
ja ravitsemisalalla, kaupan alalla, teollisuudessa sekä rakennusalalla.
Henkilöstöpalveluyritysten liiton mukaan suomalaisilla
työvoimanvuokrausyrityksillä oli ulkomaisia vuokratyöntekijöitä 2 000—3 000 vuonna
2008. Verohallinnon tietojen mukaan Suomessa oli ulkomaisten työvoimanvuokrausyritysten
palveluksessa 1 200 vuokratyöntekijää vuonna
2008. Tiedot ulkomaisesta vuokratyövoimasta ovat Suomessa
heikot johtuen pirstaleisesta usealle eri viranomaiselle kuuluvasta valvontatehtävästä
ja
kattavan tilastoinnin puuttumisesta. Ulkomaiseen vuokratyövoimaan
liittyviä viranomaistietoja ei voida pitää luotettavina.
Suomessa toimi vuonna 2008 n. 1 400 henkilöstöpalveluyritystä,
joista 200 yrityksen päätoimiala oli jokin muu
kuin työvoiman vuokraus, esimerkiksi rakentaminen tai liike-elämän
palvelut. Yritysten määrä on kaksinkertaistunut,
liikevaihdon määrä on nelinkertaistunut
ja henkilöstön määrä on
kolminkertaistunut 2000-luvulla. Suurten yritysten osuus toimialan
liikevaihdosta on n. 85 %. Tietyillä toimialoilla,
kuten esimerkiksi rakentamisessa, esiintyy runsaasti ns. projektijohtamista.
Projektijohtamisessa aliurakointi on usein lähellä työvoiman
vuokrausta yrityksen ostaessa työvoimapalveluja alihankintana.
Tosiasiallinen työvoiman vuokrausyritysten määrä on
tästä johtuen suurempi kuin rekisterien perusteella
nähtävissä oleva vuokrayritysten määrä.
Henkilöstöpalveluyritysten uutena piirteenä on
toimintojen ketjuttaminen, joka ilmenee ulkopuolisten palveluiden
kasvuna toimialalla. Vuokratyövoimaa hankitaan alihankintana
toisilta kotimaisilta tai ulkomaisilta yrityksiltä. Kehityksen
taustalla voi olla pula ammattitaitoisesta työvoimasta
ja kustannusten alentaminen. Verotarkastushavaintojen mukaan kyse
on ollut myös toiminnasta, jolla on pyritty välttämään
lakisääteisiä velvoitteita samaan intressipiiriin kuuluvissa
yhtiöissä.
Verohallinnon tilastojen mukaan riskiyritysten osuus henkilöstöpalvelualan
yrityksistä on suurempi kuin koko yrityskentässä keskimäärin. Vuonna
2008 riskiyritykset muodostivat viidenneksen alan työllisyydestä ja
liikevaihdosta. Tilastokeskuksen tilastojen mukaan konkurssien määrä on
lisääntynyt toimialalla vuonna 2009. Alan yritysten
suurta vaihtuvuutta kuvaa se, että vuosina 2000—2002
aloittaneista toimialan yrityksistä oli vuonna 2007 toiminnassa
52 prosenttia.
Tehtyjen työsuojelutarkastusten mukaan työsuojelun
hallinta ja työpaikalla noudatettavien lakien tunteminen
on ollut hyvin puutteellista. Tarkastusten mukaan lähes
kaikista määräaikaisista työsopimuksista
puuttui merkintä työsuhteen kestosta. Vuoden 2009
tarkastuksissa puutteita on tullut enemmän esille ulkomaisten
kuin suomalaisten yritysten osalta. Viime aikoina esille on noussut
erityisesti asbestirakentamiseen liittyvät laiminlyönnit
ulkomaisen vuokratyövoiman käytön yhteydessä.
Työvoiman vuokrausalalla tehtyjen verotarkastusten
mukaan eniten puutteita on tullut esille rakennusalalla toimivien
työvoiman vuokraajien osalta, erityisesti saneerauksiin
liittyvissä purkutöissä. Tapauksissa
on todettu pimeää palkanmaksua, kuittikauppaa
ja myynnin salaamista.
Harmaaseen talouteen liittyvää toimintaa on esiintynyt
tyypillisesti yrityksissä, joiden liikevaihto on alle 2 000 000
euroa. Useisiin harmaan talouden kohteisiin liittyy myös
kytkentä Viroon työvoiman, vastuuhenkilöiden
tai yritysten kautta. Rakennusalalta tutut kuittikauppayhtiöt
ja -henkilöt tulevat vastaan myös työvoiman vuokrauksessa.
Viime vuosina verotarkastuksilla on löydetty pimeitä palkkoja
8,8 milj. euroa ja verotarkastuksissa on todettu maksamattomia veroja
yhteensä n. 10 milj. euroa. Verohallinto on tehnyt toimialan
yrityksistä vuosina 2006—2009 yhteensä 16
rikosilmoitusta.
Vuokratyövoiman määrä poikkeaa
hyvin paljon maakohtaisessa vertailussa. Britanniassa vuokratyöntekijöiden
osuus kokonaistyöllisyydestä oli 4,8 % vuonna
2007. Samaan aikaan se oli Suomessa 1,1 % ja esimerkiksi
Puolassa 0,4 % (Lähde: CIETT:n tilastot).
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa käytettiin vuokratyötä kutakuinkin
yhtä laajasti.
Ongelmat vuokratyöntekijöiden kannalta
Teollisuudessa
Vuokratyön käyttö on pääasiassa
reagointia tilapäiseen työvoiman tarpeeseen. Eräät
teollisuusyritykset hoitavat kuitenkin huomattavan osan perustoiminnoistaan
vuokratyövoimalla. Esimerkiksi suuren teollisuusyrityksen
varastopalvelu saattaa toimia pelkän vuokratyövoiman
turvin. Jopa kokonaisia tuotantoprosesseja on saatettu organisoida
siten, että kaikki suorittavan portaan työntekijät
ovat vuokratyönantajan palveluksessa. Tällaiset
yksittäiset esimerkit osoittavat, että myös
teollisuudessa määräaikaisia työntekijöitä ja
vuokratyövoimaa käytetään muihin
kuin tilapäisiin töihin. Usein kyse on työnantajan
varautumisesta tuotantomäärien vaihteluun, kun
talouden näkymät ovat epävarmoja. Määräaikaisen
työn yleisyyteen vaikuttaa myös työn,
jopa tuotannon valmistelun, organisointi projekteiksi (Kirsti Palanko-Laakan
selvitys, TM:n julkaisu 2005, s. 34).
Palvelualoilla
Palvelualojen ammattiliitto PAM pitää työntekijän
aseman kannalta ongelmallisina sellaisia työsuhteita, joissa
työntekijä kutsutaan vain tarvittaessa töihin,
sekä vuokratyötä, jossa epäkohtana
nähdään ennen kaikkea vuokratyösuhteiden
lyhyt kesto ja työntekijän työsuhdeturvan puuttuminen.
Vuokratyöntekijöiden kohdalla lyhyitä määräaikaisuuksia
ketjutetaan yleisesti ja ilman mitään erityistä perustetta.
Toinen suuri epäkohta on työntekijöiden
jääminen työsuhteen kestoon perustuvien
etujen ja työterveyshuollon ulkopuolelle. Vuokratyön
käytössä huolestuttavana ilmiönä nähdään
ravintola-alalla esiintyvä käytäntö,
jossa ravintolan tai ravintolaketjun omistaja perustaa erillisen
yrityksen tai yritysryppään vuokraamaan työntekijöitä ravintolaansa. Tällainen
toiminta nähdään ammattiliitossa lain kiertämisenä,
jonka mahdollistaa vuokratyötä sääntelevien
normien aukollisuus.
Erityisalojen toimihenkilöliitto ERTO kiinnittää huomiota
siihen, että yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla
määräaikaiset työsopimukset
ovat yleisiä. Liiton mukaan niitä käytetään
myös väärin koeajan tarkoituksessa. ERTO, joka
on solminut ensimmäisenä Suomessa valtakunnallisen
vuokratyötä koskevan työehtosopimuksen
työnantajajärjestön kanssa, näkee
ydinongelmaksi vuokratyöntekijöiden työsuhdeturvan
ja työsuhde-etuuksien saamiseen liittyvän eriarvoisuuden.
Vuokratyötä alalla käytetään projektityyppisissä ja
ammatillista erityisosaamista vaativissa tehtävissä.
Vuokratyön käytön laajeneminen eri
aloilla johtuu osittain eri syistä, mutta oleellista on
se, että sekä työvoimaa vuokraavat yritykset
että vuokratyövoimaa käyttävät
yritykset voivat nykyisen lainsäädännön
puitteissa siirtää huomattavan osan työsuhteista
johtuvista riskeistään vuokratyön käyttämisen
kautta työntekijöiden kannettaviksi. Vuokratyötä käyttämällä yritykset
tosiasiassa kiertävät työsuhdeturvaa
ja yhteistoimintalain velvoitteita. Voimassa oleva laki ei myöskään
anna vuokratyövoimaa käyttävän
yrityksen luottamushenkilöille oikeutta saada tietoa vuokratyöntekijöiden
työsopimuksista.
Voimassa oleva lainsäädäntö
Työsopimuslaki
Työntekijän työpanoksen luovuttaminen
kolmannen käyttöön edellyttää työntekijän
suostumusta. Työsopimuslaissa on erityissäännös
oikeuksien ja velvollisuuksien siirtymisestä työnantajan
luovuttaessa työntekijän tämän
suostumuksen mukaisesti toisen työnantajan käyttöön (TSL
1 luku 7 § 3 mom.).
Säännöksen mukaan työsopimukseen
liittyvät oikeudet ja velvollisuudet jakaantuvat siten, että käyttäjäyritykselle
siirtyvät oikeus johtaa ja valvoa työntekoa sekä ne
työnantajalle säädetyt velvollisuudet,
jotka liittyvät välittömästi
työn tekemiseen ja sen järjestelyihin. Niitä ovat
käytännössä lähinnä työajoista
päättäminen ja eräät työturvallisuuteen
liittyvät velvollisuudet.
Varsinaisen työnantajan eli vuokraajayrityksen velvollisuutena
on huolehtia muista työnantajavelvoitteista, kuten palkanmaksusta
siihen liittyvine sosiaalivakuutusmaksuineen, työehtosopimusetuuksista,
yhteistoimintavelvoitteista ja vuosiloman antamisesta. Lisäksi
muun muassa vuosittaisen ylityömäärän
seuraaminen ja työterveyshuollon järjestäminen
jäävät yleensä varsinaisen työnantajan
velvollisuuksiksi. Työturvallisuusvelvoitteiden jakautumisesta
varsinaisen työnantajan ja käyttäjäyrityksen
välillä on säädetty työturvallisuuslaissa.
Työsopimuslain mukaan vuokratun työntekijän
työsuhteessa on sovellettava vuokraajayritystä joko
työehtosopimuslain perusteella sitovaa työehtosopimusta
tai sitä velvoittavaa yleissitovaa työehtosopimusta.
Jos tällaista työehtosopimusta ei ole, on työntekijän
työsuhteessa noudatettava käyttäjäyritystä joko
työehtosopimuslain tai yleissitovuuden perusteella sitovan työehtosopimuksen
määräyksiä. Jos sen paremmin
vuokraajayritys kuin käyttäjäyrityskään
eivät ole velvollisia noudattamaan mitään
työehtosopimusta, vuokratun työntekijän
työsuhteen ehdoista voidaan sopia työntekijän
ja vuokraajayrityksen välisellä työsopimuksella.
Tällöin tulevat sovellettaviksi tavanomaiset ja
kohtuulliset työsopimusehdot.
Yhteistoimintalaki
Yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain (725/1978)
mukaisella ulkopuolisen työvoiman käytöllä tarkoitetaan
nimenomaan vuokratyön käyttöä.
Lain mukaan työnantajan tulee tiedottaa ennen ulkopuolista
työvoimaa koskevan sopimuksen tekoa asiasta niille henkilöstön
edustajille, joiden edustaman henkilöstöryhmän
työtehtäviä kaavailtu sopimus koskee
(YTL 9 §). Ilmoituksen saatuaan asianomaisella työntekijöiden
edustajalla on oikeus saattaa ulkopuolisen työvoiman käyttöä koskeva
asia käsiteltäväksi yhteistoimintamenettelyssä.
Asiaa koskeva yhteistoimintamenettely tulee järjestää viikon
kuluessa sitä koskevan vaatimuksen esittämisestä. Tämän
viikon aikana ei työnantaja saa tehdä sopimusta
ulkopuolisen työvoiman käytöstä,
ellei henkilöstöedustaja hyväksy sopimuksen
tekemistä. Yhteistoimintamenettely ei koske tiettyjä laissa
erikseen rajattuja tilanteita.
Työturvallisuuslaki ja työterveyshuolto
Vuokratun työntekijän työturvallisuudesta
vastaavat sekä vuokrausyritys että käyttäjäyritys.
Vuokrausyrityksen on työntekijän työnantajana
otettava huomioon työturvallisuuslaissa säädetyt
yleiset työnantajan velvollisuudet. Vuokrausyrityksen tulee
esimerkiksi selvittää, noudatetaanko työntekijän
työpaikalla käyttäjäyrityksessä työturvallisuusmääräyksiä.
Työturvallisuuslain 3 §:ssä on
säännös lain soveltamisesta vuokratyössä.
Säännös asettaa vuokratyön teettäjälle
eli käyttäjäyritykselle velvoitteen noudattaa
osaltaan työn aikana työnantajaa koskevia säännöksiä.
Käyttäjäyrityksen on siis sovellettava
työturvallisuuslakia vuokratyösuhteissa samalla
tavalla kuin omien työntekijöidensä työsuhteissa.
Lisäksi käyttäjäyrityksen on
ilmoitettava vuokrausyritykselle työn edellyttämät
ammattitaitovaatimukset ja työn erityispiirteet, jotta
tämä voi varmistua vuokratyöntekijän
sopivuudesta tehtävään. Käyttäjäyrityksen
on myös huolehdittava työntekijän perehdyttämisestä työhön
ja työpaikan olosuhteisiin.
Vuokratyönantajan tulee järjestää myös
käyttäjäyrityksissä työskenteleville
työntekijöilleen lain mukainen työterveyshuolto.
Työterveyshuoltolain soveltamisala määräytyy
työturvallisuuslain soveltamisalaa koskevan säännöksen mukaan.
Lisäksi työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta
työsuojeluasioissa annetussa laissa on säädetty
velvollisuus ilmoittaa työvoimanvuokraustoiminnan aloittamisesta
työsuojeluviranomaisille.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1 luku. Yleiset säännökset
1 §. Soveltamisala.
Aloitteen mukaista lakia sovelletaan työnantajaan (vuokratyönantaja),
joka on vuokrannut työntekijänsä toisen
työnantajan (käyttäjäyritys)
työhön. Tarkempi vuokratyösuhteen määritelmä on
ilmaistu työsopimuslain (55/2001)
1 luvun 7 §:n 3 momentissa, johon aloitteen mukainen
lakiehdotuskin perustuu.
2 §. Lain tarkoitus.
Lain tarkoituksena on huolehtia vuokratyöntekijöiden
suojelusta ja parantaa vuokratyön laatua takaamalla syrjimättömyyden
periaatteen noudattaminen vuokratyöntekijöihin
sekä luoda vuokratyövoiman käytölle asianmukaiset
puitteet, joilla edistetään työpaikkojen
luomista ja työmarkkinoiden moitteetonta toimintaa ja työllisyyttä.
Aloitteen mukainen lain tarkoitussäännös
perustuu Euroopan unionin komission vuokratyöntekijän
työehtoja koskevaan direktiiviluonnokseen (KOM(2002) 701).
3 §. Määritelmät.
Säännöksen mukaan lakiehdotuksessa
vuokratyöntekijällä tarkoitetaan työsopimuslain
1 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua työntekijää,
jonka työnantaja on siirtänyt tai aikoo siirtää toisen
työnantajan (käyttäjäyritys)
käyttöön. Toimeksiannolla tarkoitetaan
sitä ajanjaksoa, jona vuokratyöntekijä on
siirretty käyttäjäyrityksen käyttöön,
sekä työvoimanvuokrausalan yrityksellä tarkoitetaan
yksityistä tai julkista työnantajaa (vuokratyönantaja),
joka on vuokrannut työntekijänsä toisen
työnantajan (käyttäjäyritys)
käyttöön.
4 §. Syrjimättömyyden periaate.
Säännöksessä määrätään,
että vuokratyöntekijän olennaisten työolojen
ja työehtojen on oltava käyttäjäyrityksessä vähintään
samantasoiset kuin samaa tai samankaltaista työtä tekevien
käyttäjäyrityksen omien työntekijöiden.
4 §:n 2 mom. Olennaiset työehdot ja -olot.
Viisikohtaisen luettelon sisältö on sama
kuin lähetetyistä työntekijöistä annetun
lain 2 §:ssä. Säännöksen mukaan olennaisia työehtoja ja -oloja
ovat: 1) työaikaan perustuvien korvausten ja korotetun
palkan osalta työaikalain (605/1996)
22—25 § sekä 33 §:n 2 ja 3 momentti;
2) työ- ja lepoaikojen noudattamisen osalta työaikalain
6—14, 16—21 ja 26—32 § sekä 33 §:n
1 momentti; 3) vuosiloman, vuosilomapalkan ja lomakorvauksen määräytymisen
osalta vuosilomalain (162/2005) 5—19 §;
4) palkan määräytymisen ja asuntoedun
osalta työsopimuslain 2 luvun 11 ja 12 § ja 13
luvun 5 §; sekä 5) perhevapaisiin liittyvän
sääntelyn osalta työsopimuslain 4 luvun
2, 8 ja 9 §.
4 §:n 3 mom.
Momentissa todetaan, että takuupalkasta vuokratyössä toimeksiannon
aikana sekä palkasta ja takuupalkasta vuokratyöyrityksessä toimeksiantojen
ulkopuolella säädetään tämän
lain 8 ja 9 §:ssä.
5 §. Vuokratyösopimuksen muoto ja
kesto.
Säännöksen mukaan vuokratyötä koskeva työsopimus
tulee tehdä kirjallisesti ja se on voimassa toistaiseksi,
jollei sitä ole perustellusta syystä tehty määräaikaiseksi.
Työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista
työsopimusta on pidettävä toistaiseksi voimassa
olevana.
5 §:n 2 mom. Määräaikaisen
sopimuksen enimmäiskesto.
Säännöksen mukaan työnantajan (vuokrausyrityksen)
ja työntekijän välillä voidaan
sopia määräaikaisesta työsopimuksesta. Määräaikaisena
työsopimus voidaan solmia enintään 6
kuukauden pituiseksi ajaksi.
5 §:n 3 mom. Määräaikaisuus
vain kerran.
Säännöksen mukaan määräajaksi
tai määrättyä työtä varten
tehty työsopimus yhden työntekijän kohdalta
voidaan solmia määräaikaisena vain yhden
kerran, ellei opiskelusta tai muista työntekijän
esittämistä henkilökohtaisista syistä johtuen
toisin sovita. Jos on nimenomaisesti sovittu määräajasta,
jonka työsopimus kestää, tai määrätyn
työn suorittamisesta, ei työsopimusta saa irtisanoa
päättyväksi kesken sopimuskauden. Jos
työ jatkuu sovitun kauden jälkeenkin, katsotaan
työsopimuksen jatkuvan toistaiseksi tehtynä ja
työsuhteen kestoaika luetaan työn alkamisesta.
5 §:n 4 mom. Luottamusmiehen tai luottamusvaltuutetun
tiedonsaantioikeus ja edustusoikeus.
Säännöksen mukaan käyttäjäyrityksen
luottamusmiehellä tai työsopimuslain 13 luvun
3 §:ssä tarkoitetulla luottamusvaltuutetulla on
oikeus saada nähtäväkseen vuokratyöntekijän
kanssa tehty kirjallinen työsopimus ja edustaa vuokratyöntekijöitä samalla
tavalla kuin käyttäjäyrityksen työntekijöitä.
Luottamusmiehen ajankäytössä vuokratyöntekijät
rinnastetaan käyttäjäyritykseen työsuhteessa
oleviin työntekijöihin.
6 §. Vakituisen ja laadukkaan työpaikan saantimahdollisuudet.
Säännöksen mukaan käyttäjäyrityksen
on ilmoitettava vuokratyöntekijälle käyttäjäyrityksessä olevista
vapaista työpaikoista, jotta vuokratyöntekijällä olisi
mahdollisuus hakeutua töihin käyttäjäyritykseen.
Tiedottaminen voidaan tehdä yleisellä ilmoituksella,
joka on sopivassa paikassa käyttäjäyrityksessä.
6 §:n 2 mom. Työsopimuksen käyttäjäyrityksen kanssa
kieltävä ehto on mitätön.
Säännöksen mukaan
vuokratyösopimuksen ehdot, joissa kielletään
tai joilla estetään työsopimuksen tekeminen
tai työsuhteen solmiminen käyttäjäyrityksen
ja vuokratyöntekijän välille toimeksiannon päätyttyä tai
sen aikana, ovat mitättömiä.
6 §:n 3 mom.
Säännöksen mukaan 2 momentissa säädetty
ei rajoita järjestelyjä, joiden nojalla julkiset
tai yksityiset työvoimanvuokrausalan yritykset saavat kohtuullisen
korvauksen käyttäjäyritykselle suorittamistaan
vuokratyöntekijöiden palvelukseen asettamiseen,
palkkaukseen ja koulutukseen liittyvistä palveluista.
6 §:n 4 mom. Kielto periä työntekijöiltä maksua toimeksiantojen
järjestämisestä.
Säännöksen mukaan
vuokrausyritykset eivät saa periä työntekijöiltään
maksua vastineeksi toimeksiantojen järjestämisestä käyttäjäyrityksissä tai
siitä, että työntekijä tekee
työsopimuksen käyttäjäyrityksen
kanssa toimeksiannon päätyttyä tai sen
aikana käyttäjäyrityksessä.
6 §:n 5 mom. Oikeus käyttäjäyrityksen
sosiaalipalveluihin ja muihin palveluihin.
Säännöksen mukaan
vuokratyöntekijöillä on oikeus käyttää käyttäjäyrityksen
sosiaalipalveluita ja muita vastaavia palveluita sekä yhteisiä tiloja
samoin ehdoin kuin käyttäjäyrityksen
omat työntekijät.
7 §. Vuokratyöntekijöiden työsuhteissa
sovellettava työehtosopimus.
Säännöksen mukaan vuokrattujen
työntekijöiden työsuhteissa sovellettavaan
työehtosopimukseen noudatetaan työsopimuslain
2 luvun 9 §:n säännöstä.
Sen mukaan, jos työnantaja on vuokrannut työntekijänsä toisen
työnantajan (käyttäjäyrityksen)
työhön eikä työntekijänsä vuokrannut
työnantaja ole sidottu työsopimuslain 7 §:n
3 momentissa tarkoitettuun työehtosopimukseen eikä velvollinen noudattamaan
työsuhteissaan yleissitovaa työehtosopimusta,
on vuokratun työntekijän työsuhteessa
sovellettava vähintään käyttäjäyritystä sitovan
työsopimuslain 7 §:n 3 momentissa tarkoitetun
tai yleissitovan työehtosopimuksen määräyksiä.
2 luku. Takuupalkka
8 §. Takuupalkka vuokratyössä toimeksiannon aikana.
8 §:n 1 mom. Takuupalkka toimeksiannon aikana.
Säännöksen mukaan toimeksiannon mukaisessa
työssä tunti- tai kuukausipalkka lasketaan vastaamaan
käyttäjäyrityksen vastaavan työntekijän
keskiansiotasoa, johon sisältyvät suorituspalkka,
urakkapalkka, palkkio, bonus sekä provisio. Henkilökohtainen
tunti- tai kuukausipalkka ei saa alittaa jäljempänä 9 §:ssä määrättyä takuupalkkaa.
8 §:n 2 mom. Muuttuvien palkanosien laskeminen.
Säännöksen mukaan peruspalkan lisäksi maksettavat
palkanosat lasketaan jälkikäteen enintään
kolmen kuukauden kuluttua edellisen laskentajakson päättymisestä,
ellei muuta ole käyttäjäyritystä sitovassa
työehtosopimuksessa sovittu.
9 §. Takuupalkka ja korvaus vuokratyössä toimeksiannon
ulkopuolisena aikana.
9 §:n 1 mom.
Säännöksen mukaan toimeksiannon ulkopuolisena
aikana työntekijälle maksetaan palkka vuokrausyrityksessä sovellettavien palkkaehtojen
mukaisesti.
9 §:n 2 mom. Kirjallinen työsopimus.
Säännöksen mukaan palkka on vahvistettava
kirjallisessa työsopimuksessa.
9 §:n 3 mom. Takuupalkka.
Säännöksen mukaan vuokratyöntekijälle
maksetaan takuupalkkaa siltä ajalta, jolloin työntekijä ei
ole sijoitettuna toimeksiannon mukaisesti johonkin käyttäjäyritykseen
tai osallistu koulutukseen. Takuupalkkana maksetaan kalenterikuukausittain 90 % työntekijän
kolmen viimeisen kuukauden peruspalkan ja palkanlisien keskiansioista.
Takuupalkka voi kohota enintään 90 %:iin
keskiansiosta kokonaista kalenterikuukautta kohden laskettuna.
3 luku. Erinäisiä säännöksiä
10 §. Seuraamukset.
10 §:n 1 mom. Rangaistussäännökset.
Rangaistuksesta tämän lain 4 §:n
syrjimättömyyden periaatteen tarkoittamien palkkamääräysten
rikkomisesta säädetään rikoslain (39/1889)
47 luvun 3 §:ssä tai 3 a §:ssä ja
tämän lain 4 §:n syrjimättömyyden
periaatteen tarkoittamien työaikamääräysten
rikkomisesta säädetään rangaistus
rikoslain 47 luvun 2 §:ssä sekä tämän
lain 11 §:n yhdistymisvapautta koskevan määräyksen
rikkomisesta säädetään rangaistus rikoslain
47 luvun 5 §:ssä.
10 §:n 2 mom. Työsopimuslakirikkomus.
Säännöksen mukaan tämän
lain 5 §:n vuokratyösopimuksen muotoa ja kestoa
koskevan määräyksen rikkomiseen on sovellettava
työsopimuslain 13 luvun 11 §:n 2 momentin
säännöstä työsopimuslakirikkomuksesta.
11 §. Nähtävänäpito.
Säännöksen mukaan työnantajan
on pidettävä tämä laki ja työsopimuslain 2
luvun 7 §:ssä tarkoitettu yleissitova
työehtosopimus työntekijöiden vapaasti
saatavilla työpaikalla.
12 §. Valvonta.
Säännöksen mukaan työsuojeluviranomaiset
valvovat tämän lain noudattamista. Työsuojeluviranomaisilla
on pyynnöstä oikeus saada työnantajalta
jäljennös valvonnan kannalta tarpeellisista asiakirjoista.
13 §. Voimaantulosäännös.
Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. Säännöksessä todetaan,
että ennen tämän lain voimaantuloa voidaan
ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
vuokratyöntekijöiden oikeuksista
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan työnantajaan
(vuokratyönantaja), joka on vuokrannut työntekijänsä toisen
työnantajan (käyttäjäyritys)
työhön.
Tätä lakia sovelletaan julkisen työvoimahallinnon
toimintaan silloin, kun se harjoittaa työvoiman vuokrausta.
2 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on huolehtia vuokratyöntekijöiden
suojelusta ja parantaa vuokratyön laatua takaamalla syrjimättömyyden
periaatteen noudattaminen vuokratyöntekijöihin sekä luoda
vuokratyövoiman käytölle asianmukaiset
puitteet, joilla edistetään työpaikkojen luomista
ja työmarkkinoiden moitteetonta toimintaa ja työllisyyttä.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) vuokratyöntekijällä työsopimuslain (55/2001)
1 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua työntekijää,
jonka työnantaja on siirtänyt tai aikoo siirtää toisen
työnantajan (käyttäjäyritys) käyttöön;
2) toimeksiannolla sitä ajanjaksoa, jona vuokratyöntekijä on
siirretty käyttäjäyrityksen käyttöön;
ja
3) työvoimanvuokrausalan yrityksellä yksityistä tai
julkista työnantajaa (vuokratyönantaja),
joka on vuokrannut työntekijänsä toisen työnantajan
(käyttäjäyritys) käyttöön.
4 §
Syrjimättömyyden periaate
Vuokratyöntekijän olennaisten työolojen
ja työehtojen on oltava käyttäjäyrityksessä vähintään
samantasoiset kuin samaa tai samankaltaista työtä tekevien
käyttäjäyrityksen omien työntekijöiden.
Olennaisia työehtoja ja -oloja ovat:
1) työaikaan perustuvien korvausten ja korotetun palkan
osalta työaikalain (605/1996)
22—25 § sekä 33 §:n 2 ja 3 momentti; 2)
työ- ja lepoaikojen noudattamisen osalta työaikalain
6—14, 16—21 ja 26—32 § sekä 33 §:n
1 momentti; 3) vuosiloman, vuosilomapalkan ja lomakorvauksen määräytymisen
osalta vuosilomalain (162/2005) 5—19 §; 4)
palkan määräytymisen ja asuntoedun osalta
työsopimuslain 2 luvun 11 ja 12 § ja 13 luvun 5 §;
sekä 5) perhevapaisiin liittyvän sääntelyn
osalta työsopimuslain 4 luvun 2, 8 ja 9 §.
Takuupalkasta vuokratyössä toimeksiannon aikana
sekä palkasta ja takuupalkasta vuokratyöyrityksessä toimeksiantojen
ulkopuolella säädetään tämän
lain 8 ja 9 §:ssä.
5 §
Vuokratyösopimuksen muoto ja kesto
Vuokratyötä koskeva työsopimus tulee
tehdä kirjallisesti, ja se on voimassa toistaiseksi, jollei sitä ole
perustellusta syystä tehty määräajaksi. Työnantajan
aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista
työsopimusta on pidettävä toistaiseksi
voimassa olevana.
Työnantajan (vuokrausyrityksen) ja työntekijän
välillä voidaan sopia määräaikaisesta
työsopimuksesta. Määräaikaisena
työsopimus voidaan solmia enintään 6
kuukauden pituiseksi ajaksi.
Määräajaksi tai määrättyä työtä varten
tehty työsopimus yhden työntekijän kohdalta
voidaan solmia määräaikaisena vain yhden
kerran, ellei opiskelusta tai muista työntekijän
esittämistä henkilökohtaisista syistä johtuen
toisin sovita. Jos on nimenomaisesti sovittu määräajasta,
jonka työsopimus kestää, tai määrätyn
työn suorittamisesta, ei työsopimusta saa irtisanoa
päättyväksi kesken sopimuskauden. Jos
työ jatkuu sovitun kauden jälkeenkin, katsotaan
työsopimuksen jatkuvan toistaiseksi tehtynä ja
työsuhteen kestoaika luetaan työn alkamisesta.
Käyttäjäyrityksen luottamusmiehellä tai
työsopimuslain 13 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla
luottamusvaltuutetulla on oikeus saada nähtäväkseen
vuokratyöntekijän kanssa tehty kirjallinen työsopimus
ja edustaa vuokratyöntekijöitä samalla
tavalla kuin käyttäjäyrityksen työntekijöitä.
Luottamusmiehen ajankäytössä vuokratyöntekijät
rinnastetaan käyttäjäyritykseen työsuhteessa
oleviin työntekijöihin.
6 §
Vakituisen ja laadukkaan työpaikan saantimahdollisuudet
Käyttäjäyrityksen on ilmoitettava
vuokratyöntekijälle käyttäjäyrityksessä olevista
vapaista työpaikoista, jotta vuokratyöntekijällä olisi mahdollisuus
hakeutua töihin käyttäjäyritykseen.
Tiedottaminen voidaan tehdä yleisellä ilmoituksella,
joka on sopivassa paikassa käyttäjäyrityksessä.
Vuokratyösopimuksen ehdot, joissa kielletään
tai joilla estetään työsopimuksen tekeminen
tai työsuhteen solmiminen käyttäjäyrityksen
ja vuokratyöntekijän välille toimeksiannon päätyttyä tai
sen aikana, ovat mitättömiä.
Edellä 2 momentissa säädetty ei rajoita
järjestelyjä, joiden nojalla julkiset tai yksityiset
työvoimanvuokrausalan yritykset saavat kohtuullisen korvauksen
käyttäjäyritykselle suorittamistaan vuokratyöntekijöiden
palvelukseen asettamiseen, palkkaukseen ja koulutukseen liittyvistä palveluista.
Vuokrausyritykset eivät saa periä työntekijöiltään
maksua vastineeksi toimeksiantojen järjestämisestä käyttäjäyrityksissä tai
siitä, että työntekijä tekee
työsopimuksen käyttäjäyrityksen
kanssa toimeksiannon päätyttyä tai sen
aikana käyttäjäyrityksessä.
Vuokratyöntekijöillä on oikeus käyttää käyttäjäyrityksen
sosiaalipalveluita ja muita vastaavia palveluita sekä yhteisiä tiloja
samoin ehdoin kuin käyttäjäyrityksen
omat työntekijät.
7 §
Vuokratyöntekijöiden työsuhteissa
sovellettava työehtosopimus
Vuokrattujen työntekijöiden työsuhteissa
sovellettavaan työehtosopimukseen noudatetaan työsopimuslain
2 luvun 9 §:n säännöstä.
2 luku
Takuupalkka
8 §
Takuupalkka vuokratyössä toimeksiannon aikana
Toimeksiannon mukaisessa työssä tunti- tai kuukausipalkka
lasketaan vastaamaan käyttäjäyrityksen
vastaavan työntekijän keskiansiotasoa, johon sisältyy
suorituspalkka, urakkapalkka, palkkio, bonus sekä provisio.
Henkilökohtainen tunti- tai kuukausipalkka ei saa alittaa jäljempänä 9 §:ssä määrättyä
takuupalkkaa.
Peruspalkan lisäksi maksettavat palkanosat lasketaan
jälkikäteen enintään kolmen
kuukauden kuluttua edellisen laskentajakson päättymisestä,
ellei muuta ole käyttäjäyritystä sitovassa työehtosopimuksessa
sovittu.
9 §
Takuupalkka ja korvaus vuokratyössä toimeksiannon
ulkopuolisena aikana
Toimeksiannon ulkopuolisena aikana työntekijälle
maksetaan palkka vuokrausyrityksessä sovellettavien palkkaehtojen
mukaisesti.
Palkka on vahvistettava kirjallisessa työsopimuksessa.
Vuokratyöntekijälle maksetaan takuupalkkaa siltä ajalta,
jolloin työntekijä ei ole sijoitettuna toimeksiannon
mukaisesti johonkin käyttäjäyritykseen
tai osallistu koulutukseen. Takuupalkkana maksetaan kalenterikuukausittain
90 % työntekijän kolmen viimeisen
kuukauden peruspalkan ja palkanlisien keskiansioista. Takuupalkka
voi kohota enintään 90 %:iin
keskiansiosta kokonaista kalenterikuukautta kohden laskettuna.
3 luku
Erinäisiä säännöksiä
10 §
Seuraamukset
Rangaistus tämän lain 4 §:n
syrjimättömyyden periaatteen tarkoittamien palkkamääräysten rikkomisesta
säädetään rikoslain (39/1889) 47 luvun
3 §:ssä tai 3 a §:ssä ja rangaistus
tämän lain 4 §:n syrjimättömyyden
periaatteen tarkoittamien työaikamääräysten
rikkomisesta säädetään rikoslain
47 luvun 2 §:ssä sekä rangaistus tämän
lain 11 §:n yhdistymisvapautta koskevan määräyksen
rikkomisesta säädetään rikoslain
47 luvun 5 §:ssä.
Lisäksi tämän lain 5 §:n
vuokratyösopimuksen muotoa ja kestoa koskevan määräyksen
rikkomiseen on sovellettava työsopimuslain 13 luvun 11 §:n
2 momentin säännöstä työsopimuslakirikkomuksesta.
11 §
Nähtävänäpito
Työnantajan on pidettävä tämä laki
ja työsopimuslain 2 luvun 7 §:ssä tarkoitettu
yleissitova työehtosopimus työntekijöiden
vapaasti saatavilla työpaikalla.
12 §
Valvonta
Työsuojeluviranomaiset valvovat tämän
lain noudattamista. Työsuojeluviranomaisilla on pyynnöstä oikeus
saada työnantajalta jäljennös valvonnan
kannalta tarpeellisista asiakirjoista.
13 §
Voimaantulosäännös
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.
_______________
Helsingissä 1 päivänä marraskuuta
2011
- Markus Mustajärvi /vr
- Jyrki Yrttiaho /vr