LAKIALOITE 34/2010
vp
LA 34/2010
vp - Timo Kalli /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki eduskuntaryhmien tuesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan, että eduskuntaryhmien valtiolta
saamasta tuesta säädettäisiin lailla. Ryhmän
rahana saama valtionavustus sisältyisi valtion talousarvioon
eduskunnan pääluokassa kuten nykyisinkin. Lisäksi
laissa todettaisiin, että ryhmät saavat eduskunnan
kanslialta tukea siten kuin kansliatoimikunnan päätöksissä määrätään.
Eduskuntaryhmien oma tilintarkastus säädettäisiin
auktorisoitujen tilintarkastajien tehtäväksi.
Valvovana viranomaisena olisi eduskunnan kansliatoimikunta, joka
antaisi tarkemmat menettelyyn liittyvät ohjeet ja jonka
alaisen eduskunnan kanslian virkamiehet valvoisivat lain ja määräysten
noudattamista virkavastuulla.
YLEISPERUSTELUT
1 Nykytila
Eduskuntaryhmistä on lainsäädännössä varsin vähän
merkintöjä. Perustuslain 26 §:n
mukaan presidentin on ennenaikaisia vaaleja määrätessään
kuultava eduskuntaryhmiä. Perustuslain 61 §:n
2 momentissa todetaan, että ennen pääministerin
valintaa eduskuntaryhmät neuvottelevat hallitusohjelmasta
ja valtioneuvoston kokoonpanosta. Eduskunnan työjärjestyksen
6 §:n mukaan puhemiesneuvosto tekee ehdotuksen
eduskuntaryhmien keskinäisestä istumajärjestyksestä istuntosalissa.
Työjärjestyksen 51 §:ssä säädetään
ryhmäpuheenvuorojen pitämisestä. Eduskunnan
turvatoimista annetun lain (364/2008) 2 §:ssä mainitaan
eduskuntaryhmät. Eduskunnan tiliohjesäännön
49 §:n mukaan eduskunnan talousarvioista maksettavien
ryhmäkanslioiden käyttövarojen valvonnasta
vastaa hallinto-osaston tilitoimisto. Valvontaa varten tilitoimisto
on pyytänyt eduskuntaryhmiltä vuosittain tuloslaskelmat,
taseet ja tilintarkastuskertomukset.
Eduskuntaryhmät ovat vuoden 1967 talousarviosta alkaen
saaneet valtiolta käyttövaroja ryhmäkanslioita
varten. Tuolloin eduskunnan pääluokkaan otettiin
tähän tarkoitukseen kohta VI Erinäiset
määrärahat.
Valtion vuoden 2010 talousarviossa on eduskunnan pääluokassa
luku 90. Eduskunnan muut menot. Sen momentti 01 Käyttövarat
eduskuntaryhmille ryhmäkanslioita varten on määrältään 3 888 000
euroa ja perustelut kuuluvat seuraavasti: "Määrärahaa
saa käyttää ryhmien toiminnalle välttämättömien
sihteerien ja muun toimistohenkilökunnan palkkaamiseen
sekä ryhmien toiminnasta aiheutuvien muiden sellaisten
menojen maksamiseen, joita ei makseta eduskunnan toimintamenoista.
Kansliatoimikunta antaa tarvittaessa määrärahan
käyttöperiaatteita koskevia tarkentavia ohjeita."
Määrärahan selvitysosassa todetaan, että määräraha
jaetaan ryhmien kesken siten, että kutakin edustajaa kohden
suoritetaan 1 500 euroa kuukaudessa, minkä lisäksi kullekin
vuoden 2007 kansanedustajainvaalien tuloksen perusteella muodostetulle
eduskuntaryhmälle vaalikauden loppuun asti suoritetaan perussummana
kahden edustajan kuukausisummaa vastaava määrä kuukaudessa.
Ryhmäkohtainen perusosa otettiin käyttöön, koska
haluttiin varmistaa, että pienikin eduskuntaryhmä voi
palkata ryhmäsihteerin. Perusosan maksamisen sitomisella
vaalitulokseen puolestaan haluttiin torjua vaalikauden aikana tapahtuvia
ryhmien hajoamisia.
Eduskunnan kanslian toimintamenot -momentin 10.01 perusteluissa
on todettu, että määrärahaa
saa käyttää myös eduskuntaryhmien käyttöön
luovutettujen tilojen ylläpitomenojen maksamiseen ja ryhmille
annettavien tietohallintopalveluiden kustannuksiin.
2 Tavoitteet
Eduskunnan kanslian toiminnan kehittämishankkeen yhteydessä havaittiin,
että eduskuntaryhmien valtiolta saaman avustuksen ja valtionavustuslain
(688/2001) suhde on syytä selvittää.
Valtionavustuslaki on yleislaki, ja sen suhde muuhun lainsäädäntöön
on säädetty lain 3 §:ssä muun
muassa seuraavasti: "Jos muussa laissa on tästä laista
poikkeavia säännöksiä, niitä noudatetaan
tämän lain sijasta." Esimerkiksi valtioneuvoston
kanslian momentilta 23.20.50 maksettavan puoluetuen maksamisesta
ja valvonnasta on annettu omat säännöksensä puoluelain (10/1969)
9 ja 9 a §:ssä. Puoluetuen valvonta
on säädetty oikeusministeriölle.
Valtionavustuslain 3 §:n 3 momentin 1 kohdassa
säädetään myös, että tässä laissa
pidettävänä valtionavustuksena ei pidetä tukea,
jos oikeus sen saamiseen perustuu lakiin ja myönnettävän määrän
määräytymisperuste säädetään
yksityiskohtaisesti laissa.
Eduskuntaryhmien toiminta on tärkeä osa eduskunnan
työtä. Ryhmien taloudet eivät kuitenkaan
ole osa eduskunnan hallintoa, vaan ryhmillä on omat taloutensa.
Joillakin ryhmillä on valtionavun lisäksi omia
tuloja, jäseniltä kannettuja ryhmämaksuja.
Oikeudelliselta luonteeltaan eduskuntaryhmät ovat rekisteröimättömiä yhdistyksiä suhteessa
ulkopuolisiin. Yhdistyslain (503/1989) 58 §:n
mukaan yhdistys, jota ei ole merkitty rekisteriin, ei voi saada
nimiinsä oikeuksia tai tehdä sitoumuksia eikä kantaa
tai vastata. Koska eduskuntaryhmillä on työntekijöitä,
ryhmät on rekisteröity verohallinnon työnantajarekisteriin. Eduskuntaryhmät
eivät kuitenkaan ole valtionavustuslaissa tarkoitettuja
oikeussubjekteja, jotka hakisivat yleishyödylliseen toimintaansa
lisärahoitukseksi valtionavustusta ja tekisivät
tilityksiä avustuksen käytöstä.
Eduskuntaryhmien avustuksen ja valtionavustuslain välinen
suhde voidaan selventää niin, että ryhmien
saamasta tuesta säädetään avustuksen
määräytymisperusteen yksityiskohtaisesti sisältävä laki,
jolloin ryhmän saama tuki ei olisi valtioavustuslaissa
tarkoitettua valtionapua. Avustuksen rahamäärä päätettäisiin
vuosittain eduskunnassa valtion talousarvion yhteydessä. Lakiin
otetaan lisäksi riittävät säännökset
avustuksen käytön valvonnasta.
Lain säätämisellä ei ole
uudenlaisia taloudellisia vaikutuksia.
3 Asian valmistelu
Lakialoite on valmisteltu eduskunnan kanslian ja eduskuntaryhmien
kanslioiden yhteistyönä.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1 Lakiehdotuksen perustelut
1 §.
Pykälän mukaan eduskuntaryhmät saisivat nykytilannetta
vastaavasti valtion talousarvioon otetun määrärahan
rajoissa avustusta ryhmän toiminnalle välttämättömän
henkilöstön palkkaamiseen ja ryhmän toiminnasta
aiheutuviin muihin menoihin. Pykälässä on
toistettu nykyisin talousarvioperusteluissa oleva määräys
jakoperusteesta. Sen mukaan kukin ryhmä saa samansuuruisen
perussumman ja ryhmän jäsenluvun mukaan lisäsumman.
Avustuksen rahamäärä jää näin
vuotuisen talousarvion varaan eikä lakia ole tarpeen muuttaa
määrärahan muuttuessa.
Avustuksen myöntämisestä ei tehdä erillistä hallintopäätöstä.
Eduskunnan kanslia maksaa kuukausittain hakemuksetta ryhmän
pankkitilille vaalituloksen mukaisen määrän.
Jos edustaja vaalikauden aikana siirtyy toiseen ryhmään,
siirtyminen todetaan eduskunnan täysistunnossa ja eduskunnan
kanslia ottaa ryhmäkokojen muutoksen huomioon.
Vuoden 2010 budjettiin sisältyvä määräraha jaetaan
siten, että kutakin edustajaa kohden eduskuntaryhmälle
suoritetaan 1 500 euroa kuukaudessa ja kullekin vaalien
tuloksen perusteella muodostetulle ryhmälle perussummana 3 000 euroa
kuukaudessa.
Avustuksen käyttöperiaatteista on mahdollista
sopia eduskuntaryhmien yhteisen valmistelun tuloksena, kuten on
tehty vuonna 2009 (Kansliarahatyöryhmä 31.3.2009).
Tuolloin vahvistettujen periaatteiden mukaan avustusta saa käyttää seuraaviin
menoihin: 1) henkilökunnan palkkaus- ja toimintamenot;
2) tiedottaminen, yhteydenpito ja kokoukset; 3) matkustaminen ja
kansainvälinen toiminta ja 4) tutkimus ja kehittäminen.
2 §.
Pykälän tarkoitus on osoittaa, että eduskuntaryhmän
saamasta valtionavusta huolimatta eduskunnan kanslia voisi myös
sille budjetoiduilla varoilla tukea ryhmien toimintaa. Eduskunnan
kanslian ohjesäännön (320/1987)
1 §:n mukaan kanslian tehtävänä on
luoda eduskunnalle edellytykset suorittaa sille valtioelimenä kuuluvat
tehtävät. Tämän mukaisesti eduskunnan
kanslia järjestää kansanedustajille ja
ryhmien työntekijöille maksutta muun
muassa toimitilat ja kalusteet, välineitä ja laitteita,
kuten tietokoneita, tulostimia, skannereita, televisioita ja puhelimia,
sekä tietojenkäsittelypalveluita ja monenlaista
muuta apua mukaan luettuina kanslian palkkalistoilla olevat henkilökohtaiset avustajat
kansanedustajille.
Pykälän sanamuoto mahdollistaisi senkin, että ryhmäkanslioiden
koko henkilökunta siirtyisi eduskunnan kanslian palvelukseen
tai kansanedustajien avustajat ryhmien palvelukseen ja että eduskunnan
kanslia antaisi hallintopalveluina palkanlaskennan ja vastaavat
työnantajatehtävät.
3 §.
Pykälän 1 momentin mukaan eduskuntaryhmän
olisi pidettävä kirjanpitoa kuten rekisteröidyn
yhdistyksen. Kirjanpitolain (1336/1997) 1 §:n
mukaan kirjanpitovelvollisia ovat muun muassa yhdistykset. Kirjanpitolaissa
on säädetty, miten kirjanpito ja tilinpäätös
on tehtävä. Lain 3 luvun 6 §:n
mukaan tilinpäätös on laadittava neljän
kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Kirjanpitoasetuksen 1 luvun 3 ja 7 §:ssä säädetään,
miten tuloslaskelma ja tase on tehtävä. Toimintakertomuksesta
annetut säännökset lain 3 luvun 1 §:ssä kuitenkin
osoittavat, ettei ole tarkoituksenmukaista edellyttää eduskuntaryhmältä kirjanpitolaissa
tarkoitetun toimintakertomuksen antamista.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin,
että ryhmällä on oltava auktorisoitu
tilintarkastaja.
Pykälän 3 momentin mukaan ryhmän
olisi toimitettava eduskunnan kanslialle tilinpäätös
liitteineen ja tilintarkastuskertomus kuukauden kuluessa siitä,
kun tilinpäätös on vahvistettu, kuitenkin
viimeistään toukokuun loppuun mennessä.
Puoluetuen osalta vastaavat tiedot annetaan oikeusministeriölle.
Ryhmien tilinpäätökset ja tilintarkastuskertomukset
tulevat julkisiksi asiakirjoiksi heti, kun ne on toimitettu eduskunnan kanslialle.
4 §.
Pykälän 1 momentin mukaan kansliatoimikunta
valvoisi eduskuntaryhmälle annetun avustuksen käyttöä sekä tämän
lain ja sen nojalla annettujen määräysten
noudattamista. Vastaava säännös puoluetuen
osalta on puoluelain 9 a §:n 1 momentissa,
jossa säädetään, että oikeusministeriö valvoo
puoluetuen käyttöä.
Pykälän 2 momentin mukaan eduskunnan kanslia,
nykyisessä organisaatiossa hallinto-osaston tilitoimisto,
tarkastaisi eduskuntaryhmän kirjanpidon ja valvonnan kannalta
tarpeelliset asiakirjat. Nykyisinkin tilitoimisto vastaa ryhmäkanslioiden
avustusten käytön valvonnasta. Tarkastustoiminta
on ollut pääsääntöisesti pistokoeluontoista
mutta muuttuisi nyt koskemaan jokaista ryhmää ja
tilikautta. Momentti mahdollistaa myös ulkopuolisen asiantuntijan käyttämisen
tarkastuksessa. Vastaavat järjestelyt puoluetuen osalta
on säädetty puoluelain 9 a §:n
2 momentissa.
Valvonnasta laadittavat raportit ovat julkisia asiakirjoja.
5 §.
Pykälän 1 momentti koskee kansliatoimikunnan
mahdollisuutta määrätä keskeytettäväksi
avustuksen maksaminen eduskuntaryhmälle. Tämä tulisi
kysymykseen, jos eduskuntaryhmä ei noudata tätä lakia
tai sen nojalla annettuja määräyksiä.
Toisessa momentissa säädettäisiin
jo maksetun avustuksen takaisin perimisestä, josta päättäisi
kansliatoimikunta asianomaista eduskuntaryhmää kuultuaan.
Takaisinperinnän edellytyksenä olisi, että eduskuntaryhmä on
käyttänyt avustusta virheellisesti ja että ryhmä ei
ole korjannut virhettä tehdystä huomautuksesta
huolimatta. Takaisinperintä kohdistuisi tällöin
siihen avustusmäärään, joka
on käytetty virheellisesti. Perintä voidaan ehdotuksen
mukaan toimittaa kuittaamalla se myöhemmin samalle eduskuntaryhmälle
suoritettavasta avustuksesta. Jos virhe on tapahtunut vaalikauden
viimeisenä vuonna ja vaaleissa ryhmä ei saa kansanedustajia
eikä enää uutta avustusta, virheellisesti
käytetty määrä perittäisiin
henkilöiltä, jotka ovat ryhmän puolesta asiasta
päättäneet. Henkilökohtainen
vastuu on kuitenkin syytä rajoittaa tilanteisiin, joissa
on toimittu tahallisesti.
Käytännössä takaisinperinnän
uhka ehkäisee ennalta virheellisen menettelyn, koska perintä kaksinkertaistaa
kustannuksen ja virheellinen menettely epäilyksettä paljastuu
jälkeenpäin tehdyssä tarkastuksessa.
Ehdotuksen 3 momentti koskee muutoksenhakua kansliatoimikunnan
1 tai 2 momentin nojalla tehtyyn päätökseen.
Siihen saisi hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen
hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetyn mukaisesti. Valitusasia olisi käsiteltävä kiireellisenä.
6 §.
Vaalikauden aikana edustajat voivat siirtyä ryhmästä toiseen.
Jos ryhmä kuitenkin jää toimimaan, maksetut,
mutta vielä käyttämättä olevat, avustusvarat
jäävät ryhmän käyttöön.
Jos kaikki jäsenet siirtyvät yhteen tai useampaan
muuhun eduskuntaryhmään, vastaanottava ryhmä tai
ryhmät saavat käyttämättä jääneet
avustusvarat. Varsinkin vaaleissa voi käydä niin,
että ryhmä ei jatka toimintaansa. Siinä tilanteessa
käyttämättä jääneet
avustusvarat tulee palauttaa eduskunnan kanslialle.
7 §.
Kansliatoimikunta voisi antaa tarkempia menettelyihin liittyviä määräyksiä avustuksen
maksamisesta
ja sen käytön valvonnasta. Määrärahan
oikean käyttämisen takeena on avoimuus, joka ohjaa
ryhmät varmistamaan ennalta, että toimintaan ei
jää arvostelun aihetta esimerkiksi sen vuoksi,
että avustusta olisi käytetty vaalien rahoitukseen.
Käytännön tilanteissa ohjausta sisältökysymyksissä antaa
tilitoimisto, joka tarkastustyössään
näkee koko aineiston ja käy keskustelua ryhmäkanslioiden
kanssa.
8 §.
Pykälä sisältää tavanomaisen
voimaantulosäännöksen lisäksi
soveltamissäännöksen.
2 Voimaantulo
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan toukokuun 1 päivänä 2011.
Laki tulisi näin ollen voimaan ensimmäisen seuraavien
eduskuntavaalien jälkeisen kuukauden alusta.
Ehdotetun soveltamissäännöksen mukaan
lain 3 §:n säännöksiä kirjanpidosta,
tilintarkastajasta sekä tilinpäätöksen
ja tilintarkastuskertomuksen toimittamisesta eduskunnan kanslialle
sovelletaan kuitenkin jo vuoden 2011 alusta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
eduskuntaryhmien tuesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Eduskuntaryhmä saa valtion talousarvioon otetun määrärahan
rajoissa avustusta ryhmän toiminnalle välttämättömän
henkilöstön palkkaamiseen ja ryhmän toiminnasta
aiheutuviin muihin menoihin.
Määräraha jaetaan ryhmien kesken
siten, että kukin ryhmä saa kuukausittain samansuuruisen perussumman
ja ryhmään kuuluvien edustajien määrän
mukaisen lisäsumman. Perussumma suoritetaan kuitenkin vain
vaalituloksen perusteella muodostetulle eduskuntaryhmälle.
2 §
Eduskuntaryhmä saa maksutta eduskunnan kanslialta kokous-
ja toimistotiloja, kalusteita, työvälineitä,
tietojenkäsittelypalveluita ja muita hallintopalveluita
sen mukaan kuin eduskunnan kansliatoimikunta päättää.
3 §
Eduskuntaryhmän kirjanpito ja tilinpäätös laaditaan
samoin kuin kirjapitolain (1336/1997) mukaan
yhdistyksessä.
Eduskuntaryhmällä tulee olla tilintarkastuslaissa
(459/2007) tai julkishallinnon ja -talouden
tilintarkastajista annetussa laissa (467/1999) tarkoitettu
tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö. Tilintarkastusyhteisön
on ilmoitettava eduskuntaryhmälle, kenellä sen
tilintarkastajista on päävastuu tilintarkastuksen
toimittamisesta.
Eduskuntaryhmän on toimitettava eduskunnan kansliaan
tilinpäätös liitteineen ja tilintarkastuskertomus
kuukauden kuluessa siitä, kun tilinpäätös
on vahvistettu, kuitenkin viimeistään toukokuun
loppuun mennessä.
4 §
Eduskunnan kansliatoimikunta valvoo eduskuntaryhmän
saaman avustuksen käyttöä sekä tämän
lain ja sen nojalla annettujen määräysten noudattamista.
Eduskunnan kanslia tarkastaa eduskuntaryhmän kirjanpidon
ja valvonnan kannalta tarpeelliset asiakirjat. Ulkopuolinen asiantuntija
voi kansliatoimikunnan pyynnöstä avustaa tarkastuksessa.
5 §
Jos eduskuntaryhmä ei noudata tätä lakia
tai sen nojalla annettuja määräyksiä,
kansliatoimikunta voi määrätä avustuksen
maksamisen keskeytettäväksi, kunnes velvoite on
täytetty.
Kansliatoimikunta voi määrätä maksetun avustuksen
takaisin perittäväksi siltä osin kuin eduskuntaryhmä on
käyttänyt avustusta virheellisesti, jollei virhettä ole
kansliatoimikunnan huomautuksen johdosta korjattu. Takaisin perittävä määrä voidaan
vähentää samalle eduskuntaryhmälle
myöhemmin maksettavasta avustuksesta. Jos sellaista ei
ole, peritään virheellisesti käytetty
määrä henkilökohtaisesti ja
yhteisvastuullisesti niiltä, jotka tahallaan käyttivät
ryhmän avustusta väärin.
Kansliatoimikunnan 1 tai 2 momentin nojalla tekemään
päätökseen saadaan hakea muutosta valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Asia on käsiteltävä kiireellisenä korkeimmassa
hallinto-oikeudessa.
6 §
Jos eduskuntaryhmän kaikki jäsenet siirtyvät toiseen
eduskuntaryhmään, avustus siirtyy vastaanottavalle
ryhmälle. Jos ryhmän toiminta muutoin loppuu,
käyttämättä jäänyt
avustus palautetaan eduskunnan kanslialle velvoitteiden suorittamisen
jälkeen.
7 §
Kansliatoimikunta voi antaa tarkempia menettelyyn liittyviä määräyksiä avustuksen
maksamisesta ja sen käytön valvonnasta.
8 §
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta
2011. Sen 3 §:ää sovelletaan
kuitenkin 1 päivästä tammikuuta 2011.
_______________
Helsingissä 11 päivänä toukokuuta
2010
- Timo Kalli /kesk
- Pekka Ravi /kok
- Eero Heinäluoma /sd
- Annika Lapintie /vas
- Ville Niinistö /vihr
- Ulla-Maj Wideroos /r
- Bjarne Kallis /kd
- Raimo Vistbacka /ps