LAKIALOITE 43/2009
vp
LA 43/2009
vp - Jukka Gustafsson /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki työttömyysturvalain 3 luvun 6 §:n
muuttamisesta
Eduskunnalle
Työttömyysturvalain (1290/2002)
3 luvun 6 §:ssä säädetään
lomakorvausten jaksottamisesta. Yli kahden viikon pituisen kokoaikatyön päättyessä
maksettu
tai myöhemmin maksettu lomakorvaus jaksotetaan, jolloin
henkilöllä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan
jaksottamisajalta. Jaksotuspäivien lukumäärä lasketaan
viimeisen työsuhteen aikaisen päiväpalkan
perusteella.
Jaksotus tehdään henkilön joutuessa
ensimmäisen kerran työttömäksi
ja myös aina silloin, kun työntekijä on
ollut työttömyysjaksojen välissä yli
kaksi viikkoa työssä. Jos työsuhteita
on ollut useita, jaksotus tehdään kustakin työsuhteesta
erikseen.
Jaksottaminen ei edellytä sitä, että lomakorvaus
olisi todellisuudessa maksettu. Vaikka työtön
olisi luopunut oikeudestaan lomakorvaukseen, hänellä ei
olisi oikeutta työttömyyspäivärahaan
ajalta, jolle vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukainen
lomakorvaus jaksottuisi.
Lisäksi lomakorvauksen jaksottaminen voi käytännössä johtaa
tilanteisiin, joissa muutamien lomapäivien lomakorvaus
aiheuttaa selvästi pitemmän ajan työttömyysturvan
menetyksen. Jaksotusaika on pidempi kuin vuosiloma, koska korvaus
jaksotetaan vain viidelle päivälle viikossa, kun
vuosiloma on kuusi päivää viikossa. Tilanne
ei ole oikeudenmukainen myöskään huomioiden
lomakorvauksen luonne korvauksena pitämättä jääneestä lomasta.
Erityisesti on mainittava lyhyiden ja määräaikaisten
työsuhteiden varassa elävät, jotka joutuvat
jaksotuksen takia tilanteeseen, jossa lomaoikeus on vain periaatteessa,
ei käytännössä turvattu. Loman
tapainen jakso on pidettävä lopputilin tultua.
Työttömälle asetetaan lomakorvauksen
jaksotuksen jälkeen vielä seitsemän päivän
omavastuuaika.
Lain toimeenpanijoilla lomakorvausten jaksottaminen monimutkaisine
sääntöineen teettää paljon
lisätyötä samaan aikaan, kun työttömyyskassojen
jonot pitenevät. Lomakorvausten jaksottamiseen nyt käytettävä työaika
voitaisiin käyttää itse päivärahahakemusten
joutuisampaan käsittelyyn. Myös työttömyysturvan
muutoksenhakulautakunnan työtaakkaa saataisiin lain muutoksella
kevennettyä — esimerkiksi Metallityöväen
työttömyyskassan antamista päätöksistä kolmanneksi
eniten valituksia tehdään lomakorvauksen jaksotuksesta.
Jaksotuksesta luopuminen helpottaa myös mahdollisen ennakkomaksun
käyttöä, koska silloin työttömyyskassan
ei tarvitse arvioida lomakorvauksen merkitystä.
Edellä mainituilla perusteilla katsomme, että lomakorvausten
huomioon ottamisesta työttömyyspäivärahoja
maksettaessa on luovuttava.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
työttömyysturvalain 3 luvun 6 §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan 30 päivänä joulukuuta
2002 annetun työttömyysturvalain (1290/2002)
3 luvun 6 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on
laissa 1354/2007, ja
muutetaan 3 luvun 6 §:n 1 ja 4 momentti,
sellaisina kuin ne ovat mainitussa laissa 1354/2007,
seuraavasti:
3 luku
Etuuden saamisen yleiset rajoitukset
6 §
Muut rajoituksen
Työnantajalta saatu taloudellinen etuus, joka perustuu
työnantajan ja työntekijän väliseen, työsuhteen
päättymiseen liittyvään sopimukseen
tai muuhun vastaavaan järjestelyyn, estää työttömyysetuuden
myöntämisen ajalta, jolle etuus jaksotetaan työsuhteen
päättymisestä lukien henkilön
viimeisimmästä työsuhteesta saaman palkan
perusteella. Jos työnantajalta saatu taloudellinen etuus
on maksettu työsuhteen päättymisen jälkeen,
jaksotus voidaan tehdä taloudellisen etuuden maksamisajankohdasta
lukien. Jaksotuksen on tällöin vastattava työsuhteen päättymisestä lukien
tehtävää työsuhteen päättymisen
jälkeen maksetun etuuden jaksotusta. Etuutena ei oteta
huomioon työnantajan järjestämää tai
hankkimaa koulutusta eikä työsuhteen päättyessä maksettua
lomakorvausta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1—2 momentissa tarkoitettu jaksotus tehdään
jakamalla taloudellinen etuus tai rahakorvaus viimeisimmän
työsuhteen päiväpalkalla. Palkka määritetään
soveltuvin osin kuten ansiopäivärahan perusteena
oleva palkka, mutta tuloista ei tehdä työntekijän
eläkemaksusta ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksusta
johtuvaa vähennystä. Jaksotusta varten 1 ja 2
momentissa tarkoitetut etuudet lasketaan tarvittaessa yhteen.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 20 päivänä toukokuuta
2009
- Jukka Gustafsson /sd
- Jacob Söderman /sd
- Esa Lahtela /sd
- Katja Taimela /sd
- Heli Paasio /sd
- Anneli Kiljunen /sd
- Johanna Ojala-Niemelä /sd
- Sirpa Paatero /sd
- Rakel Hiltunen /sd
- Johannes Koskinen /sd
- Liisa Jaakonsaari /sd
- Tarja Filatov /sd
- Marko Asell /sd
- Maarit Feldt-Ranta /sd
- Valto Koski /sd
- Matti Ahde /sd
- Antti Vuolanne /sd
- Kimmo Kiljunen /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Tuula Peltonen /sd
- Merja Kuusisto /sd
- Tuula Väätäinen /sd
- Ilkka Kantola /sd
- Maria Guzenina-Richardson /sd
- Reijo Kallio /sd
- Miapetra Kumpula-Natri /sd
- Tommy Tabermann /sd
- Pauliina Viitamies /sd
- Matti Saarinen /sd
- Tero Rönni /sd
- Sinikka Hurskainen /sd
- Pia Viitanen /sd
- Jouko Skinnari /sd
- Antti Kalliomäki /sd
- Marjaana Koskinen /sd