LAKIALOITE 46/2003
vp
LA 46/2003
vp - Anni Sinnemäki /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Laki vuoden 2003 veroasteikkolain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Lakialoite on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle
vuoden 2003 veroastekkolain 2 §:n muuttamisesta
(HE 10/2003 vp).
Pääministeri Jäätteenmäen
hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus keventää vaalikauden
aikana erityisesti työhön kohdistuvaa verotusta.
Hallitus on päätynyt siihen, että vallitsevassa
suhdannetilanteessa ansiotulojen verotuksen keventäminen
vielä vuotta 2003 koskien on perusteltua talouskasvun ja
työllisyyden edistämiseksi. Vihreä eduskuntaryhmä pitää hallituksen
tavoitetta kannatettavana, mutta valittua menetelmää,
jossa kevennys toteutetaan alentamalla kaikkia marginaaliveroprosentteja
saman verran, tavoitteeseen nähden vääränä.
Rakennetyöttömyys on Suomessa edelleen korkealla
tasolla. Rakennetyöttömien osuuden työvoimasta
arvellaan olevan 7—8 prosenttia. Kun työttömyysaste
on tällä hetkellä noin 9,5 prosenttia,
muodostaa tämä vaikeasti työllistettävien
joukko valtaosan työttömistä. Rakenteellisen
työttömyyden torjuminen ei ole onnistunut nykyisellä keinovalikoimalla,
ja uusia keinoja tulisikin ottaa käyttöön.
Yksi keino rakennetyöttömyyden alentamiseksi on
veronalennusten kohdentaminen pienipalkkaisiin. Hallituksen esittämä prosenttiperusteinen,
kaikille tulonsaajarymille samansuuruinen veronalennus ei ole sosiaalisesti
oikeudenmukainen, vaan vahvistaa edelleen kehitystä, jossa
rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
Jotta rakennetyöttömyyttä voitaisiin
todella alentaa, on veronalennus kohdistettava matalapalkkaisen
työn tekemiseen ja teettämiseen. Pienituloisille
kohdistetut veronalennukset on tähän asti toteutettu
ansiotulovähennyksen ja tulonhankkimisvähennyksen
avulla. Mallin häviäjinä ovat olleet
kunnat: veronalennusten toteuttamistapa on tarkoittanut kunnallisverokertymän
pienenemistä.
Aloitteessa esitetään uudenlaista pieni- ja keskituloisten
veronalennusta, jolla kannustetaan matalapalkkaisen työn
tekemiseen ja vastaanottamiseen. Aloitteessa esitetään,
että tuloveroasteikkoa jatkettaisiin negatiiviseksi siten, että henkilön
negatiivinen valtionvero vähennettäisiin veronmaksajan
maksamasta kunnallisverosta, mutta sitä ei vähennettäisi
kunnalle tilitettävästä verosta. Vähennys
pienentäisi siis valtion saamaa verotuottoa, ei kuntien
saamaa. Vähennys olisi korkeintaan kunnallisveron suuruinen.
Jos tulot ovat niin pienet, ettei kunnallisveroa panna maksuun lainkaan,
vähennystä ei siis myöskään
saisi hyväkseen. Tarkoituksena on alentaa pieniin tuloihin
kohdistuvaa verotusta heikentämättä kuntien
taloudellista asemaa.
Ylimääräinen veronalennus annettaisiin
kolmiportaisena siten, että tuloryhmässä 0—14 400 alennuksen
määrä olisi maksimissaan 200 euroa/vuosi,
tuloryhmässä 14 400—19 900 100 euroa/vuosi
ja tuloryhmässä 19 900—31 200 50
euroa/vuosi. Näin toteutettuna veron kevennyksen
kustannukset olisivat noin 228,5 milj. euroa ja se koskisi noin
2,2 miljoonaa tulonsaajaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
vuoden 2003 veroasteikkolain 2 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 20 päivänä joulukuuta
2002 annetun vuoden 2003 veroastekkolain (1161/2002) 2 § seuraavasti:
2 §
Progressiivinen tuloveroasteikko on seuraava:
| Verotettava ansiotulo/euroa |
Vero alarajan kohdalla/euroa |
Vero alarajan ylittävästä tulon
osasta/%
|
| 11 600—14 400 |
-192 |
12,5 |
| 14 400—20 000 |
258 |
16,5 |
| 20 000—31
200
|
1 232 |
22,5 |
| 31 200—55 200 |
3 802 |
28,5 |
| 55 200— |
10 624 |
35,5 |
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta
2003.
Verohallitus antaa tarkammat määräykset
pidätysprosentin alentamisesta.
_______________
Helsingissä 26 päivänä toukokuuta
2003