Perustelut
Yleistä
Ihmiskaupassa on kyse erilaisista hyväksikäytön
muodoista, kuten seksuaalisesta riistosta ja pakkotyöstä,
ja siihen liittyy usein järjestäytynyttä rikollisuutta.
Ihmiskauppa on vakava rikos ja räikeä loukkaus
ihmisoikeuksia vastaan. Lakivaliokunta pitää ihmiskaupan
vastaista toimintaa tärkeänä ja toteaa,
että sen edistäminen vaatii monialaista yhteistyötä sekä kansallisella että kansainvälisellä
tasolla.
Kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomus on ensimmäinen
eduskunnalle annettu raportti ihmiskaupasta. Raportissa on arvioitu
kolmea ihmiskaupan vastaisen toiminnan osa-aluetta: 1) ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmää, 2) ihmiskaupan
uhrien maassa oleskeluun ja maasta poistamiseen liittyviä menettelyjä sekä 3)
rikosprosessia ja ihmiskauppaa koskevien säännösten
soveltamista ja tulkintaa. Lakivaliokunta keskittyy lausunnossaan
toimialansa mukaisesti viimeiseksi mainittuun osa-alueeseen.
Raportti on ansiokas ja perustuu laajaan aineistoon.
Esimerkiksi rikosprosessia koskevaa osuutta varten on kerätty
ja analysoitu kaikki tuomioistuimiin edenneet merkitykselliset jutut
vuosilta 2004—2009 sekä niiden esitutkinta-aineisto.
Lisäksi on haastateltu muun muassa keskeisiä viranomaisia
ja kansalaisjärjestöjä. Lakivaliokunta
pitää itsenäisen ja riippumattoman
viranomaisen kattavaa tilannearviota hyödyllisenä ihmiskaupan
vastaisen toiminnan kehittämisessä.
Raportin näkökulma ihmiskauppaan on keskeisesti
uhrilähtöinen. Tavoitteena on arvioida, miten
ihmiskaupan uhrien oikeudet toteutuvat Suomessa ja millaisia esteitä uhrien
oikeuksien toteutumiselle mahdollisesti on. Näkökulma
on ihmisoikeuksien kannalta perusteltu, mutta lakivaliokunta muistuttaa,
että ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa on otettava huomioon
myös muita näkökulmia ja tavoitteita,
kuten ihmiskaupan ehkäiseminen ja rikoksentekijöiden
saattaminen vastuuseen.
Rikosprosessi ja ihmiskauppaa koskevien tunnusmerkistöjen
soveltaminen ja tulkinta
Suomi on lyhyessä ajassa hyväksynyt huomattavan
määrän lainsäädännöllisiä ja
muita ihmiskaupan ehkäisemiseen ja uhrien auttamiseen tähtääviä toimenpiteitä.
Raportin mukaan vielä on kuitenkin parantamisen varaa.
Suomen ihmiskaupan vastaisen toiminnan ylivoimaisesti suurimpana
haasteena kansallinen ihmiskaupparaportoija pitää ihmiskaupan
uhrien tunnistamista. Lakivaliokunta yhtyy raportissa esitettyyn näkemykseen
siitä, että asianmukaisella tunnistamisella on
ihmiskaupan uhrien kannalta ratkaiseva merkitys. Jos ihmiskaupan
uhreja ei tunnisteta, heidän lainmukaiset oikeutensa apuun
ja suojeluun eivät voi toteutua. Valiokunta toteaa, että ihmiskaupan
uhrien tunnistaminen on tärkeää myös
ihmiskauppaan syyllistyneiden saattamiseksi vastuuseen. Rikosvastuun
toteuttamisella on puolestaan merkitystä myös
uhrin kannalta, sillä se edistää uhrin
oikeuksien toteutumista ja ehkäisee uudelleen uhriutumista.
Ihmiskaupan tunnistamiseen vaikuttaa keskeisesti se, miten ihmiskauppa
on lainsäädännössä määritelty.
Rikoslakiin sisältyvä ihmiskaupan määritelmä perustuu
Suomea sitoviin kansainvälisiin ja eurooppaoikeudellisiin
velvoitteisiin (rikoslain 25 luvun 3 ja 3 a §).
Lakivaliokunta pitää tätä perusteltuna,
sillä ihmiskauppa on usein kansainvälistä rikollisuutta, jonka
torjunta edellyttää rajat ylittävää yhteistyötä ja
siten myös kansainvälisesti yhtenäistä määritelmää.
Ihmiskauppaa koskevat rangaistussäännökset ovat
olleet voimassa vasta vuodesta 2004 lähtien.
Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä niiden
toimivuudesta ei siten vielä ole mahdollista tehdä.
Raportista kuitenkin ilmenee, että ihmiskauppajuttuja on
vuosina 2004—2009 edennyt tuomioistuimiin hyvin vähän,
kun taas ihmiskaupan lähirikoksia, kuten paritusta ja kiskonnantapaista
työsyrjintää, on käsitelty tuomioistuimissa
huomattavasti enemmän. Lakivaliokunta toteaa, että jo
ihmiskaupan rangaistussäännöksiä säädettäessä oltiin
tietoisia siitä, että kyseinen sääntely
on osin päällekkäinen paritusrikossäännösten
kanssa, erityisesti siltä osin kuin ihmiskaupparikoksen
tarkoituksena on seksuaalinen hyväksikäyttö.
On siten mahdollista, että kyseisten rangaistussäännösten
päällekkäisyys aiheuttaa osaltaan käytännön
tulkinta- ja soveltamisongelmia. Valiokunta pitääkin
aiheellisena selvittää, voidaanko lainsäädännön
nykytilaa selkeyttää esimerkiksi paritusrikoksen
tunnusmerkistöä tarkistamalla.
Lisäksi lakivaliokunta toteaa selvyyden vuoksi, että ihmiskauppaa
koskevan rangaistussäännöksen tunnusmerkistön
täyttymisellä on merkitystä rikosvastuun
toteuttamisen kannalta. Ihmiskaupan uhrin tunnistaminen sen sijaan
ei edellytä näyttöä rikosoikeudellisen
tunnusmerkistön täyttymisestä, vaan jo
epäily ihmiskauppaan liittyvästä uhriutumisesta
on riittävää uhrin suojelun ja auttamisen
kannalta.
Raportissa kiinnitetään huomiota myös
siihen, ettei paritusrikoksella nykytilanteessa katsota olevan asianomistajaa.
Kansallinen ihmiskaupparaportoija katsoo, että varsinkin
törkeän parituksen kohteelle tulisi myöntää asianomistaja-asema
esitutkinnassa ja rikosprosessissa.
Lakivaliokunta toteaa, että Suomessa ei minkään
rikoksen osalta säädetä siitä,
kuka tai missä asemassa oleva henkilö on rikoksen
osalta asianomistaja. Oikeustieteessä ja oikeuskäytännössä asianomistajana
pidetään sitä, jolle on rikoksella aiheutettu
vahinkoa ja jolla on rangaistusvaatimuksen ohella siis oikeus vaatia
rikoksentekijän velvoittamista vahingonkorvaukseen. Paritusrikoksen
kohteella voi kuitenkin olla asianomistaja-asema jo voimassa olevan lain
perusteella, esimerkiksi jos on kyse painostamisesta (rikoslain
20 luvun 9 §:n 1 momentin 5 kohta) tai ruumiinvamman, sairauden,
hengenvaarallisen tilan tai kärsimyksen aiheuttamisesta
(9 a §:n 1 momentin 3 kohta). Asianomistaja-asema
voi syntyä myös niin, että rikoksentekijä syyllistyy
paritusrikoksen yhteydessä muuhun rikokseen, jonka asianomistaja
parituksen kohde on. Sen sijaan muiden parituksen tekomuotojen osalta
asianomistaja-asema ei luontevasti täyty. Asianomistaja-aseman
myöntäminen nykyistä laajemmin
parantaisi paritusrikoksen kohteen asemaa rikosprosessissa.
Lakivaliokunta pitääkin aiheellisena, että jatkossa selvitetään
myös parituksen kohteena olevan henkilön rikosprosessuaaliseen
asemaan liittyviä kysymyksiä ja mahdollisia
lainsäädännön muutostarpeita.
Jos ihmiskaupparikoksen tunnusmerkistö täyttyy,
uhrin suostumus ei vapauta rikoksentekijää vastuusta.
Uhrin suostumuksen oikeudellisesta merkityksestä ei
kuitenkaan ole säädetty ihmiskaupan eikä muidenkaan
rikosten rangaistussäännöksissä.
Lakivaliokunta katsoo, että nykyisen lainsäädännön
selkeyttämistä arvioitaessa on tarpeen tarkastella
myös uhrin suostumukseen liittyviä oikeudellisia
kysymyksiä.
Ihmiskaupan ja sen uhrien tunnistamiseen vaikuttavat lainsäädännön
lisäksi myös muut seikat, kuten erilaiset käytännön
haasteet. Kuten raportissa todetaan, ihmiskaupparikollisuus on usein
piilorikollisuutta, jossa tekijät ja uhrit pysyttelevät
viranomaisilta piilossa. Uhrin mahdollisuuksiin ja halukkuuteen
kertoa tapahtumista viranomaisille vaikuttaa myös se, että uhri usein
pelkää kostotoimenpiteitä ja suhtautuu muutoinkin
viranomaisiin epäluuloisesti. Käytännön
haasteita tutkinnalle ja oikeudenkäynnille aiheutuu
myös siitä, että ihmiskauppa- ja sen
lähirikoksiin liittyy usein ulkomaalaisia henkilöitä,
jotka liikkuvat paljon.
Ihmiskaupparikosten tutkinnan ja oikeudenkäynnin onnistumisen
kannalta lakivaliokunta korostaakin uhrin henkilökohtaisen
läsnäolon ja hänen suojelemisensa tärkeyttä.
Kun lainsäädäntöön
sisältyy jo nykyisin useita keinoja suojata rikosasian
asianomistajaa ja todistajaa, on tärkeää,
että niitä tarvittaessa myös käytetään
ja että käyttö on mahdollisimman kattavaa
ja järjestelmällistä. Myös uhrin
oikeuksista oikeudelliseen neuvontaan ja oikeusapuun tulee huolehtia.
Ihmiskaupan selvittämiseksi ja rikosvastuun toteuttamiseksi
on myös syytä painottaa esitutkintaviranomaisten
ja syyttäjän tiiviin yhteistyön merkitystä.
Syyttäjän osallistumisella asian tutkintaan
on keskeinen merkitys sen selvittämiseksi, mistä rikoksesta
on kyse ja miten sitä on syytä tutkia. Syyttäjän
syyte asettaa rajat myös sille, miten tuomioistuin arvioi
asiaa.
Raportissa suositellaan avainsyyttäjien nimeämistä ihmiskaupparikoksiin.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta katsoo, että syyttäjien
erikoistuminen on jo toteutettu riittävällä tavalla,
sillä ihmiskaupparikosten syyteasioita hoitavat käytännössä sellaiset
avainsyyttäjät, jotka ovat erikoistuneet huumausainerikoksiin
ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen tai erityisesti
henkilöön — ensisijaisesti naisiin ja lapsiin — kohdistuviin
rikoksiin. Tämä on perusteltua, sillä ihmiskauppa
on usein järjestäytynyttä rikollisuutta,
ja sen uhrit ovat usein naisia tai lapsia.
Ihmiskaupan vastainen toiminta edellyttää, että niin
esitutkintaviranomaisten, syyttäjien ja tuomareiden kuin
muidenkin toimijoiden koulutusta ja ihmiskaupasta tiedottamista
jatketaan. Koulutuksessa on syytä ottaa huomioon kansallisen
ihmiskaupparaportoijan kertomuksessaan esille ottamia asioita.
Lopuksi lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että Suomi on jo vuonna 2005 allekirjoittanut Euroopan
neuvoston ihmiskaupan vastaista toimintaa koskevan yleissopimuksen,
jolla vahvistettaisiin ihmiskaupan uhrien suojelua sekä edistettäisiin
uhrien tunnistamista. Yleissopimuksen kansallista voimaan
saattamista valmistellaan parhaillaan. Valiokunta kiirehtii ratifiointiprosessin
loppuun saattamista.