Perustelut
         
         Lakivaliokunta keskittyy tässä lausunnossaan tarkastelemaan
            valtiontalouden kehyksiä vuosille 2009—2012 erityisesti
            vankeinhoidon, tuomioistuimien sekä oikeuspoliittisen tutkimuksen
            osalta.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalan määrärahakehys
         
         Oikeusministeriön hallinnonalan määrärahakehys
            kaudella 2009—2012 on 749 miljoonaa euroa. Kehyspäätös
            ylittää edellisen kehyspäätöksen
            tason kehyskaudella noin 60 miljoonalla eurolla. Ylityksestä 40
            miljoonaa euroa aiheutuu virkaehtosopimusten mukaisista korotuksista
            ja 13,6 miljoonaa euroa holhoustoimen yleisten edunvalvontatehtävien
            siirtämisestä oikeusministeriön hallinnonalalle.
            Kehyksessä on myös otettu huomioon kiinteistöjen
            kirjaamisasioiden siirtämisestä maanmittauslaitokselle vuonna
            2010 johtuvat, osin arvionvaraiset vähennykset.
         
         
         Vankeinhoidon ja tuomioistuinlaitoksen rahoitusnäkymät
         
         Kehyspäätöksessä vankeinhoitolaitokselle
            kohdistuu määrärahalisäystä 2
            miljoonaa euroa. Saadun selvityksen mukaan vankiluku on vuodesta
            2006 lähtien alentunut ja tämän kehityksen
            oletetaan jatkuvan. Tämäkin huomioon ottaen
            määrärahatilanne on kuitenkin edelleen
            kireä. Vuonna 2006 tuli voimaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa
            koskeva kokonaisuudistus, jonka tavoitteiden toteuttaminen vaatii
            merkittävästi voimavaroja. Lakivaliokunnan mielestä uudistuksen
            tavoitteista tulee pitää kiinni ja huolehtia muun
            muassa siitä, että vankien parissa tehtävään
            lähityöhön on riittävästi
            voimavaroja. Määrärahatilanteeseen vaikuttavat
            myös varsin huomattavat toimitiloista aiheutuvat vuokramenot.
            Myöskään vankiluvun kehityksestä ei
            voida tehdä varmoja päätelmiä.
         
         
         Tuomioistuinlaitoksen määrärahatilanne
            on viime vuosina jatkuvasti kiristynyt, vaikka henkilöstöä on
            erityisesti yleisissä tuomioistuimissa vähennetty
            jopa jonkin verran tuottavuusohjelman tavoitteita nopeammin. Kehyspäätöksessä tuomioistuimien
            määrärahaa on korotettu 1 miljoonalla
            eurolla. Todettakoon, että esimerkiksi vuoden 2007 tilinpäätöksen
            mukaan menot ylittivät vuoden 2007 määrärahatason runsaalla
            4 miljoonalla eurolla. Oikeusministeriön arvion
            mukaan määrärahatilanne edellyttää lisää henkilöstövähennyksiä,
            jotka edellä todetusta syystä jouduttaisiin kohdentamaan
            huomattavalta osin hallintotuomioistuimiin. Tämä tekisi
            tyhjäksi ne lisäykset, joita on tehty muun muassa
            uudesta lastensuojelulaista aiheutuviin lisätehtäviin,
            kaava-asioiden jouduttamiseen sekä markkinaoikeuden ja
            vakuutusoikeuden ruuhkien purkamiseen.
         
         
         Kehyskaudelle ajoittuu käräjäoikeuksien
            rakenneuudistus, joka koostuu kolmesta osasta: kiinteistöjen
            kirjaamisasioiden siirtämisestä käräjäoikeuksista
            maanmittauslaitokselle, käräjäoikeusverkoston
            uudistamisesta sekä yksinkertaisten velkomusasioiden käsittelyn
            kehittämisestä muun muassa lisäämällä mahdollisuuksia sähköiseen
            asiointiin. Valiokunta toteaa, että tällaisissa
            mittavissa uudistushankkeissa tulokset näkyvät
            vasta viiveellä. Sitä ennen voi ainakin väliaikaisesti
            syntyä tilanteita, joissa kustannukset kasvavat. Esimerkiksi
            käräjäoikeusuudistuksen siirtymäkaudesta
            on arvioitu vuokrasopimuksista ja käytettävissä olevista
            voimavaroista johtuen tulevan varsin pitkän. Kuitenkin
            esimerkiksi kiireellisimpiä toimitilaratkaisuja on tarpeen
            päästä toteuttamaan jo kehyskauden aikana.
         
         
          Yleisesti ottaen voidaan todeta, että oikeusministeriön
            hallinnonalalla vuokrat ja muut toimitilakustannukset ovat varsin
            merkittävä menoerä. Vuoden 2007 tilinpäätöstietojen
            perusteella vuokrat olivat noin 9,6 prosenttia oikeusministeriön
            tiliviraston toiminnan kuluista. Saadun selvityksen mukaan Rikosseuraamusviraston
            vuokrat ovat noin 15 prosenttia toiminnan kuluista. Sekä tuomioistuinlaitoksen
            että vankeinhoidon toimitilakustannuksiin vaikuttaa osaltaan
            rakennuksiin sisältyvien turvallisuus- ja erityislaitteiden
            arvo. Erityisvarustelu heijastuu myös toimitilojen vuokriin.
            Valiokunta on kiinnittänyt huomiota korkeisiin toimitilavuokriin
            myös muun muassa vuoden 2008 talousarvioesityksestä antamassaan
            lausunnossa (LaVL 12/2007 vp).
            Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
            että vankitilojen peruskorjauksia jatketaan ja tilojen
            käyttöä tehostetaan.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonala koostuu olennaisilta
            osiltaan valtion ydintoiminnoista, joiden toimintakykyisyys on turvattava
            kaikissa olosuhteissa. Näiden oikeusturvaan ja muiden perusoikeuksien
            toteuttamiseen liittyvien toimintojen kannalta on välttämätöntä,
            että huolehditaan riittävästä henkilöstön
            määrästä ja ettei esimerkiksi
            kiinteistöistä tai toimitiloista aiheutuvilla
            kustannuksilla heikennetä mahdollisuuksia itse perustehtävien
            hoitamiseen.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalalla, jossa menot ovat
            pääasiassa toimintamenoja, kehysten hintakorjauksessa
            työ- ja virkaehtosopimusten mukaiset korotukset otetaan
            huomioon sovitun mukaisesti ja muut toimintamenot korjataan kotimarkkinoiden
            perushintaindeksin mukaan. Valiokunta toteaa, että kotimarkkinoiden
            perushintaindeksin kehitys poikkeaa Senaatti-kiinteistöjen
            vuokrien kehityksestä. Vuokrakustannusten nopeampi kasvu
            kotimarkkinoiden perushintaindeksin kehitykseen verrattuna luo lisäpainetta
            kustannussäästöihin. Valiokunta tähdentää,
            että vuokrakustannusten nousu ei kuitenkaan saisi vaikuttaa
            henkilöstövoimavaroihin. Lisäksi valiokunta
            toteaa, että valiokunnan käytettävissä olevien
            lukujen vertailtavuutta hankaloittaa käsitteiden epäselvä käyttäminen
            kehyspäätöstekstissä.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalalla on käynnissä useampia
            mittavia uudistuksia. Edellä mainitun käräjäoikeusuudistuksen
            lisäksi oikeusministeriön hallinnonalalla
            toteutetaan muun muassa laaja-alaista kehittämisohjelmaa,
            joka käsittää rikosseuraamusalan hallintoa
            ja organisaatiota sekä vankiloiden toimintaa koskevia kehittämistoimia
            ja uudelleenjärjestelyjä. Lisäksi muualla
            hallinnossa on käynnissä muita uudistuksia, joilla
            on yhtymäkohtia myös oikeusministeriön
            hallinnonalalle. Lakivaliokunta korostaa lainsäädännön
            taloudellisten, henkilöstö- ja muiden vaikutusten
            huolellista arviointia uudistusten yhteydessä. Kokonaiskuvan
            saamiseksi on tärkeää tarkastella vaikutuksia
            myös yli sektorirajojen. Uudistuksista aiheutuvien vaikutusten
            realistinen arviointi on tärkeää myös
            budjetoinnin kannalta menojen oikeaksi mitoittamiseksi. On myös
            otettava huomioon, että vie oman aikansa, ennen kuin tuottavuutta
            parantavat toimenpiteet alkavat vaikuttaa.
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalalla käynnissä olevat
            uudistukset ovat vaativia muutosjohtamisen haasteita. Uudistusten
            tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan hyvää,
            pitkäjänteistä muutoksen, rakenteiden
            sekä henkilöstön johtamista.
         
         
         Oikeuspoliittisen tutkimuksen vahvistaminen
         
         Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että kehys ei sisällä määrärahalisäyksiä oikeuspoliittisen
            tutkimuksen vahvistamiseen. Valiokunta on viime vuosina toistuvasti
            korostanut tarvetta lisätä oikeuspoliittiseen
            tutkimukseen osoitettuja määrärahoja
            (LaVL 12/2007 vp, LaVL 8/2007
               vp, LaVL 15/2006 vp, LaVL
               9/2006 vp ja LaVL 18/2004 vp).
            Tutkimukseen pohjautuva tieto oikeusoloista kuuluu suunnitelmallisen kriminaali-
            ja muun oikeuspolitiikan sekä laadukkaan lainvalmistelun
            perusedellytyksiin. Nykyisillä voimavaroilla päätöksenteon
            pohjaksi tarvittavaa tutkimustietoa voidaan tuottaa vain rajoitetusti.
            Valiokunta viittaa vuoden 2008 valtion talousarvioesitykseen sisältyneeseen
            tavoitteeseen parantaa lähivuosina Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen
            toimintaedellytyksiä ja katsoo, että tämä tulisi
            ottaa huomioon vuosien 2009—2012 valtiontalouden kehyksissä.