Perustelut
         
         Lausunnon rajaus
         
         Lakivaliokunta on valtion talousarvioesityksen käsittelyssä keskittynyt
            oikeusministeriön hallinnonalaan ja siinä erityisesti
            vankeinhoidon määrärahoihin. Tuomioistuinten
            tilannetta ja oikeusavun riittävyyttä valiokunta
            tarkastelee tarvittaessa myöhemmin vaalikauden kuluessa,
            kun oikeusministeriössä käynnissä olevat
            selvitykset ovat valmistuneet.
         
         
         Lakivaliokunnassa on käsiteltävänä yksi
            talousarvioesitykseen liittyvä hallituksen esitys: HE
               26/2003 vp konkurssilainsäädännön
            uudistamiseksi. Sen käsittelyn yhteydessä valiokunta arvioi
            julkisselvitysmenettelyn käyttöönottoon varattujen
            määrärahojen riittävyyttä.
         
         
         Lähtökohtia
         
         Talousarvioesitys.
         
          Oikeusministeriön hallinnonalan talousarvioehdotus
            vuodelle 2004 on lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan sopeutettu
            hallituksessa päätettyihin lähivuosien menokehyksiin.
            Keskeisenä tavoitteena on ollut rangaistusten täytäntöönpanon
            toimintamenomäärärahan (momentti
            25.50.21) mitoittaminen niin, ettei vankeinhoitolaitoksen toiminnan rahoittamiseksi
            jouduttaisi turvautumaan lisätalousarvioihin
            kuten useana viime vuonna. 
         
         
         Oikeusministeriön arvion mukaan talousarvioesityksen
            mukainen vankeinhoidon toimintamääräraha
            riittää suunnilleen toimintojen nykyisen laajuuden
            ylläpitämiseen vuonna 2004, ellei vankien määrä lisäänny
            arvioitua enemmän. Samalla oikeusministeriö on
            kuitenkin tietoinen siitä, että vankiloiden yliasutus
            aiheuttaa monia ongelmia, ja siitä, ettei esitetyillä määrärahoilla pystytä rahoittamaan
            vankeinhoitolaitoksessa tärkeinä pidettyjä toiminnan
            kehittämishankkeita ja henkilöstölisäyksiä. 
         
         
         Lakivaliokunnan tarkastelukulmat.
         
          Lakivaliokunta on kuluvan vuoden talousarvioesityksestä antamassaan
            lausunnossa katsonut, että ehdotetut määrärahat
            eivät olleet riittävät (LaVL 19/2002
               vp). Sen vuoksi valiokunta esitti niiden korottamista,
            jotta vankeinhoitolaitos pystyy asianmukaisesti huolehtimaan vankeinhoidon pitkäjänteisestä
            kehittämisestä tavoitteenaan vankien
            kuntoutus sekä päihderiippuvuuden ja uusintarikollisuuden
            vähentäminen sekä henkilökunnan
            riittävyydestä ja asianmukaisesta palkkauksesta
            huolehtiminen.
         
         
         Tuomionsa kärsittyään vangit palaavat
            vapauteen. Vankeinhoidon tavoitteena on mm. edistää vangin
            sopeutumista vankilan ulkopuoliseen yhteiskuntaan. Jos tässä onnistutaan,
            vangit saadaan palautetuiksi tavalliseen elämään
            ja heidän rikoskierteensä katkaistuksi. Tällä on
            myönteinen vaikutus koko yhteiskunnan turvallisuuteen ja
            hyvinvointiin. 
         
         
         Lakivaliokunta kiinnittää toistamiseen huomiota
            vankeinhoidon rahoituksen riittävyyteen. Kannanottojensa
            pohjaksi lakivaliokunta esittää rangaistusten
            täytäntöönpanolaissa asetetut
            velvoitteet: 
         
         
         
            - 
               
               Rangaistuslaitoksen olot on
                  mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vastaamaan
                  yhteiskunnassa yleensä vallitsevia elinoloja.
                
- 
               
               Rangaistuksen täytäntöönpano
                  on järjestettävä siten, että rangaistuksena
                  on pelkästään vapaudenmenetys. Muita
                  rajoituksia voidaan käyttää siinä määrin
                  kuin laitoksessa pitämisen varmuus ja laitoksen järjestys
                  vaativat.
                
- 
               
               Rangaistus on pantava täytäntöön
                  siten, ettei se tarpeettomasti vaikeuta vaan mahdollisuuksien mukaan
                  edistää vangin sijoittumista yhteiskuntaan.
                
- 
               
               Vapaudenmenetyksestä aiheutuvia haittoja
                  on mahdollisuuksien mukaan ehkäistävä.
                
- 
               
               Vankeja on kohdeltava oikeudenmukaisesti ja heidän
                  ihmisarvoaan kunnioittaen.
                
Vankimäärä
         
         Talousarvioesityksen mukaan vankien määrän arvioidaan
            vuonna 2003 nousevan 3 750:een ja vuonna 2004 noin 3 900:aan.
            Vankimäärä on viime vuosina kasvanut
            vuosittain siten, että vankiluvussa on palattu 1990-luvun
            alun tasoon. Alimmillaan vankiluku kävi vuonna 1999 alle 2 600:n. 
         
         
         Eri osapuolten arviot vankimäärän
            kasvusta ovat yhtenevät. Vankimäärää on
            nostanut mm. oikeuskäytännön osittainen
            ankaroituminen, huumausainerikollisten ja ulkomaalaisvankien sekä sakon
            muuntorangaistusta suorittavien määrän
            lisääntyminen.
         
         
         Laitoskanta
         
         Nykyisin vankimäärä on suljetuissa
            laitoksissa suurempi kuin vahvistettujen vankipaikkojen määrä.
            Vankimäärän jatkuva kasvaminen merkitsee
            nykyisen yliasutuksen jatkumista ja tilanteen pahenemista. Yliasutustilanne
            näkyy vankien rauhattomuutena ja lisääntyvänä väkivaltaisena
            käyttäytymisenä laitoksissa.
         
         
         Uudet vankilarakennukset ovat tarkoituksenmukaisia ja täyttävät
            tämän päivän vaatimukset. Vanhoissa
            vankilarakennuksissa on kuitenkin vielä noin 900 ns. paljuselliä,
            joissa vangilla ei ole mahdollisuutta päästä ympäri
            vuorokauden WC-tiloihin. Euroopan neuvoston kidutuksen ja epäinhimillisen
            kohtelun vastainen komitea CPT on antanut Suomelle huomautuksen
            tästä epäkohdasta. Lisäksi käytössä on
            joukko niin pieniä sellejä, etteivät
            ne täytä mitään asumiselle asetettavia
            vaatimuksia.
         
         
         Vankimäärän kasvu, ammattilaistunut
            huume- ja muu rikollisuus sekä erilaiset jengiytymisilmiöt
            ovat korostaneet laitosturvallisuudelle asetettuja vaatimuksia.
            Yliasutus ja tilanahtaus vaikeuttavat vankien sijoittelua.
            Osa vangeista joutuu asumaan omasta pyynnöstään
            eristettynä, vaikka asiaintilan pitäisi olla juuri
            päinvastainen: muille vangeille tai henkilökunnalle uhkaa
            aiheuttavien vankien asuminen ja toiminnot olisi järjestettävä erilleen
            muista vangeista. Vankilarikollisuuden ja vankien välisen
            väkivallan kasvu sekä huumekontrollien tarpeet
            ovat asettaneet uusia vaatimuksia erityisesti valvontahenkilökunnalle.
         
         
         Oikeusministeriön ilmoituksen mukaan laitoskantaa koskevien
            investointisuunnitelmien tarkistamistarpeet on tarkoitus arvioida
            lähiaikoina. 
         
         
         Toimintavelvoite
         
         Rangaistusten täytäntöönpanolain
            mukaan vangille on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä sellaista
            hänen taipumuksiaan vastaavaa työtä tai
            muuta toimintaa, joka on omiaan ylläpitämään
            tai kehittämään ammattitaitoa tai muuten edistämään
            hänen mahdollisuuksiaan tulla toimeen yhteiskunnassa. Vanki
            puolestaan on rangaistusaikanaan velvollinen tekemään
            varsinaisena työaikana työtä tai osallistumaan
            koulutukseen taikka muuhun rangaistuslaitoksen järjestämään
            tai hyväksymään toimintaan, jollei häntä esim.
            terveydentilansa vuoksi voida kokonaan tai osittain vapauttaa siitä.
         
         
         Toimintoihin osallistuminen.
         
          Talousarvioesityksessä todetaan, että vankien
            määrän kasvaessa toimintaan päivittäin
            osallistuvien osuus on vähentynyt viime vuosikymmenen lopun
            tasosta vuoteen 2002 mennessä noin 10 prosenttiyksiköllä.
            Vuonna 2002 oli päivittäin keskimäärin 59
            prosenttia vangeista mukana työssä, koulutuksessa,
            toimintaohjelmissa tms. kuntouttavassa toiminnassa. Kuluvana vuonna
            tavoite on jouduttu pienentämään 53 prosenttiin.
            Tämän suuruisena se on tarkoitus säilyttää myös
            vuonna 2004.
         
         
         Kun päivittäin toiminnoissa olevien vankien osuus
            on 53 prosenttia arvioidusta vankien kokonaismäärästä,
            tämä merkitsee sitä, että lähes puolet
            vangeista ei ole mukana toiminnoissa vaan pääosan
            päivästä sellissä. Toimettomana olevia
            vankeja arvioidaan tänä vuonna olevan keskimäärin
            1 700. Muutos parin kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen,
            jolloin aktiiviprosentti oli lähellä 70:tä,
            on huomattava: asunto-osastoilla on nyt noin 600 vankia aiempaa
            enemmän toimettomana. 
         
         
         Uudet toimintamuodot.
         
          Vankeinhoitolaitoksen toiminnat ja henkilökunnan työn
            sisällöt muuttuivat 1990-luvulla vankiluvun laskun
            myötä. Tähän vaikutti mm. päihdeongelmien
            kasvu, jota varten tarvittiin uusia toimintamalleja. Perustettiin
            erilaisia päihteettömiä osastoja ja otettiin käyttöön
            ohjelmia, joissa vanki sitoutuu päihteettömyyteen.
            Toimintaohjelmilla pyritään vaikuttamaan vangin
            selviytymismahdollisuuksien parantamiseen. Ohjelmien ohjaamiseen
            on koulutettu vankeinhoidon henkilöstöä,
            myös vartijoita.
         
         
         Vankiloissa on tällä hetkellä käytössä kolmenlaisia
            toimintamuotoja:
         
         
         — Kognitiivinen ns. Cognitive Skills -ohjelma, jonka
            tarkoituksena on parantaa vankien valmiuksia rikoksettomaan elämään. 
         
         
         — Tiettyihin rikoksiin vaikuttavia ohjelmia ovat väkivaltarikoksista
            tuomituille suunnatut ohjelmat kuten Suuttumuksen hallinta -kurssi, Omaehtoisen
            muutoksen ohjelma, Pinna Pidemmäksi -ohjelma ja STOP-ohjelma.
            Näistä ensimmäinen on suunnattu vangeille,
            joilla on ongelmia vihan tunteen hallinnassa ja joiden väkivallanteot
            johtuvat tästä. Omaehtoisen muutoksen ohjelma
            on tarkoitettu vangeille, joiden taustalla on vaikea väkivaltaisen
            käyttäytymisen historia. STOP-ohjelma on suunnattu
            seksuaalirikoksista tuomituille.
         
         
         — Päihdekuntoutuksen yhtenä osana
            on myös muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen kestäviä kurssimuotoisia
            kuntoutusohjelmia.
         
         
         Toimintaohjelmien vaikuttavuutta on seurattu alusta alkaen eli
            vuodesta 1997, ja seuranta jatkuu edelleen. Tilastollisesti ja tieteellisesti luotettavia
            päätelmiä ei vielä ole voitu
            tehdä ohjelmiin osallistuneiden vankien pienen määrän ja
            seuranta-ajan lyhyyden takia. Yleisvaikutelma ohjelmista on kuitenkin
            myönteinen. Vangit suhtautuvat kursseihin positiivisesti,
            ja henkilökunnan mielestä vangit ovat aikaisempaa
            rauhallisempia. 
         
         
         Seksuaalirikollisille suunnatun STOP-ohjelman vaikuttavuudesta
            on saatu sekä kansainvälisesti että Suomessa
            rohkaisevia kokemuksia. Kun selvitysten mukaan seksuaalirikoksista
            tuomituista noin 30 prosenttia tekee uuden seksuaalirikoksen, Kuopion
            vankilan STOP-ohjelman suorittaneista 45 vangista yhtäkään
            ei toistaiseksi ole tuomittu uudesta seksuaalirikoksesta. Vain kaksi
            näistä on saanut tuomion muista rikoksista.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää toimintaohjelmia
            perusteltuina. Valiokunnan käsityksen mukaan toimintaohjelmien
            kattavuutta on edelleen syytä lisätä.
            Yhtenä uutena tarpeena valiokunnassa on noussut esiin keskittymishäiriö,
            ns. ADHD-oireyhtymä. Ruotsissa suoritetussa tutkimuksessa
            on nimittäin havaittu, että puolet sikäläisistä vangeista kärsii
            ADHD-oireyhtymästä. Tällaisten henkilöiden
            vankilaan joutumisriski on kymmenkertainen muihin verrattuna. Häiriötä ei
            ole aikaisemmin osattu diagnosoida eikä hoitaa, mutta nyt
            siihen on löydetty tehokkaat lääkkeet.
            Suomessa asiaa ei vielä ole tutkittu, mutta oletus on, että Suomen
            vankien tilanne vastaa Ruotsin tilannetta.
         
         
         Toimintaohjelmien varjopuolena on se, että ylikuormitettu
            henkilöstö kokee erilaisiin ohjelmiin osallistumisen
            tai niiden johtamisen vaikeaksi ja osin mahdottomaksi, koska perustehtävään
            ei yleensä saada toista henkilöä. 
         
         
         Henkilökunnan riittävyys ja palkkaus
         
         Henkilöstön niukkuus koetaan vankiloissa entistä pahempana
            ongelmana. Talousarvio- ja menokehysvalmistelussaan oikeusministeriö piti
            tärkeänä, että henkilöstön
            mitoitusta pystyttäisiin tarkistamaan edes jonkin verran
            niissä laitoksissa, joissa ongelmat ovat suurimmat. Talousarvioesitys
            ei kuitenkaan mahdollista henkilökunnan määrän
            lisäämistä. 
         
         
         Valvontahenkilökunnan mitoitus ei nykyisin vastaa toiminnallisia
            eikä laitosturvallisuuden edellyttämiä tarpeita.
            Vankeinhoitolaitoksessa on vuosina 2002 ja 2003 selvitetty valvontahenkilökunnan
            riittävyyttä ylitöiden määrän
            perusteella. Selvitysten mukaan valvontahenkilökunnan määrä on
            noin 40 henkilötyövuotta alimitoitettu.
            Ylitöiden lisäksi selvitettiin vankiloiden toimintaan
            vaikuttavien työvuorovajausten määrää.
            Kahdessakymmenessä vankilassa esiintyi tilanteita, joissa
            työvuorotaulukon mukainen työpiste/toimipaikka
            jouduttiin jättämään täyttämättä.
            Tällaisia tilanteita esiintyi lähes päivittäin
            kahdeksassa vankilassa ja 1—4 kertaa viikossa kahdessatoista
            vankilassa. Kuusitoista vankilaa ilmoitti vajauksen olevan päivittäin
            1—5 henkilöä, kahdessa vajaus oli päivittäin
            6—10 henkilöä. Syiksi ilmoitettiin mm.
            yliasutus, henkilökunnan määrä suhteessa
            vankimäärään, erilaiset kuljetukset
            ja henkilökunnan sairaslomat. 
         
         
         Henkilöstöpulan vuoksi toimintoja perutaan tai
            ne pyritään hoitamaan tinkimällä tauoista
            ja hoidattamalla yhdellä henkilöllä useaa
            työpistettä. Vartijavajauksen vuoksi valvonta
            vankien työpaikoilla jää työnjohtohenkilöstön
            hoidettavaksi tai, jos työryhmä toimii
            vartijajohtoisena, työryhmän vangit jäävät
            lukituiksi selliin koko päiväksi. Vantaan vankila,
            jossa työvoimapula on suurin, on jopa ollut kokonaan
            ilman vartijoita, kun kaikki vartijat ovat olleet vankikuljetuksissa
            tuomioistuimessa tai sairaalassa tai muissa vastaavissa virkatehtävissä.
         
         
         Henkilökunnan määrä ei vastaa
            nykyisestä vankimäärästä johtuvia
            toiminnallisia tai turvallisuustarpeita. Kun toimintoja joudutaan
            peruuttamaan päivittäin ja useita työpisteitä joudutaan hoitamaan
            yhden henkilön varassa, ilmapiiri kiristyy asunto-osastoilla.
            Vangit kokevat, ettei heidän asioitaan haluta hoitaa tai
            että niihin suhtaudutaan välinpitämättömästi.
            Jatkuva työskentely psyykkisesti sairaiden ja vaikeasti
            käsiteltävien vankien kanssa lisää työn
            raskautta. Henkilökunnan vähäisyys näkyy
            myös vankien välisen väkivallan kasvuna. 
         
         
         Henkilökunta joutuu toimimaan jaksamisensa äärirajoilla.
            Työmotivaatio kärsii, koska oman työn
            hoitaminen jää usein pinnalliseksi ja vain välttämättömistä tehtävistä suoriutumiseksi.
            Tällainen tehtävien hoito taas johtaa siihen, että lainsäädännössä asetetut
            tavoitteet jäävät toteutumatta. Myös
            valtion palkkausjärjestelmän muuttaminen aiheuttaa ärtymystä,
            koska vankeinhoitolaitoksen budjettiin ei tätä varten
            ole varattu määrärahoja.
         
         
         Vankien terveydenhoito
         
         Lain mukaan vankiloiden terveydenhuolto on järjestettävä siten,
            että vangilla on muun väestön kanssa
            yhdenvertainen mahdollisuus terveytensä edistämiseen,
            sairauksien ehkäisyyn ja riittäviin terveydenhuollon
            palveluihin. Vangin terveydelle ei saa aiheutua haittaa vankilassa
            olosta. Vankilassa pyritään myös terveydenhuollon keinoin
            edistämään vangin selviytymistä vapaudessa.
            Laki potilaan asemasta ja oikeuksista koskee myös vankipotilaita. 
         
         
         Vankiloissa on entistä enemmän sairaanhoitoa
            tarvitsevia vankeja. Sekä ulkopuolisesta sairaanhoidosta
            aiheutuneet menot että lääkemenot ovat
            viime aikoina kasvaneet kymmenien prosenttien vuosivauhtia. Vankiloiden
            terveydenhuollon kehittämis- ja resurssitarpeista on kuluvan
            vuoden alussa valmistunut Rikosseuraamusviraston asettaman työryhmän
            selvitys. 
         
         
         Työryhmän selvityksen mukaan 46 %:lla vangeista
            on todettu huumeriippuvuus tai huumeiden haitallinen käyttö.
            Hoitoa vaatinut psykiatrinen häiriö todettiin
            39 %:lla vangeista. Lähes 30 %:lla
            vangeista on C-hepatiitti, HIV on 1,1 %:lla. Jatkuvaa
            lääkitystä saa 58 % ja
            psykiatrista lääkitystä 39 % vangeista.
            Vaikeiden tapausten lisääntyminen on johtanut
            siihen, että vankiloiden terveydenhuoltohenkilöstö toimii nykyisin
            voimavarojensa ylärajoilla.
         
         
         Vuonna 2001 vangit kävivät polikliinisissä hoidoissa
            yli 28 000 kertaa. Näistä lähes 17 % oli
            vankilan ulkopuolisissa terveydenhuollon palveluissa. Ulkopuolisen
            terveydenhuollon kustannukset olivat viime vuonna 1,8 miljoonaa euroa.
            Kasvua on kahdessa vuodessa 64 %, jossa sairaaloiden
            hoitopäiväkustannusten kasvu on jopa 120 %.
            Ulkopuolista sairaalahoitoa tarvitaan mm. silloin, kun vankisairaalan
            tarjoamat palvelut eivät ole riittäviä tai
            potilaspaikat ovat täynnä. 
         
         
         Työryhmä kiinnitti huomiota myös
            siihen, että vankiloihin näkyy kerääntyvän
            yhä enemmän erittäin vaikeahoitoisia
            ja vakavasti sairaita potilaita, joilla on sekä krooninen
            psykiatrinen sairaus että henkeä uhkaavia päihdevieroitusoireita.
            Työryhmä piti jäsentensä kliinisen
            kokemuksen ja suoritetun selvityksen perusteella ilmeisenä,
            että syrjäytyneisyyteen liittyvät vakavat
            terveysongelmat lankeavat enenevässä määrin
            vankeinhoidon terveydenhuollon hoidettaviksi. Taustalla
            näyttää selvästi olevan alkoholin
            ja huumeiden käytön lisääntyminen
            ja hyvin todennäköisesti myös kunnallisen
            psykiatrisen sairaanhoidon raju alasajo 1990-luvun alussa. Vakavasti
            häiriintyneitä, jopa kroonisesti skitsofreenisiä potilaita
            päätyy päihderiippuvuuden kautta vankilaan,
            koska heidän rikoksensa ovat niin lieviä, ettei
            heille tehdä mielentilatutkimusta. 
         
         
         Vankien terveydenhuolto on kriisiytynyt. Vankiloihin ei enää tahdota
            saada vakinaisia lääkäreitä.
            Kaikki vankien terveydenhuollon kustannukset maksaa vankila. Vankeinhoitolaitos
            ei juuri voi itse vaikuttaa kustannusten kehittymiseen: sairaat
            ja hoidon tarpeessa olevat vangit on hoidettava rangaistuksen täytäntöönpanon
            aikana. 
         
         
         Terveydenhoidon menot kasvavat siten vankeinhoitolaitoksesta
            riippumattomista syistä hallitsemattomasti. Mikäli
            niihin ei osoiteta riittävää rahoitusta,
            ne osaltaan syövät vankeinhoidon toimintamenoja
            ja kaventavat toiminta-aluetta. Työryhmä esittikin
            harkittavaksi terveydenhoidon rahoituksen irrottamista erilleen muusta
            vankeinhoidon rahoituksesta, jotta muut toiminnot tai henkilöstö eivät
            joutuisi vankien sairastavuuden vuoksi kärsimään.
            Lakivaliokunta pitää tärkeänä määrärahojen
            hallinnollista järjestelyä niin, että terveydenhoidon
            kustannusten ohella turvataan vankien asianmukainen kohtelu ja olot
            myös muilla vankeinhoidon osa-alueilla.
         
         
         Terveydenhuollon järjestäminen on yhtenä selvitettävänä kysymyksenä oikeusministeriön
            asettamassa
            vankeinhoidon organisaatiorakennetta, toimintojen järjestämistä yms.
            kysymyksiä koskevassa laajemmassa kehittämishankkeessa.
         
         
         Täytäntöönpanon ja seuraamusjärjestelmän kehittäminen
         
         Talousarvioesityksen mukaan hallitus antaa eduskunnalle esityksen
            rangaistuksen täytäntöönpanoa
            ja tutkintavankeutta koskevan lainsäädännön
            uudistamisesta. Vuonna 2004 on lisäksi tarkoitus antaa
            sopimushoitoa koskeva hallituksen esitys.
         
         
         Vankeuslaki.
         
          Uutta vankeuslainsäädäntöä koskevan
            hallituksen esityksen keskeiseksi tavoitteeksi on asetettu uusintarikollisuuden
            vähentämiseen tähtäävän
            vankien toiminnan ja toimenpiteiden kehittäminen. Toiminnan
            pohjana olisivat yksilöllisiin riski- ja tarvearvioihin
            perustuvat suunnitelmat. Yksilöllisten suunnitelmien tekemisen,
            vankien sijoittelumenettelyn kehittämisen sekä toisaalta
            suunnitelmien toteutumisen seurannan on arvioitu edellyttävän
            usean kymmenen henkilötyövuoden panosta. Oikeusministeriön
            arvion mukaan toimintaa ei kaikilta osin pystytä kehittämään
            uuden vankeuslain tavoitteiden mukaisesti nykyisten määrärahakehysten
            puitteissa. Lakivaliokunta yhtyy tähän arvioon.
         
         
         Sopimushoito. 
         
          Oikeusministeriössä on valmisteltu sopimushoitoa
            koskeva hallituksen esitys. Siinä sopimushoidolla tarkoitetaan
            uutta rikosoikeudellista seuraamusta, joka on tarkoitettu lyhyen
            vankeusrangaistuksen vaihtoehdoksi sellaisille rikoksentekijöille,
            joiden rikoksen tekemiseen päihdeongelmat ovat vaikuttaneet
            merkittävästi ja joiden voidaan olettaa noudattavan heille
            määrättyä hoito-ohjelmaa. Sopimushoidon
            käyttöönotto on tarkoitus aloittaa alueellisena
            kokeiluna. Esitys oli luvattu antaa eduskunnalle kuluvana vuonna,
            mutta suunniteltua aikataulua on myöhennetty menojen sopeuttamiseksi
            lähivuosien menokehyksiin. Nykyisten arvioiden mukaan hallinnonalan
            resurssit eivät riitä uusien seuraamusten käyttöönottoon. 
         
         
         Lakivaliokunta on 1980-luvulta alkaen jatkuvasti korostanut
            rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän täydentämisen
            tarpeellisuutta. 2000-luvulla valiokunta on kahteen kertaan todennut
            pitävänsä sopimushoidon käyttöönottoa kiireellisenä (LaVM
               13/2001 vp — HE 213/2000
               vp ja LaVM 28/2002 vp — HE 44/2002
               vp). 
         
         
         Lakivaliokunta edellyttää, että hallitus
            pitää talousarvioesityksessä nyt antamansa
            lupauksen antaa sopimushoitoa koskeva esitys vuoden 2004 valtiopäivillä.
         
         
         Johtopäätökset
         
         Oikeusministeriön hallinnonalan kaikki toimintamenot
            ovat erittäin niukkoja. Erityisen hankala tilanne on vankeinhoitolaitoksessa. 
         
         
         Oikeusministeriön hallinnonalan menokehys on pieni.
            Sen seurauksena liikkumavara menokehyksessä on niin vähäinen,
            ettei se riitä hallitusohjelman mukaisten uudistusten
            asianmukaiseen täytäntöönpanoon.
            Edes sellaisten uudistusten toteuttaminen, joilla voidaan saada kustannussäästöjä
            pitemmän
            ajan kuluessa, ei ole mahdollista. 
         
         
         Lakivaliokunta katsoo, että vankeinhoitoon esitetyt
            määrärahat eivät ole sopusoinnussa
            vankien terveydenhoidon, kuntoutuksen ja huumeiden vastaisen työn
            tarpeiden kasvun ja uusintarikollisuuden vähentämisohjelmien
            ylläpitämisen ja kehittämisen kanssa.
            Määrärahatilanne kärjistyy vuonna
            2005. Silloin nykyisen suuruiset määrärahat
            eivät riitä toimintojen asianmukaiseen ylläpitoon.