Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on panna
            täytäntöön laittoman huumausainekaupan
            rikostunnusmerkistöjä ja seuraamuksia koskevien
            vähimmäissääntöjen
            vahvistamisesta tehty puitepäätös.
            Puitepäätöksen tavoitteena on torjua
            huumausaineiden ja erityisesti huumausaineiden valmistuksessa käytettävien
            ns. lähtöaineiden laitonta kauppaa Euroopan unionissa.
            Lähtöaineiden laittomaan valmistukseen tai käsittelyyn
            liittyviä tekoja on Suomessa toistaiseksi tullut ilmi suhteellisen
            vähän. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin
            syytä varautua siihen, että tällaiset
            teot saattavat meilläkin yleistyä.
         
         
         Ehdotettu sääntely menee tietyiltä osilta
            jonkin verran pitemmälle kuin puitepäätös
            välttämättä edellyttää.
            Huumausainerikoksen edistämisen yritystä koskeva
            rangaistussäännös on esityksessä ulotettu
            koskemaan paitsi lähtöaineisiin liittyviä tekoja
            myös huumausainerikoksen tekemiseen soveltuviin välineisiin
            ja tarvikkeisiin liittyviä tekoja. Lisäksi törkeää huumausainerikoksen
            edistämistä koskeva rangaistussäännös
            on ulotettu koskemaan myös huumausainerikoksen
            rahoittamista, vaikka puitepäätös ei
            tähän velvoitakaan. Valiokunta pitää esitystä näiltäkin
            osilta perusteltuna. Ehdotetussa muodossa huumausainerikoksia koskevasta
            sääntelystä tulee kattavampi ja johdonmukaisempi
            kuin siinä tapauksessa, että puitepäätös
            pantaisiin täytäntöön vain täyttämällä kaavamaisesti
            siitä johtuvat vähimmäisvelvoitteet.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan, että oikeushenkilön rangaistusvastuu
            ulotetaan koskemaan kaikenlaisia huumausainerikoksia huumausaineen käyttörikosta
            lukuun ottamatta. Tämä on tarpeen puitepäätöksestä johtuvien
            velvoitteiden täyttämiseksi. Koska hallituksen
            esityksen perustelut ovat tältä osalta suppeat,
            valiokunta pitää aiheellisena korostaa, että oikeushenkilön rangaistusvastuu
            ei synny pelkästään sillä perusteella,
            että oikeushenkilön toiminnassa on tehty huumausainerikos.
            Lisäksi on rikoslain 9 luvun säännösten
            mukaisesti pystyttävä osoittamaan niin sanottu
            yhteisösyyllisyys eli se, että oikeushenkilön
            toiminnassa on menetelty moitittavasti ja että tällä menettelyllä on
            yhteys rikoksen tapahtumiseen. Edelleen edellytyksenä on
            se, että rikos on tehty oikeushenkilön puolesta
            tai hyväksi ja että rikoksentekijällä on
            määrätynlainen suhde oikeushenkilöön
            tai asema sen organisaatiossa. 
         
         
         Oikeushenkilön rangaistusvastuulle säädetyt varsin
            tiukat edellytykset saattavat valiokunnan käsityksen mukaan
            täyttyä esimerkiksi tilanteessa, jossa huumausaineiden
            valmistukseen soveltuvia aineita laillisesti käsittelevässä yrityksessä laiminlyödään
            noudattaa vaadittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta
            huumausainerikosten ehkäisemiseksi ja siten mahdollistetaan
            huumausainerikoksen tekeminen yrityksen toiminnassa. Toisaalta on
            selvää, että yritystä ei voida tuomita
            yhteisösakkoon pelkästään sillä perusteella,
            että sen työntekijä syyllistyy työpaikalla tai
            muuten huumausainerikokseen, jolla ei ole yhteyttä yrityksen
            toimintaan.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         3 §. Huumausainerikoksen valmistelu (Uusi).
         
         Puitepäätöksen 2 artiklan 1 kohdan
            d alakohdan mukaan rangaistavaksi on säädettävä lähtöaineiden
            valmistus, kuljetus ja jakelu tietoisena siitä, että niitä käytetään
            huumausaineiden laittomaan tuotantoon tai valmistukseen. Mainitut
            teot ovat jo nyt rangaistavia rikoslain 50 luvun 3 §:ssä tarkoitettuna
            huumausainerikoksen valmisteluna. Puitepäätöksen
            3 artiklan 1 kohdan mukaan myös mainittujen tekojen yritys
            on säädettävä rangaistavaksi.
            Esityksessä ei kuitenkaan ehdoteta huumausainerikoksen
            valmistelun yrityksen säätämistä rangaistavaksi. 
         
         
         Rikoksen valmistelu on rikoslaissa säädetty rangaistavaksi
            vain poikkeuksellisesti. Valmistelukriminalisoinnit koskevat yleensä vakavimpia
            rikoksia. Rikoslaissa ei ole aikaisemmin ulotettu rangaistavuutta
            rikoksen valmistelun yritykseen saakka. Periaatteellista estettä huumausainerikoksen
            valmistelun yrityksen kriminalisoimiselle ei kuitenkaan ole. Huumausainerikoksen
            valmisteluna rangaistavaksi säädetyt teot muodostavat
            itsenäisen rikostunnusmerkistön suhteessa päärikokseen
            eli huumausainerikokseen. Tunnusmerkistössä mainitut
            teot ovat myös luonteeltaan sellaisia, että niiden
            jääminen yritysasteelle on käytännössä mahdollista. 
         
         
         Huumausainerikoksen valmistelun tekotavat ovat samat kuin huumausainerikoksen
            edistämisessä, jonka yritys esityksessä ehdotetaan
            säädettäväksi rangaistavaksi.
            Erona huumausainerikoksen edistämisen ja huumausainerikoksen valmistelun
            välillä on vain se, että edistäminen liittyy
            toisen tekemään rikokseen, kun taas valmistelussa
            on kysymys tekijän omaan huumausainerikokseen liittyvistä toimista.
            Puitepäätöksessä ei tehdä eroa
            edellä mainittujen tapausten välillä,
            vaan se edellyttää lähtöaineiden
            käsittelyyn liittyvien tekojen yrityksen rangaistavuutta
            molemmissa tapauksissa. 
         
         
         Edellä lausuttuun viitaten lakivaliokunta toteaa,
            että rangaistavuus ulottuu poikkeuksellisen pitkälle,
            jos valmistelun yritys säädetään rangaistavaksi.
            Tällaisen rangaistussäännöksen soveltamiseen
            saattaa liittyä myös näyttövaikeuksia.
            Kun valmistelu on jäänyt yritysasteelle, voi olla
            vaikeaa todeta, että tekijällä on ollut säännöksen
            edellyttämällä tavalla tarkoitus tehdä huumausainerikos.
            Jotta puitepäätös kuitenkin tulee myös
            tältä osalta asianmukaisesti täytäntöönpannuksi,
            huumausainerikoksen valmistelun yritys on valiokunnan käsityksen
            mukaan säädettävä rangaistavaksi.
            Valiokunta painottaa, että rangaistavuuden ulottaminen
            näin pitkälle ei tarkoita sitä, että vaatimukset
            sen suhteen, kuinka vakuuttavaa näyttöä syyksilukevan tuomion
            antaminen edellyttää, olisivat alhaisemmat kuin
            rikosasioissa yleensä.
         
         
         Puitepäätös edellyttää vain
            lähtöaineiden käsittelyyn liittyvien
            tekojen yrityksen säätämistä rangaistavaksi.
            Huumausainerikoksen valmistelun yritystä koskeva
            rangaistussäännös on kuitenkin johdonmukaista
            ulottaa koskemaan lähtöaineisiin liittyvien tekojen
            lisäksi myös huumausainerikoksen tekemiseen soveltuviin
            välineisiin ja tarvikkeisiin liittyviä tekoja.
            Tämä vastaa sitä, mitä esityksessä on
            ehdotettu huumausainerikoksen edistämisen yrityksen osalta.
         
         
         Edellä esitetyistä syistä valiokunta
            ehdottaa pykälään lisättäväksi
            uuden 2 momentin, jossa huumausainerikoksen valmistelun
            yritys säädetään kaikilta osin
            rangaistavaksi.
         
         
         4 a §. Törkeä huumausainerikoksen
            edistäminen.
         
         
          Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin 2 kohdan sanamuotoa
            täsmennettäväksi. Tarkoituksena on selventää sitä,
            että kyseisessä kohdassa säädetty
            huomattavan taloudellisen hyödyn tavoittelua koskeva edellytys
            voi täyttyä sekä silloin, kun tällaista
            hyötyä tavoitellaan edistämisrikoksella,
            että silloin, kun sitä tavoitellaan edistettävällä päärikoksella.
         
         
         Jos säännöksessä asetetut
            muutkin edellytykset täyttyvät, rikoksentekijä syyllistyy
            siten törkeään huumausainerikoksen edistämiseen
            ensiksikin silloin, kun hän tavoittelee huomattavaa taloudellista
            hyötyä omalla toiminnallaan, esimerkiksi
            huumausainerikoksen rahoittamisella. Säännös
            soveltuu kuitenkin myös silloin, kun tekijä ei
            omalla toiminnallaan tavoittele huomattavaa taloudellista
            hyötyä, mutta hän on tietoinen siitä,
            että hän toiminnallaan edistää sellaista huumausainerikosta,
            jolla tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä.
         
         
         Valiokunta täydentää hallituksen
            esityksen yksityiskohtaisia perusteluita toteamalla, että tekijä tuomitaan
            törkeästä huumausainerikoksen edistämisestä vain,
            jollei teko ole rangaistava osallisuutena huumausainerikokseen tai
            törkeään huumausainerikokseen.
            Tämä johtuu rikoslain 50 luvun 4 §:ssä säädettyyn
            huumausainerikoksen edistämisen tunnusmerkistöön
            sisältyvästä toissijaisuuslausekkeesta.
            Kuten teon perusmuodossakin, törkeää huumausainerikoksen
            edistämistä koskeva säännös
            siis syrjäytyy, jos myötävaikutus rikokseen
            on niin läheistä, että tekijä on
            katsottava tekijäkumppaniksi tai osalliseksi huumausainerikokseen
            tai törkeään huumausainerikokseen.
         
         
         Toissijaisuuslausekkeeseen liittyy se ongelma, että esimerkiksi
            avunanto huumausainerikokseen on selvästi lievemmin
            rangaistava teko kuin huumausainerikoksen edistäminen. Huumausainerikoksen
            avunannon enimmäisrangaistuksen ja törkeästä huumausainerikoksen edistämisestä ehdotetun
            enimmäisrangaistuksen välinen ero on vieläkin
            suurempi. Avunannosta ja huumausainerikoksen edistämisestä säädettyjen
            rangaistusten välinen ero on todettu jo nykyisiä säännöksiä säädettäessä (HE 180/1992 vp, s. 26).
            Tuolloin on kuitenkin katsottu, että tilanteissa, joissa
            huumausainerikoksen avunannon enimmäisrangaistus vaikuttaa
            riittämättömältä, tapauksessa
            lienee jo kyse törkeästä huumausainerikoksesta.
            Tämä arvio pitää valiokunnan
            mielestä vieläkin varmemmin paikkansa niissä tilanteissa,
            joissa törkeää huumausainerikoksen edistämistä koskeva
            säännös syrjäytyy toissijaisuuslausekkeen
            vuoksi.
         
         
         Valiokunta on tarkistanut pykälän 2 momentin sanamuotoa
            sen selkeyttämiseksi, miltä osalta törkeä huumausainerikoksen
            edistäminen on rangaistavaa jo yritysasteella.