Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         1. Laki käräjäoikeuslain muuttamisesta
         
         Yleistä.
         
          Hallituksen esityksen sisältämällä lakiehdotuksella
            pyritään tehostamaan käräjäoikeuksien
            toimintaa. Käräjäoikeuksien tulevia yhdistämisiä silmälläpitäen
            esitys sisältää myös ehdotuksen,
            jonka mukaan käräjäoikeudessa voisi kahden
            käräjäoikeuden yhdistämisen
            seurauksena olla kaksi laamannin virkaa, joista toiseen kuuluisi
            toimiminen viraston päällikkönä. 
         
         
         Lakivaliokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen,
            että suuremmissa käräjäoikeusyksiköissä tuomarit
            voivat ainakin jossain määrin erikoistua tietyn
            tyyppisten juttujen käsittelyyn (ks. LaVL 18/2004
               vp). Valiokunta huomauttaa tässä yhteydessä myös
            siitä, että erikoisalojen riittävää asiantuntemusta
            voidaan tämän lisäksi pyrkiä turvaamaan
            käräjäoikeuksien keskinäistä yhteistyötä kehittämällä ja
            tiivistämällä. Niin ikään
            käräjäoikeuksien yhteistyöllä voidaan
            vaikuttaa henkilöstövoimavarojen riittävyyteen myös
            muutoin. Valiokunnan saamien tietojen mukaan esimerkiksi Rovaniemen
            hovioikeuspiirissä on tuomareille annettu määräyksiä toiseen käräjäoikeuteen,
            kun on tarvittu vaikkapa vahvennettua kokoonpanoa. Valiokunta muistuttaa edelleen
            myös siitä, että käräjäoikeuksien
            tarjoamien oikeuspalvelujen tulee olla kaikkien kohtuullisesti
            saavutettavissa. Tämän vuoksi päätöksiä käräjäoikeuksien
            tuomiopiirien yhdistämisistä ei voida tehdä pelkästään
            saavutettavia kustannussäästöjä silmälläpitäen,
            vaan huomiota tulee aina kiinnittää myös
            niihin vaikutuksiin, joita päätöksillä on
            tuomioistuimissa asioivien mahdollisuuksiin kääntyä tuomioistuinlaitoksen
            puoleen. Tuomiopiirejä yhdistettäessä palvelujen
            saatavuudesta tulee huolehtia esimerkiksi istuntopaikkoja koskevin
            järjestelyin. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös perustuslain 122 §:n 1 momenttiin,
            jonka mukaan hallintoa järjestettäessä tulee
            pyrkiä yhteensopiviin aluejaotuksiin, joissa turvataan
            suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet
            saada palveluja omalla kielellään samanlaisten
            perusteiden mukaan.
         
         
         1 §.
         
          Pykälään lisätään
            uusi 4 momentti, jonka mukaan silloin, kun käräjäoikeudessa
            on useampi kuin yksi laamannin virka, yhteen näistä kuuluu
            toimiminen viraston päällikkönä.
            Tällöin käräjäoikeuden
            päällikkönä toimivaan laamanniin sovelletaan,
            mitä laissa tai asetuksessa säädetään
            laamannista.
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen (s. 9/I) mukaan
            käräjäoikeuksia yhdistettäessä voi
            syntyä tilanteita, joissa yhdistettävien käräjäoikeuksien
            laamannien virat siirtyvät samaan käräjäoikeuteen.
            Tämän vuoksi on erityisellä lain säännöksellä tarpeen
            mahdollistaa se, että käräjäoikeudessa
            voi olla useampi kuin yksi laamannin virka. Perustelujen mukaan
            tällainen tilanne on poikkeuksellinen ja ohimenevä. 
         
         
         Valiokunnan saaman tiedon mukaan viiden seuraavan vuoden aikana
            periaatteessa noin 60—80 prosenttia laamanneista voi lähteä eläkkeelle,
            mikä sinänsä voisi mahdollistaa yhdistämisten
            toteuttamisen. Koska eläkeikä on toisaalta nykyisin
            varsin joustava, eläkkeelle siirtyvien laamannien määrä ei
            kuitenkaan tulle olemaan näin suuri. Lakivaliokunta pitääkin
            ehdotusta perusteltuna etenkin sen vuoksi, että se mahdollistaa
            käräjäoikeuksien yhdistämisen
            suunnittelun riippumatta siitä sattumanvaraisesta
            seikasta, milloin jommankumman yhdistettävän käräjäoikeuden
            laamanni jää eläkkeelle. Samalla uudistuksella
            voidaan ainakin jossain määrin välttää niitä epäkohtia,
            joita avoimiksi tulleisiin laamannin virkoihin annettaviin pitkiin
            viranhoitomääräyksiin mm. tuomarin
            riippumattomuuden kannalta periaatteellisesti liittyy.
         
         
         Ehdotetun momentin sanamuodosta ei kuitenkaan ilmene, että kyseessä on
            käräjäoikeuksien yhdistämiseen
            liittyvä poikkeuksellinen tilanne. Tällainen käräjäoikeuden
            virkarakenteen eräänlainen välitila lakkaa
            viimeistään silloin, kun se laamanni, joka ei
            toimi viraston päällikkönä, siirtyy
            eläkkeelle. Lakivaliokunta ehdottaa, että momenttia
            selvennetään sen tarkoitusta paremmin vastaavaksi.
         
         
         18 a §.
         
          Pykälän 1 momentin mukaan käräjäoikeudessa
            voi olla toimintayksikkönä osastoja. Tällainen
            osasto voidaan pykälän 2 momentin nojalla
            perustaa eri lainkäyttöasioissa tarvittavan
            asiantuntemuksen ja käsittelyn sujuvuuden turvaamiseksi.
            Tällöin osaston perustamisesta määrätään
            käräjäoikeuden työjärjestyksessä.
         
         
         Pykälän 3 momentin mukaan käräjäoikeuteen voidaan
            perustaa osasto myös sen turvaamiseksi, että virka-alueen
            suomen- ja ruotsinkielisellä väestöllä on
            mahdollisuudet saada palveluja omalla kielellään
            samanlaisten perusteiden mukaan. Tällaisen osaston perustamisesta
            ja lakkauttamisesta päättää oikeusministeriö.
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä henkilön oikeus käyttää tuomioistuimessa
            omassa asiassaan omaa kieltään on hänen
            oikeusturvansa kannalta olennainen kysymys. Tämän
            oikeuden toteutumista ei tule pyrkiä turvaamaan
            pelkästään käytettävää kieltä koskevin
            säännöksin vaan myös muunlaisilla
            lainsäädännöllisillä järjestelyillä,
            joilla voidaan edistää oikeutta oman kielen käyttämiseen.
            Tämän vuoksi lakivaliokunta tukee ehdotusta siitä,
            että käräjäoikeuksiin voidaan
            perustaa erityisiä osastoja eri kieliryhmien yhdenvertaisen
            kohtelun turvaamiseksi. Samalla valiokunta toisaalta muistuttaa
            siitä, että yksinomaan lainsäädännöllä ei
            kyetä turvaamaan sitä, että yksilön
            oikeus oman kielensä käyttämiseen
            myös tosiasiallisesti toteutuu (ks. myös LaVL 18/2004 vp).
            Lainsäädännön kehittämisen
            ohella on siksi myös tarpeen ylläpitää ja
            kehittää tuomareiden toisen kotimaisen kielen
            taitoa sekä koulutusta järjestämällä että riittävin palkkauksellisin
            kannustimin.
         
         
         Valiokunta ehdottaa jäljempänä erikseen
            säädettäväksi kielitaitovaatimuksista
            sellaiseen tuomarin virkaan, joka on sijoitettu momentin mukaiselle,
            kielellisin perustein muodostetulle osastolle. Tämän
            vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälän
            3 momentin viimeinen virke poistetaan tarpeettomana.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 12/I) kiinnitetään
            huomiota myös siihen, että pykälässä tarkoitettujen
            osastojen perustaminen edistäisi myös mahdollisuutta
            tuomioistuinharjoitteluun ruotsin kielellä. Perusteluissa
            arvioidaan, että notaarin virkoja ei ilmeisesti kuitenkaan erikseen
            kohdennettaisi kielellisin perustein muodostetulle osastolle, jotta
            notaarit saisivat tuomioistuinharjoittelussa mahdollisimman monipuolisen
            kuvan koko käräjäoikeuden toiminnasta.
            Valiokunnan mielestä tällainen lähtökohta
            vastaa yleisiä pyrkimyksiä kehittää tuomioistuinharjoittelua
            nykyistä koulutuksellisemmaksi.Ks. esim. Tuomarikoulutustyöryhmä 2:n
            mietintö Tuomarikoulutus, s. 19 (oikeusministeriön
            työryhmämietintö 2004:2) ja Tuomioistuinlaitoksen
            kehittämiskomitean mietintö, s. 350 (komiteanmietintö 2003:3).
            
         
         
         18 b §. (Uusi)
         
          Käräjäoikeudessa asian käsittelykieli
            rikos-, riita- ja hakemusasioissa määräytyy
            kielilain (423/2003) 14—16 §:n
            mukaan. Näiden säännösten soveltaminen
            saattaisi kuitenkin johtaa siihen, että myös perustettavalla osastolla
            käsiteltävässä asiassa käytettäisiin
            käsittelykielenä mahdollisesti hyvinkin usein
            virka-alueen väestön enemmistön kieltä.
            Tällainen tilanne ei vastaisi osaston perustamisen tarkoitusta.
            Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että lakiin
            lisätään uusi pykälä,
            jonka mukaan 18 a §:n 3 momentin nojalla perustetulla
            osastolla käytetään asian käsittelykielenä kielilain
            14—16 §:stä poiketen virka-alueen
            väestön vähemmistön kieltä.
            Toisaalta myös tällaisella kielellisin
            perustein muodostetulla käräjäoikeuden osastolla
            voidaan käsitellä asioita, joissa asianosaisten
            kielellisten oikeuksien huomioon ottaminen edellyttää virka-alueen
            väestön enemmistön kielen käyttämistä.
            Näiden tapausten varalta valiokunta ehdottaa pykälän
            pääsääntöä täydennettäväksi
            säännöksellä, jonka mukaan tuomioistuin
            voi asianosaisten oikeutta ja etua silmälläpitäen
            päättää virka-alueen väestön enemmistön
            kielen käyttämisestä. Momentin toinen
            virke sisältää viittauksen kielilain
            tulkkausta sekä toimituskirjojen ja muiden asiakirjojen
            käännöksiä koskeviin säännöksiin,
            joita noudatetaan soveltuvin osin myös käräjäoikeuden kielellisin
            perustein muodostetulla osastolla.
         
         
         Valiokunta muistuttaa samalla siitä, että asian käsittelykielestä riippumatta
            muun muassa asianosaisella ja asiassa kuultavalla on oikeus kielilain
            10 §:n nojalla käyttää myös
            käräjäoikeuden kielellisin perustein
            muodostetulla osastolla käsiteltävässä asiassa
            joko suomea tai ruotsia.
         
         
         18 c §. (Uusi)
         
          Kielilain voimassa olevan 26 §:n mukaan valtion
            viranomainen käyttää työkielenään
            virka-alueen väestön enemmistön kieltä, jollei
            toisen kielen tai molempien kielten taikka erityisestä syystä vieraan
            kielen käyttäminen ole tarkoituksenmukaisempaa. 
         
         
         Valiokunta on edellä ehdottanut, että 18 a §:n 3
            momentin nojalla perustetulla osastolla asian käsittelykielenä on
            pääsääntöisesti virka-alueen väestön
            vähemmistön kieli. Osastolla toimivien tuomareiden
            ja muun henkilökunnan kielellisten valmiuksien ylläpitämiseksi
            on sen vuoksi perusteltua, että tällaisella osastolla
            käytetään myös työkielenä kyseistä vähemmistökieltä.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            tätä tarkoittavan uuden pykälän.
         
         
         Johtolause.
         
          Koska valiokunta on edellä ehdottanut lakiin
            lisättäväksi uuden 18 b ja 18 c §:n, on
            myös lakiehdotuksen johtolausetta tarkistettava.
         
         
         2. Laki tuomareiden nimittämisestä annetun lain
            12 §:n muuttamisesta (Uusi lakiehdotus)
         
         
         12 §. Tuomareiden suomen ja ruotsin kielen taitoa
            koskevat kelpoisuusvaatimukset.
         
         
          Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta
            kielitaidosta annetun lain (424/2003)
            6 §:n 2 momentin mukaan tuomarin virkaan
            vaadittavista kielitaitoa koskevista kelpoisuusvaatimuksista
            säädetään tuomareiden nimittämisestä annetussa laissa.
            Nämä kelpoisuusvaatimukset on äskettäin
            uudistettu (ks. LaVM 3/2003 vp — HE 103/2003
               vp).
         
         
         Lakivaliokunta on edellä puoltanut ehdotusta, jonka
            mukaan käräjäoikeuteen voidaan perustaa
            erityinen osasto käräjäoikeuden virka-alueen
            suomen- ja ruotsinkielisen väestön kielellisten
            oikeuksien turvaamiseksi. Koska tarkoituksena on taata nimenomaan
            kielellisen vähemmistön oikeuksien toteutuminen,
            on tällaiselle osastolle sijoitettavien tuomarin virkojen
            suomen ja ruotsin kielen kelpoisuusvaatimuksista perusteltua säätää erikseen
            nimenomaan tätä tarkoitusta silmälläpitäen.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että näiden
            virkojen kohdalla virka-alueen väestön vähemmistön
            kieltä koskevaksi kelpoisuusvaatimukseksi säädetään
            tämän kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen
            taito. Koska perustettavan osaston tuomareiden tulee toisaalta pystyä käsittelemään
            asioita molemmilla kansalliskielillä, ehdotetaan samalla,
            että osastoon sijoitettavien tuomarin virkojen kelpoisuusvaatimukseksi
            virka-alueen väestön enemmistön kielen
            osalta säädetään kyseisen kielen hyvä suullinen
            ja kirjallinen taito.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että uusi momentti sijoitetaan
            lakiteknisesti pykälän 2 momentiksi,
            jolloin nykyisin 2 momenttina oleva viittaussäännös
            siirtyy 3 momentiksi.
         
         
         3. Laki kielilain muuttamisesta (Uusi lakiehdotus)
         
         16 a §. Asian käsittelykieltä koskevat
            poikkeukset eräissä tapauksissa.
         
         
          Valiokunta on edellä ehdottanut, että käräjäoikeuteen
            käräjäoikeuslain 18 a §:n
            3 momentin nojalla perustetussa osastossa käytettävästä asian
            käsittelykielestä säädetään
            käräjäoikeuslain 18 b §:ssä.
            Jotta tämä asian käsittelykieltä koskeva
            erityistapaus ilmenisi myös kielilaista, valiokunta ehdottaa
            lakiin lisättäväksi pykälän,
            joka sisältää asianomaisen viittaussäännöksen.
         
         
         26 §. Valtion viranomaisen työkieli.
         
          Voimassa olevan pykälän mukaan valtion viranomainen käyttää työkielenään
            virka-alueen väestön enemmistön kieltä,
            jollei toisen kielen tai molempien kielten taikka erityisestä syystä vieraan kielen
            käyttäminen ole tarkoituksenmukaisempaa. 
         
         
         Valiokunta on edellä ehdottanut, että käräjäoikeuslain
            18 a §:n 3 momentin nojalla perustetulla osastolla käytetään
            myös työkielenä virka-alueen väestön
            vähemmistön kieltä. Tästä säädetään
            käräjäoikeuslain 18 c §:ssä.
            Jotta tämä asian käsittelykieltä koskeva
            erityistapaus ilmenisi myös kielilaista, valiokunta ehdottaa,
            että pykälään lisätään
            asianomaisen viittaussäännöksen sisältävä uusi 2
               momentti.