Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksessä esitetään
            holhoustoimen edunvalvontapalvelujen järjestämisestä annettu
            laki (443/1999, jäljempänä järjestämislaki)
            korvattavaksi uudella samannimisellä lailla, jolla edunvalvontapalveluiden
            tuottaminen siirretään kunnilta valtiolle. Esitys
            perustuu kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007,
            jäljempänä puitelaki) 8 §:n
            1 momentin 3 kohtaan, jonka mukaan valtion järjestettäväksi
            ja rahoitettavaksi siirretään järjestämislaissa
            kunnalle säädetyt tehtävät.
            Tehtävää ja rahoitusvastuuta koskeva
            siirto toteutetaan muuttamalla erityislainsäädäntöä (HE 155/2006
               vp).
         
         
         Valiokunta on vuosien 2009—2012 valtiontalouden
            kehysten yhteydessä korostanut lainsäädännön
            taloudellisten, henkilöstö- ja muiden vaikutusten
            huolellista arviointia hallinnollisten uudistusten yhteydessä (LaVL 5/2008 vp).
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että oikeusaputoimistojen mahdollisuuksista edunvalvontapalveluiden järjestämiseen
            huolehditaan asianmukaisilla voimavaroilla ja että määrärahoissa
            otetaan huomioon myös toiminnan ohjauksen ja kehittämisen
            tarpeet. Valiokunta tähdentää henkilöstön riittävän
            määrän varmistamista sekä edunvalvontapalveluiden
            että oikeusaputehtävien hoitamiseksi.
         
         
         Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa
            selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyviä 2.
            ja 3. lakiehdotusta muuttamattomina ja 1. lakiehdotusta seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         1.	 Laki holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä
         
         Palveluiden laadun ja saatavuuden turvaaminen
         
         Edunvalvontapalveluiden yleinen johto, ohjaus ja valvonta esitetään
            oikeusministeriön tehtäväksi. Edunvalvontapalveluiden
            tuottamista varten maa jaetaan edunvalvonta-alueisiin, joista kuhunkin
            kuuluu yksi tai useampi kunta. Edunvalvontapalveluiden järjestämisestä ja
            tuottamisesta edunvalvonta-alueella vastaa valtion oikeusaputoimisto.
            Palvelu on mahdollista tarvittaessa myös ostaa laissa säädetyt
            edellytykset täyttävältä palvelun
            tuottajalta, esimerkiksi kunnalta tai kuntayhtymältä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että edunvalvontapalveluja järjestettäessä huolehditaan
            puitelain tavoitteiden mukaisesti palveluiden laadusta ja alueellisesta
            saatavuudesta koko maassa. Esityksen johdosta yleisen edunvalvonnan
            henkilöstö tulee jatkossa toimimaan suuremmissa
            yksiköissä. Tämä parantaa mahdollisuuksia
            ammattitaidon kehittämiseen ja monipuoliseen osaamiseen ja
            vähentää toiminnan haavoittuvaisuutta.
            Myös esimerkiksi loma-aikoina palvelujen saatavuus on mahdollista
            turvata nykyistä paremmin. Edunvalvontapalveluja järjestettäessä on
            kuitenkin kiinnitettävä huomiota siihen, ettei
            toimipisteverkosto harvene liikaa. Yleisen edunvalvonnan asiakkaalla
            voi olla vaikeuksia muun muassa liikkumisessa ja vaikeiden asioiden
            selvittäminen saattaa usein vaatia henkilökohtaista kontaktia.
            On tärkeää, että palvelut saadaan edelleen
            mahdollisimman vaivattomasti ja mahdollisimman läheltä ja
            että mahdollisuus henkilökohtaisen palvelun saamiseen
            ei vähene. Palveluja järjestettäessä tulee
            myös turvata asiakkaiden kielellisten oikeuksien toteutuminen
            puitelain 1 §:n 3 momentin mukaisesti.
         
         
         Edunvalvontapalvelujen tason turvaamiseksi on myös
            tärkeää, että yleisen edunvalvojan
            päämiesten lukumäärä pysyy
            kohtuullisena ja että oikeusministeriön hallinnonalalla
            on tehtävän hoitamiseksi asianmukaiset voimavarat.
            Lähitulevaisuudessa ikääntyneen väestön
            määrä ja osuus koko väestöstä tulee
            olemaan suurempi kuin nykyään. Edunvalvontapalveluiden
            tarpeen voidaan arvioida lisääntyvän
            väestön ikääntymisen myötä,
            ja on tärkeää, että voimavaratarpeita
            selvitettäessä tähän kiinnitetään riittävästi
            huomiota.
         
         
         Yleisen edunvalvojan virka
         
         Lakiehdotuksen 2 §:n mukaan edunvalvontapalveluiden
            tuottamista varten oikeusaputoimistoissa on yleisen edunvalvojan
            virka tai virkoja ja riittävä määrä avustavaa
            henkilökuntaa. Oikeusaputoimistoissa voi olla johtavan
            yleisen edunvalvojan virka. Eräissä asiantuntijalausunnoissa
            on kiinnitetty kriittistä huomiota säännökseen,
            jonka mukaan yleisen edunvalvojan virka voidaan yhdistää muuhun
            virkaan. Valiokunta katsoo, että mahdollisuus yhdistelmävirkaan
            on perusteltu, sillä säännös
            osaltaan turvaa sitä, että palvelut voidaan tuottaa
            tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tärkeää on,
            että edunvalvontapalveluissa voidaan turvata tarvittava oikeudellinen
            ja muu asiantuntemus. Joissakin tapauksissa edunvalvojan viran yhdistäminen esimerkiksi
            oikeusavustajan virkaan saattaa olla perustelluin ratkaisu. Hallituksen
            esityksen perustelujen mukaan jos yleisen edunvalvojan tehtävät
            on yhdistetty julkisen oikeusavustajan virkaan, julkinen oikeusavustaja
            on asianajajayhdistyksen valvonnan alainen myös
            edunvalvontatehtävässään. Tilanne
            on siten sama kuin asianajajalla, joka on ottanut vastaan toimeksiannon
            toimia edunvalvojana.
         
         
         Yleisen edunvalvojan kelpoisuus 
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan yleisellä edunvalvojalla
            tulee olla sellainen taito, kokemus ja koulutus, jota tehtävän
            asianmukainen hoitaminen edellyttää. Säännös
            vastaa nykyistä sääntelyä koulutusta
            koskevalla lisäyksellä täydennettynä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että maininta koulutuksesta on lisätty säännökseen. Eräissä asiantuntijalausunnoissa
            on esitetty, että kelpoisuusvaatimuksia tulisi täsmentää koulutustason
            ja -laadun osalta. Valiokunta toteaa, että edunvalvojan
            tehtävät voivat olla hyvin vaihtelevia ja vaatimustasoltaan
            erilaisia. Ihanteellista olisi, että palveluntuottajan
            henkilökunnassa on monipuolista, muun muassa oikeudellista,
            taloudellista ja sosiaalityön kysymysten asiantuntemusta.
            Sellaista kelpoisuusvaatimusta, joka ottaisi huomioon vain tietyntyyppisen pätevyyden,
            ei valiokunnan mielestä ole tämän vuoksi
            tarkoituksenmukaista asettaa.
         
         
         Yleisen edunvalvojan esteellisyys
         
         Lakiehdotuksen 5 §:ssä säädetään
            yleisen edunvalvojan esteellisyydestä. Säännös
            on tarpeen sen vuoksi, että edunvalvontapalveluja tuottaisi jatkossa
            yleensä oikeusaputoimisto. Säännöksessä tarkoitettu
            esteellisyys on asiakohtainen ja ilmenee silloin, jos edunvalvoja
            tai saman palvelun tuottajan palveluksessa oleva muu henkilö on
            aikaisemmin neuvotellut vastapuolen kanssa tai muutoin avustanut
            vastapuolta samassa tai muussa sellaisessa asiassa, jossa tietoon
            tulleilla seikoilla voi olla merkitystä asiassa. Lisäksi
            sovelletaan, mitä holhoustoimesta annetussa laissa säädetään
            edunvalvojan esteellisyydestä. Lakiehdotuksen 7 §:n
            2 momentissa esitetään säädettäväksi
            menettelystä tilanteissa, joissa palveluntuottajalla ei
            ole osoittaa tehtävään henkilöä, joka
            olisi siihen esteetön.
         
         
         Esitetty esteellisyyssäännös vastaa
            Suomen Asianajajaliiton esteellisyysmääräyksiä vastaavissa
            tilanteissa. Valiokunta pitää esitettyä sääntelyä riittävänä.
            Valiokunnan mielestä on kuitenkin tarpeen, että oikeusministeriö seuraa, millaisia
            esteellisyystilanteita käytännössä syntyy,
            ja arvioi, onko niiden johdosta sääntelyä tarpeen
            muuttaa. Erilaisiin esteellisyystilanteisiin on tärkeää kiinnittää riittävää huomiota
            myös koulutuksessa.
         
         
         Todettakoon lisäksi, että valtion oikeusaputoimistoista
            annetun lain (258/2002) 9 §:n
            mukaan julkisen oikeusavustajan esteellisyydestä on voimassa,
            mitä asianajajan esteellisyydestä säädetään
            tai määrätään. Asianajajan
            esteellisyyttä koskee hyvää asianajajatapaa
            koskevien ohjeiden 13 §. Sen mukaan julkinen oikeusavustaja
            on valiokunnan käsityksen mukaan yleensä velvollinen
            torjumaan toimeksiannon, jos vastapuolena on henkilö, jolla
            on saman oikeusaputoimiston palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.
         
         
         Edunvalvontatehtävissä toimivan henkilöstön asema
         
         Edunvalvontatehtävän siirto perustuu puitelain 8 §:n
            1 momentin 3 kohtaan, jonka mukaan valtion järjestettäväksi
            ja rahoitettavaksi siirretään tehtävät,
            jotka on säädetty kunnalle holhoustoimen edunvalvontapalveluiden
            järjestämisestä annetussa laissa.
         
         
         Puitelain 8 §:ssä säädetyt
            tehtävien ja rahoitusvastuun siirrot toteutetaan eduskunnalle
            annettavilla erillisillä hallituksen esityksillä,
            joiden pohjalta siirtojen toteuttamistapa ja tarkempi sisältö ratkaistaan
            (HaVM 31/2006 vp — HE 155/2006
               vp). Nyt käsiteltävänä olevan
            esityksen lisäksi eduskunnalle on annettu esitykset kuluttajaneuvonnan
            ja elatustukitehtävän siirroista (HE
               54/2008 vp ja HE 49/2008 vp).
         
         
         Puitelain lähtökohtana on ollut, että henkilöstön
            asema turvataan lain tarkoittamissa uudelleenjärjestelyissä.
         
         
         Puitelain 13 §:n 2 momentissa säädetään,
            että laissa tarkoitetut uudelleenjärjestelyt,
            jotka johtavat henkilöstön työnantajan
            vaihtumiseen, katsotaan liikkeenluovutukseksi. Tämä koskee myös
            puitelaissa tarkoitettuja tehtävien siirtoja kunnilta valtiolle
            ja Kansaneläkelaitokselle. Puitelakia säädettäessä tarkoituksena
            oli, että siirtojen yhteydessä ei erikseen tarvitse
            selvittää liikkeenluovutuksen edellytyksien täyttymistä.
            Lisäksi kuntasektorin sisäisten uudelleenjärjestelyjen
            osalta puitelain 13 §:n 3 momentissa säädetään
            viiden vuoden erityisestä irtisanomissuojasta tietyissä tilanteissa.
         
         
         Nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen perustelujen mukaan säännöksiä liikkeenluovutuksesta
            on tarkoitus soveltaa vain todella siirtyvään
            henkilöstöön. Henkilöstön
            siirtymisen oikeudellisena perusteena ei siten ole kunnalta valtiolle
            siirrettävän tehtävän siirto
            (liikkeenluovutus), vaan siirtymisestä säädetään
            erityislailla. Toteutettaessa tehtäväsiirtoja
            kuntien ja valtion välillä siirtyvän
            henkilöstön määrä ratkaistaan
            siirtyvän tehtävän edellyttämien
            henkilöstötarpeiden mukaisesti kussakin siirtotapauksessa
            erikseen siten kuin siirtymisestä kyseessä olevassa
            erityislaissa säädetään.
         
         
         Valtiovarainministeriön kuntaosaston mukaan puitelakia
            valmisteltaessa keskusteltiin lähinnä kunnan ja
            kuntayhtymien henkilöstön asemasta kuntasektorin
            sisällä toteutettavissa uudelleenjärjestelyissä.
            Kunnilta valtiolle tai Kansaneläkelaitokselle tehtäviin
            tehtäväsiirtoihin liittyvän henkilöstön
            määrästä ei ollut valmistelussa
            tarkkaa kuvaa. Tarkoitus oli, että näissäkin
            tehtäväsiirroissa henkilöstöä siirtyisi
            niin paljon kuin tehtävän hoitaminen uudessa organisaatiossa
            edellyttäisi. Tiedossa ei siinä vaiheessa ollut,
            kuinka paljon tehtävän siirto ja hoidon keskittäminen
            vaikuttaisivat henkilöstötarpeeseen. Sen jälkeen,
            kun määrä on ratkaistu, henkilöt
            siirtyisivät uuden työnantajan palvelukseen liikkeenluovutusperiaatteen
            mukaisesti.
         
         
         Lakiehdotuksen 13 §:n 3 momentin perusteella
            ne henkilöt, jotka toimivat tämän lain
            voimaan tullessa kunnan palveluksessa päätoimisesti
            sellaisessa edunvalvontapalvelujen tuottamistehtävässä,
            joka on perustettu ennen 1.4.2008, nimitetään
            suostumuksellaan saman oikeusapupiirin alueelle perustettavaan oikeusaputoimiston
            virkaan. Määräpäivä on
            lain toimeenpanon kannalta tärkeä. Jotta palvelun
            tuottajien virka- ja henkilöstörakennetta voidaan suunnitella,
            on tarpeen tietää ennakolta, mikä on siirtyvän
            henkilöstön määrä.
            Selvityksen mukaan säännöksen perusajatus
            on, että viran tai tehtävän on tullut
            olla olemassa ennen 1.4.2008. Siten, jos henkilö esimerkiksi
            on kuntalain 44 §:n 2 momentin perusteella otettu
            virkasuhteeseen ilman, että tehtävää varten
            on perustettu virkaa, henkilöllä on siirtymisoikeus
            suoraan lain nojalla, jos tämä tehtävä oli
            olemassa ennen sanottua päivämäärää.
         
         
         Siirtyvän henkilöstön määrää määritetään
            lisäksi päätoimisuuden käsitteellä.
            Päätoimisuudella tarkoitetaan tässä sitä,
            että edunvalvontaan käytetyn työajan
            osuus on tämän lain voimaan tullessa ollut vähintään
            70 prosenttia täydestä työajasta. Selvyyden
            vuoksi valiokunta toteaa, että edellä mainittu
            päätoimisuuden määre 70 prosenttia
            täydestä työajasta viittaa asianomaisen
            henkilön työaikaan. Jos henkilön työaika
            viikossa on esimerkiksi 18 tuntia, hänellä on
            siten oikeus siirtyä, jos edunvalvontaan käytetyn
            työajan osuus tuosta työajasta on vähintään
            70 prosenttia. Vaikka hallituksen esityksen perusteluissa mainitaan
            tässä yhteydessä vain osa-aikaeläkkeellä olevat,
            siirtymäoikeus on myös muilla edellä mainitun
            kriteerin täyttävillä osa-aikaisilla.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan vuonna 2007 yleisen edunvalvonnan
            tehtäviä hoiti kunnissa yhteensä noin
            590 henkilöä, joista yleisiä edunvalvojia
            oli noin 330 ja avustavaa henkilöstöä noin
            190 henkilöä. Toukokuussa 2007 tehdyn kyselyn
            perusteella esityksessä on arvioitu, että edellä mainitun
            70 prosentin kriteerin täyttäviä henkilöitä,
            joilla olisi oikeus siirtyä oikeusaputoimiston palvelukseen,
            olisi noin 430.
         
         
         Liikkeen luovutuksessa työnantajan oikeudet ja velvollisuudet
            siirtyvät luovutuksen saajalle ja työntekijät
            siirtyvät automaattisesti luovutuksen saajan
            palvelukseen (kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003)
            25 § ja 39 §:n 2 momentti, työsopimuslain
            (55/2001) 1 luvun 10 § ja
            7 luvun 5 §). Henkilöllä ei
            ole oikeutta vastustaa siirtymistä yksipuolisesti ja jäädä luovuttajan
            palvelukseen. Jos henkilö ei halua siirtyä, hän
            voi irtisanoa itsensä normaalia lyhyemmällä irtisanomisajalla.
         
         
         Nyt käsiteltävänä oleva
            esitys poikkeaa liikkeenluovutusperiaatteesta muun muassa siinä, että henkilö nimitetään
            suostumuksellaan oikeusaputoimiston virkaan. Laissa ei
            siis säädettäisi kriteerit täyttävän
            henkilön velvollisuudesta siirtyä, vaan henkilöllä olisi
            oikeus siirtyä oikeusaputoimiston virkaan.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta toteaa,
            että lakiehdotuksen 13 §:n 3 momentin
            mukaan siirtyvä henkilö nimitettäisiin
            virkaan siinä oikeusapupiirissä, jonka alueella
            palveluntuottaja toimi. Oikeusapupiirit noudattelevat pääosin
            hovioikeuspiirin rajoja ja ovat siten varsin laajoja. Lain toimeenpanossa
            tavoitteena on, etteivät henkilöstön
            työmatkat muodostu kohtuuttomiksi. Toiminnan asianmukaisen
            järjestämisen kannalta on myös tärkeää hyödyntää nykyisellä henkilökunnalla
            oleva paikallistuntemus. Näistä syistä valiokunta
            ehdottaa 13 §:n 3 momentin toista virkettä täydennettäväksi
            niin, että jokaiselle siirtyvälle järjestettäisiin
            työpaikka samalla työssäkäyntialueella,
            mikäli mahdollista.
         
         
         Nyt käsiteltävänä olevassa
            esityksessä, kuten myös muissa siirtoja koskevissa
            esityksissä (HE 49/2008 vp ja HE
               54/2008 vp), on ehdotettu säädettäväksi
            siirtyvän henkilön oikeuksista erikseen siten,
            että oikeudet mahdollisimman pitkälti vastaavat
            siirtyvän henkilöstön oikeuksia liikkeenluovutustapauksissa.
         
         
         Siirtyvän henkilöstön oikeuksista
            säädetään lakiehdotuksen 13 §:n
            4 momentissa. Esityksen mukaan siirtyvä henkilö säilyttää euromääräisen
            palkkansa, joka hänellä oli siirtymishetkellä.
            Henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä. Siirto
            ei ole irtisanomisen peruste. Henkilöstöllä on
            oikeus siirtää kunnan palveluksessa ansaitsemansa
            vuosiloma valtion palveluksessa pidettäväksi.
            Siirretty loma annetaan vapaapäivinä. Lisäksi
            lakiehdotuksen 13 §:n 5 momentin perusteella henkilöstö säilyttää kunnan
            palveluksessa ansaitsemansa lisäeläkeoikeuden.
         
         
         Esitetty sääntely ei sisällä sitä liikkeenluovutuksen
            periaatetta, että myös virka- ja työehtosopimusten
            soveltaminen siirtyy uudelle työnantajalle sopimuskauden
            loppuun asti. Esityksen mukaan kunnallisten virka- ja työehtosopimusten
            soveltaminen siirtyvään henkilöstöön
            lakkaa siirtymähetkellä ja siirtyvä henkilöstö siirtyy valtion
            sopimusjärjestelmän piiriin. Sopimusseuraantoa
            ei hallituksen esityksessä ole pidetty näissä tapauksissa
            perusteltuna sen vuoksi, etteivät myöskään
            valtion sisäisissä organisaatiomuutostilanteissa
            virastokohtaiset tarkentavat virkaehtosopimukset siirry sovellettavaksi vastaanottavassa
            organisaatiossa. Siirtyminen valtion virkaehtosopimusjärjestelmän
            piiriin merkitsee valiokunnan käsityksen mukaan myös sitä,
            että siirtyvän henkilöstön palkkoja
            tarkistetaan valtion keskustason virka- ja työehtosopimuksissa
            sovituista ajankohdista lukien ja sopimuksissa mainittujen perusteiden
            mukaisesti.
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen mukaan se henkilöstö,
            joka ei siirry valtion palvelukseen, jää kunnan
            palvelukseen. Siirrettäessä edunvalvontapalvelujen
            järjestäminen valtiolle kunnan palvelukseen jääville
            ei synny puitelain 13 §:n 3 momentissa
            tarkoitettua irtisanomissuojaa. Henkilöstöä suojaavat
            kuitenkin kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain ja työsopimussuhteisten
            osalta työsopimuslain irtisanomissäännökset.
            Irtisanomiseen tulee olla taloudellinen tai tuotannollinen irtisanomisperuste.
            Irtisanominen edellyttää töiden vähentymisen
            lisäksi sitä, että henkilöä ei
            voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella
            sijoittaa toiseen tehtävään, joka ei
            olennaisesti poikkea nykyisestä tehtävästä,
            tai kouluttaa uusiin tehtäviin. On myös huomattava,
            että kuntiin jäävät henkilöt ovat
            pääasiassa niitä, jotka toimivat päätoimisesti
            muussa kuin edunvalvontapalveluiden tuottamistehtävässä.
            Valiokunta toteaa, ettei irtisanomisedellytysten täyttyminen
            näytä yleisesti kuntatasolla todennäköiselle,
            koska ikääntymisen aiheuttama palvelukysynnän
            kasvu ja kuntatyöntekijöiden eläköityminen
            lisäävät suuresti työvoiman
            rekrytointitarvetta kuntasektorilla.
         
         
         Valiokunta toteaa, että henkilöstön
            asema määräytyy nyt käsiteltävässä olevassa
            tehtävän siirrossa osin liikkeenluovutusperiaatteesta poikkeavalla
            tavalla. Sääntelyyn ei sisälly kaikilta
            osin liikkeenluovutukselle ominaisia piirteitä. Joiltain
            osin poikkeamaa voidaan toisaalta pitää henkilöstön
            kannalta liikkeenluovutusta suotuisampana. Kokonaisuutena arvioiden
            valiokunta katsoo, että henkilöstön asema
            ja palvelussuhteen jatkuminen tulevat kyseessä olevassa
            järjestelyssä turvatuiksi puitelain hengen mukaisesti
            ja että esitettyä sääntelyä voidaan puoltaa.
         
         
         Edunvalvontapalveluiden tuottamiseen käytetyt kalusteet
            ja laitteet
         
         
         Lakiehdotuksen 13 §:n 7 momentissa säädetään muun
            muassa kunnan velvollisuudesta oikeusaputoimiston vaatimuksesta
            luovuttaa korvauksetta omistamansa kalusteet, laitteet, atk-ohjelmat
            ja muun viranomaisen toiminnan kannalta tarpeellisen irtaimiston
            oikeusaputoimistolle, jos niitä on käytetty yksinomaan
            edunvalvontapalveluiden tuottamiseen. Esitetyllä säännöksellä on
            pyritty turvaamaan tehtävän joustava siirto kunnilta
            oikeusaputoimistoille. Säännöstä on esityksessä perusteltu
            myös sillä, että valtio on maksanut edunvalvontapalveluiden
            tuottamisesta korvausta kunnille.
         
         
         Voimassa olevan järjestämislain 6 §:n
            mukaan kunnille maksettu korvaus on perustunut palvelun tarkoituksenmukaisesta
            tuottamisesta aiheutuviin keskimääräisiin
            kustannuksiin, ei todellisiin laitehankintojen kustannuksiin. Korvausta
            on alettu maksaa kunnille vasta mainitun holhoustoimilain uudistuksen
            voimaan tulon yhteydessä joulukuun alusta 1999. Sitä ennen
            syntyneet laitteiden ja muun omaisuuden hankintakustannukset ovat
            jääneet valtion korvauksen ulkopuolelle. Valiokunnan
            mielestä esitystä irtaimiston luovuttamisesta
            korvauksetta ei edellä mainittu huomioon ottaen voida pitää perusteltuna.
            Tehtävän joustava siirtyminen voidaan turvata
            riittävällä tavalla myös esimerkiksi
            myöntämällä oikeusaputoimistolle
            määräaikainen käyttöoikeus
            mainittuun irtaimistoon. Näistä syistä valiokunta
            ehdottaa, että lakiehdotuksen 13 §:n 7
            momentissa säädettäväksi esitetty
            luovutusvelvollisuus muutetaan velvollisuudeksi luovuttaa kyseinen
            omaisuus korvauksetta kolmen vuoden ajaksi oikeusaputoimiston käytettäväksi.
            Valiokunnan ehdottama käyttöoikeuden pituus kolme
            vuotta vastaa samassa momentissa jäljempänä esitetyn
            tiloja ja tietoliikenneyhteyksiä koskevan käyttöoikeuden
            pituutta. Kolmen vuoden aika tarjoaa oikeusaputoimistoille mahdollisuuden
            järjestää edunvalvontapalvelujen tuottamisessa
            tarvitsemansa tilat ja kalusteet tai neuvotella kunnan kanssa mahdollisista
            muista järjestelyistä.