Ehdotus
         Tiedonannon pääasiallinen sisältö
         Komission tiedonanto "Puhdasta energiaa liikenteen alalla: eurooppalainen
            vaihtoehtoisten polttoaineiden strategia" sisältää strategian
            lisäksi täytäntöönpanon
            etenemissuunnitelman, joka koskee kaikkia liikennemuotoja ja jonka
            tavoitteena on luoda euroopanlaajuinen yhteensopiva vaihtoehtoisten
            käyttövoimien liikenneverkko polttoaineiden saatavuutta
            koskevien minimivaatimusten, jakelua koskevien yhtenäisten
            standardien ja kuluttajahyväksynnän lisäämisen
            kautta. 
         
         Strategisten linjausten lähtökohtana on, että kaikille
            vaihtoehtoisille käyttövoimille taataan yhteensopivat
            tekniset järjestelmät. Euroopan ydinverkon laajuinen
            liikennöintimahdollisuus toteutetaan minimiperiaatteella,
            jossa jäsenmaille jätetään riittävästi
            liikkumavaraa maakohtaisille painotuksille. 
         
         Tiedonanto kattaa kaikki eri liikennemuodot ja niille soveltuvat
            vaihtoehtoiset polttoaineet ja käyttövoimat, joita
            ovat sähkö, vety, kaasu (LNG, CNG, LPG) sekä nestemäiset
            biopolttoaineet. 
         
         Neuvosto ei ole laatimassa tiedonannosta yhteisiä päätelmiä.
         Jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa säädöksen
            voimaantulosta toimitettava komissiolle toimintaohjelma, jossa tulee
            esittää vaihtoehtoisten käyttövoimien
            tilannekatsaus, tavoitteet sekä yleistymiseen tarvittava
            infrastruktuuri ja muut toimenpiteet.
         
         Oikeusperustana säädösten antamiselle
            on Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT-sopimuksen)
            yhteistä liikennepolitiikkaan koskeva artikla 91 (d
            kohta) soveltaen tavallista lainsäätämisjärjestystä,
            jolloin päätökset voidaan tehdä määräenemmistöllä.
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta
         Valtioneuvosto tukee vahvasti komission pyrkimystä yhtenäisen
            ja kattavan vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelun järjestämiseksi
            Euroopassa. Vuotta 2050 koskevat tavoitteet kuitenkin edellyttävät,
            että nyt annetun direktiiviehdotuksen toimet kytketään
            laajempaan kestävän kaupunkiliikenteen kehittämiseen,
            joka ottaa huomioon erityisesti joukkoliikenteen, kävelyn ja
            pyöräilyn mahdollisuudet.
         
         Valtioneuvosto pitää erittäin hyvinä komission
            työn kahta keskeistä lähtökohtaa
            eli minimikattavuutta ja teknologianeutraaliutta. Jäsenvaltioille
            tulee jättää mahdollisuus toteuttaa uusia
            polttoaineita koskevia toimintalinjojaan omista lähtökohdistaan.
            Näin säilytetään jäsenmailla
            mahdollisuus ottaa huomioon polttoaineiden saatavuus ja alueelliset
            erot sekä käyttää keinoja, jotka
            ovat kustannustehokkaimpia direktiivissä määriteltyjen
            tavoitteiden saavuttamiseksi. Liikkumavaraa tulee olla myös
            siihen, että jotain erityistä polttoainetta tuotetaan
            ja käytetään ainoastaan paikallisia erityistarpeita
            ja -ratkaisuja varten. Teknologianeutraaliuden käsitteen
            tulee jättää tilaa erilaisille ratkaisuille myös
            saman polttoaineen erilaisissa jakelun ja tuotannon sovelluksissa.
         
         Erityisesti määrällisiä tavoitteita
            asetettaessa ja arvioitaessa toimenpiteiden toteutettavuutta ja kustannustehokkuutta
            tulee erityistä huomiota kiinnittää myös
            Suomen harvaan asukastiheyteen, pitkiin etäisyyksiin ja
            kylmiin olosuhteisiin. Tosiasiallinen kattavuus ja liikennöitävyys
            tulee olla määrällisiä tavoitteita
            tärkeämpää. Tärkeää on
            myös, että Suomen osalta kiinnitetään
            riittävästi huomiota naapurimaiden kanssa kehitettävien
            vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkkoihin. Maantieliikenteen
            osalta idässä tämä korostuu
            Venäjän suuntaan. Muihin ilmansuuntiin liikenne
            tapahtuu pääsääntöisesti aluskuljetuksina,
            jolloin yhteistyötä LNG:n saatavuuden ja bunkrausasemien
            varmistamiseksi tulee tehdä erityisesti Ruotsin ja Viron,
            mutta myös muiden Itämeren valtioiden kanssa.
         
         Esimerkiksi kadunvarsipysäköinnin ja liikennöinnin
            rajoitukset lumiseen aikaan asettavat käytännön
            esteitä sille, missä sähköä ja
            polttoaineita voidaan tarjota aidosti käytettäväksi
            ympärivuotisesti. Sähkölatauspisteiden
            määrällisiä tavoitteita tärkeämpää on
            liikkumisen aito mahdollistaminen jäsenvaltioiden kaupungeissa,
            taajamissa ja taajamien välillä. 
         
         Valtioneuvosto pitää tärkeänä säilyttää joustava
            kirjaus LNG:n jakelupisteen osalta, joka mahdollistaa myös
            liikkuvien jakelupisteiden (ajoneuvojen tai alusten) käytön
            satamien LNG:n tarjoamisessa. On lisäksi tarpeen kiinnittää huomiota
            myös talvi- ja jääolosuhteiden vaikutuksiin
            LNG:n käytölle merenkulussa.
         
         Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee
            varmistua siitä, että ehdotettu delegoitujen säädösten
            käyttö on tarkoituksenmukainen ja rajattu asianmukaisesti
            niin, että ne täyttävät täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden vaatimukset eikä niitä anneta
            direktiivin keskeisistä asioista. Erityisesti merenkulun
            osalta on huomioitava, että alan globaalin luonteen vuoksi
            esimerkiksi direktiivin piiriin kuuluvista laivoja kokevista standardeista
            päätetään myös Kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMO:ssa.
         
         Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut kaikki
            eri liikennemuodot ja polttoaineet kattavan "Tulevaisuuden käyttövoimat
            liikenteessä" -työryhmän, jonka
            tehtävä on 30.4.2013 mennessä tehdä ehdotuksia,
            kuinka vaihtoehtoisia käyttövoimia koskevaa tiekarttaa
            Suomessa tulisi toteuttaa. Työn tuloksia tulee hyödyntää laadittaessa
            direktiivin edellyttämää kansallista
            ohjelmaa. Työn puitteissa on myös valmisteilla merenkulun
            LNG-toimintaohjelma, jolla edistettäisiin LNG:n käyttöön
            ottoa merenkulussa, ottaen myös huomioon synergiaedut teollisuuden ja
            raskaan liikenteen kanssa. Kansallinen toimintaohjelma vastaa hyvin
            komission tiedonannon yhteydessä julkaiseman LNG:n edistämistä meriliikenteessä koskevan
            työasiakirjan tavoitteita.
         
         Valtioneuvosto pitää tuettavana LNG:n käytön
            edistämiseen liittyviä toimia. Vaikka direktiiviehdotus
            ei sisällä velvoitteita terminaalien rakentamisessa,
            niin sillä voidaan arvioida olevan positiivisia vaikutuksia
            myös LNG:n laajemman käyttöön
            oton kannalta. Mahdollisten LNG-terminaalien rakentamisen avulla
            voidaan varmistaa ja edesauttaa huoltovarmuutta, työllisyyttä,
            kilpailukykyä, ympäristövaikutuksia, kaasusisämarkkinoiden
            toteutumista ja kotimaisen LNG-teknologian kehittämistä.
         
         Valtioneuvosto pitää direktiivin lähtökohdista
            ymmärrettävänä, että direktiivi
            kohdistuu erityisesti niihin polttoaineisiin, joiden jakelu ei ole
            vielä riittävästi järjestetty.
            Nestemäisten biopolttoaineiden jakelun infrastruktuuri
            on jo käytännössä olemassa mutta
            silti näiden polttoaineiden saatavuuden kehittämistä ja
            standardien yhdenmukaistamista Euroopan tasolla ei saisi unohtaa,
            vaikka liikenteelle erikseen säädetty biopolttoaineiden
            jakeluvelvoite kattaakin näitä polttoaineita koskevat
            määrälliset tavoitteet. Myös
            autojen yhteensopivuudesta uusien polttoaineiden kanssa tulee huolehtia
            kattavasti, jotta sitä kautta ei tarpeettomasti rajoiteta
            polttoaineiden kysyntää. 
         
         Vaikka lentoliikenteen osalta komissio ei ehdota direktiivissä erityisiä säädöstoimia,
            pitää valtioneuvosto tärkeänä tiedonannossa
            esille tuotua näkökulmaa kestävästi
            tuotetun biokerosiinin tuotantokapasiteetin lisäämisestä ja
            jalostamoiden tukemisesta. Koska Suomessa on jo yksi kolmesta maailman
            suuren mittaluokan biokerosiinia valmistavista jalostamoista, valtioneuvosto
            pitää tärkeänä tukea
            tavoitetta biokerosiinin tarjonnan lisäämisestä myös
            kansainvälisille operaattoreille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.