Perustelut
Liikenne- ja viestintävaliokunnan toimialaan kuuluvia
asioita hallituksen esityksessä ovat erityisesti katujen
kunnossapidon laatutason määrittelyn uudistaminen
sekä kaduilla ja yleisillä alueilla tapahtuvista
töistä ja niistä perittävistä maksuista
ehdotetut uudet säännökset. Valiokunta
on lausunnossaan keskittynyt käsittelemään
hallituksen esitystä toimialaansa kuuluvilta osin.
Katujen kunnossapidon laatutaso
Katujen kunnossapidolta vaadittavan laatutason määrittely
uudistetaan samankaltaiseksi kuin mitä valiokunnan käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen (HE 17/2004 vp)
maantielakiehdotuksen 33 §:ssä säädetään
maantien kunnossapidosta. Myös vastuu kadulla tapahtuvista
vahingoista perustuu molemmissa laeissa vahingonkorvauslakiin ja
siten tuottamukselliseen lainmukaisten velvollisuuksien laiminlyöntiin.
Molempien lakien perustelut on rakennettu samaan tapaan, ja perustelujen
on tarkoitus ohjata kaikkia osapuolia parempaan olosuhteiden huomioonottamiseen.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että katujen
kunnossapidon laatutason lähtökohtana on edelleen
liikenteen tarpeiden edellyttämä tyydyttävä kunto.
Määritelmää ehdotetaan uudistettavaksi
siten, että siinä otetaan paremmin huomioon eri
liikennemuotojen tarpeet ja olosuhteet. Uudistuksessa korostettavia
laissa mainittuja seikkoja ovat kadun liikenteellinen merkitys,
liikenteen määrä, säätila
ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen,
kuten moottoriajoneuvoliikenteen ja nyt myös jalankulun
ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä liikenneturvallisuus
ja liikenteen esteettömyys. Valiokunta pitää hallituksen esitystä tältä osin
kannatettavana ja ongelmattomana.
Kadulla ja yleisillä alueilla tehtävien töiden ohjaus
Lakiehdotuksen 14 a §:ssä esitetään
kadulla ja yleisillä alueilla tehtävien töiden
osalta otettavaksi käyttöön ilmoitusmenettely
ja kunnan mahdollisuus antaa määräyksiä töiden
suorittamisesta. Tämä vastaa maantielakiehdotuksen 42 §:ään
ehdotettua säännöstä tiealueeseen
kohdistuvalta työltä edellytettävästä pääsääntöisesti tienpitoviranomaisen
luvasta ja poikkeustapauksissakin ilmoitusmenettelystä.
Maantielakiehdotuksessa on lisäksi mainittu lupaedellytykset
ja mahdollisuus antaa ohjeita.
Asiantuntijakuulemisessa on osittain suhtauduttu kielteisesti
uusiin säännöksiin johtojen ja laitteiden
sijoittamisoikeudesta, luvanvaraisuudesta ja ilmoitusmenettelyistä,
koska televerkkojen sijoittamisoikeus on säännelty
kattavasti maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1998)
sekä viestintämarkkinalaissa (393/2003).
Maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n mukaan
kunnalla on velvollisuus sallia verkon rakentaminen kunnan alueelle,
eikä siihen tarvita lupaa.
Esityksen perusteluiden mukaan 14 a §:n mukaisen 30
vuorokauden kuluminen loppuun tehdyn ilmoituksen jälkeen
ilman, että kunta on antanut suostumuksensa mahdollisine
työtä koskevine määräyksineen,
merkitsee mahdollisuutta ilmoituksen sisältämien
töiden suorittamiseen. Määräajasta
huolimatta rikkoutuneet johdot, laitteet ja rakenteet saadaan merkittävien
vahinkojen estämiseksi korjata välittömästi,
jolloin kunta jälkikäteen tehtävän
ilmoituksen perusteella valvoo töiden loppuun suorittamista.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ilmoitusmenettelyyn
sisältyvä 30 päivän määräaika vaikuttaa
pitkältä. Sen tietoon on saatettu, että teleyritysten
on pystyttävä täyttämään
asiakaslähtöiset tilaukset nopeammin kuin kuukauden odottelun
jälkeen. Valiokunta on aikaisemmin (LiVL 16/2002
vp) korostanut telepalveluiden merkitystä peruspalveluna
ja telepalveluja koskevaa yleispalveluperiaatetta. Koska teletoimintapalvelut
vaikuttavat kansalaisten tasavertaisuuteen ja yritystoiminnan edellytyksiin
sekä esimerkiksi etätyön mahdollisuuksiin,
valiokunta pitää välttämättömänä,
että ympäristövaliokunta asiaa käsitellessään
harkitsee 30 päivän määräaikaa
huomioon ottaen telepalvelujen merkitys peruspalveluna ja niitä koskeva
yleispalveluperiaate. Tämän lisäksi valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että perusteluista
ei käy ilmi, mitä tarkoitetaan sanonnalla "merkittävien vahinkojen
estämiseksi". Valiokunta katsoo, että joka tapauksessa
on syytä täsmentää niitä tilanteita,
joissa korjaukset tulee voida suorittaa välittömästi.
Valiokunta katsookin, että peruspalvelun, kuten esimerkiksi
telepalvelujen, katkeamista tulee aina pitää merkittävänä vahinkona, joka
tulee voida korjata välittömästi.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että Suomessa kunnilla on maankäyttö-
ja rakennuslain 84 §:n mukainen kadunpitoon kuuluva yhteensovittamistehtävä,
joka koskee katualuetta sekä sen yläpuolisia ja
alapuolisia johtoja, laitteita ja rakenteita. Edelleen on todettu,
että johtojen sijainnin selvittäminen on erittäin
hankalaa, koska johdoista ja useista muistakaan maanalaisista rakenteista
ei ole merkkejä maan päällä.
Tämän lisäksi kartat ovat puutteellisia
siten, että joko tietoja puuttuu tai ne ovat virheellisiä.
Yhteiskunta on yhä riippuvaisempi kaapeliverkoista, ja
valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että tämän
vuoksi niiden sijoittelu sijaintitietoineen tulee saada kattavasti
koordinoitua.
Kaduilla ja yleisillä alueilla tehtävistä töistä perittävät
maksut
Lakiehdotuksen 14 b §:n mukaan kunnalla on mahdollisuus
periä maksuja kaduilla ja yleisillä alueilla tehtävistä töistä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan käsiteltävänä olevan
maantielakiehdotuksen nojalla mahdollisesti perittävät maksut
määräytyvät valtion maksuperustelain
ja myöhemmin annettavan asetuksen mukaisesti. Kadun kunnossapitoa
koskevat maksut ovat kunnallisia maksuja, joiden perusteista ja
kunnallisesta taksasta säädetään
vanhaan tapaan laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden
kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978). Nyt ehdotettavaa maksua
perustellaan kadulla tehtävien töiden suunnitelmallisuuden,
yhteistyön ja ripeyden edistämisellä.
Myös kadulla ja yleisellä alueella tehtävän
työn ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta
kunta saisi lakiehdotuksen mukaan periä kunnalle aiheutuneisiin
kustannuksiin perustuvan maksun. Suomen Kuntaliiton mukaan maksut
ovat perusteltuja, koska tarkastus ja valvontatehtävien
vaatima työ aiheuttaa kunnalle todellisia kustannuksia
ja koska kyse on ilmoituksen tekijälle annetusta hyötyä tuottavasta
palvelusta. Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom
ry vastustaa ehdotettuja kuntien perimiä maksuja ja pitää 14
b §:n 3 momentissa ehdotettua maksua haittamaksuna.
Teleyrityksillä on jo nyt viestintämarkkinalain
108 §:n ja maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n
mukaan velvollisuus korvata kiinteistön omistajalle ja
haltijalle, kuten kunnalle, haitta ja vahinko, jonka on näytetty
aiheutuneen telekaapeleita koskevasta rakennus- tai muusta vastaavasta
työstä. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen,
että lakiin jo nyt kirjattu teleyrityksiä koskeva
velvollisuus kunnostaa alue kaivuutöiden jälkeen
on riittävä eikä uudenlaisia maksuja tule
lailla säätää. Edelleen valiokunnan
huomiota on kiinnitetty siihen, että uusi ja kunkin kunnan
päätettävissä oleva maksu aiheuttaisi
vuosittain jopa sadan miljoonan euron kustannukset suomalaisille
teleyrityksille ja näin ollen viime kädessä viestintäpalvelujen
käyttäjille.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
valtioneuvoston periaatepäätökseen kansalliseksi
laajakaistastrategiaksi, jonka tarkoituksena on kehittää tietoyhteiskunnan
toiminnan ja kehittymisen vaatimia nopeita tietoliikenneyhteyksiä ja
edistää laajakaistaisten palvelujen tarjontaa.
Periaatepäätöksessä todetaan,
että laajakaistayhteyksien leviämiseen vaikuttavat ratkaisevasti
niiden hinnat, verkoissa tarjottavat palvelut ja sisällöt
sekä tarjotut yhteysnopeudet. Ilman edullisia kiinnostavia
palveluja ei ole kysyntääkään.
Laajakaistamarkkinat kehittyvät pääosin
markkinaehtoisesti. Tämän lisäksi laajakaistastrategian
julkiseen rahoitusosuuteen käytetään
valtion, kuntien ja EU:n rahoitusta. Valiokunta pitää ongelmallisena,
että töistä suoritettava maksu loisi
kustannuserän, jossa jätetään huomioimatta
telekaapeleiden sijoittamisen taustalla oleva tarkoitus luoda infrastruktuuria tietoyhteiskunnan
kehittämiseksi. Lisäksi maksut siirtyisivät
edelleen laajakaistayhteyksien hintaan ja tällä tavoin
kuluttajien maksettaviksi.
Valiokunta ei myöskään pidä ongelmattomana,
että maksujen määräytymisperusteista
päätettäisiin kuntakohtaisesti. Tämä saattaisi
johtaa alueelliseen eriarvoisuuteen, minkä seurauksena
sekä teleyritykset että niiden asiakkaat, eli kansalaiset
ja yritykset, saattaisivat joutua kunta-autonomia huomioon ottaen
keskenään erilaiseen asemaan. Valiokunta pitääkin
nyt ehdotettua töistä perittävää maksua
ongelmallisena ja katsoo, että ehdotuksen perusteluissa
ei ole riittävästi arvioitu maksujen vaikutuksia
esimerkiksi laajakaistastrategian toteuttamiseen ja kansalaisten
peruspalvelujen turvaamiseen. Valiokunta pitää välttämättömänä kokonaisvaltaista
arviota siitä, tuleeko nyt ehdotettu suoritettavista töistä perittävä maksu
ylipäätään sisällyttää nyt annettavaan
lakiin, ja katsoo, että mikäli maksusäännös
otetaan lakiin, tulee maksuvelvollisuus rajata vain kohtuullisen
kaivuuajan ylittäviin tapauksiin. Kohtuullinen
kaivuuaika selvästikin vaihtelee työn laajuudesta,
kaivuualueen suuruudesta, vuodenajasta ja rakennustarpeista riippuen.
Valiokunta toteaa lisäksi, että on tärkeää, että työt
suunnitellaan yhdessä kunnan kanssa siten, että niistä aiheutuu
yleensäkin mahdollisimman vähän haittaa.