Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 21 päivänä toukokuuta 2013 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain 10 ja 16 §:n muuttamisesta (HE 51/2013 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
suunnittelija Tanja Müller, liikenne- ja viestintäministeriö
yksikön päällikkö Laura Kuistio, Liikennevirasto
varatoimitusjohtaja Hans Ahlström, Suomen Varustamot ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annettua lakia. Alukselle myönnettävän tuen laskemista koskevia säännöksiä muutettaisiin hinaajien ja työntäjien sekä sellaisten alusten osalta, joilla sovelletaan aikarahtaussopimusta.
Lisäksi esityksen mukaan tukijaksolta maksetuista vakuutusmaksuista annettavan selvityksen antaisi vakuutusyhtiön lisäksi Työttömyysvakuutusrahasto.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain (1277/2007) alukselle myönnettävän tuen laskemista koskevia säännöksiä hinaajien ja työntäjien sekä sellaisten alusten osalta, joihin sovelletaan aikarahtaussopimusta. Euroopan unionin komission valtiontukipäätöksen ja komission tulkintojen vaatimusten mukaisesti hinaajia ja työntäjiä koskeva tuki rajattaisiin näiden alusten meriliikennetoimintaan.
Hinaajia ja työntäjiä vuoden vaihteessa 2012—2013 oli kauppa-alusluettelossa 15 kappaletta, joista yhdeksälle alukselle maksettiin tukea vuonna 2012. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hinaajille ja työntäjille maksettiin vuonna 2012 tukea yhteensä 1,48 miljoonaa euroa ja esityksen myötä maksettava tuki vähenisi nykyisestä noin 0,7 miljoonalla eurolla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käsittelyssä olevan lain tuen myöntämisen edellytyksiä koskevan 10 §:n 1 momentin 1 kohdan tulkinnasta on ollut aiemmin erimielisyyttä. Valiokunta pitää tärkeänä, että tähän ongelmakokonaisuuteen liittyvät seikat selvitetään varmistaen, että tukien myöntämisessä ei aiheudu tarpeettomia oikeuden menetyksiä. Samalla tulisi huolehtia siitä, että valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä hetkellä mm. valtion budjetin ja tukihakemusten hallinnassa tarvittavaan kauppa-alusluetteloon kirjaudutaan säännönmukaisesti ja kattavasti tai huolehditaan muulla tavoin siitä, että myönnettävän tuen kokonaismäärä pystytään ennakoimaan riittävän tarkasti. Valiokunta korostaa, että tarvittavaa lainsäädännön muutostarpeen arviointia ja mahdollisten muutosten toteuttamista ei tule siirtää aikataulullisesti muiden tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävien laajempien arviointien yhteyteen, vaan kyseinen arviointi tulee toteuttaa pikaisesti.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 29 päivänä toukokuuta 2013
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Juha Perttula