Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Tavoitteet
         
         Esityksen tavoitteet
         
         Esityksen tavoitteena on vahvistaa Itämeren tutkimusta
            ja kokonaisvaltaista otetta tutkimustoiminnasta. Näin esityksessä ehdotetaankin
            "suomalaisen merentutkimuksen uudelleenjärjestelyä keskittämällä"
            Merentutkimuslaitoksen monitieteinen merentutkimus Suomen ympäristökeskukseen
            ja Ilmatieteen laitokseen. 
         
         
         Uudistuksella lakkautetaan Merentutkimuslaitos ja sen merentutkimusta
            harjoitetaan sen jälkeen Ilmatieteen laitoksessa ja Suomen
            ympäristökeskuksessa, jotka ovat kahden ministeriön ohjauksessa:
            Ilmatieteen laitos on liikenne- ja viestintäministeriön
            ja Suomen ympäristökeskus ympäristöministeriön
            ohjauksessa.
         
         
         Valiokunta pitää tavoitetta merentutkimuksen
            vahvistamisesta kannatettavana, mutta katsoo ympäristövaliokunnan
            lailla, että esityksen mukaisessa toimintojen jakamisessa
            on ennakoitavissa myös vaara merentutkimuksen kokonaisvaltaisuuden
            hajoamisesta, kun Merentutkimuslaitoksen fysikaalinen merentutkimus
            sekä merelliseen turvallisuuteen ja ilmastonmuutoksen liittyvät
            tehtävät siirretään Ilmatieteen
            laitokseen ja meribiologiaan ja -kemiaan liittyvä merentutkimus
            Suomen ympäristökeskukseen.
         
         
         Itämeren suojelu.
         
         Valiokunta korostaa ympäristövaliokunnan tavoin
            Itämeren suojelutoimien tärkeyttä ottaen
            huomioon Itämeren heikon tilan. Nyt käsiteltävänä oleva
            uudistus tulee toteuttaa siten, että se jatkaa ja tukee
            muita Itämeren tilan parantamiseen tähtääviä toimia.
            Näitä ovat mm. Suomessa vuonna 2002 hyväksytty Itämeren
            suojeluohjelma, EU:n yhtenäinen meripolitiikka, Itämeren
            julistaminen erityisen herkäksi merialueeksi joulukuussa
            2005 IMOn toimesta ja HELCOMin vuonna 2007 hyväksymä Itämeren
            suojelun toimintaohjelma.
         
         
         Uudistuksen tavoitteet
         
         Valiokunta korostaa, että nyt ehdotetun lainsäädännön
            toteuttamalla uudistuksella tulee vahvistaa Suomen korkeatasoista
            ja kansainvälisesti arvostettua merentutkimusta. Uudistuksella
            tulee luoda sellaiset edellytykset merentutkimuksen kehittämiselle,
            että Suomen merentutkimus edelleen kehittyy monitieteisenä ja
            korkealaatuisena tieteellisenä tutkimuksena. Tämä edellyttää,
            että valtioneuvosto pitää erityisesti
            huolta tutkimuksen koordinaation ja yhteistyön kehittymisestä sekä turvaa
            tutkimukselle riittävät voimavarat.
         
         
         Tavoitteena tulee myös olla kansainvälisesti kilpailukykyisen
            ja houkuttelevan tutkimus- ja innovaatioympäristön
            luominen ja ylläpitäminen.
         
         
         Rahoitus
         
         Valiokunta korostaa, että hallituksen on jatkossa turvattava
            merentutkimukselle riittävä vähintään
            nykyistä merentutkimukseen Merentutkimuslaitoksella, Ilmatieteen
            laitoksella ja Suomen ympäristökeskuksessa käytettyä vastaava rahoitus.
            Hallituksen on myös seurattava sitä, että Ilmatieteen
            laitos ja Suomen ympäristökeskus ohjaavat tämän
            rahoituksen nimenomaan merentutkimukseen lyhentämättömänä.
            Uudistuksen myötä eduskunta ei enää valtion
            talousarvioita käsitellessään voi itse
            varmistua siitä, että merentutkimukseen tarkoitetut
            varat kohdistuvat lyhentämättöminä merentutkimukseen.
            Tämän vuoksi ympäristöministeriön
            on valvottava, että Suomen ympäristökeskuksen
            toiminnassa nämä määrärahat
            käytetään nimenomaan merentutkimukseen,
            ja liikenne- ja viestintäministeriön samaten osaltaan
            valvottava Ilmatieteen laitoksen osalta näiden määrärahojen
            ohjautumista merentutkimukseen.
         
         
         Merentutkimuksen turvaaminen
         
         Merentutkimuksen tulevaisuus
         
         Merentutkimuksen näkökulmasta uudistukseen liittyvänä ongelmana
            voidaan pitää vaikeutta yhdistää fysikaalisten,
            hydrologisten ja biologisten prosessien mallintaminen ja tutkimus
            yhdeksi kokonaisuudeksi, kun fysikaalinen tutkimus siirtyy eri laitokseen.
            Valiokunta on pyrkinyt asiantuntijakuulemisessa selvittämään
            esitetyn toimintamallin sekä toimintojen sijoittumisen tarkoituksenmukaisuutta
            ja kehittämispotentiaalia pitkällä aikavälillä erityisesti
            merentutkimuksen näkökulmasta.
         
         
         Valiokunta on saanut hyvin ristiriitaisia arvioita uudistuksen
            seurauksista. Suomen Akatemian lausunnon mukaan hallituksen esityksessä on
            referoitu valikoiden vesialan kansainvälisen arviointityöryhmän
            lausuntoa. Kielteisiä vaikutuksia kuvaava osa lausunnosta
            on jäänyt pois esityksen yleisperusteluista. Arviointityöryhmän
            mukaan on ensiarvoisen tärkeää integroida ennustavaa
            mallinnusta ja kokeellista tutkimusta siten, että fysikaalisten,
            hydrologisten ja biologisten prosessien mallit voidaan kytkeä yhteen,
            kuten Merentutkimuslaitoksessa nykyään, ja siten
            saada parempi kokonaiskuva Itämeren tilanteesta. Suomen
            Akatemian arviointityöryhmä ei myöskään
            näe ehdotetuilla muutoksilla todellisia tutkimuksen synergiaetuja
            kansainvälisen kilpailun kannalta. Meribiologian professori Jorma
            Kuparinen Helsingin yliopistolta on myös suhtautunut kielteisesti
            esitykseen ja katsonut, että se ei tue monitieteisen merentutkimuksen osaamiskeskuksen
            luomista. Suomen luonnonsuojeluliitto katsoo lisäksi, että esityksen
            vaarana on merentutkimuksen pirstoutuminen ja hyvin toimivan tutkimuskokonaisuuden
            hajoaminen.
         
         
         Myönteisesti esitykseen ovat suhtautuneet akatemiaprofessori,
            ilmakehätieteiden ja geofysiikan osaston johtaja Markku
            Kulmala ja professori Jussi Huttunen. Professori Kulmalan mukaan
            nyt ehdotettu Merentutkimuslaitoksen toimintojen järjestäminen
            edistää tutkimusyhteistyötä Kumpulan
            kampuksella varsinkin hänen johtamansa osaston ja ehdotetun,
            laajemman Ilmatieteen laitoksen välillä. Hänen
            nähdäksensä myös yliopiston
            ja sektoritutkimuslaitosten välinen yhteistyö eli
            Kumpulassa Ilmatieteen laitoksen kanssa ja Viikissä Suomen
            ympäristökeskuksen kanssa voimistuu ja tieteen
            alojen, kampusten ja tutkimuslaitosten välinen yhteistyö on mahdollista
            rakentaa syvän ja laajan osaamisen pohjalle. Professori
            Huttusen näkemyksen mukaan Merentutkimuslaitoksen asiantuntijat
            voisivat yhtä hyvin sijoittua omiaan vastaaviin aiheryhmiin
            Suomen ympäristökeskuksessa ja Ilmatieteen laitoksella.
         
         
         Kriittisen myönteisesti esitykseen on suhtautunut professori
            Jari Niemelä Helsingin yliopiston biotieteellisestä tiedekunnasta.
            Esityksen mukaisessa toimintojen järjestämisessä on
            hänen mukaansa kuitenkin vaarana, että merentutkimus
            pilkkoutuu, jos fysikaalinen merentutkimus sekä merenkulkuun
            ja meriturvallisuuteen liittyvät operatiiviset tehtävät
            siirretään Ilmatieteen laitokseen ja kemiallisbiologinen
            merentutkimus Suomen ympäristökeskukseen eli eri
            ministeriöiden ohjaukseen. Jotta uudistuksen tavoite entistä vahvemmasta
            merentutkimuksesta toteutuu, on huolehdittava siitä, että eri
            tahoilla (mukaan lukien yliopistot) tehtävän tutkimuksen
            koordinaatio ja yhteistyö kehittyy. 
         
         
         Valiokunta suhtautuu uudistukseen kriittisen myönteisesti
            ja korostaa, että uudistuksen yhteydessä valtioneuvoston
            on tiedostettava uudelleenjärjestelyyn liittyvät
            mahdolliset hyödyt ja riskit ja ryhdyttävä toimenpiteisiin,
            jotta mahdollisilta kielteisiltä vaikutuksilta vältytään. Tämä edellyttää eri
            tahoilla tehtävän tutkimuksen koordinointia ja
            yhteistyön kehittämistä.
         
         
         Merikeskus
         
         Hallituksen esityksen mukaan uudistuksen tuloksena syntyy Suomen
            ympäristökeskukseen kaksi kertaa nykyistä suurempi
            yhtenäinen ekologisen Itämeritutkimuksen keskittymä,
            Merikeskus. Suomen ympäristökeskuksen Mechelininkadun
            tilojen ohella kokeellinen meribiologinen laboratoriotoiminta jatkuu
            Dynamicumissa Kumpulassa, mutta kemiallinen laboratorioanalytiikka
            keskitetään Hakuninmaalle. Hallituksen esityksen
            mukaan Suomen ympäristökeskuksen Merikeskus ja
            Ilmatieteen laitoksen merentutkimus ovat entistä vahvempia
            kumppaneita myös kansainvälisessä tutkimuksessa
            ja yhteistyössä sekä pystyvät
            entistä paremmin kilpailemaan kansainvälisestä tutkimusrahoituksesta. 
         
         
         Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
            erityistä huomiota mahdollisiin ongelmiin, joita voi aiheutua
            kahden hallinnonalan malliin perustuvasta ohjausrakenteesta, ja
            katsonut, että erityisen merkittävään
            asemaan nousee Suomen ympäristökeskukseen perustettava
            Merikeskus, joka on suoraan pääjohtajan alaisuudessa
            toimiva erillisyksikkö. Merikeskuksen tehtävänä on
            vastata keskeisistä merentutkimuksen osista ja niiden kehittämisestä sekä ylläpitää
            ja
            hallinnoida merentutkimuksen tarvitsemaa infrastruktuuria mukaan
            lukien tutkimusalukset Muikku ja Aranda, joka myös siirtyy
            Suomen ympäristökeskuksen hallinnoitavaksi. Tavoitteena
            on alusten mahdollisimman tehokas käyttö, jossa
            yhdistetään seurannan ja tutkimushankkeiden tarpeet
            logistisesti optimaalisella tavalla.
         
         
         On ongelmallista, että esitetyn Merikeskuksen tilajärjestelyt
            edellyttävät toiminnan sijoittamista kolmeen eri
            toimipisteeseen. Eri toimipisteissä toimimisesta aiheutuu
            logistisia haittoja, kuten laboratoriokokeiden kuljettamisia ja
            henkilöstön siirtymisiä. Valiokunta pitää tärkeänä, että toiminta
            eri pisteissä olevien laboratorioiden välillä järjestetään
            mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla tutkimustoiminnan
            turvaamiseksi. 
         
         
         Tutkimuksen ja siihen liittyvän työn osalta parhaat
            synergiaedut saadaan kaikkien toisiaan tukevien toimintojen yhdistämisellä.
            Valiokunnan saaman tiedon mukaan valtiolla on valmiudet siirtää Suomen
            ympäristökeskuksen ja 1.1.2009 alkaen siihen kuuluvan
            Merikeskuksen toiminnot Viikin kampusalueelle. Ympäristöministeriö ja
            maa- ja metsätalousministeriö ovat 23.10.2008
            solmineet yhteistyösopimuksen hallinnonalojen tutkimuksen
            vahvistamiseksi ja tehostamiseksi. Yhteistyösopimuksen
            tarkoituksena on perustaa Ympäristö ja luonnonvarat
            -konsortio, johon kuuluvat ao. ministeriöiden sektoritutkimuslaitokset.
            Valtaosa konsortioon kuuluvista laitoksista sijaitsevat Viikin kampusalueella.
            Suomen ympäristökeskuksen sijoittuminen Viikkiin
            mahdollistaa siten osaltaan yhteistyön vahvistamisen edelleen. 
         
         
         Valiokunta painottaa, että Suomen ympäristökeskuksen
            uuden toimitalon rakentamisen valmistelut Viikin kampukselle tulee
            aloittaa välittömästi. Tällä vahvistettaisiin
            myös suunniteltua Ympäristö- ja luonnonvarat
            -konsortiota. Tutkimuslaitokset hyötyisivät toiminnan
            keskittämisestä yhteen paikkaan. Ne voisivat parhaalla
            mahdollisella tavalla hyödyntää Helsingin
            yliopiston biologisen ja ympäristötieteellisen
            toiminnan läheisyyttä ja loisivat hyvät
            edellytykset uuden Merikeskuksen kokonaisvaltaiselle merensuojelututkimukselle.
            Lisäksi valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
            lausuman, että hallitus selvittää mahdollisuudet
            hallituksen esitystä laajemman Merikeskuksen perustamiseksi
            Viikkiin (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
         
         
         Merentutkimusalus Aranda
         
         Ympäristövaliokunnan tavoin valiokunta näkee ongelmia
            siinä, että Arandan toiminnan ohjaus ja operointimenot
            jakautuvat Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
            kesken. Erityisen huolestuttavaa on valiokunnan näkemyksen
            mukaan se, että laivan käyttövarat on
            jaettu tavalla, joka ei perustu strategiseen tarvekartoitukseen
            (Ilmatieteen laitos 35 % ja Suomen ympäristökeskus
            65 %) eikä takaa toiminnan käytännön
            sujuvuutta. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että merentutkimusalus Arandan toiminta turvataan jatkossakin.
            Asiantuntijakuulemisen mukaan Aranda on suorittanut viime vuosina
            noin 120 tutkimusvuorokautta ja näin ollen taannut sen,
            että merentutkijoilla on ollut riittävä määrä mielekkäitä työtehtäviä.
            Valiokunnan saaman tiedon mukaan mm. kohonneista polttoainekustannuksista
            johtuen suunniteltu rahoitus ei ole riittävä näin
            laajalle toiminnalle. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyttäväksi
            lausuman, että merentutkimusalus Arandan rahoitus tulee
            turvata valtion talousarviossa siten, että sillä olisi
            mahdollisuus suorittaa vuosittain vähintään
            120 tutkimusvuorokautta (Valiokunnan lausumaehdotus 2). 
         
         
         Jatkotoimenpiteet
         
         Suomen korkeatasoisen ja kansainvälisesti arvostetun
            merentutkimuksen kehittämistä on seurattava ja
            tuettava. Uudistuksen tavoitteiden mukaisesti jatkossa tulee vahvistaa
            Suomen korkeatasoista ja kansainvälisesti arvostettua merentutkimusta,
            mikä edellyttää kansainvälisesti
            kilpailukykyistä ja houkuttelevaa tutkimus- ja innovaatioympäristöä.
            Valiokunta korostaa, että valtioneuvoston tulee pitää erityisesti
            huolta tutkimuksen koordinaation ja yhteistyön kehittymisestä sekä turvata
            tutkimukselle riittävät voimavarat ja määrärahat.
            Parhaiten tämä toteutuu perustamalla erillinen
            työryhmä, jonka tehtävänä on
            seurata ja valvoa tutkimuksen kehittämistä ja sen
            rahoitusta. Merentutkimuksen kehityksen turvaamiseksi valiokunta
            ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman
            työryhmän perustamisesta seuraamaan merentutkimuksen
            kehittämistä ja sen rahoitusta sekä antamaan
            eduskunnalle selvityksen syyskuussa 2010 (Valiokunnan lausumaehdotus
               3).
         
         
         Henkilöstön asema
         
         Henkilöstöjärjestöt ovat
            lausunnoissaan kiinnittäneet erityistä huomiota
            henkilöstön asemaa ja palkkausta sekä määräaikaisten
            työntekijöiden asemaa muutostilanteessa koskeviin
            asiakohtiin.
         
         
         Ehdotuksen valmistelu
         
         Valiokunnan huomiota on asiantuntijakuulemisessa kiinnitetty
            esityksen valmisteluun ja henkilöstön asemaan
            sen yhteydessä. Hallituksen esityksessä todetaan,
            että henkilöstön siirtymisessä on
            noudatettu hyvää henkilöstöpolitiikkaa
            ja siirtoon liittyviä asioita on käsitelty yhteistoimintamenettelyissä.
            Vaikka asianomaiset ministerit ovat tavanneet henkilöstön
            kahdesti, henkilöstön käsitys asianomaisten
            menettelyjen noudattamisesta ei kuitenkaan vastaa esityksen kirjausta.
            Asiasta on tehty kantelu oikeuskanslerille, eikä valiokunta
            ota kantaa asiaan, joka on asianomaisen toimivaltaisen viranomaisen
            käsiteltävänä.
         
         
         Henkilöstön tulevaisuus
         
         Esityksessä todetaan, että Merentutkimuslaitoksen
            henkilöstön palkat ovat nykyisin keskimäärin
            alhaisemmat kuin Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
            henkilöstön palkat. Merentutkimuslaitoksen henkilöstön
            siirtyminen Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
            palvelukseen merkitsee Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen palkkausmenojen
            lisääntymistä.
         
         
         Valiokunta painottaa, että palkkarakenne tulee korjata
            siten, että Merentutkimuslaitoksesta siirtyvän
            henkilöstön palkkaus vastaa muuta Ilmatieteen
            laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen henkilöstön
            palkkausta. Tilanne, jossa vastaavaa työtä tekevät
            työntekijät saavat erilaista palkkaa, on kestämätön.
            Huoli on myös vastaanottavien laitosten henkilöstön,
            joka katsoo, että heidän palkkakehityksensä ei
            saa hidastua yhdistymisen takia. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan
            hyväksyttäväksi lausuman, jossa edellytetään
            Merentutkimuslaitoksesta siirtyvän henkilökunnan
            palkkauksen korjaamista mahdollisimman pian ja selvityksen antamista
            palkkauksen korjaantumisesta ympäristövaliokunnalle
            ja liikenne- ja viestintävaliokunnalle syyskuussa 2009 (Valiokunnan
               lausumaehdotus 4).