Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksellä toteutetaan valtioneuvoston
            periaatepäätöstä 18 päivältä tammikuuta 2001
            tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta. Periaatepäätöksen
            ensisijaisena tavoitteena on liikenneturvallisuuden lisääminen.
            Valtioneuvoston periaatepäätöksen pohjana
            olleessa liikenneturvallisuussuunnitelmassa 2001—2005 esitellään
            eri toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on vaikuttaa kuljettajiin
            liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, jotta saavutettaisiin
            valtioneuvoston vuonna 1997 asettama tavoite, että liikennekuolemien
            määrän tulee olla alle 250 vuonna 2005.
            Tällaisia toimenpiteitä ovat päihteiden
            käytön vähentämisen ja turvalaitteiden laajennetun
            käytön lisäksi ajoneuvotelematiikalle
            asetettavat turvallisen toiminnan kannalta välttämättömät
            ergonomiavaatimukset, jotka koskevat sekä säätölaitteita
            että informaatiota tarjoavia laitteita ja ajoneuvon toimintaan
            vaikuttavia laitteita. Ergonomiavaatimuksiin lasketaan myös
            kielto käyttää matkapuhelinta ilman hands
            free -laitteistoa. 
         
         
         Valtioneuvoston periaatepäätöksen
            toimenpiteistä onkin tarkoituksena ensimmäisenä kieltää matkapuhelimen
            käyttö ajon aikana sitä kädessä pitäen.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuosina 1991—2001
            todettiin tapahtuneen 30 onnettomuutta, joissa arvioitiin matkapuhelimen
            vaikuttaneen onnettomuuden syntyyn ja joissa moottoriajoneuvossa
            ollut henkilö kuoli. Matkapuhelinonnettomuuksien kokonaismäärä ja
            suhteellinen osuus jää edelleen pieneksi kaikista
            kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, mutta niiden määrän
            on tutkijalautakuntien tekemissä selvityksissä todettu
            nousseen jo vuosina 1991—1998.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen
            esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Siihen
            sisältyvät toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia
            liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tämän vuoksi
            valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         24 a § 1 momentti
         
         Esitetyn pykälän 1 momentti vastaa nykyistä ajoneuvojen
            käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992)
            8 §:ää, jossa säädetään
            viestintälaitteiden käytöstä.
            Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen-
            tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saisi
            ajon aikana käyttää siten, että laitteen
            käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden
            käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan
            keskittymistä liikenteeseen.
         
         
         Esitetyssä 1 momentissa kielletään
            kaikkien vastaanottimien ja viestintälaitteiden kuljettajan toimintaa
            häiritsevä käyttö. Esimerkiksi
            radion kuunteluun ajoneuvossa ei olla puuttumassa, mutta kuljettajan
            on vaikkapa kanavan valitsinta käsitellessään
            otettava huomioon se, ettei keskittyminen ajamiseen ja liikenteeseen
            häiriinny. Säännös kieltäisi
            myös tekstiviestien ja pitkien numerosarjojen näppäilemisen
            telineessä olevaan matkapuhelimeen. Tekstiviestin näppäileminen
            on sen verran vaativaa, että sen katsottaisiin aina voivan
            häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.
            Sen sijaan puhelujen soittaminen muuten kuin ennalta ohjelmoituja
            pikavalintoja käyttäen voisi myös häiritä ajamista,
            kun kuljettaja joutuisi näppäilemään
            pitkää puhelinnumeroa.
         
         
         Ajoneuvon kuljettaja saattaa kuitenkin satunnaisesti ajon aikana
            tehdä monia muita ajamista häiritseviä asioita
            kuin käyttää edellä sanottuja laitteita.
            Tapaukset eivät kuitenkaan yleensä ole yhtä pitkäkestoisia
            eivätkä yhtä toistuvia kuin viestintälaitteiden
            käyttö. Siksi kovin erilaisten tapahtumien kuvaamista
            ja nimeämistä kielletyiksi tieliikennelaissa ei
            ole katsottu tarpeelliseksi, vaan niihin tilanteisiin riittävät
            tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ajokorttiasetuksen 23 §:n
            mukaan opettaja katsotaan kuljettajaksi annettaessa ajo-opetusta
            B-, C- tai C1-luokan ajoneuvolla. Annettaessa ajo-opetusta D-, D1-
            tai E-luokan ajoneuvolla oppilas katsotaan kuljettajaksi. Silloinkin
            kun opettaja katsotaan kuljettajaksi, myös oppilaaseen,
            joka käyttää ajoneuvon hallintalaitteita,
            on oikeuskäytännössä sovellettu
            kuljettajaa koskevia säännöksiä.
            Tämän mukaisesti nyt esillä oleva pykälä soveltuisi
            näissä tapauksissa sekä opettajakuljettajaan
            että oppilaaseen.
         
         
         24 a § 2 momentti
         
         Hallituksen esityksen mukaan moottorikäyttöisen
            ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta
            siten, että pitää sitä kädessään.
            Matkapuhelimella tarkoitetaan matkaviestintään
            tarkoitettua telepäätelaitetta, joka on yhteydessä yleiseen
            viestintäverkkoon vapaasti etenevien radioaaltojen välityksellä.
            Esimerkiksi palo- ja pelastustoimen tai poliisin sisäiset verkot
            ovat tämän määritelmän
            ulkopuolella. 
         
         
         Matkapuhelimen käyttö ajon aikana lisää tutkimusten
            mukaan vaaratilanteisiin joutumista, onnettomuusriskiä ja
            liikennerikkomuksia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan matkapuhelimen
            käyttö ajon aikana lisää onnettomuusriskin
            moninkertaiseksi keskittyneeseen ajamiseen verrattuna. Matkapuhelimen
            käytön kieltäminen ilman kädet
            ajamiseen vapauttavaa toimintoa vähentää puhelimen
            käsittelystä aiheutuvaa huomion jakautumista ja
            lisää siltä osin turvallisuutta. 
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan kädet vapaiksi jättävä lisälaite
            poistaa monia matkapuhelimen käyttöön
            liittyviä ongelmia, vaikka se ei luonnollisestikaan vähennä ajamiseen
            kohdistuvia puhelimeen puhumisesta ja keskustelusta johtuvia häiriöitä.
            Vaaratilanteita voidaan kuitenkin vähentää sillä,
            että säädetään velvollisuus
            käyttää matkapuhelinta ns. hands free
            -toiminnon avulla, jolloin puhelinta käytetään
            ilman, että sitä täytyy pitää kädessä. 
         
         
         Voimaantulosäännös
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on, että laki tulisi
            voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty
            ja vahvistettu. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että laki tulee voimaan mahdollisimman pian, mutta haluaa
            samalla jättää autoilijoille mahdollisuuden
            ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin siirtyäkseen
            käyttämään hands free -toimintoja.
            Valiokunta on halunnut välttää, että viestintälaitemarkkinoille
            syntyisi poikkeuksellinen tilanne, jossa kuljettajille syntyisi
            ongelmia sekä hands free -laitteiden hankkimisessa että niiden
            asentamisessa ajoneuvoihin ja joka tästä syystä voisi
            johtaa laitteiden ja asennusten hintojen poikkeukselliseen nousuun. Tämän
            vuoksi valiokunta esittää, että laki
            tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä kahden vuoden
            siirtymäaikaa sekä niiden taksiluvan nojalla harjoitettavassa
            henkilöliikenteessä olevien kuljettajien osalta,
            joiden käytössä ei ole taksiradiotilauskeskusta,
            että kutsujoukkoliikenteessä olevien kuljettajien
            osalta. Maaseudulla operoivilla takseilla matkapuhelin on usein
            ainut kyydintilausjärjestelmä, jolloin asiakkaat soittavat
            suoraan taksiyrittäjän matkapuhelimeen. Pohjois-Karjalan
            joukkoliikenneprojektissa taas asiakkaan puhelu välittyy
            automaattisesti tietokoneohjattuun välitysjärjestelmään
            eli ns. koppivahtiin. Järjestelmässä matkapuhelin toimii
            myös ajoneuvopäätteenä, jolla
            ohjataan välitysjärjestelmää ajosuoritteiden
            aikana. Myös useat kutsujoukkoliikenteet toimivat puhelinjärjestelmien
            ohjaamina.
         
         
         Kun tilausjärjestelmä on järjestetty
            toimimaan matkapuhelinta käyttäen, on kohtuullista antaa
            riittävä siirtymäaika uuteen järjestelmään siirtymiseksi.
            Tämän vuoksi näille kuljettajille mahdollistettaisiin
            matkapuhelimen käyttö työtehtävässään
            siirtymäajan aikana.
         
         
         Edellä todetun johdosta liikennevaliokunta ehdottaa
            lain voimaantulosäännökseen lisättäväksi
            uuden 2 momentin.