Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Uudistuksen lähtökohtana on ollut, että pysäköintivirhemaksun
kokonaisuudistus voidaan toteuttaa parhaiten samalla, kun uudistetaan
rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelylakeja,
tai sen jälkeen. Tällä kannalla oli myös oikeusministeriön
alustavasta ehdotuksesta pyydettyjen lausuntojen antajien enemmistö. Kokonaisuudistus
on ajankohtainen myös sen vuoksi, että perustuslakivaliokunta
on katsonut, että hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin
rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelyistä annettujen
säännösten saattamiseksi uuden perustuslain
vaatimuksia vastaaviksi. Kokonaisuudistus koskee yhtä hyvin
pysäköintivirhemaksun suuruutta, kuten virhemaksun
yleistä korottamista, korottamisen suuruutta ja korottamisen
mahdollista porrastamista pysäköinnin haitallisuuden mukaan,
kuin muitakin pysäköintivirhemaksujärjestelmän
toimintaan liittyviä kysymyksiä, kuten esimerkiksi
maksuajan pidentämistä. Oikeusministeriö on
kuitenkin katsonut, että nyt ehdotettu pysäköintivirhemaksun
enimmäismäärän hyvin rajoitettu
ylittämismahdollisuus ei ole ristiriidassa tämän
kokonaisnäkemyksen kanssa.
Valiokunta ei pidä nyt annettua hallituksen esitystä kovin
tarpeellisena vaan katsoo, että asia olisi voitu hoitaa
rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelylakien
uudistuksen yhteydessä tehtävässä pysäköintivirhemaksujärjestelmän kokonaisuudistuksessa.
Samassa yhteydessä on myös syytä harkita
pysäköintivirhemaksun ja joukkoliikenteen tarkastusmaksun
keskenäistä suhdetta ja myös niiden suhdetta
rikesakkoon. Valiokunta kiirehtii valtioneuvoston toimenpiteitä asiassa.
Pysäköintivirhemaksujärjestelmä halutaan nyt
ehdotetun osauudistuksen yhteydessä säilyttää kaavamaisena
ja yksinkertaisena sekä helposti sovellettavana ja valvottavana.
Jo nyt järjestelmä on tavallaan kaksiportainen,
kun vaarallisimmista pysäköinneistä voi
seurata rikesakko, jonka määrää poliisiviranomainen.
Vaikka haitan mukaan porrastuva virhemaksujärjestelmä periaatteessa
olisikin oikeudenmukaisempi kuin nyt esitetyn alueperiaatteen mukainen, käytännölliset
syyt puoltavat esityksen mukaista kaavamaisempaa järjestelmää.
Haitan luonteen määrittely ja arviointi monimutkaistaisi
järjestelmää ja tekisi siitä vaikeasti
sovellettavan. Valiokunta katsookin, että järjestelmän
tulee säilyä kaavamaisena eikä pysäköinnivalvojille tule
siirtää haitallisuuden arvointia, vaan tämän arvioimisen
tulee jäädä poliisiviranomaiselle.
Perustuslakivaliokunta on sanktioluontoisten hallinnollisten
seuraamusten, kuten joukkoliikenteen tarkastusmaksun, osalta katsonut,
että maksuvelvollisuuden ja maksun suuruuden perusteista
sekä maksuvelvollisen oikeusturvasta samoin kuin lain täytäntöönpanon
perusteista tulee säätää lailla
(PeVL 32/2005 vp). Myös pysäköintivirhemaksu
on luonteeltaan sanktioluontoinen hallinnollinen seuraamus, josta
siten on säädettävä lailla.
Valiokunta katsoo tähän liittyen, että kokonaisuudistuksen
yhteydessä on syytä harkita sekä pysäköintivirhemaksun
että joukkoliikenteen tarkastusmaksun ylämääriä siten,
että asetuksenantovaltuuksin voidaan määrätä kulloinkin
sovellettavat määrät, jotta määrien
pienten tarkistusten vuoksi ei ole välttämätöntä hallituksen
esityksin tehdä tällaisia tarkistuksia seuraamusten
määriin.
Yksityiskohtaiset perustelut
Lain nimike.
Valiokunta katsoo, että pysäköintivirhemaksun
maksamista koskeva 9 § tulee muuttaa, ja tämän
johdosta lain nimike ehdotetaan vastaavasti muutettavaksi. Valiokunta
on tehnyt vastaavan muutoksen lain nimikkeeseen.
Johtolause.
Koska valiokunta ehdottaa muutosta 9 §:ään
johtolausetta on muutettava siten, että siinä mainitaan
myös 9 §. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen
johtolauseen muotoiluun.