LISÄTALOUSARVIOALOITE 46/2008
vp
LTA 46/2008
vp - Reijo Kallio /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Rauman
meriväylän syventämiseen
Eduskunnalle
Rauman satama on kokonaisliikenteellä mitaten Suomen
kuudenneksi suurin satama ja neljänneksi suurin konttisatama.
Rauma on eräs maamme metsäteollisuuden suurimpia
satamia, ja siksi sataman maa- ja vesiväylien kehittäminen
on osa metsäteollisuuden kilpailukykyä.
Kasvavat ja muuttuvat paperikuljetukset mm. valtameren taakse
ja lisääntyvä konttiliikenne edellyttävät
entistä suurempaa laivakokoa sekä nykyistä syvempää väylää.
Rauman satamaa ollaan jatkuvasti laajentamassa erityisesti kemiallisen
metsäteollisuuden, konttisatamatoiminnan ja laivanrakennusteollisuuden
tarpeiden perusteella. Väylän syventämisellä on
olennainen merkitys Aker Yardsin Rauman telakan toiminta- ja kilpailuedellytysten
kehittämisessä.
Raumalle johtaa kaksi väylää, Valkeakarin
7,5 metrin ja Rihtniemen 10 metrin väylät. Satamaan on
kuitenkin saatava syvempi 12 metrin väylä. Syventämishankkeen
kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa, josta valtion
rahoitusosuus on noin 13 miljoonaa euroa. Hanke sisältyy
Merenkulkulaitoksen väyläohjelmaan.
Nyt kun hallituksen yksi keskeinen painopistealue
on metsäteollisuuden toimintaedellytysten turvaaminen,
niin on erityisen perusteltua käynnistää Rauman
meriväylän syvennys. Se on osaltaan turvaamassa
maamme metsäteollisuuden kilpailukykyä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 toiseen
lisätalousarvioon momentille 31.30.78 lisäyksenä 2 000 000
euroa Rauman meriväylän syventämisen käynnistämiseen.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta
2008