Yleisperustelut
Maa- ja metsätalousvaliokunta rajaa lausunnon kertomuksen
eräiden lausumien käsittelemiseen.
Yksityiskohtaiset kannanotot
Läänikohtainen viehekalastusmaksu
(LA 4/1995 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
-
Eduskunta edellytti 8.11.1996,
että maaseutuelinkeinopiirit ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
kalantutkimus luovat yhdessä seurantajärjestelmän,
jolla seurataan koko maassa läänikohtaisen viehekorttijärjestelmän
käytännön toimivuutta ja vaikutusta petokalakantoihin.
Vuosiraportit tulee toimittaa maa- ja metsätalousvaliokunnalle
tiedoksi.
-
Eduskunta edellytti, että maaseutuelinkeinopiirit
kalatalousyksiköidensä asiantuntemukseen nojautuen
määrittävät lohi- ja siikapitoisten
vesistöjen kosket ja virtapaikat ja merkitsevät
ne kalastuksen ohjausta varten tarkoituksenmukaisella tavalla.
-
Eduskunta edellytti, että maa- ja metsätalousministeriön
toimesta selvitetään viehekalastusuudistuksen
muille kalanpyyntimuodoille aiheuttamien kielteisten vaikutusten
laajuus ja taloudellinen merkitys.
-
Kalastuksenhoitomaksun kertymän voidaan arvioida
vähentyvän kaikkien onkijoiden, pilkkijöiden
sekä 65 vuotta täyttäneiden kalastuksen
harjoittajien vapautuessa kalastuksenhoitomaksun suorittamisesta.
Tämän vuoksi eduskunta edellytti, että kalastuslakia
tarkistetaan siten, etteivät kalastuksenhoitomaksuista
kalatalouden edistämiseen valtion talousarviossa
osoitetut varat vähene.
Valiokunnan kannanotto
Ottaen huomioon muun ohella hallituksen kertomuksessa todetun
valiokunta katsoo, että lausumat voidaan poistaa.
Maatalouden kehitys
(HE 221/1996 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
-
Eduskunta edellytti 13.12.1996,
että maa- ja metsätalousministeriö toimittaa
maa- ja metsätalousvaliokunnalle vuoden 1997 tammikuun loppuun
mennessä selvityksen maatalouden sisäisistä rahavirroista
vuosilta 1995—1996 sekä arvion kyseisistä rahavirroista
vuoden 1997 osalta.
-
Eduskunta edellytti, että hallitus seuraa maataloustuotantomme
kustannus- ja tuloskehitystä samoin kuin siinä mahdollisesti
ilmeneviä tuotekohtaisia ja alueellisia eroavaisuuksia
sekä toimittaa seurannan havainnoista vuosittain selvityksen
eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnalle.
-
Eduskunta edellytti, että investointitukea myönnettäessä valtioneuvosto
varmistaa tukivarojen riittävyyden huolehtimalla tukivarojen mahdollisimman
tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Korkotukilainojen
osuutta voidaan lisätä rahoituksessa. Korkotukea
ei kuitenkaan saa myöntää, jos korkotukilainan
kokonaiskorko ylittää vastaavaan tarkoitukseen
myönnetyn normaaliehtoisen lainan kokonaiskoron. Maa- ja metsätalousministeriön
tulee toimittaa maa- ja metsätalousvaliokunnalle vuoden
1998 alussa selvitys siitä, miten investointitukea on myönnetty,
ja investointituen vaikutuksista soveltamisalueen maatilojen toimeentuloedellytyksiin.
-
Eduskunta edellytti, että hyvissä ajoin
ennen vuotta 1999 aloitetaan neuvottelut Euroopan yhteisöjen
komission kanssa korotetun siirtymäkauden tuen saattamisesta
pysyväksi kotieläintalouden sekä kasvihuonetuotannon
ja puutarhatuotteiden varastointituen osalta.
-
Eduskunta edellytti, ettei aktiivitilojen meijerimaidon
tilakohtaisten viitemäärien korvauksettomaan leikkaamiseen
ryhdytä.
Valiokunnan kannanotto
Hallituksen kertomuksesta ilmenevin perustein ja ottaen huomioon,
että valiokunta on mietinnössään
6.6.2006 valtioneuvoston selonteosta maatalouspolitiikasta (MmVM
7/2006 vp — VNS 4/2005
vp) kosketellut maamme maatalouden kehitykseen liittyviä kysymyksiä,
valiokunta katsoo, että lausumat voidaan poistaa.
Laki eläinten lääkitsemisestä
(HE 55/1997 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti, että maa- ja metsätalousministeriö selvittää mahdollisuudet
luoda maahamme eläinhuoltovakuutus, joka kattaisi muut eläintaudit
kuin salmonellan ja lakisääteisesti vastustettavat
taudit.
Valiokunnan kannanotto
Muun muassa hallituksen kertomuksesta ilmenevin perustein valiokunta
katsoo, että lausuma voidaan poistaa.
Boreal Kasvinjalostus Oy:n omistuspohja
(HE 58/1999 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
-
Eduskunta edellytti 30.11.1999,
että laajennettaessa perustettavan osakeyhtiön
omistuspohjaa suunnatulla osakeannilla tulee siementen myyntiä harjoittavat
eri tahot ottaa mahdollisimman laajasti huomioon.
-
Eduskunta edellytti, että Maatalouden tutkimuskeskuksen
yhteyteen perustetaan "pelto- ja puutarhakasvien biodiversiteettiyksikkö",
jonka tehtävänä on säilyttää peltokasvien,
myös tietyllä hetkellä taloudellisesti
kannattamattomien kasvien (lajien/lajikkeiden), geneettinen
monimuotoisuus.
Valiokunnan kannanotto
Hallituksen kertomuksesta ilmenevin perustein valiokunta katsoo,
että lausumat voidaan poistaa.
Eläke- ym. etuuksien ansiotulorajat
(HE 246/2001 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta)
Eduskunta edellytti 11.6.2002, että eläke-
ym. etuisuuksiin liittyvät ansiotulorajat selvitetään niiden
määrien tarkistamiseksi.
Valiokunnan kannanotto
Valiokunnasta on 12.6.2006 valmistunut mietintö hallituksen
esityksestä laeiksi maatalouden harjoittamisesta luopumisen
tukemisesta ja luopumisjärjestelmiä koskevien
lakien muuttamisesta (MmVM 8/2006 vp — HE
34/2006 vp). Ottaen huomioon myös hallituksen
kertomuksessa esitetyn valiokunta katsoo, että lausuma
voidaan poistaa.
Yhteenveto
Valiokunta toteaa, että kertomuksesta voidaan poistaa
seuraavat lausumat:
- Läänikohtainen viehekalastusmaksu
(LA 4/1995 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta);
lausumat 1—4.
- Maatalouden kehitys (HE 221/1996 vp, maa- ja metsätalousvaliokunta);
lausumat 1—5.
- Laki eläinten lääkitsemisestä (HE 55/1997
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); lausuma.
- Boreal Kasvinjalostus Oy:n omistuspohja (HE 58/1999
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); lausumat 1—2.
- Eläke- ym. etuuksien ansiotulorajat (HE 246/2001
vp, maa- ja metsätalousvaliokunta); lausuma.