Perustelut
Metsätalous
Yleistä
Selonteosta ilmenee, että metsätalous voi
vaikuttaa ilmastomuutokseen ja siihen liittyen hiilen tasapainoon
kolmella tavalla: 1) suojelemalla ja lisäämällä olemassa
olevia hiilivarastoja ja -nieluja (kestävä hakkuusuunnite),
2) perustamalla uusia hiilivarastoja ja -nieluja (mm. pellonmetsitys)
ja 3) korvaamalla fossiilista energiaa, raaka-aineita
ja tuotteita uusiutuvalla biomassalla (mm. puuenergian käytön
lisääminen, puurakentamisen edistäminen,
puu muissa tuotteissa).
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että kansallista ilmasto-ohjelmaa varten tarkasteltiin
maamme metsien hiilivarastoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Perustana laskelmissa ja arvioissa ovat kansallisen metsäohjelman
puusto- ja poistumatiedot. Laskelmissa ovat mukana sekä puuntuotannossa
että puuntuotannon ulkopuolella olevat alueet. Hiilitase
on saatu puuston kokonaiskasvun ja -poistuman erotuksena muunnettuna
hiileksi. Kokonaispoistuma käsittää sekä hakkuut
että luonnonpoistuman. Kaikissa esitetyissä vaihtoehdoissa
hiilitase ensin vähenee vuodesta 1990 ja myöhemmin saavuttaa
ja ylittää sen. Puuston hiilitase pysyttelee hakkuukertymätasolla
65 miljoonaa kuutiometriä vuodessa jatkuvasti postitiivisena
ja on vuonna 2010 noin 13,2 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.
Velvoitekaudella 2008—2012 metsiemme hiilinielutaso on
nouseva ja kehitys jatkuu nousevana, muttei yhtä jyrkkänä noin
vuoteen 2036 saakka. Valiokunta korostaa sitä, että ilmastopoliittisesta
näkökulmasta kysymys metsien hiilivarastoista
ja -nieluista on keskeinen Suomen kannalta. Selonteon strategia
ei varsinaisesti esitä linjauksia tältä osin,
koska useaan eri tavoitteeseen tähtäävä kansallinen
metsäohjelma on jo hyväksytty. Lähtökohtana
on, että metsäohjelma, joka muodostaa metsien
taloudellisen, ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden suhteen
tasapainoisen kokonaisuuden, on sopusoinnussa myös Kioton
pöytäkirjasta seuraavien kansainvälisten
velvoitteiden kannalta.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
huomiota siihen, että tällä hetkellä kansainvälisissä raportoinneissa
oletetaan hakatun puun muuttuvan välittömästi
hiilidioksidiksi. Puutuotteesta riippuen hajoaminen voi kuitenkin
olla hidasta ja hiili voi sitoutua hakattuun puuhun pitkäksi
ajaksi. Tämän vuoksi selvityksessä on
pidetty tarpeellisena, että metsien hiilinielujen ja -päästöjen
raportoinneissa siirrytään puun elinkaaren huomioon
ottavaan laskentaan. Tuolloin on painotettu sitä, että tehokas
ja pitkällä tähtäimellä kestävä tapa
käyttää metsiä hiilinieluna
on pitää metsien kasvu korkeana ja huolehtia siitä,
että hakattu puu muuttuu hitaasti hiilidioksidiksi. Jotta
näkemystä voitaisiin hyödyntää myös
kansainvälisessä raportoinnissa, selvityksessä on
pidetty tärkeänä, että nykyisestä laskentatavasta
siirrytään puun ja puutuotteiden elinkaaren huomioon
ottavaan laskentatapaan. Valiokunta toteaa, että vaikka
uuteen laskentatapaan siirtyminen saattaa olla hidasta ja tietojen
luotettavuuden tarkistaminen vaikeaa, kysymys puutuotteiden sisällyttämisestä hiilivarastotarkasteluun
on Suomelle merkittävä ja ajankohtainen. Valiokunta
pitääkin tärkeänä, että selvityksiä aiheesta
jatketaan. Riippuen kansainvälisesti mahdollisesti sovittavista
laskentasäännöistä ja menettelytavoista,
puun elinkaaren huomioon ottamisesta voi tulevaisuudessa muodostua
tärkeä lisäkannustejärjestelmä metsätuotteiden
käytölle. Tässä yhteydessä valiokunta
haluaa selonteon mukaisesti painottaa myös sitä,
että rakentamismääräysten ja
muiden normien osalta tulee vahvistaa edellytyksiä lisääntyvälle
puun käytölle rakentamisessa. Tarpeetonta virkavaltaisuutta
tulee karsia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen selonteossa
todettuun, että koska kansainvälisesti on sopimatta
hiilinieluja koskevat laskentasäännöt, maaperän
huomioon ottaminen hiilitarkastelussa ja ilmastopolitiikan keinoina
hyväksyttävät metsätalouden
toimenpiteet, on toistaiseksi mahdotonta arvioida, mikä asema
metsätaloudella tulee lopullisesti olemaan ilmasto-ohjelman
osana.
Uusiutuvan energian käytön edistämisen
kannalta valiokunta pitää merkittävänä selonteossa mainittua
Uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelmaa.
Selonteossa todetun mukaisesti ohjelman toimeenpano edellyttää taloudellisia tukitoimia.
Keskeistä on uuden teknologian kehittäminen. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että määrärahoja uusiutuvaa
energiaa koskevaan tutkimus- ja kehitystoimintaan lisätään.
Puuenergia
Valiokunta toteaa, että puuenergian osuus maamme koko
energiatuotannosta on 20 prosenttia ja sähkön
tuotannosta hieman yli 10 prosenttia. Kansainvälisesti
katsoen korkea osuus johtuu ennen kaikkea metsäteollisuuden
prosessipolttoaineiden tarkasta hyödyntämisestä.
Puuenergian käytön lisääntyminen
onkin kiinteässä yhteydessä teollisuuden
puun käyttöön, sillä noin 40
prosenttia metsäteollisuuden käyttämästä ainespuusta
päätyy energiakäyttöön.
Kun puun ensisijainen käyttökohde tulee jatkossakin olemaan
metsäteollisuuden raaka-ainekäyttö, puupolttoaineiden
markkinoihin tulevat vaikuttamaan myös metsäteollisuuden
suhdanteet, joiden vaihteluihin energiantuottaja joutuu varautumaan.
Metsäteollisuuden käyttöönsä keräämästä puusta
ylijäämäksi jäävä aines
on jo nykyisin kilpailukykyistä polttoainetta. Puun lisäkäyttö energiaksi
kohdistuukin seuraaviin hyödyntämisvaiheisiin:
päätehakkuista jäävät
oksat ja latvat sekä puuperäinen lajiteltu jäte
kuin myös nuorten metsien hoidosta kertyvä puu. Kansallinen
metsäohjelma sisältääkin tavoitteen
nostaa energiapuun käyttöä 5 miljoonalla kuutiometrillä.
Puuenergian hyödyntämiseen niin nuorten metsien
hoidon kuin päätehakkuun hakkuujätteiden
osalta liittyy kuitenkin edelleen paljon teknologian ja logistiikan
kehittämistarvetta. Tämän vuoksi valiokunta
pitää tärkeänä, että tukitoimia
lisätään teknologian kehittämiseen
ja sen kautta markkinaehtoisesti tapahtuvaan kilpailukyvyn edistämiseen.
Toisaalta valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että puun energiakäyttö riippuu käytännössä keskeisesti
myös muiden kilpailevien energialähteiden hinnasta.
Kilpailutilanteeseen vaikuttaa osaltaan se, että puuta
käyttävien laitosten investoinnit ovat raskaampia
kuin vastaavankokoisten öljy- tai kaasulaitosten investoinnit. Tämä puoltaa
erityistukitoimien käyttöä samoin kuin
suotuisaa kohtelua energiaverotuksessa. Tässäkin
yhteydessä valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että muun ohella vaikutukset kansantalouden
kilpailukykyyn rajoittavat mahdollisuuksia käyttää energiaverotuksen keinoja.
Tukitoimenpiteiden osalta valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että panostetaan polttoteknologian
(muun muassa pienkattilat ja tulipesät) kehittämiseen
ja että muutenkin parannetaan edellytyksiä pienvoimaloiden
rakentamiseen. Toimitetuissa selvityksissä on tähän
liittyen erityisesti korostettu polttoaineen kaasutusvoimaloiden
rakentamista. Kyseiset voimalat mahdollistavat nykytekniikkaan nähden
paljon tehokkaamman sähköntuotannon muuttumattomalla lämpökuormalla.
Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että hajautettu
energiantuotanto kotimaisilla biopolttoaineilla lisää haja-asutusalueiden
työpaikkoja. Samalla se edistää pienimuotoista
yrittäjätoimintaa, jossa raaka-aine hankitaan
omasta metsästä tai se ostetaan lähiseudun
metsänomistajilta lämmön tuottamiseksi
ja toimittamiseksi.
Puuenergian käytön edistämisen kannalta
valiokunta pitää tärkeänä,
että puuenergianeuvonnasta huolehditaan myös alueellisella
tasolla.
Turve
Valiokunta toteaa, että vaikka turpeen uusiutuvuudella
on yhtymäkohtia puuhun ja muihin bioenergialähteisiin,
sen kasvihuonekaasupäästöt ovat suhteellisen
suuret. Turve on kuitenkin luokiteltu ilmastostrategiassa hitaasti
uusiutuvaksi biopolttoaineeksi ja kansainvälisissä yhteyksissä sen
omaa luokkaa on pidetty tärkeänä Suomen
kannalta. Valiokunta korostaa erityisesti sitä, että turve
on puun kanssa merkittävä seospolttoaine ja kiinnittää selonteon
mukaisesti huomiota siihen, että turpeen käyttö polttoaineena
yhdessä puun kanssa vähentää pelkkään puunkäyttöön
liittyviä teknologisia ongelmia vähentäen
samalla myös päästöjä.
Tämän vuoksi ja ottaen huomioon myös
sen, että turve on kotimainen ja aluetaloudellisesti tärkeä polttoaine valiokunta
katsoo, että sen käyttö on turvattava. Valiokunta
pitääkin tärkeänä selonteossa
olevaa kannanottoa, jonka mukaan energiaverotusta muutettaessa tulee
varmistua siitä, että turve säilyttää kilpailukykyisyytensä yhdistetyssä sähkön
ja lämmön sekä lämmön
tuotannossa fossiilisiin polttoaineisiin, erityisesti kivihiileen,
verrattuna. Valiokunta katsoo, että uutta turpeen energiateknologiaa
tulee tukea valtion tutkimus- ja kehityspanostuksesta.
Maatalous
Yleistä
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maatalouden
kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet
vuodesta 1990. Saadun selvityksen mukaan maatalouden kasvihuonekaasupäästöt
olivat hiilidioksidiksi muutettuina yhteensä 9,2 miljoonaa
tonnia vuonna 1990 ja vuonna 1999 ne olivat 7,3 miljoonaa tonnia.
Kivennäismaapeltojen päästöistä ei
ole tällä hetkellä vielä riittävää varmuutta,
minkä vuoksi niitä ei ole sisällytetty
näihin lukuihin. Päästöjen vähentyminen
on johtunut suurelta osin tuotannon määrän
pienentymisestä ja maatalouden rakenteellisista muutoksista.
Tuotannon tehostuminen on myös osaltaan vaikuttanut kotieläinten
määrän vähentymiseen. Maatalouden
ympäristöohjelman vesiensuojelu- ja muut ympäristötoimet
ovat tuottaneet sekä metaanipäästöjen
että dityppioksidipäästöjen vähenemistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kansainvälisesti
on vielä sopimatta, kuinka maatalousmaan hiilitase otetaan
huomioon. Sen vuoksi maatalouden asema kansallisessa ilmasto-ohjelmassa
on vielä paljolti avoin. Valiokunta painottaa kuitenkin
sitä, että esillä ollut maamme turvepeltojen
laajamittainen metsittäminen toisi erittäin kielteisiä paikallisvaikutuksia
ja olisi hyvin kallis samoin kuin vaikutuksiltaan epävarma
toimenpide.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että Agenda 2000 -skenaariossa maatalouden päästöt
vähenevät edelleen niin, että ne ovat
vuonna 2005 7,1 ja vuonna 2010 6,8 sekä vuonna 2020 6,8
miljoonaa tonnia. Agenda 2007 -skenaariossa vastaavat päästöarviot
ovat 7,1 ja 6,7 sekä 6,4 miljoonaa tonnia. Siten erot muodostuvat
hyvin pieniksi eikä maatalouteen kohdistettavilla muutoksilla
näyttäisi tähän mennessä käynnistettyjen
ja meneillään olevien toimien onnistuessa olevan
huomattavaa vaikutusta. Maatalouden harjoittamista voidaan kuitenkin
kannustaa ja ohjata tuotantotekniikan ja viljelymenetelmien muuttamiseen
yhä kestävämmiksi ja monivaikutteisemmiksi
siten, että saadaan aikaan lisähyötyä myös
ilmastomuutoksen hillitsemiseksi. Selonteossa on lueteltu eräitä toimia.
Valiokunta painottaa kuitenkin sitä, että maataloudessa
eri toimien vaikutukset kasvihuonekaasujen päästötasoon
ovat moninaisia. Toisiaan tukevien tavoitteiden yhteensovittamisen
tulee tapahtua tasapainoisesti ja kokonaisvaltaisesti toimialakohtaisen
kehittämistyön ja ohjauksen yhteydessä.
Monet kasvihuonekaasuja vähentävät yksittäiset
toimet kuuluvat jo nyt maatalouden ympäristötuen
piiriin. Mahdollisina kehittämistoimenpiteiden kohteina
voisivat tulla kyseeseen seuraavat yksittäiset tuotannon toiminnot:
kotieläinten ruokinta, lannoituksen tarkentaminen, lannan
käsittely ja varastointi, pellon käytön
muutokset, maaperän hoito sekä peltobiomassojen
ja biokaasun tuotanto.
Valiokunta korostaa sitä, että edellä esitetyt toimet
tulee toteuttaa läpäisyperiaatteen mukaisesti
olemassa olevien järjestelmien, kuten maatalouden ympäristötukijärjestelmän,
osana ja siten, että ne otetaan huomioon ko. järjestelmiä kehitettäessä.
Lisäksi toimia tulee edistää niin neuvonnan
kuin koulutuksen keinoin. Samalla tulee maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen tutkimusta,
mittaamista sekä raportointia edelleen kehittää.
Ottaen huomioon maatalouden erityispiirteet sekä maatalouden
kasvihuonekaasupäästöjen jo tapahtunut
ja odotettavissa oleva väheneminen, valiokunta ei pidä perusteltuna, että Suomen
maataloudelle asetetaan erityisiä kasvihuonekaasupäästöjen
vähennystavoitteita.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että ilmastostrategian taustalaskelmien mukaan tarvittaisiin
sähkönhankintavaihtoehdosta riippuen huomattavia
energiaveronkorotuksia kokonaispäästötavoitteen
saavuttamiseksi. Valiokunta kiinnittää verotuksen
osalta erityisesti huomiota siihen, että maamme maatalouden
kilpailukyky, jota jo muutoinkin rasittavat ilmastolliset olosuhteet,
tulee turvata.
Peltobiomassa- ja biokaasutuotanto
Suomessa peltobiomassojen raaka-aineina ovat olleet esillä viljantuotannon
olki ja biopolttonesteet (ohra, etanoli ja rypsidiesel) sekä kiinteät polttoaineet
(ruokohelpi ja paju). Biopolttonesteitä voidaan käyttää liikenteessä joko
bensiinin komponenttina tai biodieselinä. Teknisesti on myös
mahdollista polttaa olkea ja ruokohelpeä seospoltossa leijukerroskattiloissa
esimerkiksi turpeen kanssa. Valiokunta pitääkin
selonteon mukaisesti tarpeellisena, että peltobiomassojen energiakäyttöä kehitetään.
Biokaasutuotannon osalta valiokunta toteaa, että Suomessa
maatalous tuottaa noin 18 miljoonaa tonnia lantaa vuodessa laskettuna
keskimääräiseksi lietelannaksi. Teoriassa
tämä kaikki on hyödynnettävissä biokaasun
tuotannossa. Biokaasun käyttö ei ole kuitenkaan
tähän mennessä yleistynyt maassamme.
Maamme pientilavaltaisessa tilarakenteessa taloudellisesti
mielekäs reaktorikoko on edellyttänyt usean tilan
yhteistä reaktoria, joka on haasteellinen ratkaisu. Parhaat
mahdollisuudet yhden tilan ratkaisuun on lihasikatiloilla, joilla
lietemäärät voivat olla huomattavan suuria.
Suurempia yksiköitä ollaan kuitenkin parhaillaan
perustamassa, joten tilanne on osin muuttumassa.
Biokaasusta voidaan tuottaa lämpöä ja/tai sähköä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan maamme olosuhteissa energia
on ainakin sähkön osalta mielekkäintä käyttää tiloilla,
koska sen vaihtoehtoiskustannus on tilan sähköstä maksama
hinta. Tuotettavan energian hintaan vaikuttaa puolestaan yksikkökoko.
Saadussa selvityksessä on tuotu esiin, että vasta
yli 100 eläinyksikön biokaasulaitosta pidetään
kannattavana. Eräs biokaasun käyttöön
liittyvä ongelma maassamme on se, että hyötysuhde
on paras kesällä, jolloin lämpöenergian
tarve on pieni. Toisaalta bioreaktorin hyötysuhde heikkenee
talvella, koska kylmällä säällä suuri
osa sen tuottamasta energiasta on käytettävä reaktorin
itsensä pitämiseen lämpimänä.
Suomesta puuttuu tältä osin olosuhteisiimme ja
tilarakenteeseemme sopiva referenssilaitos.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että maamme olosuhteisiin ja kotieläintiloille
soveltuvan biokaasutuotannon välineistön kehittämistä ja
tutkimusta edistetään.