Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta pitää direktiiviehdotuksen tavoitetta — ilman
            epäpuhtauksien aiheuttamien terveyteen ja ympäristöön
            kohdistuvien haittojen vähentämistä — sinänsä kannatettavana.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin valtioneuvoston
            kannan mukaisesti huomiota siihen, että käytännössä kansallinen
            liikkumavara teollisuuden ja energiantuotannon päästöjen
            vähentämisen osalta on melko vähäinen,
            koska merkittävää osaa niiden päästöistä säädellään
            EU-lainsäädännöllä.
            Kirjelmän muistiosta käykin ilmi, että päästöjen
            vähentämisvelvoitteet toteutuvat pääosin
            jo päätetyillä toimilla, kuten teollisuuspäästödirektiivin
            täytäntöönpanolla ja ilmasto-
            ja energiapaketin toteuttamiseksi tarvittavilla toimilla. Mikäli
            ehdotuksen tavoitteet edellyttävät myös kansallisia
            toimia, valiokunta pitää välttämättömänä,
            että kansalliset toimet ovat kustannustehokkaita saavutettaviin
            ympäristöhyötyihin nähden.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ilmanlaatu on nykyisellään
            huomattavasti parempi Suomessa kuin useimmissa muissa EU-maissa.
            Valtioneuvoston kantaan viitaten valiokunta korostaakin, että ehdotetun
            päästökattodirektiivin velvoitteiden toteuttaminen
            on ainakin osin kustannustehotonta Suomessa, koska saavutettavat
            terveys- ja ympäristöhyödyt eivät
            ole yhtä mittavia kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa.
            Kaavamaisesti koko EU:n alueella sovellettavat päästörajat
            ovatkin Suomen osalta epätarkoituksenmukaisia. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomen vähennystavoitetta asetettaessa huomioidaan
            yhdyskuntarakenteemme merkittävät erot Keski-
            ja Etelä-Euroopan tiheään rakennettuihin
            suurkaupunkialueisiin nähden. Suomessa ilmanlaadun raja-arvot
            ylittyvät vain harvoin. Suomi onkin alittanut NEC-direktiivissä säädetyt
            rikkidioksidin, typenoksidien ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden
            päästökatot. Näiden seikkojen
            valossa tarkasteltuna Suomelle asetetut vähennystavoitteet
            ovat ylimitoitettuja ja Suomen nykyiset olosuhteet sivuuttavia.
            EU:n laajuinen sääntely voi kuitenkin olla sikäli
            hyödyllistä Suomelle, että pienhiukkasten
            vuosipitoisuudesta noin puolet on peräisin kaukokulkeumasta.
         
         
         Valtioneuvoston kannassa on todettu, että alustavien
            arvioiden mukaan direktiiviehdotuksen täytäntöönpano
            näyttäisi edellyttävän päästöjen
            vähentämistoimien tehostamista erityisesti maataloudessa.
            Valiokunta tulee jäljempänä ottamaan
            yksityiskohtaisesti kantaa direktiiviehdotuksen maatalousvaikutuksiin.
         
         
         Energiantuotannon osalta valiokunta painottaa sitä,
            etteivät päästöjen raja-arvoja
            koskevat säädökset saa johtaa tilanteeseen,
            jossa toiminnanharjoittajan on edullisempaa valita uusiutuvan biomassan
            sijasta fossiilinen polttoaine. Tämä suuntaus
            olisi sekä vastoin EU:n ilmasto- ja energiatavoitteita
            että ristiriidassa biotalouden edistämiseksi tehtyjen
            kansallisten toimien kanssa. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että ehdotuksen vaikutukset Suomessa eri sektoreille selvitetään
            yksityiskohtaisesti. On myös välttämätöntä,
            että direktiiviehdotus jättää jäsenvaltioiden
            harkintavaltaan keinojen määrittelemisen tavoitteiden
            saavuttamiseksi.
         
         
         Direktiiviehdotuksessa ehdotetaan, että komissiolle
            siirrettäisiin valtaa antaa delegoituja säädöksiä teknisen
            kehityksen perusteella. Valiokunta korostaa sitä, että komission
            delegoidut säädökset heikentävät
            kansallisten erityisolosuhteiden huomioon ottamista ja lainsäädännön
            ennakoitavuutta toiminnanharjoittajan näkökulmasta,
            minkä vuoksi näiden valtuuksien antamiseen tulee
            suhtautua mahdollisimman pidättyväisesti.
         
         
         Maatalous
         
         Valiokunta toteaa, että Suomelle vuodelle 2010 asetettu
            ammoniakin päästökatto niin EU:n päästökattodirektiivissä kuin
            Göteborgin pöytäkirjassakin on 31 kilotonnia,
            mikä vastaa 11 prosentin vähennystä ammoniakkipäästöihin
            vuoden 1990 tasosta. Vuonna 2011 päästöt
            olivat 37,1 kilotonnia, mikä ylittää asetetun
            tavoitteen lähes 20 prosentilla.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että ammoniakkipäästöille asetetun
            tavoitteen ylittymiseen on useampia syitä. Perusongelmana
            tavoitteen ylittymisessä on se, että alkuperäistä tavoitetta
            asetettaessa vuoden 1990 päästöt arvioitiin
            liian alhaiselle tasolle. Vuonna 2009 uudistettiin Suomen ammoniakkipäästöjen
            arviointimenetelmää muun muassa päivittämällä tiettyjen
            sektoreiden päästöt ja lisäämällä inventaarioon
            uusia päästölähteitä.
            Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
            että EU:n päästökattodirektiivin
            uudistuksen yhteydessä tavoitteiden lähtötason
            laskentaa koskevassa mallissa mahdollisesti olevat virheet oikaistaan, jotta
            tavoitetaso (vuosi 2005) asettuu oikeudenmukaiselle tasolle. Suomessa
            ammoniakkipäästöjen arviointimenetelmiä on
            kehitetty ja muutettu. Nämä muutokset tulee ottaa
            huomioon tavoitteen lähtötasoa määriteltäessä.
         
         
         Valtioneuvoston kannassa on todettu, että Suomen ammoniakkipäästöistä noin
            90 prosenttia on peräisin maataloudesta eikä näiden
            päästöjen vähentämistä voi
            merkittävästi toteuttaa muilla toimialoilla. Alustavien
            arvioiden mukaan suurimmat lisäkustannukset päästöjen
            vähentämisestä aiheutuisivatkin maataloussektorille.
            Taloudellisten vaikutusten arviointi on kuitenkin vielä kesken.
         
         
          Valiokunta korostaa sitä, että vaikka maatalous
            onkin Suomessa suurin ammoniakkipäästöjen
            aiheuttaja, esitys ei huomioi sitä tosiasiaa, että ammoniakkipäästöjen
            absoluuttinen määrä ylipäänsä on
            Suomessa suhteellisen pieni, erityisesti kun se suhteutetaan maan
            pinta-alaan ja tuotannon sijoittumiseen maassamme. 
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että maatalouden ammoniakkipäästöt voivat
            olla joko suoria tai epäsuoria päästöjä eläinten
            ruuansulatuksesta, lannan varastoinnista ja levityksestä sekä maaperästä.
            Muita mahdollisia ammoniakin lähteitä voivat olla
            mineraalilannoitteet, viljelykasvit ja niiden tähteet. Lypsylehmistä tulevat
            päästöt muodostivat vuonna 2012 vajaan
            kolmasosan Suomen ammoniakkipäästöistä. 
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että muuhun
            Eurooppaan verrattuna Suomen pienet epäorgaanisen typen
            pitoisuudet maassa ja vesissä ovat seurausta suhteellisen pienestä maataloustuotannostamme
            ja etenkin luonnonoloistamme, jotka merkittävästi
            hidastavat ammoniakin haihduntaa. Viileissä oloissa ja happamassa
            maaperässä ammoniakin haihdunta on kemiallisten
            lainalaisuuksien perusteella oleellisesti pienempää kuin
            alkaleissa kalkkipitoisissa maissa ja lämpimämmässä säässä muualla
            Euroopassa. 
         
         
         Selvityksessä on myös kiinnitetty huomiota lannanlevityksen
            ammoniakinhaihdunnasta tehtyyn väitöstutkimukseen
            (Mattila 2006), jossa tosin on osoitettu, että karjanlannasta
            haihtuu ammoniakkia, mutta toisaalta todettu, että viljapeltoon
            pintalevitetyn lannan liukoinen typpi ilmeisesti sitoutui kuivaan
            pintamaahan, jolloin haihtumistappiot jäivät vähäisiksi.
            Väitöskirjaan viitaten toimitetussa selvityksessä on
            myös todettu, että pintalevityksen ammoniakkipäästöt ovat
            pienet, kun sian lietelantaa levitetään muokatulle
            savimaalle tai kevätvehnäkasvustoon sen varhaisissa
            kasvuvaiheissa. Maataloudessamme on myös jo laajasti käytössä lannan
            multaus ja sijoituslevitys, joilla haihduntaa saadaan vähennettyä,
            vaikka tarve siihen on pienempi kuin lämpimissä ja
            korkean pH:n pelloissa. Lisäksi maamme viljelijät
            ovat olleet laajasti sitoutuneita ympäristöohjelmaan,
            ja nitraattiasetus on voimassa koko maassa, vaikkei Suomi ole kokonaisuudessaan
            nitraattiherkkää aluetta.
         
         
         Valtioneuvoston kannassa on todettu, että maataloudesta
            peräisin olevien päästöjen,
            lähinnä metaani- ja ammoniakkipäästöjen,
            vähentämisessä on kansallista liikkumavaraa.
            Valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että maatalouden
            ammoniakin päästövähennysten
            asettaminen on erittäin haastavaa, koska ne liittyvät
            hajakuormitukseen ja sääoloihin ja ovat osin taustakuormaa osana
            luonnon aineiden kiertoa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että niin alan tutkimusta luonnonolosuhteistamme kuin myös
            jo olemassa olevien tutkimusten hyödyntämistä lisätään, jotta
            ilmasto- ja maaperäolomme ja niiden ammoniakkia vaimentava
            vaikutus voidaan tunnistaa ja mahdolliset toimenpiteet kohdistaa
            oikein. Koska direktiiviesitys kulminoituu ammoniakin päästövähennyksiin
            maataloudessa, jossa erityisesti karjataloudella on keskeinen asema, ovat
            nautojen ruokintaan liittyvät selvitykset ja nautojen tulevia
            määriä koskevat arviot välttämättömiä.
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että ammoniakkipäästöjen
            määrään vaikuttaa muun ohella
            eläinmäärä, jonka kehitykseen
            vaikuttaa pitkälti eläintuotteiden markkinatilanne.
            Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että eläintuilla
            voidaan eläinmäärän kehitystä lievästi
            ohjata. Eläinmäärään
            ei kuitenkaan voida juurikaan vaikuttaa ympäristökorvauksen
            toimenpitein, koska ympäristökorvaus ei ole tuotantosidonnainen
            tuki. Ruokintaa ohjataan suosituksilla ja neuvonnalla. Ruokinnasta
            on vaikeaa rakentaa yksiselitteistä ja valvottavissa olevaa
            toimenpidettä ympäristökorvaukseen.
         
         
         Toimitetussa selvityksessä on myös todettu, että maataloudessa
            tehokkaimmat päästövähennyskeinot
            liittyvät lantaan ja sen käsittelyyn: lantaloiden
            kattaminen, lannan levitysajat ja lannan multaus. Nämä ovat
            kaikki toimenpiteitä, joista aiheutuu kustannuksia maatiloille.
            Kustannusten kattamiseen valtio voi tosin osallistua maatalouden
            investointi- ja ympäristötuilla. Maatalouden ympäristötukijärjestelmä perustuu Euroopan
            parlamentin ja neuvoston asetukseen (EU) N:o 1305/2013
            Euroopan maaseudun kehittämisestä (investointituet
            ja ympäristökorvaukset).
         
         
         Valiokunta toteaa, että valmistelussa olevassa Manner-Suomen
            maaseudun kehittämisohjelmassa vuosille 2014—2020
            ympäristökorvauksen toimenpiteiden yhtenä tavoitteena
            on vähentää maatalouden ammoniakkipäästöjä.
            Ohjelmaluonnoksessa on ympäristökorvauksen osalta esitetty
            konkreettisia toimia ammoniakkipäästöjen
            vähentämiseksi.
         
         
         Parhaillaan on valmisteltavana myös nitraattiasetuksen
            931/2000 uudistaminen. Nitraattiasetuksen noudattaminen
            on yksi täydentävien ehtojen lakisääteisistä hoitovaatimuksista.
            Täydentävät ehdot ovat EU:n kokonaan
            ja osittain rahoittamien tukien sekä eräiden kansallisten
            tukien saamisen perusehtoja. Nitraattiasetus säätelee
            mm. lannan varastointia ja levitystä. Ammoniakkipäästöjen
            vähentämisen kannalta on merkittävää,
            millaiset vaatimukset nitraattiasetus asettaa lantaloiden kattamiselle,
            lannan levitysajoille ja lannan multaukselle. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että toimenpiteistä aiheutuu kustannuksia
            maatiloille. Erityisesti lantaloiden yleinen kattamisvaatimus lisäisi
            maatilojen kustannuksia aina, kun rakennetaan uusi kotieläinrakennus
            tai olemassa olevaa rakennusta laajennetaan tai peruskorjataan.
         
         
         
            Valiokunta toteaa, että nopea tuotantopanosten
               hintojen nousu, erityisesti rehujen, mutta myös työn
               ja energian sekä koneiden ja rakennustarvikkeiden kallistuminen,
               on johtanut viime vuosina maatalouden kannattavuuden heikkenemiseen.
               Maataloudelle on lisäksi asetettu keskeinen asema yhteiskunnan
               eri tavoitteiden, kuten vesistökuormituksen vähentämisen,
               luonnon monimuotoisuuden turvaamisen ja päästöjen
               vähentämisen, saavuttamisessa. Haasteeksi muodostuu,
               kuinka maatalouden kilpailukykyä parannetaan yhdessä eri
               tavoitteiden kanssa tilanteessa, jossa maatalouden saama rahoitus
               on vähenemässä. Kilpailukyvyn parantaminen
               on kuitenkin välttämätöntä kotimaisen
               tuotannon turvaamiseksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi
               tulee muun ohella ainakin byrokratiaa ja maatalouden hallinnoinnista
               aiheutuvia kustannuksia karsia. 
            
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää välttämättömänä,
            että päästökattodirektiiviä koskevasta
            ratkaisusta ei aiheudu suomalaiselle maataloudelle lisäkustannuksia,
            jotka heikentävät maatalouden kannattavuutta,
            toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä. Myös
            kustannustehokkuus ympäristö- ja terveyshyötyihin
            nähden on osoitettava, ennen kuin päästövähennystavoitteita
            voidaan asettaa.
         
         
         Metsätalous ja energiantuotanto
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa, että päästökattodirektiivin
            päästöjen vähentämisvelvoitteiden
            toteutumisessa jo päätetyillä toimilla, kuten
            teollisuuspäästödirektiivin täytäntöönpanolla,
            on keskeinen rooli. Alustavien arvioiden mukaan Suomi pystyisi alittamaan
            useimmat Suomelle asetetuista päästökatoista.
            Näihin arvioihin liittyy kuitenkin paljon epävarmuuksia. Valiokunta
            pitääkin välttämättömänä,
            että ehdotuksen taloudellisia vaikutuksia eri sektoreille Suomessa
            selvitetään yksityiskohtaisesti. Lisäksi
            tulee tehdä herkkyystarkastelua eri päästöskenaarioiden
            toteutumisen osalta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että metsäteollisuus on tuotantoon
            suhteutettuna vähentänyt selluteollisuuden ja
            polttolaitosten hiukkaspäästöjä 84 prosenttia,
            rikkipäästöjä 95 prosenttia
            ja typenoksidipäästöjä 27 prosenttia
            viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Tulevien vuosien aikana
            teollisuus on toteuttamassa satojenmiljoonien eurojen investoinnit
            teollisuuspäästödirektiivin ja parasta
            käytettävissä olevaa tekniikkaa kuvaavien
            BAT-vertailuasiakirjojen vaatimusten täyttämiseksi.
            Esimerkiksi päivitettävänä olevan
            suurten polttolaitosten BAT-vertailu-asiakirjan ensimmäisen
            luonnoksen kustannusvaikutusten on arvioitu olevan 200—650
            miljoonaa euroa suomalaisille metsäteollisuuden tehtaille.
         
         
         Päästökattodirektiivin lähtökohtana
            tulee olla, ettei maamme teollisuudelle tule toimeenpanossa olevan
            lainsäädännön lisäksi
            ylimääräisiä vaatimuksia ja
            lisäsääntelyä päästökattodirektiivin
            kautta. Valmistelussa tulee korostaa kustannustehokkuutta ympäristö-
            ja terveyshyötyihin nähden sekä välttää päällekkäisiä ohjauskeinoja.
            Päästökattodirektiivi ei saa vaarantaa
            teollisuudessa nyt tehtäviä investointeja tai
            kilpailukykyä. Erityisesti tulee huolehtia siitä,
            että typenoksidien osalta ymmärretään
            päästökaton vaikutukset.
         
         
         Energiantuotannon osalta valiokunta painottaa edellä todetun
            mukaisesti sitä, etteivät päästöjen
            raja-arvoja koskevat säädökset saa johtaa tilanteeseen,
            jossa toiminnanharjoittajan on edullisempaa valita uusiutuvan biomassan
            sijasta fossiilinen polttoaine. Tämä suuntaus
            olisi sekä vastoin EU:n ilmasto- ja energiatavoitteita että ristiriidassa
            biotalouden edistämiseksi tehtyjen kansallisten toimien
            kanssa.