Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston periaatepäätöksen
liitteenä olevasta kauppa- ja teollisuusministeriön
selvityksestä uuden ydinvoimalaitoksen merkityksestä Suomen
energiahuollolle (jäljempänä energiahuoltoselvitys)
käy ilmi, että energian, erityisesti sähkön,
kohtuuhintaisuus on energiaintensiivisen teollisuutemme, myös
metsäteollisuutemme, kansainvälisen kilpailukyvyn
keskeinen edellytys. Sähkön hintatason lisäksi
ratkaisevassa asemassa on myös hinnan ennustettavuus. Kun
teollisuus tekee päätöksiä investoinneista
energiaintensiiviseen tuotantoon Suomessa, on tärkeää,
että se pystyy arvioimaan, kuinka vakaana sähkön
hankintahinta tulee pysymään tulevaisuudessa.
Sähköä on myös tuotettava joka
hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan, muuten
sähkön jakelussa saatetaan joutua vakavaan häiriötilaan,
joka voi lamauttaa suurenkin osan yhteiskunnan toiminnoista.
Energiahuoltoselvityksen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että energiantuotannon ympäristövaikutukset
ja turvallisuus painottuvat päästöihin
ilmaan ja veteen, vesivoiman luonnonoloja muokkaaviin vaikutuksiin sekä ydinturvallisuuteen.
Päästöjä säädellään nykyisin
useilla kansainvälisillä sopimusjärjestelyillä,
joiden puitteissa on jatkuvasti kiristetty erityisesti polttolaitosten
happamoittavia päästöjä koskevia
rajoituksia. Todennäköisesti niitäkin
merkittävämmin tulevat energiantuotantoratkaisuja
tulevaisuudessa ohjaamaan kasvihuoneilmiön hidastamiseksi
tehdyt ja tehtävät sopimukset. Myös ydinturvallisuudesta
on olemassa kansainvälinen sopimus, joka kuitenkin jättää yksityiskohtaisten
vaatimusten asettamisen kansallisille viranomaisille.
Vuonna 1997 hyväksytyssä Suomen energiastrategiassa
todetaan sähkön osalta, että "sähkömarkkinoiden
avauduttua kilpailulle valtioneuvostolla ei ole enää sellaisia
ohjausmahdollisuuksia ja tarvetta kuten aiemmin esim. lupajärjestelmän
kautta vaikuttaa sähköntuotantoinvestointeihin".
Energiahuoltoselvityksessä onkin tuotu esiin, että sähkömarkkinoiden
ohjaamisessa omaksutuilla lähtökohdilla on vaikutusta
mm. siihen, missä määrin valtiovallalla
on mahdollisuuksia tai yleensä tarvetta arvioida yksittäisen voimalaitoshankkeen
kannattavuutta. Toisaalta ympäristönsuojelua koskeva
lainsäädäntö ja sen nojalla
vaadittavat luvat ovat saaneet yhä enemmän myös
energiapoliittisia piirteitä. Energiahuoltoselvityksen
mukaisesti valiokunta toteaakin, että verotuksen rakenteella
ja yksityiskohdilla sekä harjoitettavalla tukipolitiikalla
on edelleen mahdollisuus vaikuttaa energiaratkaisuihin, mutta näiden
keinojen käyttöä rajoittavat voimakkaasti
tarve olla vaarantamatta teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä sekä jossain
määrin myös Euroopan unionin valtiontukisäännökset.
Valtioneuvoston eduskunnalle antamassa tiedonannossa kansallisesta
ilmastostrategiasta (VNS 1/2001 vp)
(jäljempänä ilmastostrategia) pääpaino
oli Kioton pöytäkirjan mukaisessa seurantajaksossa
2008—2012 ja sitä edeltävissä vuosissa.
Energiahuoltoselvitykseen viitaten valiokunta korostaa sitä,
että tämän ensimmäisen seurantajakson
jälkeen päästövähennysvaatimukset
todennäköisesti vielä tiukentuvat, sillä Kioton
tavoitteiden saavuttaminen ei tiedeyhteisön arvion mukaan
lähellekään riitä ilmastonmuutoksen
pysäyttämiseksi. Eräiden arvioiden mukaan
tulisi kaikkia kasvihuonekaasupäästöjä vähentää jopa
60 prosenttia nykyisestään ilmakehässä olevan
kasvihuonekaasujen pitoisuuden vakauttamiseksi. Lähivuosina
hiilivoimaan perustuvaan energiantuotantoon tultaneenkin kohdistamaan
huomattavia lisärajoituksia kansainvälisillä sopimuksilla.
Ilmastostrategia sisältää toimenpideohjelman,
jolla on tarkoitus merkittävästi vaikuttaa sekä sähkön
kulutuksen kasvuun että sähköntuotannon
rakenteeseen. Valiokunta painottaa sitä, että ilmastostrategian
keskeisenä lähtökohtana on, että Suomelle
osoitettu kasvihuonekaasujen päästöjen
vähentämisvelvoite toteutetaan siten, että siitä aiheutuvat
toimenpiteet eivät heikennä talouden ja työllisyyden
kasvua sekä että ne tukevat julkisen velan laskua.
Energiahuoltoselvityksessä on todettu, että energiankulutuksen
ja päästöjen kannalta tärkeimmät
teollisuuden alat ovat metsäteollisuus, kemianteollisuus
ja metallien valmistus. Näiden toimialojen osuus teollisuuden
sähkön ja polttoaineiden käytöstä on
yli 80 prosenttia. Lisäksi elintarviketeollisuus kuluttaa
huomattavan määrän sähköä ja
sähkön merkitys on kasvamassa entisestään
myös maataloudessa tuotannon automatisoinnin myötä.
Sähkön kulutuksen kasvaessa kulutuksen rakenteen
oletetaan säilyvän nykyisen kaltaisena. Metsäteollisuuden
oletetaan lisäävän kulutustaan eniten,
joten perusvoiman tuotantoa vastaava pitkän tasaisen kulutuksen
osuus kasvaa hieman, mutta myös muu vaihteleva sähkökuorma kasvaa
muun teollisuuden ja palveluiden lisääntyneen
kulutuksen myötä.
Sähkömarkkinat
Energiahuoltoselvityksen eräänä johtopäätöksenä on,
että nykyiset ja rakenteilla olevat voimalaitokset eivät
riitä kattamaan sähköenergian kotimaista
kulutusta niin, että sähkön tuotantokustannukset
säilyisivät kohtuullisina ja tuotetun sähkön
hinta pysyisi markkinasähkön kanssa kilpailukykyisenä.
Selvityksessä onkin katsottu, että hyvin pian
ollaan tilanteessa, jossa sähkön tuotantokapasiteetti
ei riitä kattamaan kotimaan kulutusta, vaikka oletettavissa
oleva hinnan nousu hidastaisikin kulutuksen kasvua.
Sähkön tuonti voisi osaltaan helpottaa kapasiteettitilannetta
ja tasata sähkön hintaa Suomessa ja Pohjoismaissa.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen
energiahuoltoselvityksessäkin todettuun, että ilmastostrategian
taustaselvityksien perusteella on arvioitavissa, että ilman uusia
voimalaitosinvestointeja ollaan muutaman vuoden sisällä tilanteessa,
jossa sähkön hinnan voidaan olettaa nousevan merkittävästi
sekä Suomen sähköntuotannon huoltovarmuuden
heikentyvän nykyisestä tasosta.
Energiahuoltoselvityksessä on katsottu, että uutta
sähkön tuotantokapasiteettia voi syntyä mm.
tukemalla teollisuuden ja yhdyskuntien yhdistetyn sähkön
ja lämmön yhteistuotantoa, edistämällä uusiutuvilla
energialähteillä tuotetun sähkön
määrää, kuten tuulivoimaa ja
puuvoimaa, sekä kaasuvoiman ja ydinvoiman lisärakentamisella.
Yhdyskuntien yhdistetyn sähkön ja lämmön
tuotannon onkin arvioitu kehittyvän kaukolämpökuormien
myötä. Maakaasun oletetaan olevan uusien laitosten
hallitseva polttoaine nykyisestä laajennetun maakaasuverkon alueella
eli Etelä-Suomessa. Tällöin myös
sähkön tuotanto suhteessa tuotettuun lämpöön
kasvaa. Maakaasuverkon ulkopuolella puu ja turve ovat merkittävimpiä polttoaineita.
Selvityksessä on lisäksi arvioitu, että teollisuuden
sähkön ja lämmön yhteistuotannossa
sähkö on sidoksissa lähinnä massa-
ja paperiteollisuuden lämmön kulutuksen kehitykseen.
Energiahuoltoselvityksessä on todettu, että fossiilisten
polttoaineiden (kivihiilen, öljyn, maakaasun) hintakehitys
tulee vielä monen vuosikymmenen ajan olemaan eräs
keskeinen energiamarkkinoiden rakennetta muokkaava tekijä, sillä kilpailutilanteessa
se vaikuttaa myös muiden energiamuotojen hintakilpailuun.
Selvityksessä on kuitenkin tuotu esiin, että kovinkaan moni
arvovaltainen taho ei esitä arvioita näiden polttoaineiden
maailmanmarkkinahinnoista yli kymmenen vuoden päähän
ja että hinta-arviot ovat helposti epäluotettavia
lähivuosillekin.
Uusiutuvan energian edistäminen
Valiokunta toteaa, että uusiutuvan energian edistämisen
keskeisimmät toimenpidealueet ovat uusiutuvien
energialähteiden teknologian kehittäminen ja käyttöönotto
sekä taloudelliset ohjauskeinot, kuten energiaverotus ja
investointituet. Muita tärkeitä toimenpidealueita
ovat hallinnollisten ja nykynormeihin sisältyvien esteiden
poistaminen, vapaaehtoisten menetelmien ja sopimusjärjestelmien
kehittäminen, tiedotus ja koulutus sekä tiedonvaihto,
vaikuttaminen ja yhteistyö EU:n piirissä. Uusiutuvien
energialähteiden edistämisohjelman (kauppa- ja
teollisuusministeriön julkaisuja 4/1999) tavoitteena
on lisätä uusiutuvien energialähteiden
kokonaiskäyttöä siten, että vuoteen
2010 mennessä uusiutuvien energialähteiden osuus
energian kulutuksesta olisi 27 prosenttia ja sähkön
tuotannossa 31 prosenttia. Lisäyksestä pääosa
eli 90 prosenttia koostuisi bioenergiasta. Sähkön
tuotannossa uusiutuvien energialähteiden käytön
lisäystavoite vastaa noin kymmenesosaa sähkön
kokonaiskulutuksesta. Edistämisohjelman tavoitteena on kasvattaa
erityisesti tuulivoiman ja puulla tuotetun sähkön
määrää voimakkaasti.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtiovalta toteuttaa uusiutuvan energian edistämisohjelman
ilmastostrategian mukaiset tavoitteet valittavasta energianhankintavaihtoehdosta
riippumatta, mikä on myös todettu energiahuoltoselvityksessä.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että uusiutuvan energian käytön lisääminen
edellyttää valtion toimesta merkittävää tukea
niin uusiutuvien energialähteiden teknologian kehittämiseen
kuin sen käyttöön ottoon. Ohjelman tavoitteiden
saavuttaminen riippuukin valtion budjetissa tukeen osoitettavien
varojen määrästä. Ilmastostrategiasta
käy ilmi, että hallitus on sopinut vuosien 2002—2005
valtiontalouden määrärahakehyksistä,
joissa on otettu huomioon ilmastopolitiikan tehostamisen edellyttämät
määrärahat. Energiahuoltoselvityksessä on
lisäksi tuotu esiin, että teollisuus on julkisuudessa
ilmoittanut yksipuolisesti sitoutuvansa edistämään
uusiutuvien energialähteiden käyttöä edistämisohjelman
tavoitteiden mukaisesti ydinvoimalaitoshankkeen toteutumisesta riippumatta.
Sitoutumisen ehtona teollisuus on esittänyt, ettei valtiovalta
korota energiaverotusta.
Puuperäisten polttoaineiden käytöstä muodostavat
suurimman osan metsäteollisuuden sellunvalmistuksen jäteliemet
ja hukkapuu, eli puunkäsittelystä jäävä ylijäämäpuu,
puru, kuoret jne. Metsäteollisuus itse käyttää pääosin näistä saatavan
energian. Energiahuoltoselvityksessä on katsottu, että täten
teollisuuden puunkäyttö energian lähteenä riippuu
tuotantolaitosten käyttöasteesta ja siten tuotteiden
maailmanmarkkinatilanteesta ja yritysten omasta kilpailukyvystä,
ei niinkään kotimaisista uusiutuvan energian edistämistoimista.
Lisäydinvoiman oletetaan hieman kasvattavan metsäteollisuuden tuotantoa,
jolloin sivutuotteena saadaan enemmän puuperäistä polttoainetta,
mutta samalla se kuluu kasvaneeseen metsäteollisuuden energiatarpeen
tyydyttämiseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että energiahuoltoselvityksen
mukaan uuden ydinvoimalaitosyksikön on arvioitu alentavan
sähkön hintaa hieman, joten uusiutuviin energioihin
perustuvien sähköntuotantomuotojen kilpailukyky
ei olisi aivan yhtä hyvä kuin maakaasuvaihtoehdossa.
Valiokunta katsoo kuitenkin energiahuoltoselvityksen mukaisesti,
että uusiutuvan energian edistämisohjelman eteneminen voidaan
taata parantamalla vastaavasti uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön kilpailukykyä toimenpiteillä,
joita ovat edellä todetun mukaisesti uuden teknologian
kehittäminen ja kaupallistaminen, uusiutuvien energialähteiden verotuet
sähköntuotannossa, investointituet ja hallinnollisten
esteiden vähentäminen. Energiahuoltoselvityksessä on
myös todettu, että uusia mahdollisia keinoja ovat
verkonhaltijoille säädettävät
ostovelvoitteet ja ns. vihreiden sertifikaattien kauppaan perustuvat
järjestelmät.
Energiahuoltoselvitykseen viitaten valiokunta toteaa, että sähkön
ja lämmön yhteistuotanto on ollut taloudellisesti
kannattavaa verrattuna erilliseen sähköntuotantoon
eli lauhdutusvoimaan. Mikäli yhteistuotannon kilpailukyky
ei tulevaisuudessa ole riittävän hyvä,
niin ilmastostrategian mukaan valtiovalta pyrkii mitoittamaan taloudelliset
ohjauskeinot siten, että houkute investoida yhteistuotantoon
paranisi. Valiokunta kiinnittää lisäksi
energiahuoltoselvityksen mukaisesti huomiota siihen, että myös
toimenpiteet yhteistuotannon edistämiseksi toteutetaan
ilmastostrategiassa esitettyjen tavoitteiden mukaisesti riippumatta
muista sähkön tuotantokapasiteetin rakentamispäätöksistä.
Ilmastostrategiaan sisältyvien toimenpiteiden tavoitteena
on, että Suomi täyttää Kioton
ilmastosopimuksen kasvihuonekaasupäästöjen ensimmäisen
tarkkailujakson aikaiset rajoitustavoitteet. Edellä on
todettu, että uusiutuvien energialähteiden edistämis-
ja energiansäästöohjelmien tavoitteet
toteutetaan riippumatta siitä, rakennetaanko uusi ydinvoimalaitosyksikkö vai ei.
Energiahuoltoselvityksen mukaisesti valiokunta kiinnittää kuitenkin
lisäksi huomiota siihen, että ilmastostrategian
analyysien mukaan näiden ohjelmien päästövähennykset
eivät yksin riitä, vaan tarvitaan joko lisäydinvoimaa
tai kivihiilen käyttöä energiantuotannossa
tulee korvata maakaasulla.
Bioenergialähteet
Lausunnossaan kansallisesta ilmastostrategiasta (MmVL
12/2001 vp — VNS 1/2001
vp) valiokunta kiinnitti huomiota siihen, että puuener-gian
osuus maamme koko energiatuotannosta on 20 prosenttia ja sähkön
tuotannosta hieman yli 10 prosenttia. Kansainvälisesti
katsoen korkea osuus johtuu ennen kaikkea metsäteollisuuden prosessipolttoaineiden
tarkasta hyödyntämisestä. Valiokunta
katsoi tuolloin, että puuenergian käytön
lisääntyminen onkin kiinteässä yhteydessä teollisuuden
puun käyttöön, sillä noin 40
prosenttia metsäteollisuuden käyttämästä ainespuusta
päätyy energiakäyttöön.
Tuotuaan esiin muun ohella, että puun ensisijainen käyttökohde tulee
jatkossakin olemaan metsäteollisuuden raaka-ainekäyttö,
valiokunta totesi lausunnossaan, että puun lisäkäyttö energiaksi
kohdistuu seuraaviin hyödyntämisvaiheisiin: päätehakkuista
jäävät oksat ja latvat sekä puuperäinen
lajiteltu jäte kuin myös nuorten metsien hoidosta kertyvä puu.
Kansallinen metsäohjelma sisältääkin
tavoitteen nostaa energiapuun käyttö vähintään
5 miljoonaan kuutiometriin. Tähän liittyen valiokunta
totesi lausunnossaan, että puuener-gian hyödyntämiseen
niin nuorten metsien hoidon kuin päätehakkuun
hakkuujätteiden osalta liittyy edelleen paljon teknologian
ja logistiikan kehittämistarvetta. Valiokunta pitikin tärkeänä, että tukitoimia
lisätään teknologian kehittämiseen
ja sen kautta markkinaehtoisesti tapahtuvaan kilpailukyvyn edistämiseen.
Asiantuntijakuulemisessa on käynyt ilmi, että energiapuun käytölle
asetetun tavoitteen nostaminen mainitusta määrästä lisäisi
kustannuksia huomattavasti.
Toisaalta valiokunta kiinnitti huomiota siihen, että puun
energiakäyttö riippuu käytännössä keskeisesti
myös muiden kilpailevien energialähteiden hinnasta.
Kilpailutilanteeseen vaikuttaa osaltaan se, että puuta
käyttävien laitosten investoinnit ovat raskaampia
kuin vastaavankokoisten öljy- tai kaasulaitosten investoinnit, mikä puoltaa
erityistukitoimien käyttöä samoin kuin
suotuisaa kohtelua energiaverotuksessa. Valiokunta kiinnitti samalla
kuitenkin huomiota siihen, että muun ohella vaikutukset
kansantalouden kilpailukykyyn rajoittavat mahdollisuuksia käyttää energiaverotuksen
keinoja.
Tukitoimenpiteiden osalta valiokunta piti lausunnossaan erityisen
tärkeänä sitä, että panostetaan
polttoteknologian (muun muassa pienkattilat ja tulipesät)
kehittämiseen ja että muutenkin parannetaan edellytyksiä pienvoimaloiden
rakentamiseen korostaen erityisesti polttoaineen kaasutusvoimaloiden
rakentamista. Viimeksi mainitut voimalat mahdollistavat nykytekniikkaan
nähden paljon tehokkaamman sähköntuotannon
muuttumattomalla lämpökuormalla. Valiokunta korosti
lisäksi sitä, että hajautettu energiantuotanto
kotimaisilla biopolttoaineilla lisää haja-asutusalueiden
työpaikkoja. Samalla se edistää pienimuotoista
yrittäjätoimintaa.
Turpeen osalta valiokunta totesi lausunnossaan, että vaikka
turpeen uusiutuvuudella on yhtymäkohtia puuhun ja muihin
bioenergialähteisiin, sen kasvihuonekaasupäästöt
ovat suhteellisen suuret. Turve on kuitenkin luokiteltu ilmastostrategiassa
hitaasti uusiutuvaksi biopolttoaineeksi, ja kansainvälisissä yhteyksissä sen
omaa luokkaa on pidetty tärkeänä Suomen
kannalta. Valiokunta korosti erityisesti sitä, että turve
on puun kanssa merkittävä seospolttoaine, ja kiinnitti
selonteon mukaisesti huomiota siihen, että turpeen käyttö polttoaineena
yhdessä puun kanssa vähentää pelkkään
puunkäyttöön liittyviä teknologisia
ongelmia vähentäen samalla myös päästöjä.
Tämän vuoksi ja ottaen huomioon myös
sen, että turve on kotimainen ja aluetaloudellisesti tärkeä polttoaine,
valiokunta katsoi, että sen käyttö on
turvattava.
Valiokunta totesi lausunnossaan myös, että Suomessa
peltobiomassojen raaka-aineina ovat olleet esillä viljantuotannon
olki ja biopolttonesteet (ohra, etanoli ja rypsidiesel) sekä kiinteät polttoaineet
(ruokohelpi ja paju). Biopolttonesteitä voidaan käyttää liikenteessä joko
bensiinin komponenttina tai biodieselinä. Teknisesti on myös
mahdollista polttaa olkea ja ruokohelpeä seospoltossa leijukerroskattiloissa
esimerkiksi turpeen kanssa. Valiokunta pitikin tarpeellisena, että peltobiomassojen
energiakäyttöä kehitetään.
Biokaasutuotannon osalta valiokunta totesi lausunnossaan, että Suomessa
maatalous tuottaa noin 18 miljoonaa tonnia lantaa vuodessa laskettuna
keskimääräiseksi lietelannaksi. Teoriassa tämä kaikki
on hyödynnettävissä biokaasun tuotannossa.
Biokaasun käyttö ei ole kuitenkaan tähän
mennessä yleistynyt maassamme. Maamme pientilavaltaisessa
tilarakenteessa taloudellisesti mielekäs reaktorikoko on
edellyttänyt usean tilan yhteistä reaktoria, joka
on haasteellinen ratkaisu. Parhaat mahdollisuudet yhden tilan ratkaisuun
on lihasikatiloilla, joilla lietemäärät
voivat olla huomattavan suuria. Suurempia yksiköitä ollaan
kuitenkin parhaillaan perustamassa, joten tilanne on osin muuttumassa.
Valiokunta katsoo edellä todetun mukaisesti, että uusiutuvien
energialähteiden hyödyntämistä tulee
edistää parantamalla uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön kilpailukykyä muun muassa teknologiaa
kehittämällä ja kaupallistamalla, vero-
ja investointituilla sekä vähentämällä hallinnollisia
esteitä.
Yhteenvedonomainen loppupäätelmä
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa ilmastostrategian
lähtökohtana olevan, että sähkön
hankintaa koskevia ratkaisuja mitoitettaessa otetaan huomioon, että strategian
energiansäästöä ja uusiutuvan
energian edistämistä koskevat toimet toteutetaan
joka tapauksessa ja muihin päästöihin
kuin polton hiilidioksidiin kohdistetaan myös tarpeellisia
vähennystoimia. Tältä osin valiokunta
edellyttääkin, että erityisesti uusiutuvan
energian edistämistä koskevat toimet toteutetaan
strategian mukaisesti ja ot-taen huomioon valiokunnan kannanotot
edellä selostetussa lausunnossa ilmastostrategiasta. Samalla
valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä kotimaisilla
biopolttoaineilla tapahtuvan hajautetun energiantuotannon merkitystä.
Vaikka valiokunta korostaakin energiansäästön
ja uudistuvan energian edistämistä, valiokunta
kiinnittää kuitenkin edellä esitetyn
mukaisesti huomiota siihen, että uusiutuvien energialähteiden
edistämis- ja energiansäästöohjelmien mukaiset
toimet eivät yksin riitä. Näiden toi-mien
lisäksi ilmastostrategiassa onkin tuotu esiin kaksi toimenpidekokonaisuutta,
jotka täydentävät toimenpidepakettia
niin, että asetetut päästötavoitteet
voidaan saavuttaa kansallisin toimenpitein. Nämä vaihtoehtoiset
linjat ovat joko hiilivoiman alasajaminen säädöksin
tai ydinvoiman lisärakentamisen hyväksyminen. Strategiassa
on esitetty arvio, että jos valitaan ensimmäinen
vaihtoehto, jossa hiilivoiman lisärakentaminen kielletään
ja olemassa olevan hiilivoiman käyttö estetään,
sähkön tuottajat ja käyttäjät
joutuvat etsimään muita ratkaisuja sähköntarpeen
tyydyttämiseen. Näitä ovat maakaasun
lisääntyvä käyttö,
johon voi liittyä mm. huoltovarmuus- ja hintariskejä,
uusiutuvan energian tehostettu tuotanto tai sähkön
tuonnin kasvattaminen. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
siihen, että mainitun arvion mukaan uusiutuvan energian
käyttö yli strategian tavoitteiden lisäisi
kustannuksia huomattavasti ja että sähkön
tuontiin liittyy mm. tuontiriippuvuuden kasvu.
Jos päädytään vaihtoehtoon,
jossa ydinvoimaa rakennetaan lisää, ei ilmastostrategian
ar-vion mukaan ole tarvetta estää hiilivoiman
käyttöä. Siten uuden ydinvoimalaitosyksikön
käyttöönotto ei myöskään
synnyttäisi korvattavia kariutuneita kustannuksia, koska
tällöin ei valtiovallan tarvitsisi tiukentaa muiden
fossiilisia polttoaineita käyttävien tuotantolaitosten
kasvihuonekaasujen päästörajoituksia.
Luonnostaan käyttökustannuksiltaan hiiltä edullisempana sähkövoimana
ydinvoima korvaisi hiilivoiman riippumatta siitä, mikä on
näiden kahden tuotantomuodon kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys.
Tuolloin ydinvoiman lisärakentaminen mahdollistaisi myös
turpeen käytön lisäämisen polttoaineena
yhdessä puun kanssa, mikä samalla edistäisi
puun käyttöä energialähteenä.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
maakaasun lisäkäytön kansantaloudellisiin
vaikutuksiin. Ilmastostrategian pohjana olevien selvitysten mukaan
maakaasupainotteinen sähkönhankintavaihtoehto
johtaisi suurempiin kokonaistaloudellisiin kustannuksiin bruttokansantuotteen
vähenemällä mitattuna kuin ydinvoimapainotteinen
sähkönhankintavaihtoehto. Mainittujen selvitysten
mukaan maakaasun lisäkäyttöön
perustuva sähkönhankintavaihtoehto olisi myös
kotitalouksien kulutuksella mitattuna heikompi kuin ydinvoiman lisärakentamiseen
perustuva vaihtoehto. Myös työllisyyden osalta maakaasuun
perustuva sähkönhankintavaihtoehto oli kaikissa
ilmastostrategiassa tarkastelluissa tapauksissa heikompi kuin ydinvoiman
lisäkäyttöön perustuva vaihtoehto.
Edellä esitetyillä perusteilla valiokunta
katsoo, että ydinvoiman lisärakentaminen tulee
hyväksyä. Samalla valiokunta korostaa ydinvoiman
olevan uusiutuvien energialähteiden kanssa rinnakkainen
energiantuotantomuoto. Edellä on myös todettu,
että lisäydinvoimavaihtoehdossa on mahdollista
käyttää maakaasuvaihtoehtoa enemmän
varoja uusiutuvien energialähteiden hyödyntämiseen.
Uusiutuvien kotimaisten energialähteiden käyttöä tuleekin
tehostaa samoin kuin energian säästöä.
Valiokunta painottaa lisäksi erityisesti sitä,
että sähkönhankintavalinnat vaikuttavat
eniten perinteisten energiaintensiivisten toimialojen kehitykseen — muun muassa
metsäteollisuuden, joka on keskeisessä asemassa
maamme kansantalouden ja valiokunnan toimialan kannalta. Myös
maataloudessa huoltovarman ja hinnaltaan vakaan sähkön
merkitys on entisestään kasvamassa tuotannon automatisoinnin
myötä.