Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että Suomi on sijaintinsa ja tuotantorakenteensa
vuoksi varsin energia- ja sähkövaltainen. Sähkön
saatavuus, toimitusvarmuus ja hinta ovat erittäin tärkeitä kasvun,
työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiselle. Sähkön kulutuksen
ennustetaan kasvavan tulevaisuudessakin muun muassa teknologisen
kehityksen seurauksena, vaikka kokonaisenergiankulutuksemme saattaa
kääntyä laskuun mm. ilmastopoliittisten
toimenpiteiden ansiosta.
Suomen avointen sähkömarkkinoiden toimivuudelle
asetetut tavoitteet ovat sähkön saatavuuden turvaaminen,
sähkön hinnan pitäminen kohtuullisena,
sähkönhankinnan riittävän omavaraisuuden
turvaaminen sekä sähkön tuotannon ympäristövaikutusten
pitäminen hyväksyttävinä. Tavoitteet
perustuvat valtioneuvoston pitkän aikavälin ilmasto-
ja energiastrategiaan marraskuulta 2008, sähkön
kysyntä- ja hankinta-arvioiden päivitykseen sekä teetettyihin
selvityksiin ja hakemuksista esitettyihin lausuntoihin ja mielipiteisiin.
Erityisesti Suomen metsäteollisuuden rakenne- ja suhdannemuutoksien
vuoksi sähkön kulutus laski vuonna 2009 noin 81
terawattituntiin. Sähkön kulutuksen tulevasta
kehityksestä on erilaisia arvioita. Eräiden arvioiden
mukaan tulee varautua siihen, että sähkön
kulutus voi nousta vuoteen 2020 mennessä 98 terawattituntiin. Muun
muassa sähköautojen ja lämpöpumppujen lisääntyvä käyttö kasvattaa
omalta osaltaaan sähkön kulutusta. Mikäli
Suomen halutaan olevan sähkönhankinnan suhteen
omavarainen, uutta sähköntuotantoa tarvitaan ydinvoimana
ja edistämällä ilmasto- ja energiapolitiikalla
tuulivoimaa ja biopohjaista sähkönhankintaa sekä edistämällä sähkön
ja lämmön yhteistuotantoa. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä sähkön saatavuuden
ja omavaraisuuden turvaamista maassamme.
Erityisesti tuulivoiman lisääntyvä käyttö sähköntuotannossa
luo tarpeen lisätä kotimaisen vesivoiman hyödyntämistä säätövoimana.
Mietinnössään tulvariskien hallinnasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (MmVM 9/2010
vp — HE 30/2010 vp) valiokunta onkin katsonut,
että yhdenmukaisin perustein laadituissa tulvariskien hallintasuunnitelmissa
voidaan tarpeellisia toimenpiteitä arvioida koko vesistöalueen
vesiolot huomioon ottaen sekä sovittaa yhteen
tulvariskien hallinnan tavoitteet muiden vesien käyttöön
liittyvien tavoitteiden kanssa yhtenä kokonaisuutena.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sähkön
hinta vaikuttaa muun ohella teollisuutemme kilpailukykyyn. Valiokunta
toteaa, että sen toimialalla metsäteollisuuden
kilpailukyvystä huolehtiminen ja Suomeen tapahtuvien investointien
edistäminen parantavat koko metsätalouden
toimintaedellytyksiä ja kannattavuutta Suomessa kohentaen
maamme kansantalouden tilaa. Metsäklusteri vastaa kolmanneksesta maamme
nettovientituloista. Lisäksi metsäteollisuus tuottaa
70 prosenttia maamme uusiutuvasta energiasta.
Valiokunnan toimialan osalta valiokunta tuo esiin myös
sen, että Suomen on joka tapauksessa nostettava uusiutuvan
energian osuus energian loppukulutuksesta vähintään
38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2005 tämä osuus
oli 28,5 prosenttia. Merkittävimmät uusiutuvan
energian kasvun lähteet ovat metsähakkeen käyttö,
liikenteen biopolttoaineet, lämpöpumput ja tuulivoima.
EU:n päästökauppajärjestelmä parantaa
jatkossa uusiutuvien energialähteiden käytön
kannattavuutta, mutta uusiutuva energia tarvitsee myös
muuta tukea. Pääministerin ilmoituksessa hallituksen
energiaratkaisusta (P 1/2010 vp) on esitetetty linjauksia
tarvittavista toimenpiteistä. Valiokunta edellyttää,
että energiaratkaisun toteutus aloitetaan välittömästi.
Uusiutuva energia
Edellä on todettu, että Suomi on sitoutunut
EU:n ilmastotavoitteissa nostamaan uusiutuvan energian osuuden nykyisestä 28
prosentista 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että mainittua
tavoitetta pidetään minimitavoitteena. Valiokunta
korostaa, että hyödyntämällä kaikkien
bioenergialähteiden potentiaali täysimääräisesti
voidaan 38 prosentin tavoite jopa ylittää vuoteen
2020 mennessä. Valiokunta viittaa valtioneuvoston ilmasto-
ja energiapolitiikkaa koskevasta tulevaisuusselonteosta antamaansa
lausuntoon (MmVL 2/2010 vp — VNS 8/2009
vp) ja huomauttaa, että tavoite voidaan saavuttaa maaseudun
bioenergialähteiden nykyistä huomattavasti tehokkaammalla
käytöllä. Suomi muodostaa lähes
ainoan alueen Euroopassa, jossa on runsaasti tulevaisuuden tuotantopotentiaalia
uusiutuvan energian tuotannon kasvattamiseeen. Uusiutuvan energian
tuotannon lisääminen luo myös runsaasti
uusia työpaikkoja erityisesti maaseudulle.
Valiokunta toteaa, että uusiutuvan bioenergian
käyttö ei ole toistaiseksi lisääntynyt
Suomessa tavoitteiden mukaisesti. Suomalaisen metsäteollisuuden
kapasiteetin voimakas supistuminen viime vuosina on vaikuttanut
suoraan kotimaisen uusiutuvan energian osuuden pienenemiseen etenkin
mustalipeän ja mekaanisten sivutuotteiden tuotannon laskun
kautta. Esimerkiksi Kemijärven tehtaan lakkauttaminen vähensi
yksinään primäärienergian tuotantoa
0,36 prosenttia. Tästä huolimatta 70 prosenttia
Suomen uusiutuvasta energiasta tuotetaan edelleen metsäteollisuudessa,
mikä käy ilmi jo edellä esitetystä.
Valiokunta katsoo, että jo pelkästään
uusiutuvan energian käytön tavoitteisiin pääseminen
edellyttää, että metsäteollisuudellamme
on jatkossakin maassamme toimintaedellytykset ja että sillä on
mahdollisuudet kehittyä. On välttämätöntä,
että tulevaisuudessa maamme energiantarpeesta voidaan huolehtia
kotimaisella tuotannolla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että metsäteollisuus voi kehittää uusia
innovaatioita ja hyödyntää raaka-aineita
tehokkaasti. Tarvitaan monipuolisia pitkälle jalostettuja
tuotteita ja uusia polkuja jalostukselle. Metsäbiomassan
käytön osalta tavoitteena tulee olla kokonaistehokkuus, jossa
biomassa hyödynnetään elinkaaritarkastelujen
kannalta niin tehokkaasti kuin mahdollista. Metsäteollisuuden
uudet tuotteet voivat olla moninaisia, kuten biopolttoaineita, kemikaaleja,
nanosellujohdannaisia, terveysvaikutteisia elintarvikkeita tai uusia
puutuoteratkaisuja. Erityisesti puurakentamista tulee edistää.
Pyrkimyksenä tulee olla, että näiden
tuotteiden valmistus ainakin osin vaatii vähemmän
sähköä kuin nykytuotteet. Edellä on
jo todettu, että metsäteollisuuden kilpailukyvystä huolehtiminen
ja Suomeen tapahtuvien investointien edistäminen parantavat
koko metsätalouden toimintaedellytyksiä ja kannattavuutta
Suomessa ja kohentavat maamme kansantalouden tilaa.
Pääministerin ilmoituksessa linjattu uusiutuvan
energian velvoitepaketti kasvattaa merkittävästi
puun energiakäyttöä. Korvaamalla fossiilisia
polttoaineita puuenergialla voidaan myös saavuttaa hiilidioksidipäästöjen
vähentämistavoitteet. Valiokunta pitää tärkeänä,
että puuenergialle kaavaillut tuet eivät vaaranna
metsäteollisuuden raaka-aineen saantia tai metsäteollisuuden
kehittämistä. Samalla valiokunta korostaa sitä,
että hyvin toimivat puumarkkinat takaavat puun tasaisen
tulon markkinoille.
Puuenergialle kaavailtu vero- ja muiden tukien määrä on
uusiutuvan energian velvoitepaketissa varsin pieni: vuotuinen lisäys
nykyiseen on ilmeisesti vain 50—100 miljoonaa euroa. Valiokunta
kiinnittääkin huomiota siihen, että puun osuus
lisäenergiamäärällä mitattuna
on ohjelmasta yli 2/3, mutta sen osuus suunnitellusta rahoituksesta
on vain 15—30 prosenttia. Valiokunta korostaa erityisesti
sitä, että tulevaisuudessa energia- ja raaka-ainevaroista
tulee vallitsemaan niukkuutta, joten riittävä panostus uusiutuvan
metsäenergian tuotannon lisäämiseen on
pitkällä aikavälillä yhteiskunnallisesti välttämätön
toimenpide.
Uusiutuvan energian velvoitepaketin yleisen tavoitteen mukaan
metsähakkeella tuotetaan sähköä vuonna
2020 yhteensä 25 terawattituntia. Valiokunta toteaa, että tavoite
on kunnianhimoinen ja se vaatii useaan markkinoille pääsyyn sekä korjuuseen
ja kuljetuksiin liittyvään käytäntöön
nykyistä toimivampia ratkaisuja. Asetettu tavoite metsähakkeen
käytön moninkertaistamisesta edellyttää ainakin
alkuvaiheessa tukijärjestelmien ja kannusteiden kehittämistä koko energiantuotantoketjussa.
Uusiutuvan energian velvoitepaketissa on ehdotettu kolmea tukimuotoa
(pienpuun energiatuki, muuttuva sähkön tuotantotuki
CHP:lle (sähkön ja lämmön yhteistuotanto)
ja pien-CHP:n syöttötariffi). Tukien hyödyn
valuminen ulkomaille tulee estää.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että energiapolitiikan
keinojen yhteensovittaminen tulee olemaan hyvin vaativa tehtävä.
Yhteensovittamisessa joudutaan arvioimaan uusiutuvan energian investointi-
ja tuotantotukien, energiaverojen ja hiilidioksidin päästökaupan
vaikutuksia samanaikaisesti ja hyvinkin vaihtelevissa tulevaisuuden
olosuhteissa.
Toimien yhteensovittamisen osalta valiokunta viittaa lisäksi
mietintöönsä valtioneuvoston maaseutupoliittisesta
selonteosta (MmVM 4/2010 vp — VNS 5/2009
vp) ja korostaa, että uusiutuvan energian tukijärjestelmää suunniteltaessa
Kemera-tuesta, energiaveroista, investointi- ja kehittämistuista
ja syöttötariffijärjestelmästä sekä energiatehokkuusmääräyksistä tulee
muodostaa tehokas kokonaisuus. Tavoitteena tulee olla eri tukimuotojen
kehittäminen ja uudistaminen siten, että ne kannustavat
lisäämään ja tehostamaan energiapuun
korjuuta sekä samanaikaisesti turvamaan laadukkaan ainespuun
tuotannon ja korjuun. Ensisijaisen tärkeää on
jatkossakin varmistaa, että tuet kannustavat huolehtimaan
metsien uudistamisesta riittävän varhaisessa vaiheessa.
Valiokunta korostaa riittävien Kemera-tukia koskevien määrärahojen merkitystä varsinkin
sille, että nuoren metsän energiapuu saadaan hyödynnettyä tehokkaasti. Tärkeää on
myös, että bioenergian käytön
lisäämisen yhteydessä huolehditaan tukitoimien
kustannustehokkuudesta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsäenergian
käytön lisäämisen riskinä voi
olla suomalaisen raakapuun vienti energiakäyttöön Eurooppaan,
mitä ei tule edistää. Eräät
tutkijat ovat pitäneet mahdollisena, että hakkuujätteen nykyistä voimaperäisempi
korjuu köyhdyttää maaperän ravinnevaroja,
mikä voi heikentää metsän kasvua
ja siten tulevaisuudessa hidastaa metsän kiertoaikaa sekä vähentää monimuotoisuutta.
Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä,
että metsäenergian korjaamisen vaikutukset metsiin ja
niiden kasvuun selvitetään tarkoin. Samalla tulee
varautua uudistamaan metsänkasvatukseen ja metsäbioenergian
käyttöön liittyvää ohjeistusta
sekä toimintatapoja uusimman tutkimustiedon pohjalta.
Lähitulevaisuuden metsäbiomassan hyödyntäminen
erityisesti kehittyneiden, ns. toisen sukupolven biopolttoaineiden
tuotantoon tulee olemaan merkittävä kehitysaskel
uusiutuvan energian käytön kannalta. Yleisesti
arvioidaan, että tulevien 10—20 vuoden aikana
Suomessa aloittaisi toimintansa jopa kolme tällaista biojalostamoa.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että Suomessa
panostetaan voimakkaasti näiden polttoaineiden kehittämiseen
ja niiden tuomiseen markkinoille.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että biokaasutuotannon kilpailukykyä edistetään
nykyistä tehokkaammin suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin.
Myös biokaasun liikennekäytön edistämiseen
sisältyy kokonaisuudessaan merkittäviä ympäristöhyötyjä.
On välttämätöntä, että paraikaa
valmisteltavassa polttoaineverouudistuksessa ei hankaloiteta biokaasun
käyttöä esimerkiksi käyttövoimaverolla
tai muilla vastaavilla verotustoimenpiteillä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomen
noin 2,3 miljoonasta peltohehtaarista tarvitaan kansallisen ruokaomavaraisuuden
turvaamiseen ja Suomen elintarvike- ja rehuteollisuuden tarvitseman
raaka-aineen tuottamiseen arvioiden mukaan vähintään
noin 1,8 milj. hehtaaria, jolloin noin 500 000 hehtaaria voitaisiin käyttää tarvittaessa
muuhun tuotantoon, kuten esimerkiksi bioenergian tuotantoon. Lisäksi
samassa yhteydessä voidaan parantaa Suomen valkuaisrehuomavaraisuutta.
Valiokunta katsookin, että peltoalan hyödyntäminen
perinteisessä tuotannossa sekä bioenergian tuotannon
lisääminen ovat sovitettavissa yhteen, kuten valiokunta on
lausunnossaan pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta
todennut (MmVL 7/2009 vp — VNS 6/2008
vp). On myös tärkeää, että tulevaisuudessa
yhteistyötä maatalouden bioenergiasektorin
ja metsäsektorin välillä bioenergiaan
liittyvissä korjuu-, kuljetus- ja muissa logistiikkaketjuissa
lisätään.
Turpeen osalta valiokunta viittaa lausuntoonsa pitkän
aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta (MmVL 7/2009
vp — VNS 6/2008 vp) ja korostaa sen mukaisesti
turpeen tärkeää merkitystä kotimaisena
työllistävänä seospolttoaineena
ja monipuolisena potentiaalisena raaka-aineena.
Viitaten maaseutupoliittisesta selonteosta antamaansa lausuntoon
valiokunta katsoo, että tulevaisuudessa biotaloudella tulee
olemaan erittäin suuri merkitys maaseudun kehittämisessä, koska
uusiutuvat luonnonvarat sijaitsevat pääosin maaseudulla.
Alueellisia tuotantomalleja kehittämällä voidaan
vähentää pitkien kuljetusten tarvetta,
kasvattaa huoltovarmuutta ja turvata maaseudun hyvinvointia. Kun
hajautetusti tuotettu energia saadaan yhteisen verkon kautta koko
Suomen käyttöön, se edistää tehokkaimmalla
tavalla ilmastotavoitteiden saavuttamista, yleistä energian
saatavuutta ja kansallista huoltovarmuutta. Hajautetun energiantuotannon käyttöön
tulee saada korkeaa kansainvälistä tasoa olevaa
teknologia- ja liiketoimintaosaamista. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan
rahoituksen tulee tukea biotalouden tavoitteita. Lausunnossaan valiokunta
totesi myös, että kustannustehokas puunhankinta
niin perinteiseen jalostukseen kuin energiakäyttöön
edellyttää nykyistä parempia, ympärivuotisia
liikenneyhteyksiä. Toimenpiteitä tarvitaan niin
tieverkoston, rautatiekuljetusten kuin vesikuljetustenkin osalta.
Sähkölinjojen rakentamiseen liittyvät
korvauskysymykset
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että Suomen sähkönsiirron kantaverkkoyhtiö Fingrid
on varautunut tämänhetkisessä vuoteen
2020 ulottuvassa investointistrategiassaan liittämään
voimajärjestelmään yhden suuren ydinvoimalaitoksen
(Olkiluoto 3:n lisäksi) ja 2 500 MW tuulivoimaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maassamme
rakennetaan muutoinkin koko ajan uusia linjoja erilaisiin tarpeisiin
ja huomattava osuus näistä toteutetaan liiketaloudellisin
perustein. Voimalakapasiteetin lisäämisen myötä tarve
rakentaa uusia voimajohtoja lisääntyy voimakkaasti
mm. ydin-, tuuli- ja biovoimaloiden läheisyyteen ja jakeluverkoiksi.
Panostaminen hajautettuun energiantuontantoon pientuotannon edistämiskeinoja käyttäen
vähentää voimajohtojen lisärakentamistarvetta.
Valiokunta toteaa,että verkkovahvistusten toteuttaminen
halutun aikataulun mukaisesti edellyttää toimivaa
ja sujuvaa yhteistyötä voimajohtojen rakentajan
ja voimajohtoja käsittelevien lupaviranomaisten sekä maanomistajien
välillä. Viime kädessä lunastustoimituksessa
määritetään kuitenkin lunastuksessa
maksettava korvaus.
Valiokunta toteaa, että julkisuudessa on käyty
paljon keskustelua lunastuskorvausten oikeasta tasosta. Lunastuslaki
(603/1977) sisältää korvaussäännökset,
joiden mukaan maanomistajille on pakkolunastustilanteessa maksettava täysi
korvaus käyvän hinnan mukaan. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että omaisuuden lunastuksesta puolustustarkoituksiin
annetun lain (1301/1996) 4 §:n mukaan lunastettavasta omaisuudesta
suoritetaan korkeimman käyvän hinnanmukainen täysikorvaus
(kohteen korvaus). Esityksessä vesilain uudistamiseksi
(HE 277/2009 vp) ehdotetaan puolestaan säilytettäväksi
puolitoistakertainen korvaus koskien eräitä edunmenetyksiä.
Voimassa olevassa kaivoslaissa (503/1965) (kuten myös
esityksessä (HE 273/2009 vp) uudeksi kaivoslaiksi)
on säännöksiä, joiden mukaan
pieni osa hankkeen tuotosta kuuluu hankkeesta vahinkoa kärsivälle.
Kiinnittäen huomiota siihen, että yleisen
edun nimissä toteutettavat hankkeet hoidetaan nykyään
useimmiten liiketaloudellisin perustein ja viitaten muutoinkin edellä esitettyyn
valiokunta edellyttää, että lunastuslain
korvaussäännökset otetaan välittömästi
tarkasteluun niiden uudistamiseksi ja että samassa yhteydessä eri
laeissa olevat lunastuksiin liittyvät korvaussäännökset pyritään
yhtenäistämään.