Yleisperustelut
         
         Esityksen perusteluista käy ilmi, että lakisääteisten
            metsästäjäorganisaatioiden toimeenpanevia elimiä koskevilla
            muutosehdotuksilla pyritään siihen, että organisaatioiden
            yksiköiden toiminta tehostuisi ja olisi entistä tuloksellisempaa. Muutosten
            peruslähtökohtana on näiden yksiköiden
            hallitusten toimintaedellytysten parantaminen ja vastuun korostaminen.
            Sen vuoksi hallitusten valinta esitetäänkin jätettäväksi
            lähes kokonaan yksiköiden omille päättäville
            toimielimille. Juuri näille toimielimille hallitukset ovat toimistaan
            vastuussa, ja tämän vuoksi juuri näillä toimielimillä tulee
            olla mahdollisuus itse päättää hallitustensa
            kokoonpanosta.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että metsästäjien mahdollisuuksia osallistua
            metsästäjäorganisaatiota koskevaan päätöksentekoon
            edistetään.
         
         
         Esityksen perusteluissa on myös tuotu esiin metsästäjäorganisaation
            yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Organisaation tärkeimpiä sidosryhmiä ovat
            maanomistajat, riistantutkimus, liikenneturvallisuudesta vastaavat
            viranomaiset, ympäristöhallinto ja metsäntutkimus.
            Metsästäjäorganisaation yksiköt
            järjestävät maanomistajien kanssa vuosittain
            riistatalouteen liittyviä tilaisuuksia ja tapahtumia. Riistantutkimuksen kanssa
            tehdään yhteistyötä muun muassa
            riistakantojen runsauden selvittämiseksi. Metsästäjäorganisaatio
            saakin Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselta ja Metsäntutkimuslaitokselta
            tuoreinta tietoa riistakannoista ja siitä, paljonko niitä pitäisi
            verottaa, jotta voidaan vaikuttaa riistaeläinten aiheuttamiin
            vahinkoihin. Vahinkojen estämisen osalta valiokunta korostaa
            myös liikenneturvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja
            maanomistajatahojen kanssa tehtävän yhteistyön
            merkitystä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että yhä lisääntyneet
            hirvieläinten aiheuttamat vahingot ovat viime aikoina olleet
            voimakkaasti esillä. Asiasta on myös valmistunut
            maa- ja metsätalousministeriön selvitys: Hirvivahinkotyöryhmä 2000:n
            muistio (MMM 2000:11).
         
         
         Maamme hirvieläinkantojen suuruudet ja saatujen saaliiden
            määrät ovat vaihdelleet vuodesta toiseen.
            Hirviä on kaadettu vuosittain kannan suuruudesta riippuen
            noin 30 000—55 000 yksilöä,
            ja vuosittain hirvistä saatava lihamäärä on keskimäärin
            seitsemän miljoonaa kiloa, jonka rahallinen arvo on viiden
            euron kilohinnan mukaan laskettuna noin 34 miljoonaa euroa.
         
         
         Hirvieläinten määrään
            voidaan vaikuttaa lähinnä metsästyksellä.
            Lisäksi hirvieläinkannan koostumukseen ja metsästyksen
            tuottavuuteen voidaan vaikuttaa harjoittamalla valikoivaa metsästystä.
            Tuottavin metsästys on lähinnä vasoihin
            ja uroksiin kohdistuvaa metsästystä, ja tehokkain
            keino hirvieläinkannan pienentämiseksi on suunnata
            metsästystä myös naaraseläimiin, jolloin
            kannan tuotto ja kannan koko laskevat. 
         
         
         Kannan suuruus vaikuttaa hirvieläinten ihmisille ja
            omaisuudelle aiheuttamien vahinkojen määrään.
            Merkittävimmät vahingot ovat aiheutuneet liikenteelle
            ja metsätaloudelle, ja ne ovat lisääntyneet
            viime vuosina lisääntyneen hirvieläinkannan
            myötä. Hirvieläinten aiheuttamat vahingot
            jakaantuvat kuitenkin alueellisesti epätasaisesti johtuen
            siitä, että myös hirvieläinkanta
            jakaantuu epätasaisesti maan eri osiin. Lisäksi
            liikennevahinkojen määrään vaikuttavat
            teiden liikennetiheys ja teiden varustetaso (mm. hirviaidat).
         
         
         Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen ennalta ehkäisemisessä eläinkannan
            koolla ja rakenteella on ratkaiseva merkitys. Edellä esitetystä käy
            ilmi, että kannan kokoon ja rakenteeseen voidaan vaikuttaa
            lähinnä valikoivalla metsästyksellä.
            Kannan säätelyn kannalta tiedot hirvieläinkannan
            koosta ja rakenteesta ovatkin ensiarvoisen tärkeitä.
            Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että kannan seuraamiseksi kehitetään
            entistä tehokkaampia menetelmiä. Hyvin keskeistä on
            myös se, että vahinkoihin liittyvät tahot
            voivat nykyistä enemmän vaikuttaa kannan säätelyyn.
            Valiokunta tuleekin jäljempänä yksityiskohtaisissa
            perusteluissa tekemään tähän
            liittyviä muutosehdotuksia.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
            huomautuksin ja jäljempänä esitettävin
            muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         26 §. (Uusi)
         
         Valiokunta on mietinnön yleisperusteluissa kiinnittänyt
            huomiota yhä lisääntyneisiin hirvieläinten
            aiheuttamiin vahinkoihin. Tähän liittyen valiokunta
            ehdottaakin, että pykälään sisältyvää hirvieläinten
            pyyntiluvan myöntämistä koskevaa säännöstä selkeytetään.
            Valiokunta on yleisperusteluissa pitänyt myös
            tärkeänä, että vahinkoihin liittyvät
            tahot voivat vaikuttaa kannan säätelyyn. Valiokunta
            pitää sen vuoksi tarpeellisena ehdottaa, että säännöksiin lisätään
            maininta siitä, että liikenneturvallisuusnäkökohtien
            huomioon ottamiseksi riistanhoitopiirin tulee vuosittain kuulla
            alueellisia liikenneturvallisuudesta vastaavia viranomaisia.
         
         
         59 §. 
         
         Pykälän 4 momenttiin on ehdotettu säännöksiä hallituksen
            päätösvaltaisuudesta. Valiokunta pitää päätösvaltaisuuden
            kannalta perusteltuna, että puheenjohtajan lisäksi
            enemmistö hallituksen jäsenistä on kokouksessa
            paikalla. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän
            4 momenttia tarkistettavaksi siten, että keskusjärjestön
            hallitus on toimivaltainen, kun siinä on puheenjohtajan
            tai varapuheenjohtajan lisäksi läsnä vähintään
            viisi muuta hallituksen jäsentä. 
         
         
         59 a §. 
         
         Hallituksen esityksessä pykälään
            ehdotetaan otettavaksi säännökset keskusjärjestön hallituksen
            jäsenten valinnasta. Valiokunta ehdottaa 2 momenttiin otettavaksi
            säännökset myös puheenjohtajan
            valinnasta ja katsoo, että hallituksen valinta on tarkoituksenmukaisinta suorittaa
            siten, että ensin valitaan hallituksen puheenjohtaja ja
            hänen henkilökohtainen varajäsenensä ja
            sitten muut hallituksen jäsenet ja heidän henkilökohtaiset
            varajäsenensä. Mahdollisimman hyvän edustavuuden
            turvaamiseksi valiokunta ehdottaa momenttia lisäksi täsmennettäväksi
            siten, että jäsenen (ja tämän
            henkilökohtaisen varajäsenen), jonka tulee hallituksen
            esityksen ehdotuksen mukaan edustaa metsästyksen ja riistanhoidon
            kannalta merkittävää alaa, tulee edustaa järjestäytynyttä metsästyksen
            ja riistanhoidon kannalta merkittävää alaa.
         
         
         Pykälän 3 momentin osalta valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
            ehdottaa, että varapuheenjohtajan valitsee keskusjärjestön
            edustajakokouksen sijasta hallitus keskuudestaan. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa, että 1 momenttiin ehdotetun muutoksen
            vuoksi momentista poistetaan säännökset
            puheenjohtajan valinnasta.
         
         
         62 §. 
         
         Ottaen huomioon edellä yleisperusteluissa esitetyn
            valiokunta ehdottaa 2 momenttia muutettavaksi siten, että yhden
            hallituksen jäsenen sekä hänen henkilökohtaisen
            varajäsenensä tulee edustaa maanomistajia, kuitenkin
            siten, ettei hallituksen jäsenten kokonaislukumäärä muutu
            siitä, mitä hallituksen esityksen mukaisessa lakiehdotuksessa
            on ehdotettu. Lisäksi valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
            ehdottaa, että riistanhoitopiirin kokous valitsee hallituksen
            puheenjohtajan ja muut kuin maanomistajia edustavat jäsenet
            riistanhoitoyhdistysten asettamista ehdokkaista siinä järjestyksessä,
            että puheenjohtaja ja hänen henkilökohtainen
            varajäsenensä valitaan ensin ja muut hallituksen
            jäsenet ja heidän varajäsenensä vasta
            puheenjohtajan valinnan jälkeen. Tämän
            mukaisesti valiokunta ehdottaa myös, että riistanhoitopiirin
            hallitus valitsee varapuheenjohtajan niiden jäsenten joukosta,
            jotka on valittu hallitukseen riistanhoitoyhdistysten asettamista
            ehdokkaista.
         
         
         65 §. (Uusi)
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin tehtäväksi
            teknisen tarkistuksen siten, että sana "johtokunta" korvataan
            ehdotetun uuden organisaatiomallin mukaisesti sanalla "hallitus".
         
         
         66 §. 
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin tehtäväksi
            riistanhoitoyhdistyksen hallituksen jäsenten valintajärjestyksen
            osalta vastaavat tarkistukset kuin edellä 59 a §:n
            kohdalla on ehdotettu säädettäväksi
            Metsästäjäin keskusjärjestön
            osalta ja 62 §:n kohdalla riistanhoitopiirien osalta. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa hallituksen esityksestä poiketen, että Metsähallituksella
            olisi metsästyslain 8 §:ssä tarkoitetuilla
            alueilla edelleen edustaja riistanhoitoyhdistyksen hallituksessa.
            Valiokunta katsoo, että kuntalaisten ns. vapaa metsästysoikeus
            Lapin ja osin Oulun läänin valtion mailla sekä voimassa
            olevan metsästyslain valtion maita koskevat erityissäädökset,
            kuten muuta metsästysmahdollisuutta vailla olevien etujen
            huomioon ottaminen, samoin kuin myös saamelaisten kotiseutualueilla
            saamelaiskulttuurin ja sen elinkeinojen sekä luontaiselinkeinojen
            turvaaminen puoltavat Metsähallituksen edustuksen säilyttämistä.
         
         
         70 §. (Uusi)
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän 2 ja 4 momenttiin
            tehtäväksi tekniset tarkistukset siten, että sana
            "johtokunta" korvataan ehdotetun uuden organisaatiomallin mukaisesti
            sanalla "hallitus".
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöksen
            2 momenttia täydennettäväksi siten, että organisaatiomuutos
            voidaan saattaa voimaan mahdollisimman pikaisesti ja joustavasti
            sekä tarpeettomia kustannuksia välttäen.