Yksityiskohtaiset perustelut
         
         5 §.
         
         Pykälä koskee tarkastusoikeutta. Hallituksen
            esityksessä 1 momenttia on ehdotettu muutettavaksi niin,
            että asunnossa tarkastus voitaisiin toimittaa eräillä momentista
            lähemmin ilmenevillä perusteilla. Tältä osin
            esityksen perusteluissa on viitattu perustuslain 10 §:n
            tulkintaan liittyvään perustuslakivaliokunnan
            lausuntokäytäntöön. Valiokunnan
            nyt tämän asian käsittelyn yhteydessä perustuslakivaliokunnalta
            pyytämää lausuntoa (PeVL 69/2002
            vp) on selostettu edellä, ja siitä ilmenee eräiltä osin
            myös perustuslakivaliokunnan aikaisempi lausuntokäytäntö vastaavissa
            kysymyksissä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan antamasta lausunnosta käy ilmi,
            että hallituksen esityksessä ehdotettua sääntelyä olisi
            täsmennettävä, jotta lakiehdotus voitaisiin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Lausunnon perusteluissa on myös muun ohella todettu, että kotirauhan
            suojan kannalta myönteisin ratkaisu olisi nykyisen kaltainen
            sääntely, jossa tarkastustoimivaltuudet eivät
            ulotu asuntoon. Tämä vastaisi myös valtionavustuslain
            17 §:n yleissäännöstä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että valtionavustuslaissa (688/2001)
            säädetään niistä perusteista
            ja menettelyistä, joita noudatetaan myönnettäessä valtionavustuksia
            (lain 1 §). Valtionavustuksella laissa tarkoitetaan tuenluonteista
            rahoitusta tietyn toiminnan tai hankkeen avustamiseksi. Tarkastuksien
            suorittamisen osalta laissa on todettu, että tarkastusta
            ei saa suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa (lain 17 §).
            Laista käy myös ilmi, että säännös
            koskee, jollei muusta tai Euroopan yhteisön lainsäädännöstä muuta
            johdu, soveltuvin osin myös Euroopan yhteisön
            tai muista Euroopan unionin varoista myönnettävää tukea
            (lain 2 §). Siten valtionavustusta koskevat yleiset säännökset
            kieltävät pääsääntöisesti
            tarkastuksien suorittamisen kotirauhan piirissä ja tämä kielto
            ulottuu myös Euroopan yhteisön tai muista Euroopan
            unionin varoista myönnettäviä tukia koskeviin
            tarkastuksiin. Valiokunta kiinnittää myös
            huomiota siihen, että perustuslain 10 §:n mukaisen
            kotirauhan sisältö suhteessa hallinnollisiin tarkastuksiin
            on vasta muotoutunut useamman perustuslakivaliokunnan kannanoton
            myötä, mikä käy ilmi myös edellä selostetusta
            perustuslakivaliokunnan lausunnosta (PeVL 69/2002 vp).
         
         
         Viitaten edellä todettuun valiokunta pitää tärkeänä,
            että asiaa koskevat kotirauhan piiriin ulottuvia tarkastuksia
            koskevat säännökset eri hallinnonaloilla,
            ottaen tuolloin myös huomioon Euroopan yhteisön
            säännösten velvoitukset, laaditaan tarpeellisten
            selvitysten jälkeen yhtenäisten perusteiden pohjalta.
            Valiokunta kiinnittää myös erityistä huomiota
            siihen, että valiokunnan saamasta selvityksestä on
            käynyt ilmi, että samoihin yhteisön tukisäännöksiin
            liittyvien tarkastuksien ulottamisessa kotirauhan piiriin on eroavaisuuksia
            verrattaessa EU:n jäsenmaiden kansallisia lainsäädäntöjä.
         
         
         Edellä esitetyillä perusteilla valiokunta
            katsoo, ettei kyseistä tarkastusoikeutta tule ulottaa kotirauhan
            piiriin, ja ehdottaa sen vuoksi asiaa koskevien säännösehdotusten
            poistamista ehdotetusta 1 momentista. Lisäksi valiokunta
            ehdottaa momentin säännöksissä selvyyden
            vuoksi todettavaksi, ettei tarkastusta saa suorittaa kotirauhan
            piiriin kuuluvissa tiloissa.
         
         
         Uuteen 3 momenttiin valiokunta ehdottaa selvyyden vuoksi otettavaksi
            viittaussäännöksen siitä, että tarkastuksen
            estämisestä on säädetty erikseen
            Euroopan yhteisön yhteisestä maatalouspolitiikasta
            annetuissa säännöksissä. Viljelijöille
            maksettavien ns. CAP-tukien yhtenäistä hallinnointia
            ja valvontaa koskevassa IACS-asetuksessa on erityisesti säädetty,
            että jos paikalla suoritettava tarkastus estetään,
            on haettu tuki hylättävä. 
         
         
         5 a §.
         
         Edellä 5 §:n 1 momentin kohdalla esitetyin
            perustein valiokunta katsoo, ettei tarkastusoikeutta tule tältäkään
            osin ulottaa kotirauhan piiriin ja ehdottaa sen vuoksi asiaa koskevien säännösehdotusten
            poistamista 1 momentista. Lisäksi valiokunta ehdottaa momentin
            säännöksissä selvyyden vuoksi
            todettavaksi, ettei tarkastusta saa suorittaa kotirauhan piiriin
            kuuluvissa tiloissa.
         
         
         Edellä 5 §:n 3 momentin kohdalla esitetyin perustein
            valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi
            uuden 3 momentin.