Yleisperustelut
Hallituksen esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön
direktiivi 2007/2/EY Euroopan yhteisön
paikkatietoinfrastruktuurin perustamisesta eli niin sanottu INSPIRE-direktiivi,
joka tuli voimaan 15.5.2007.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että paikkatiedolla
tarkoitetaan luonnollisen tai rakennetun ympäristön
kohteita tai erilaisia ilmiöitä koskevaa tallennettua
tietoa, joka sisältää sijaintiviittauksen
tiettyyn maantieteelliseen paikkaan, reittiin tai alueeseen. Paikkatietoaineistolla
tarkoitetaan tunnistettavissa olevaa paikkatiedoista muodostuvaa
tietoteknistä kokonaisuutta. Aineistot yleensä kuvaavat
jotakin yksittäistä tietoteemaa (esimerkiksi liikenneverkostoa,
kiinteistöjaotusta, rakennuksia) tai koostetta jonkin alueen
teemoista (esimerkiksi valtakunnallinen maastotietokanta, kaava-alueen
pohjakartta). Useat nykyiset tietovarannot ja perusrekisterit ovat
samalla myös paikkatietoaineistoja.
Hallituksen esityksestä käy ilmi, että INSPIRE-direktiivin
tavoitteena on yhteisön ympäristöpolitiikkoja
ja toimintoja tukevan paikkatietoinfrastruktuurin perustaminen.
Tämä eurooppalainen paikkatietoinfrastruktuuri
perustuu jäsenvaltioiden perustamiin ja ylläpitämiin
kansallisiin paikkatietoinfrastruktuureihin, ja niiden perustaminen
tapahtuu vaiheittain. Eurooppalaisen ja kansallisten infrastruktuurien
avulla pyritään parantamaan viranomaisten välistä tietojen yhteiskäyttöä ja
tehostamaan siten paikkatiedon hyödyntämistä sekä takaamaan
kansalaisille pääsy paikkatietoihin sähköisten
viestintävälineiden, kuten Internetin, kautta.
Direktiivissä paikkatietoinfrastruktuurilla tarkoitetaan
3 artiklan määritelmän mukaan 1) direktiivin
mukaisesti tuotettuja, ylläpidettyjä tai saataville
asetettuja metatietoja, paikkatietoaineistoja ja paikkatietopalveluja,
2) yhteiskäyttöä tukevia yleisiä verkkopalveluja
ja -teknologioita, 3) tietojen yhteiskäyttöä,
saatavuutta ja käyttöä koskevia sopimuksia
sekä 4) koordinointi- ja seurantamekanismeja, -prosesseja
ja -menetelmiä. Infrastruktuuri
on direktiivissä siten käsitteenä laaja.
Direktiivi ei kuitenkaan sisällä säännöksiä paikkatiedon
tuottamisesta tai keruusta. Velvoite tietojen tuottamiseen tai keräämiseen
voi siten tulla mistä tahansa kansallisesta tai yhteisölainsäädännöstä ja
niissä kansallisille viranomaisille asetetuista tehtävistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että paikkatiedon,
paikkatietoaineiston ja palvelun käsitteet eivät
juurikaan rajaa direktiivin soveltamisalaa, vaan soveltamisalan
määrittely tapahtuu 4 artiklan asettamien edellytysten
ja direktiivin liitteisiin sisältyvien tietoryhmien kuvausten
kautta. Direktiivin velvoitteet kohdistuvat lähtökohtaisesti
vain viranomaisen hallussa oleviin paikkatietoihin. Direktiivin
soveltamisalaan kuuluvat direktiivin liitteissä lueteltuihin tietoryhmiin
sisältyvät viranomaisten hallussa olevat sähköiset
paikkatietoja sisältävät aineistot ja
niiden sisältämiin tietoihin liittyvät
paikkatietopalvelut. Tietoryhmiä tullaan täsmentämään
komission johtamissa työryhmissä ja komiteassa.
Valiokunta kiinnittää toisaalta huomiota siihen,
että direktiivin 4 artiklan mukaisesti sen säännöksiä voidaan
osin soveltaa myös muiden osapuolten kuin viranomaisten
hallussa oleviin aineistoihin, jotka täyttävät
niille täytäntöönpanosäännöissä asetetut
vaatimukset.
Valiokunnassa toimitetussa asiantuntijakuulemisessa huomiota
on kiinnitetty muun muassa lain soveltamisalan laajuuteen ja henkilötietojen
suojaan. Tältä osin valiokunnalle on todettu, että jo
esityksen valmistelussa hankittujen lausuntojen perusteella esitysluonnosta
tarkistettiin kiinnittäen erityistä huomiota direktiivin
vähimmäisvaatimuksiin ja henkilötietojen
suojaan. Tarkistetussa ehdotuksessa vastuu direktiivin mukaisten
palveluiden ja tietosuojan toteuttamisesta on laajemmin suoraan
paikkatietoaineistoja hallinnoivilla viranomaisilla. Lisäksi direktiivin
vähimmäisvaatimuksia laajemmat toimenpiteet, kuten
kansallinen paikkatietoportaali ja peruspaikkatiedot, poistettiin
lakiehdotuksesta. Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen pohjana
edellä esitetyn mukaisesti oleva direktiivin mukainen paikkatietoinfrastruktuurin
vähimmäistoimeenpano on herättänyt
myös arvostelua. On katsottu, että osa saavutettavissa
olevista hyödyistä jää saavuttamatta.
Valiokunta katsoo, että täydentävät
toimenpiteet on sisällytettävä osaksi
laajempaa julkisen hallinnon, tietohallinnon ja paikkatietoinfrastruktuurin
kehittämistä, joka on jo vireillä.
Lakiehdotuksen 2 §:n 1 ja 2 momenttiin sisältyvillä säännöksillä on
määritelty ne viranomaisorganisaatiot, jotka direktiivin
määritelmää noudattaen kuuluvat
soveltamisalan piiriin. Valiokunnalle on todettu että lakiehdotuksen
viranomaisen määritelmällä ei
ole tarkoitus rajata soveltamisalaa tarkemmin esimerkiksi näiden
viranomaisten tehtävien luonteen mukaisesti. Useat lakiehdotuksen
määritelmät liittyvät 2 §:n
6 kohtaan, jossa säädetään,
että lakiehdotuksessa "paikkatietoa hallinnoivalla viranomaisella"
tarkoitetaan "viranomaista, joka sille kuuluvien tehtävien
hoitamiseksi hallinnoi tai ylläpitää tämän
lain soveltamisalaan kuuluvaa alkuperäistä paikkatietoaineistoa."
Siinä viitataan direktiivin mukaisesti laajasti viranomaisen
tehtäviin. Direktiivissä käytetään
sanamuotoa "jos viranomainen on ne tuottanut tai saanut haltuunsa
tai hallinnoi tai ylläpitää niitä ja
ne kuuluvat sen julkisten tehtävien piiriin". Koska direktiivi
on ns. vähimmäisdirektiivi, on katsottu, ettei
kansallisesti ole edes mahdollista merkittävästi
supistaa direktiivissä tarkoitettua säännösten
soveltamisalaa.
Direktiivin 7 artiklan nojalla annettava komission asetus tulee
määrittelemään tietopalveluissa
ja yhteiskäytössä sovellettavan aineiston tietosisällön
ja siten myös aineiston suhteen henkilötietolakiin.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen
6 §:n 2 momentti velvoittaa henkilötietojen asianmukaiseen
käsittelyyn jopa riippumatta siitä, mikä on komission
asetuksessa määritelty yhteiskäyttöön
tarkoitettu tietosisältö. Valiokunta pitää kuitenkin
välttämättömänä,
että komission asetusluonnoksiin mahdollisesti sisältyvät
henkilötietodirektiivin kanssa ristiriidassa olevat (välilliset)
henkilötietokysymykset nostetaan esille asetuksen valmistelutyössä ja
että Suomi vaikuttaa valmistelutyöhön
siten, ettei tällaisia ristiriitoja synny. Nyt lakiehdotuksen
6 §:n 2 momentin perusteluissa todetaan, että siltä osin
kuin lain soveltamisalaan kuuluvaan paikkatietoaineistoon sisältyy
henkilötiedoksi katsottavia tietoja, paikkatietoa hallinnoivan
viranomaisen olisi yhteiskäyttöisen paikkatietoaineiston
laatimisessa ja käsittelyssä noudatettava henkilötietolain
(523/1999) ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun
lain (621/1999), jäljempänä julkisuuslain,
säännöksiä samoin kuin kysymyksessä olevaa
aineistoa mahdollisesti sääntelevää muuta
lainsäädäntöä. Lakiehdotuksen
mukaiseen paikkatietoinfrastruktuuriin sisällytettävää aineistoa
koskisi toisin sanoen sama sääntely kuin muutakin
viranomaisen hallussa olevan henkilötiedon käsittelyä.
Valiokunta toteaa, että lain 11 §:ään
sisältyisi säännöksiä viranomaisten
välisestä tietojenvaihdosta. Saamansa selvityksen
perusteella valiokunta katsoo, että lakiehdotuksen 11 §:n
1 momentin tiedonluovutusvelvoitetta tulee arvioida suhteessa nykyiseen,
pääosin julkisuuslakiin perustuvaan käytäntöön.
Lakiehdotus ei rajoita julkisuuslain soveltamista, joten se ei myöskään käytännössä
vaikuta
nykyisiin viranomaisten välisen tiedonluovutuksen käytäntöihin.
Valiokunnalle on todettu, että momentti on haluttu sisällyttää lakiesitykseen
lähinnä direktiivin 17 artiklan toimeenpanon selkeyden
vuoksi.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on myös kiinnitetty
huomiota lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin 3 kohtaan, jossa
mainitaan muun ohella elinympäristöt ja biotoopit.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tältä osin
todettu, että ehdotettu lainkohta vastaa direktiivin liitettä III,
johon kuuluu tietoryhmä "elinympäristöt
ja biotoopit", ja että yksittäisten aineistojen kuuluminen
soveltamisalaan on ratkaistava viimeistään siinä vaiheessa,
kun liitettä III koskevat komission asetukset valmistuvat
(arviolta 2012). Metsäkeskusten paikkatietojen (metsävaratietojen,
mete-tietojen ja viranomaistietojen) osalta ns. Metsäkeskusten
metsätietotyöryhmä on aloittanut työskentelynsä.
Työryhmä selvittää ko. tietojen
käsittelyä suhteessa henkilötietolakiin,
julkisuuslakiin ja perustuslakiin. Työryhmän selvityksen
jälkeen on tarkoitus laatia hallituksen esitys metsätietojen
käsittelystä, mikä tulee selkeyttämään
näiden aineistojen suhdetta myös tämän
lakiehdotuksen mukaiseen paikkatietoinfrastruktuuriin.
Edellä esitetystä on käynyt ilmi,
että lakiehdotuksen mukaiseen paikkatietoinfrastruktuuriin
sisällytettävää aineistoa koskisi
6 §:n mukaisesti sama sääntely kuin muutakin
viranomaisen hallussa olevan tiedon käsittelyä ja
julkaisua. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu
esiin, että sama pätee myös muiden kuin viranomaisten
tiedon hallintaan ja julkaisemiseen. Tätä asetelmaa
on korostettu käyttämällä lakiehdotuksen
10 §:ssä jo 6 §:ssä määriteltyä termiä "yhteiskäyttöinen
paikkatietoaineisto". Lakiehdotuksen 10 §:n 1 momentti
koskee myös vain aineistojen kuvaustietojen (metatietojen) liittämistä hakupalveluun.
Varsinaiset tietopalvelut eri toimijat toteuttavat itse ja vastaavat mm.
niiden luotettavuudesta ja tietosuojalainmukaisuudesta. Lisäksi
hakupalvelusta vastaavan maanmittauslaitoksen tehtävänä olisi
18 §:n mukaisesti seurata mm. palveluun liitetyn tiedon
laatua ja yhteensopivuutta.
Valiokunta toteaa, että direktiivissä säännellään
muun ohella paikkatietojen maksullisuutta kansalaisille suunnattavien
verkkopalveluiden osalta ja toisaalta viranomaisten välisissä tietojen
luovutuksissa. Direktiivin johdannossa todetaan paikkatietoinfrastruktuurin
onnistuneen toteuttamisen yleensä edellyttävän,
että ainakin osa palveluista on kansalaisille maksuttomia. Tästä johtuen
14 artiklassa edellytetään, että haku-
ja katselupalvelut ovat pääsääntöisesti
saatavilla maksutta. Katselupalveluista voidaan kuitenkin periä maksuja,
jos maksut turvaavat paikkatietoaineistojen ja tietopalveluiden
ylläpitämisen, erityisesti kun kyse on hyvin laajoista
usein päivitettävistä tiedoista. Esimerkkinä tällaisista tiedoista
ovat säähavaintoja ja kiinteistöjä koskevat
tiedot.
Lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentin mukaan hakupalveluiden
käytöstä ei perittäisi maksua. Pykälän
perustelujen mukaan tämä seuraa direktiivin edellä todetusta
pääsäännöstä,
jonka mukaan yleisten hakupalveluiden tulee olla yleisön saatavilla
maksutta. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin
direktiivin 17 artiklan 3 kohdan mukaisesti, että Euroopan
yhteisön toimielimille ja elimille yhteisön ympäristölainsäädännön
mukaisten raportointivelvollisuuksien täyttämiseksi
toimitettavat paikkatietopalvelut eivät saa olla maksullisia.
Muilta osin palveluista perittäviin maksuihin sovellettaisiin
yleisiä viranomaisten perimiä maksuja koskevia
säännöksiä. Pykälän
3 momentissa olisi tätä koskeva viittaussäännös. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on todettu, että julkiseen
hallintoon ja julkisiin palveluihin liittyvää sähköistä asiointia
ja niin sanottua perustietovarantojen tietopolitiikkaa kehitetään
parhaillaan aktiivisesti valtiovarainministeriön johdolla.
Koska julkisten paikkatietojen saatavuus, hinnoittelu ja jatkokäyttöoikeudet ovat
osa tätä kehitteillä olevaa laajempaa
julkisen hallinnon tietopolitiikkaa, näitä kysymyksiä on
käsitelty lakiehdotuksessa vain direktiivin minimivaatimusten
mukaisesti. Samalla on tuotu esiin, ettei ole pidetty tarkoituksenmukaisena määritellä
tässä rajattuun
aineistojoukkoon kohdistuvassa lakiehdotuksessa laajempia julkisiin tietovarantoihin
kohdistuvia periaatteita. Sen vuoksi lakiehdotuksen 12 ja 13 §:ssä viitataan kaikkien
käyttäjäryhmien osalta valtion maksuperustelakiin
(150/1992) ja kuntalakiin (365/1995). Tekijänoikeuteen
liittyviä kysymyksiä ei ole myöskään
käsitelty lakiehdotuksessa, koska direktiivin johdantolauseessa
nimenomaisesti todetaan, että direktiivi ei saisi vaikuttaa
viranomaisten teollis- ja tekijänoikeuksien olemassa
oloon eikä omistukseen.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
että esityksen pohjana olevan hajautetun toimeenpanomallin
vuoksi esityksen suorat taloudelliset vaikutukset riippuvat siitä,
kuinka esityksen edellyttämät toimet ja palvelut
pystytään eri organisaatioissa lähivuosina
yhdistämään muihin tietojenkäsittelyprosesseihin
ja kuinka tehokkaasti eri organisaatiot kykenevät tekemään
yhteistyötä. Valiokunta toteaa, että pitkähköt
siirtymäajat antavat paikkatietoa hallinnoiville viranomaisille
hyvät mahdollisuudet yhdistää tähän
esitykseen liittyvät kehittämistehtävät
muuhun yleiseen tietotekniseen kehittämiseen. Toimitetussa
selvityksessä on kuitenkin kiinnitetty huomiota siihen,
että mikäli toimeenpanoa halutaan tältä osin
nopeuttaa, kustannukset kasvavat merkittävästi.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen 15 §:n 1
momentin mukaan paikkatietoa hallinnoiva viranomainen voisi asettaa
ehtoja paikkatietoaineiston katselulle, siirrolle ja käytölle.
Esityksen perustelujen mukaan paikkatietoa hallinnoiva viranomainen
voisi tekijänoikeuden perusteella edelleen asettaa aineiston
käytölle tarpeelliseksi katsomiaan ehtoja. Ehdotetun
säännöksen osalta valiokunnalle on todettu,
että koska julkisten paikkatietojen saatavuus, hinnoittelu
ja jatkokäyttöoikeudet ovat edellä todetun
mukaisesti osa kehitteillä olevaa laajempaa kansallista tietopolitiikkaa,
myös näitä kysymyksiä käsitellään
lakiehdotuksessa vain direktiivin minimivaatimusten mukaisesti.
Siten pykälässä viitataan nykyiseen ja
direktiivissäkin mainittuun käytäntöön
käyttöä koskevista ehdoista. Periaatteessa
viittaus ehtoihin olisi jopa tarpeeton, mutta ilman viittausta ei
olisi mahdollista edellyttää pykälän
1 momentin mukaisesti ehtojen julkaisemista tietoverkossa saatavuuden
tehostamiseksi. Juuri ehtojen julkistamisella pyritään
vaikuttamaan siihen, että eri käyttäjäryhmät
tietävät avoimesti kaikkia koskevat käyttöehdot
ja voivat tarvittaessa puuttua mahdollisiin voimassa olevan lainsäädännön
vastaisiin toimintatapoihin. Valiokunta pitää välttämättömänä sen varmistamista,
että samanlaisessa käyttötarkoituksessa
yliopiston tutkijalla ja valtion laitoksessa työskentelevällä tutkijalla
on samanlaiset käyttöehdot esimerkiksi kilpailtaessa
samasta hankkeesta. Jatkotyössä on arvioitava
paikkatietoon pohjautuvien tietoteknisten innovaatioiden edistämismahdollisuudet.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin.