Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksessa esitetään
säädettäväksi uusi laki FLEGT-lupajärjestelmästä,
jonka tarkoituksena on estää laittomia hakkuita
ja laitonta puukauppaa eräissä Euroopan unionin
ulkopuolisissa puuntuottajamaissa. Lailla annetaan tarpeelliset
täydentävät säännökset
unionin FLEGT-lupajärjestelmää (Forest
Law Enforcement, Governance and Trade) koskevan neuvoston asetuksen
toimeenpanemiseksi.
Euroopan unioni pitää laittomia hakkuita merkittävänä maailmanlaajuisena
ongelmana. Laittomien hakkuiden ja laittoman puun kaupan torjuminen
onkin tärkeää metsätalouden
ympäristöllisen ja sosiaalisen kestävyyden
turvaamiseksi. Laittomat hakkuut myös lisäävät
metsäkatoa ja vaikuttavat sitä kautta ilmastonmuutokseen
sekä biologisen monimuotoisuuden vähenemiseen.
Lisäksi laiton puukauppa heikentää lakeja
noudattavien toimijoiden kilpailukykyä sekä viejä-
että tuojamaissa ja aiheuttaa valtioille huomattavia tulonmenetyksiä.
Suomen kannalta laittoman puuntuonnin kitkeminen turvaa osaltaan
kotimaisen puuntuotannon edellytyksiä ja laillisesti toimivien
metsänomistajien kilpailukykyä puumarkkinoilla.
FLEGT-lupajärjestelmän perustana ovat Euroopan
unionin ja eräiden puuntuottajamaiden välillä solmitut
kahdenväliset kumppanuussopimukset. Sopimuksissa määritellään
hallinnolliset menettelyt sen varmistamiseksi, että kumppanimaasta
Euroopan unioniin tuotava puutavara on hakattu laillisesti ja noudattaen
metsien käytölle tuojamaassa kansallisesti asetettuja vaatimuksia
ja että myös maasta vietävien puutuotteiden
valmistuksessa käytetty puutavara on alkuperältään
laillista. Viejämaan viranomainen antaa puutavaran ja puutuotteiden
laillisuudesta erillisen todistuksen, jonka maahantuoja esittää tarkastettavaksi
tuodessaan tavarat unionin alueelle. EU:n hyväksymät
riippumattomat järjestöt seuraavat viejämaan
lupajärjestelmän toimintaa ja raportoivat siitä.Tällä hetkellä kuusi maata
on allekirjoittanut kumppanuussopimuksen Euroopan unionin kanssa:
Kamerun, Keski-Afrikan tasavalta, Ghana, Indonesia, Liberia ja Kongon
tasavalta. Valiokunta toteaa, että tärkein puuntuottajamaa
näistä valtioista on Indonesia. Lisäksi
neuvottelut ovat parhaillaan käynnissä yhdeksän
muun maan kanssa.
Ensimmäisten FLEGT-lupajärjestelmän
mukaisten puutuote-erien odotetaan saapuvan EU:n alueelle vuoden
2015 kevään aikana. Valiokunta toteaa, että taloudellisesti
merkittävimmät FLEGT-lupajärjestelmään
kuuluvat tuontiryhmät ovat puutavara sekä puutuotteista
huonekalut. Tuonnin määrä riippuu hyvin
voimakkaasti talouden suhdanteista. Vuosina 2010—2013 lupajärjestelmän
piirin jatkossa tulevan tuonnin arvo maista, jotka 31.5.2014 mennessä olivat solmineet
EU:n kanssa vapaaehtoisen kumppanuussopimuksen, oli keskimäärin
5,4 miljoonaa euroa.
Lakiehdotuksen mukaan Maaseutuvirasto tarkastaa viejämaan
viranomaisen myöntämät FLEGT-luvat ja
tekee tarvittaessa riskiperusteisia lisätarkastuksia lupien
ja niissä tarkoitettujen tavaraerien vastaavuudesta. Valiokunta
toteaa, että Maaseutuviraston nimeäminen
toimivaltaiseksi viranomaiseksi on asianmukainen ratkaisu, koska
jo aiemmin EU:n puutavara-asetuksen valvonta on asetettu sen tehtäväksi.
Esityksen mukaan laissa edellytetään Maaseutuviraston
ja Tullin antavan toisilleen lupajärjestelmän
toimeenpanon vaatimat tiedot salassapitosäännösten
estämättä. FLEGT-lupien tehokkaan tarkastamisen
ja järjestelmän tehokkaan toimeenpanon kannalta
valiokunta pitää välttämättömänä Maaseutuviraston
ja Tullin välistä tiedonsaantioikeutta sekä sujuvaa
keskinäistä käytännön
yhteistyötä. Maaseutuvirasto perisi maksun FLEGT-luvan
tarkastamisesta ja muista toimenpiteistä valtion maksuperustelain ja
sen nojalla annettavan maa- ja metsätalousministeriön
asetuksen mukaisesti. Maaseutuviraston päätöksestä perittävän
maksun suuruutta on hallituksen esityksessä arvioitu tullitilastoihin perustuvan
tuontierien keskimääräisen vuosittaisen
lukumäärän sekä yksittäisen
luvan käsittelyyn arviolta vaadittavan keskimääräisen
työmäärän perusteella. Näiden
ennakkoarvioiden mukaan maksu olisi suuruudeltaan noin 200—300
euroa. Suuremmissa tavaraerissä kustannusta voidaan pitää puuntuonnin
arvoon nähden vähäisenä. Pienissä tuontierissä kaikkien
kiinteiden kustannusten suhteellinen osuus nousee kuitenkin varsin
korkeaksi. Valiokunta korostaakin sitä, että FLEGT-lupien
tarkastamisesta perittävästä maksusta
säädettäessä tämä tulee
ottaa huomioon suhteuttamalla maksu maahantuotavan puutavaran ja
puutuotteiden määrään tai arvoon.
Valiokunta pitää myös tärkeänä lupavalvonnan
järjestämistä siten, että toimijoille
ja viranomaisille aiheutuva hallinnollinen lisätaakka jää mahdollisimman
vähäiseksi. Tuonnin sujuvoittamiseksi tuojat voivat
toimittaa FLEGT-luvat Maaseutuviraston tarkastettaviksi etukäteen
ennen tavaraerän saapumista maahan. Tarkastettu lupa tulee
siten olla Tullin käytettävissä heti
tullauksen alkaessa, jolloin tarvetta välivarastointiin
ei ole. Valiokunta pitää tärkeänä toteuttaa FLEGT-lupajärjestelmän
valvonta kaikilta osin sujuvasti siten, ettei lupajärjestelmä aiheuta
tavaravirtojen hidastumista ja ylimääräistä välivarastointia
ongelmattomissa tapauksissa.