Perustelut
Muu käyttöoikeuden luovutusvelvollisuus
Voimassa olevan viestintämarkkinalain 18 §:ssä on
tyhjentävästi lueteltu ne velvollisuudet, joita Viestintäviraston
päätöksellä on tarvittaessa huomattavan
markkinavoiman yritykselle kilpailun esteiden poistamiseksi tai
kilpailun edistämiseksi asetettava. Euroopan yhteisöjen
komission huomautusten johdosta ehdotetaan sääntelyä muutettavaksi
tyhjentävästä esimerkinomaiseksi siten,
että Viestintävirasto voi myös asettaa
mainitunlaisille teleyrityksille velvollisuuden luovuttaa teleyrityksille
23—32 ja 34—36 §:ssä tarkoitettuun
käyttöoikeuteen verrattavan muun kohtuulliseksi
katsottavan käyttöoikeuden viestintäverkkoelementtiin
tai sen toimintoon (1. lakiehdotuksen 18 §:n 1 momentin
13 a kohta ja 36 a §). Muutosta perustellaan muun ohella
sillä, että käyttöoikeusdirektiivin 12
artiklan 1 kohdan vastaava luettelo on esimerkinomainen ja että tyhjentävä luettelo
ei kattavasti ota huomioon sähköisen viestinnän
monimutkaisuutta ja tekniikan jatkuvaa kehitystä.
Lakiehdotus on perustuslain 15 §:ssä turvatun
omaisuudensuojan kannalta merkityksellinen. Perustuslakivaliokunta
on käytännössään pitänyt
teleyritysten luovutusvelvollisuutta perustuslain mukaisena, kun
otetaan huomioon viestintäverkon kaltaisen omaisuuden erityisluonne,
velvollisuuden perustuminen täsmällisiin säännöksiin
ja velvoitteen kohtuullisuus omistajan kannalta. Keskeistä on
myös, että omistajan nykyinen ja kohtuullinen
tuleva tarve rajoittaa kulloinkin säänneltäviä velvollisuuksia.
Valiokunta on lisäksi kiinnittänyt huomioita siihen,
kohdistuvatko velvoitteet esimerkiksi pörssiyhtiöihin
tai muihin varallisuusmassaltaan huomattaviin oikeushenkilöihin.
Lainsäätäjän liikkumavara on
tällöin omaisuuden näkökulmasta
suurempi kuin silloin, kun sääntelyn vaikutukset
muodostuvat hyvin välittömiksi oikeushenkilön
taustalla olevien luonnollisten henkilöiden asemalle (PeVL
45/2005 vp, s. 3/I, PeVL 61/2002 vp,
s. 3—4, PeVL 8/2002 vp, s. 3—4,
PeVL 34/2000 vp, s. 2—3).
Lakiehdotuksen tavoite on saattaa kotimainen lainsäädäntö sopusointuun
EU:n lainsäädännön kanssa. Ottaen
huomioon sähköisen viestinnän teknologian
nopea kehitys sekä kilpailuesteiden poistamisen
ja kilpailun edistämisen tavoitteet sääntelylle
on perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät
perusteet.
Arvioitaessa sääntelyn täsmällisyyttä ja
tarkkarajaisuutta on merkitystä sääntelykohteen
erityispiirteillä, teknologian monimutkaisuudella ja sillä kansainvälisellä toimintaympäristöllä,
jossa
huomattavan markkinavoiman teleyritykset toimivat. Tällaisten
yritysten tulee varautua muun muassa EU:n taholta kansalliseen sääntelyjärjestelmään
kohdistuviin muutosvaatimuksiin. Perustuslakivaliokunnan mielestä luovutusvelvollisuuden
kriteerit säännellään melko
tarkasti 1. lakiehdotuksen 18 ja 36 a §:ssä. Lisäksi muu
kohtuulliseksi katsottava käyttöoikeuden luovutus
kytketään lain 23—32 ja 34—36 §:ssä määriteltyjen
kaltaisiin käyttöoikeuksiin. Tämä estää valiokunnan
käsityksen mukaan mielivaltaisten ja yllättävien
velvoitteiden asettamisen. Perustuslakivaliokunnan arvion mukaan
sääntely ei ole liian avointa, joten se täyttää täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimukset.
Ehdotettuja velvoitteita on tarkasteltava vielä suhteellisuusvaatimuksen
kannalta. Voimassa olevan lain 18 §:n 1 momentista ilmenee,
että asetettavien velvollisuuksien tulee olla oikeassa suhteessa
tavoiteltavaan päämäärään.
Ehdotetussa 36 a §:ssä taas säädetään,
että luovutettavan velvoitteen tulee olla kohtuullinen.
Kohtuullisuutta on arvioitava sekä luovutusvelvollisen että pyynnön
esittäneen teleyrityksen kannalta. Kokonaisarvioon vaikuttaa
myös mainitun lain 38 §:n turvaama luovuttavan
teleyrityksen oma käyttö ja oma kohtuullinen tuleva
tarve sekä 84 §:n mukainen kohtuullinen
luovutuskorvaus, joka sisältää muun muassa
pääomalle laskettavan kohtuullisen tuoton. Perustuslakivaliokunnan
näkemyksen mukaan sääntely täyttää oikeasuhtaisuuden
vaatimukset ja perustuslain 15 §:n mukainen omaisuudensuoja
on siinä asianmukaisesti otettu huomioon.
Suojauksen purkujärjestelmää käyttävälle
yritykselle asetettavat velvollisuudet
Viestintämarkkinalain 136 §:ää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että suojauksen purkujärjestelmää käyttävä yritys
on velvollinen huolehtimaan, ettei suojauksen purkujärjestelmä estä toisen
yrityksen televisio- tai radio-ohjelmistojen taikka niihin liittyvien
lisäpalvelujen jakelua tai vastaanottoa. Lain mukainen
velvoite laajenee näin teleyritysten lisäksi muihin
yrityksiin koskien jakelun lisäksi myös lähetyksen
vastaanottoa.
Säännöksessä mainitut yrityksen
velvollisuudet perustuvat lakiin. Sen tarkoituksena on velvoittaa
maksutelevisiopalvelujen tarjoajat yhteistyöhön
suunniteltaessa maksukorttien teknisiä ratkaisuja. Palvelujen
käyttäjän kannalta on tärkeää,
että palvelujen tarjoajat käyttävät
samanlaisia teknisiä ratkaisuja kehittäessään
maksukortteja ja suojauksen purkujärjestelmää. Sääntelyllä on
siten hyväksyttävä tavoite. Velvoitteet
on määritelty myös täsmällisesti
ja tarkkarajaisesti. Kun otetaan vielä huomioon voimassa
olevan lain 84 §:n mukainen korvaussäännös
ja 136 §:n 2 momentin säännös,
ettei velvollisuuden täyttäminen saa olla teknisesti
epätarkoituksenmukaista eikä yrityksen kannalta
kohtuutonta, perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan
sääntely ei ole perustuslain 15 §:n turvaaman
omaisuudensuojan kannalta ongelmallinen.
Valiokunnalla ei myöskään ole huomauttamista
2. lakiehdotukseen.