Perustelut
Yleistä.
Eduskunta hyväksyi 15 päivänä kesäkuuta
1998 kansainväliset velvoitteet Suomen liittymisestä tarkastusten
asteittaisesta lakkauttamisesta yhteisillä rajoilla tehtyyn
ns. Schengenin sopimusjärjestelmään (EV
62/1998 vp — HE 20/1998
vp). Samassa yhteydessä eduskunta hyväksyi
lain kyseisten velvoitteiden lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
sekä Schengenin säännöstön
täytäntöönpanemiseksi tarvittavat
lait poliisilain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta.
Lakien voimaantulosta oli tarkoitus säätää asetuksella
siten, että lait olisivat tulleet voimaan Suomen aloittaessa Schengenin
säännöstön soveltamisen.
Schengenin säännöstö on
sittemmin sisällytetty osaksi Euroopan yhteisön
lainsäädäntöä. Euroopan
unionin neuvosto on toukokuun 1 päivänä 1999
voimaan tulleen Amsterdamin sopimuksen mukaisesti päättänyt,
että Schengenin säännöstön
soveltaminen alkaa Suomessa 25 päivänä maaliskuuta
2001. Säännöstön soveltaminen
alkaa samana päivänä myös muissa
siihen liittyneissä pohjoismaissa. Koska Schengenin säännöstön
soveltaminen Suomessa alkaa suoraan EU:n neuvoston päätöksen
perusteella, ei aikaisemmin hyväksytyn voimaansaattamislain
voimaantulolle ole enää tarvetta. Schengenin säännöstön
kansalliseen täytäntöönpanoon liittyvien
lakien voimaantulo sen sijaan on edelleen tarpeen. Näitä aikaisemmin
hyväksyttyjä lakeja on kuitenkin tarkistettava
teknisesti muuhun kansalliseen lainsäädäntöön
tehtyjen muutosten vuoksi sekä siksi, että Schengenin
säännöstö on osa Euroopan yhteisön
lainsäädäntöä.
Schengenin säännöstön voimaansaattamislaki
on käsitelty ns. supistetussa perustuslainsäätämisjärjestyksessä osaksi
sen vuoksi, että rajan yli jatkuvaa henkilön tarkkailua
ja takaa-ajoa koskevien Schengenin yleissopimuksen 40 ja 41 artiklan
määräysten katsottiin olevan ristiriidassa
perustuslain säännösten kanssa valtion täysivaltaisuudesta
(PeVL 13/1998 vp). Samassa yhteydessä käsitelty
poliisilain muutos sisälsi säännöksiä Schengenin
yleissopimuksen mukaisista toisen valtion poliisimiehen valtuuksista Suomen
alueella. Perustuslakivaliokunnan kannan mukaan poliisilakiehdotus
voitiin tuolloin käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, jos
Schengenin yleissopimus on saatettu voimaan supistetussa perustuslainsäätämisjärjestyksessä
annetulla
lailla ja jos poliisilaissa vain asiallisesti toistetaan ne yleissopimuksen
asianomaiset määräykset, jotka poikkeavat
perustuslaista. Lisäksi poliisilaki ei voinut tulla voimaan ennen
yleissopimuksen voimaantuloa.
Poliisilain 22 a ja 30 a §.
Schengenin yleissopimuksen voimaansaattamislaki on käsitelty
supistetussa perustuslainsäätämisjärjestyksessä. Samassa
menettelyssä on hyväksytty Amsterdamin sopimuksen
voimaansaattamislaki (PeVL 10/1998 vp).
Nämä menettelyt riittävät valiokunnan
mielestä kattamaan nyt käsiteltävänä olevaan
poliisilakiehdotukseen sisältyvät sellaiset ristiriitaisuudet
perustuslain kanssa, jotka johtuvat välittömästi
Schengenin yleissopimuksen 40 ja 41 artiklan määräyksistä.
Näidenkin määräysten soveltaminen
alkaa Suomessa EU:n neuvoston päätöksen
perusteella 25.3.2001 eikä ehdotettu poliisilain muutos
vaikuta tähän. Lain muutos ei kuitenkaan saa tulla
voimaan ennen Schengenin säännöstön
soveltamisen alkamista Suomessa.
Lain 22 a ja 30 a §:ään on ehdotettu
tehtäväksi lähinnä teknisiä tarkistuksia.
Ehdotukset eivät asiallisesti poikkea niistä Schengenin
yleissopimuksesta johtuvista lisäyksistä poliisilakiin,
jotka eduskunta on jo aikaisemmin hyväksynyt (EV 62/1998
vp). Ehdotetuissa säännöksissä käytetty
yleinen viittaus Suomea velvoittaviin kansainvälisiin sopimuksiin
on valiokunnan mielestä kuitenkin syytä tarkistaa
yksilöidyksi viittaukseksi "Schengenin säännöstöön"
(ks. PeVL 13/1998 vp ja PeVL
6/2001 vp).
Poliisilain 52 §.
Poliisilain 52 §:ää ehdotetaan muutettavaksi
siten, että säännöksessä tarkoitetuista
liikkumis- ja oleskelurajoituksista säädetään
sisäasiainministeriön asetuksella eikä ministeriön
antamilla poliisimääräyksillä,
kuten nykyisin. Rajoitukset voivat koskea erinäisiä turvallisuuden
kannalta vaarallisia kohteita ja niiden ympäristöä.
Säännös on riittävän
täsmällisesti rajattu (ks. PeVL 5/1999
vp). Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön
mukaan viranomaiselle voidaan lailla antaa toimivalta liikkumis-
ja oleskelukieltojen asettamiseen maantieteellisesti rajatuilla
alueilla (ks. esim. PeVL 21/1997 vp).
Tällaisia luonteeltaan hallinnollisina määräyksinä pidettäviä kieltoja
voidaan asettaa viranomaisen päätöksellä.
Valiokunta ei toisaalta näe estettä säätää valtuudesta,
jonka nojalla sisäasiainministeriö voi antaa tavanomaisia poliisimääräyksiä ministeriön
asetuksella. Näin ymmärrettynä lakiehdotus
ei ole perustuslain kannalta ongelmallinen.
Poliisilain 54 §.
Lain 54 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
valtuudesta, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella säädetään
poliisimiehen virkapukuvelvollisuudesta ja virkapuvun käytöstä. Laissa
ei ole nimenomaisia säännöksiä poliisimiehen
tällaisista velvollisuuksista, vaan ne näyttävät
sisältyvän poliisilakiin ja ehdotettuun valtuutukseen
välillisesti. Virkamiehen velvollisuuksien perusteiden
tulee valiokunnan mielestä kuitenkin käydä ilmi
riittävän selkeistä lain säännöksistä (ks.
esim. PeVL 3/2000 vp). Lakiin on siten
asianmukaista lisätä perussäännökset
poliisimiehen virkapukuvelvollisuudesta. Estettä ei ole
sille, että valtioneuvosto valtuutetaan
antamaan lakia tarkempia säännöksiä asiasta.