Perustelut
         
         Kuntoutus
         
         Lakiehdotuksen säännökset Kansaneläkelaitoksen
            järjestämästä kuntoutuksesta
            liittyvät perustuslain 19 §:n 3 momenttiin (PeVL
               15/1995 vp, s. 4/II). Sen perusteella
            julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
            säädetään, jokaiselle riittävät
            terveyspalvelut ja edistettävä väestön
            terveyttä. Säännöksellä ei
            esitöiden mukaan määritellä näiden
            palvelujen järjestämistapaa, vaan sillä velvoitetaan
            julkinen valta turvaamaan palvelujen saatavuus (HE 309/1993
               vp, s. 71/I). Lauseke lailla toteutettavasta
            tarkemmasta sääntelystä jättää lainsäätäjälle
            liikkumavaraa oikeuksien sääntelyssä ja viittaa
            siihen, että perusoikeuden täsmällinen
            sisältö määräytyy perusoikeussäännöksen
            ja tavallisen lainsäädännön
            muodostaman kokonaisuuden pohjalta (PeVL 20/2004
               vp, s. 2/II, PeVM 25/1994 vp,
            s. 5—6).
         
         
         Kansaneläkelaitos järjestää lakiehdotuksen
            2 luvun säännösten perusteella ammatillista
            kuntoutusta (6—8 §) ja vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta
            (9—10 §) sekä harkinnanvaraista muuta
            kuntoutusta (12 §). Vakuutetun ja vaikeavammaisen vakuutetun
            oikeudesta saada ammatillista tai lääkinnällistä kuntoutusta
            on lakiehdotuksessa riittävän täsmälliset
            säännökset. Kun otetaan huomioon lainsäätäjälle
            perustuslain 19 §:n 3 momentin perusteella kuuluva liikkumavara,
            ei ehdotetusta sääntelystä ole näiltä osin
            huomauttamista valtiosääntöoikeuden näkökulmasta.
         
         
         Kuntoutusraha
         
         Lakiehdotuksen 3 ja 4 luvun säännökset
            kuntoutusrahaetuuksista ovat merkityksellisiä perustuslain
            19 §:n 2 momentin kannalta (PeVL 15/1995
               vp, s. 4/I). Sen mukaan lailla taataan jokaiselle
            oikeus perustoimeentulon turvaan muun ohella sairauden ja työkyvyttömyyden
            aikana. Tällä säännöksellä on
            asetettu lainsäätäjälle velvoite
            taata jokaiselle perustoimeentuloturvaa tarvitsevalle subjektiivinen
            oikeus lailla säädettävään
            julkisen vallan järjestämään
            turvaan, joka on yhteydessä säännöksessä lueteltuihin
            sosiaalisiin riskitilanteisiin samoin kuin lailla kulloinkin annettaviin
            säännöksiin saamisedellytyksistä ja
            tarveharkinnasta sekä menettelymuodoista (PeVM
               25/1994 vp, s. 10/II, HE 309/1993
               vp, s. 70). 
         
         
         Perustoimeentuloturvan riittävyyttä arvioitaessa
            on säännöksen esitöiden mukaan
            merkitystä sillä, onko henkilöllä — lakisääteiset
            turvajärjestelmät ja hänen tilanteensa
            kokonaisuutena arvioiden — toimeentulon edellytykset huolimatta
            siitä, että hänen normaalit toimeentulomahdollisuutensa
            ovat säännöksessä tarkoitetun
            seikan johdosta heikentyneet (HE 309/1993 vp,
            s. 70). Perustuslain säännös edellyttää turvajärjestelmältä sellaista
            kattavuutta, ettei sen ulkopuolelle jää väliinputoajaryhmiä (HE 309/1993
               vp, s. 70/II).
         
         
         Kuntoutusrahan määrä on lakiehdotuksen 32 §:n
            3 momentin perusteella aina vähintään sairausvakuutuslain
            11 luvun 7 §:ssä tarkoitetun päivärahan
            suuruinen. Sairausvakuutuslain kyseinen säännös
            on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
            (PeVL 33/2004 vp, s. 3/I).
            Ehdotus ei siten anna aihetta valtiosääntöoikeudellisiin
            huomautuksiin.
         
         
          Kuntoutusrahaa voidaan 24 §:n 1 momentin nojalla maksaa
            myös kuntoutuspäätöksen antamisen
            ja kuntoutuksen alkamisen väliseltä odotusajalta
            samoin kuin kuntoutusjaksojen väliin jäävältä ajalta.
            Rahaetuuden harkinnanvaraisuus sisältää tällaisessa
            sääntely-yhteydessä riskin perustuslainvastaisen
            väliinputoajatilanteen syntymisestä. Toimeentulon
            turvaaminen on nimittäin esityksen perustelujen mukaan
            tarpeen varsinkin silloin, kun kuntoutujalla ei ole työpaikkaa,
            johon hän voisi väliajoilla palata, tai hänen
            toimeentulonsa ei ole turvattu eläkkeen tai muun etuuden
            avulla. Perustelumaininta viittaa siihen, että henkilö voisi
            kuntoutuksen odotus- ja väliaikoina jäädä perustoimeentuloa
            turvaavien järjestelmien ulkopuolelle ja siten vain harkinnanvaraisen
            kuntoutusrahan varaan. Ehdotettua säännöstä onkin
            perustuslain 19 §:n 2 momentin vastaisten väliinputoamistilanteiden estämiseksi
            tarkistettava niin, että kuntoutujalla on sen perusteella
            oikeus kuntoutusrahaan, jos hän ei kuntoutuksen odotus-
            ja väliaikoina saa toimeentuloaan esimerkiksi työstä tai
            perustoimeentuloa turvaavista muista järjestelmistä. Tämä on
            edellytys lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Kuntoutusrahan maksaminen kunnan toimielimelle. 
         
         Kuntoutusraha voidaan 48 §:n 3 momentin perusteella
            maksaa pykälän 1 momentissa tarkoitetulle kunnan
            toimielimelle käytettäväksi vakuutetun
            ja hänen perheensä huoltoon. Edellytyksenä on
            kyseisen toimielimen pyynnön lisäksi, että kuntoutusrahan
            maksamista sen saajalle itselleen ei voida pitää tarkoitustaan
            vastaavana hänen elämäntapojensa vuoksi.
         
         
         Ehdotus oikeuttaa viranomaisen toiminaan henkilön itsemääräämisoikeutta
            rajoittavasti. Yksilön vapaus määrätä itsestään
            ja toimistaan kiinnittyy useisiin perusoikeuksiin, erityisesti perustuslain
            7 §:n säännöksiin henkilökohtaisesta
            vapaudesta samoin kuin 10 §:n säännöksiin yksityiselämän
            suojasta (PeVL 59/2002 vp, s. 3/II, HE
               309/1993 vp, s. 46/II ja 53/I),
            jonka lähtökohtana on yksilön oikeus
            elää omaa elämäänsä ilman
            viranomaisten ja ulkopuolisten tahojen mielivaltaista tai aiheetonta
            puuttumista siihen (PeVL 9/2004 vp,
            s. 5/II).
         
         
         Ehdotuksen taustalla on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävä pyrkimys varmistaa kuntoutusrahan
            käyttäminen vakuutetun ja hänen perheensä huoltoon.
            Maksun kunnalle suorittamisen edellytysten sitominen ehdotetulla
            tavalla yleispiirteisesti henkilön elämäntapoihin
            ja asiallisesti siihen, mikä viranomaisten käsityksen
            mukaan vastaa kuntoutusrahan tarkoitusta, ei kuitenkaan täytä perusoikeuskytkentäiseen
            sääntelyyn
            kohdistuvia täsmällisyyden vaatimuksia. Ehdotusta
            on siksi joko täsmennettävä esimerkiksi
            sitomalla sääntely vakuutetun ja hänen
            perheensä toimeentulon vaarantumiseen tai sitä on
            muutettava lisäämällä vakuutetun
            suostumus maksun kunnalle suorittamisen edellytykseksi (ks. kansaneläkelain
            44 §). Tämä on edellytys sille, että lakiehdotus
            voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Muutoksenhaku.
         
         Lakiehdotuksen 55 §:n 1 momentissa luetellaan päätökset,
            joihin vakuutettu, kuntoutuspalvelun tuottaja taikka vakuutetun omainen
            tai lähiomainen saa hakea valittamalla muutosta. Kun esimerkiksi
            vakuutettu saa ehdotuksen perusteella hakea muutosta 6, 8 ja 9 §:n nojalla
            tehtyihin päätöksiin, jää epäselväksi, voiko
            hän hakea muutosta lain muiden säännösten
            nojalla tehtyihin päätöksiin silloinkaan,
            kun päätös koskee hänen oikeuttaan
            tai velvollisuuttaan. Tällaiset luettelot eivät
            kuitenkaan valiokunnan mielestä voi vaikuttaa eräänlaisina
            välillisinä muutoksenhakukieltoina, vaan henkilön oikeus
            hakea muutosta oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan koskevaan päätökseen
            perustuu viime kädessä suoraan perustuslain 21 §:n
            1 momenttiin (PeVL 4/2004 vp, s. 9/I;
            ks. myös KKO:2004:110). Ehdotetut luettelot muutoksenhakuoikeuden
            piiriin kuuluvista päätöksistä ovat näin
            ollen asiallisesti tarpeettomia.
         
         
         Valituskielto.
         
          Harkinnanvaraista kuntoutusta koskevaan päätökseen
            ei 55 §:n 2 momentin mukaan saa hakea muutosta valittamalla.
            Kysymyksessä olevan kuntoutuksen järjestäminen
            on sidoksissa 12 §:n 1 momentista ilmeneviin rahamääriin.
            Valituskielto ei päätöksen harkinnanvaraisuuden
            takia ole sinänsä ongelmallinen perustuslain 21 §:n
            1 momentin näkökulmasta. Perustuslain saman pykälän
            2 momentissa turvattu muutoksenhakuoikeus kuitenkin puoltaa näidenkin
            ratkaisujen saattamista valitusmahdollisuuden piiriin. Asiallisesti
            ottaen kysymys on esimerkiksi siitä, että valitusmahdollisuus
            on tarpeen viranomaistoiminnan asianmukaisuuden ja muun tasapuolisuuden
            valvomiseksi sekä soveltamiskäytännön
            yhdenmukaisuuden varmistamiseksi. Valiokunta katsoo, että on
            vakavasti harkittava valituskiellon poistamista (PeVL 46/2002
               vp, s. 9/II, PeVL 47/2002 vp,
            s. 4/I).
         
         
         Kuntoutuslaitoksen hyväksyminen.
         
          Kuntoutusrahan myöntämisen edellytyksenä 18 §:n
            mukaisissa tilanteissa on pykälän 4 momentin mukaan muun
            ohella, että kuntoutus toteutetaan hyväksytyssä päihdehuollon
            kuntoutuslaitoksessa. Hyväksymisestä päättävä viranomainen
            ei käy säännöksestä ilmi.
            Tästä on lisättävä lakiehdotukseen
            maininta, jollei näissä asioissa toimivaltaisesta
            viranomaisesta ole säädetty muualla lainsäädännössä.
         
         
         Tarkempia säännöksiä kuntoutuslaitoksen
            hyväksymisen edellytyksistä annetaan 18 §:n 4 momentin
            nojalla valtioneuvoston asetuksella. Valiokunta on kiinnittänyt
            perustuslain 80 §:n näkökulmasta
            huomiota siihen, että lakiehdotus ei sisällä lainkaan
            säännöksiä asiasta. Asetuksella
            ei siten ole mahdollista antaa lakia "tarkempia" säännöksiä.
            Asetuksella säädettävillä edellytyksillä on
            esityksen perustelujen mukaan tarkoitus varmistua palvelujen laadusta, vaikuttavuudesta
            ja turvallisuudesta. Tämä on sinänsä hyväksyttävä ja
            perusteltu tarkoitus. Perustuslakivaliokunnan mielestä tällaiset
            seikat kuitenkin koskevat siinä määrin
            kuntoutuslaitosten samoin kuin niihin kuntoutumaan hakeutuvien
            oikeuksia ja velvollisuuksia, ettei niitä voida jättää ehdotetulla
            tavalla pelkästään asetuksella säänneltäviksi.
            Lakiehdotusta on siksi täydennettävä sisällöltään
            esityksen tarkoitusta vastaavilla, perusluonteisilla säännöksillä laitoksen hyväksymisedellytyksistä.
            Tällöin asetuksenantovaltuus lakia tarkempien
            säännösten antamisesta käy ongelmattomaksi. 
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että perustuslain 80 §:n
            1 momentin takia valtioneuvoston asetuksella ei 18 §:n
            4 momentissa olevan valtuuden nojalla voida antaa laitoksen hyväksymismenettelyyn
            liittyviä säännöksiä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista. Menettelystä voidaan
            valtuuden nojalla antaa vain lähinnä hallintolakia
            tarkempia säännöksiä.
         
         
          Lakiehdotuksen 18 §:n 4 momentissa mainitaan nimeltä kaksi
            asetusta. Tämä ei ole säädösten
            hierarkkisten suhteiden takia asianmukaista (PeVL 39/2004
               vp, s. 4/I, PeVL 39/2002 vp, s. 2/II).
            Maininnat on syytä poistaa momentista.