Perustelut
         
         Johtokunnan puheenjohtajan ja jäsenten nimittäminen
         
         Ehdotus.
         
          Suomen Pankin johtokunnan nimitysjärjestelmää koskee
            1. lakiehdotuksen 13 §. Esityksessä ehdotetaan
            sellaista muutosta, että johtokunnan muut jäsenet
            kuin puheenjohtajan nimittää eduskunnan valitsema
            pankkivaltuusto. Johtokunnan puheenjohtajan nimittäisi
            edelleen tasavallan presidentti; pankkivaltuuston tehtävänä olisi
            tehdä valtioneuvostolle esitys viran täyttämisestä. — Rahoitustarkastuksen
            johtajan nimitysvalta siirtyy 3. lakiehdotuksen perusteella tasavallan
            presidentiltä pankkivaltuustolle.
         
         
         Valiokunnan aiemmat kannanotot.
         
          Johtokunnan nimitysjärjestelmä liittyy Suomen
            Pankin valtiosääntöiseen asemaan. Suomen
            Pankki toimii perustuslain 91 §:n 1 momentin mukaan eduskunnan
            takuulla ja hoidossa sen mukaan kuin lailla säädetään,
            minkä lisäksi eduskunta valitsee pankkivaltuutetut
            valvomaan Suomen Pankin toimintaa. Perustuslakivaliokunta yhtyi perustuslakiuudistuksesta
            antamassaan mietinnössä hallituksen esityksessä ilmaistuun
            käsitykseen, jonka mukaan "eduskunnan takuulla ja hoidossa"
            -määreen säilyttäminen perustuslaissa
            tarkoittaa vaatimusten asettamista siitä, miten Suomen
            Pankkia koskevaa lainsäädäntöä on vastaisuudessa
            kehitettävä (PeVM 10/1998 vp, s.
            25/I). Samalla valiokunta viittasi vuosien 1997 ja 1998
            valtiopäivillä esittämiinsä kannanottoihin
            Suomen Pankista.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan tarkoittama ensimmäinen tapaus
            koski Suomen Pankista annetun lain uudistamista kokonaisuudessaan
            talous- ja rahaliiton toisen vaiheen aikana, jolloin jäsenvaltioiden
            oli aloitettava muun muassa kansallisen keskuspankin aseman itsenäistäminen.
            Jälkimmäisessä tapauksessa oli kysymys
            uuden lain säätämisestä raha-
            ja talousliiton kolmatta vaihetta eli Euroopan keskuspankkijärjestelmän aikaa
            varten. Suomen siirtyminen talous- ja rahaliiton kolmanteen vaiheeseen
            yhtenäisvaluutan hyväksyneenä jäsenvaltiona
            on merkinnyt sitä, että Suomen Pankki toimii yhtäältä keskuspankkijärjestelmän
            osana ja toisaalta suomalaisena keskuspankkina.
         
         
         Ensimmäinen uudistus tarkoitti muun muassa Suomen Pankin
            rahapoliittisen päätösvallan siirtämistä pankkivaltuustolta
            johtokunnalle. Valiokunta päätyi katsomaan, että perustuslain
            mukainen "vaatimus Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan hoidossa
            ei enää vakiintuneessa merkityksessä toteudu"
            (PeVL 5/1997 vp, s. 5/I). Valiokunta
            piti tärkeänä kehittää lakia
            Suomen Pankista perustuslain suuntaisesti ja viittasi esimerkinomaisesti
            "siihen johtokunnan ja pankkivaltuuston keskinäisen aseman
            muuttumisesta luonnostaan esille tulevaan seikkaan, että perustuslain
            vaatimusta Suomen Pankin toimimisesta eduskunnan hoidossa tukisi,
            jos eduskunnan valitsema pankkivaltuusto nimittäisi pankin
            johtokunnan jäsenet" (PeVL 5/1997 vp,
            s. 5). Valiokunta palasi samaan asiaan vuonna 1998 todeten, että "Euroopan
            keskuspankkijärjestelmän kansanvaltaisuutta lisäisi,
            jos johtokunnan jäsenten nimittäminen siirretään
            pankkivaltuustolle" (PeVL 7/1998 vp,
            s. 3/II).
         
         
         Ehdotuksen arviointi.
         
          Suomen Pankin valtiosääntöiseen
            asemaan sopii nykyistä selvästi paremmin se esityksessä ehdotettu
            menettely, että johtokunnan puheenjohtajaa lukuun ottamatta muiden
            jäsenten nimitys siirretään tasavallan presidentiltä pankkivaltuustolle.
            Ehdotus jää kuitenkin tavallaan puolitiehen, koska
            presidentillä säilyy johtokunnan puheenjohtajan
            nimitysvalta. Tätä ehdotusta on perusteltu johtokunnan puheenjohtajan
            riippumattomuudella ja korkealla asemalla. Riippumattomuuden kannalta
            ei kuitenkaan ole välttämättä merkityksetöntä,
            että valtiovarainministeriö olisi puheenjohtajan
            nimitysasiassa esittelijän asemassa.
         
         
         Johtokunnan kaikilla jäsenillä on oma tehtäväkokonaisuutensa
            ja siihen perustuva itsenäinen asema. Johtokunnan puheenjohtaja
            on lähinnä kollegion puheenjohtaja, mutta ei muiden
            jäsenten esimies. Näihin seikkoihin nähden
            nimitystoimivallan ehdotetunlainen eriyttäminen voi olla
            ongelmallinen.
         
         
         Valiokunnan aiempien kannanottojen perusteella olisi ehdotettua
            paremmin sopusoinnussa Suomen Pankin perustuslaillisen aseman kanssa sellainen
            nimitysjärjestelmä, jossa myös puheenjohtajan
            nimittäminen kuuluu pankkivaltuustolle. On tuotu esille
            myös järjestely, jossa johtokunnan puheenjohtajan
            valitsee eduskunnan täysistunto samaan tapaan kuin se valitsee Valtiontalouden
            tarkastusviraston pääjohtajan.
         
         
         Suomen Pankin määräystenantovalta
         
         Euroopan keskuspankkijärjestelmä.
         
          Suomen Pankki voi 1. lakiehdotuksen 5 §:n 2 momentin nojalla
            antaa Euroopan keskuspankkijärjestelmään
            kuuluvien tehtäviensä hoitamiseksi säännöksessä tarkemmin
            määritellylle yhteisölle määräyksiä sellaisista
            järjestelmän hallinnon, sisäisen valvonnan
            ja riskienhallinnan toiminnallisista yksityiskohdista, joita Euroopan
            keskuspankin antamien suuntaviivojen tai ohjeiden taikka asetusten
            täytäntöönpano edellyttää. 
         
         
         Perustuslain 80 §:n 2 momentti koskee mahdollisuutta
            valtuuttaa lailla muu viranomainen kuin tasavallan presidentti,
            valtioneuvosto tai ministeriö antamaan oikeussääntöjä.
            Perustuslain sanamuodosta tai esitöistä ei ilmene,
            että Suomen Pankki olisi ollut tarkoitus jättää "muu viranomainen"
            -käsitteen ulkopuolelle. Valiokunta katsoo, että näin
            ollen valtiosääntöistä estettä Suomen
            Pankin määräystenantovallalle ei ole
            (aiemmasta oikeustilasta ks. esim. PeVL 7/1998
               vp, s. 4/II).
         
         
         Suomen Pankki on Euroopan keskuspankkijärjestelmän
            osana asiantuntijaviranomainen. Tämä muodostaa
            sellaisen perustuslain 80 §:n 2 momentissa tarkoitetun
            sääntelyn kohteeseen liittyvän erityisen
            syyn, joka perustuslain näkökulmasta oikeuttaa
            norminantovallan uskomisen Suomen Pankille. Kysymyksessä oleva
            norminanto kohdistuu rahalaitoksiin ja siten rajattuun joukkoon
            ja liittyy rahaliiton toimeenpanoon. Suomen Pankin määräystenantovalta
            on lakiehdotuksessa ilmaistu riittävän täsmällisesti ja
            se rajautuu lisäksi siitä syystä, että norminanto
            on sidottu Euroopan keskuspankin norminantoon. Ehdotus
            on näistä syistä valtiosääntöoikeudellisesti
            ongelmaton. Valiokunta kuitenkin muistuttaa siitä vakiintuneesta
            tulkinnastaan, jonka mukaan perustuslain 80 §:n 2 momentti
            itsessään asettaa rajoituksia valtuussäännöksen
            tulkinnalle ja valtuuden nojalla annettavien määräysten
            sisällölle (esim. PeVL 24/2002 vp,
            s. 3/II).
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että lakitekstin
            sanonta ei ulotu Euroopan keskuspankin antamien päätösten
            täytäntöönpanoon. Tästä kuitenkin
            mainitaan perusteluissa, minkä vuoksi on selvitettävä,
            onko määräystenantovaltuuden tarkoitus
            kattaa myös päätösten täytäntöönpano.
         
         
         Rahan käsittely.
         
          Suomen Pankin norminantovalta ulotetaan
            lakiehdotuksessa myös luottolaitoksille ja rahahuoltotehtävissä toimiville
            muille yhteisöille rahan käsittelystä annettaviin
            määräyksiin. Ehdotus vastaa asiallisesti
            nykyisin jo voimassa olevaa valtuutta, jonka valiokunta aikanaan
            totesi valtiosäännön kannalta ongelmattomaksi,
            koska "kysymyksessä on rajattuun kohdejoukkoon suuntautuva,
            tavoitteiltaan hyvin käytännöllinen ja
            luonteeltaan tekninen norminantovalta" (PeVL 7/1998
               vp, s. 4/II). Valtuus ei anna tässäkään
            yhteydessä aihetta huomautuksiin.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Voittovarojen käyttäminen.
         
          Suomen Pankin voitto tuloutetaan 1. lakiehdotuksen 21 §:n
            mukaan valtion talousarvioon sen jälkeen, kun Euroopan
            keskuspankkijärjestelmässä kertyvä rahoitustulo
            on otettu huomioon tilinpäätöksessä.
            Pankkivaltuusto voi kuitenkin Euroopan keskuspankkijärjestelmän
            tehtävien hoidon turvaamiseksi tai muusta erityisestä syystä päättää voiton
            käyttämisestä toisin. Tilinpäätöksessä tehtäville
            varauksille puolestaan asetetaan yläraja 20 §:ssä.
         
         
         Nämä ehdotukset eivät ole merkityksellisiä perustuslain
            kannalta. Niitä tulee kuitenkin arvioida EY:n
            perustamissopimuksen 108 artiklaan pohjautuvan kansallisen keskuspankin
            institutionaalisen riippumattomuuden kannalta. Tästä näkökulmasta
            on oleellista, että Suomen Pankki pystyy itsenäisesti
            vastaamaan tehtävistään Euroopan keskuspankkijärjestelmässä.
            Asia on lakiehdotuksessa otettu huomioon niin, että pankkivaltuusto
            voi päättää voiton jättämisestä tulouttamatta
            valtion talousarvioon. 
         
         
         Euroopan keskuspankin esitysluonnoksesta antamassa lausunnossa
            pidetään ongelmallisena, että voiton
            siirtäminen vararahastoon jää pankkivaltuuston
            harkintaan. Valiokunta puolestaan katsoo, että pankkivaltuustolle
            saattaa tapauksittain syntyä EY:n perustamissopimuksen
            108 artiklasta johdettava velvollisuus päättää voiton
            tulouttamatta jättämisestä. Tämän vuoksi
            valiokunta puoltaa 21 §:n sanonnan tiukentamista tältä osin
            siten, ettei se ainakaan yksinomaan viittaa pankkivaltuuston harkintaan. Tähän
            liittyen valiokunta toteaa myös 20 §:ssä ehdotetun
            varaustenteko-oikeuden kaventamisen saattavan vaikuttaa tavalla,
            joka ei ole kaikin osin sopusoinnussa Suomen Pankille keskuspankkijärjestelmässä kuuluvien
            tehtävien ja riippumattomuusvaatimuksen kanssa. Onkin syytä arvioida,
            jääkö Suomen Pankille ehdotuksessa riittävät
            mahdollisuudet hoitaa riskeihin varautumiseen liittyvät
            tehtävänsä. 
         
         
         Euroopan keskuspankin lausunnon vuoksi on paikallaan toistaa
            valiokunnan aiempi kannanotto, jonka mukaan pankkivaltuustoa
            voidaan luonnehtia eduskunnan asettamaksi Suomen Pankin valvontaelimeksi,
            joka on asemaltaan tehtävissään riippumaton
            eduskunnasta, eikä eduskunta saa esimerkiksi antaa sitovia
            ohjeita pankkivaltuutetuille (PeVL 5/1997 vp,
            s. 2/II).
         
         
         Tietojen saaminen ja luovuttaminen.
         
          2. lakiehdotuksen 58 a §:n viittaussäännökset
            Suomen Pankin tietojensaantioikeudesta ja tietojen luovuttamisesta
            sekä eläkkeenhakijan ja -saajan tietojenantovelvollisuudesta
            saavat aineellisen sisältönsä valtion
            eläkelain asianomaisista säännöksistä.
            Ne on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
            (PeVL 15/2002 vp). Ehdotus ei vaikuta
            käsittelyjärjestykseen.