Perustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksen tavoitteena on muuttamalla rekisterihallintolakia,
            kotikuntalakia, nimilakia, isyyslakia ja perintökaarta
            mahdollistaa maistraattien erikoistuminen, työn tasaaminen
            maistraattien kesken sekä päällekkäisen
            työn vähentäminen. Näin voidaan
            koota yhteen tai useampaan maistraattiin tietyt tehtävät,
            jotka soveltuvat erikoistumistehtäviksi ja joiden kokonaismäärä ei ole
            kovin suuri, sekä tasata työtehtävien
            määrää maistraattien kesken.
            Näillä keinoin pyritään lisäämään
            tehokkuutta, parantamaan osaamista ja yhtenäistämään
            ratkaisukäytäntöjä.
         
         
          Muutosehdotukset merkitsisivät luopumista maistraattien
            alueellisesta toimivallasta tiettyjen tehtävien osalta,
            jotka koskevat kotikuntalain 9 §:n 4 momentin mukaista
            muutto- ja maastamuuttoilmoitusmerkinnän tekemistä väestötietojärjestelmään,
            nimilain 14 §:n 1 momentin mukaista sukunimen muuttamista
            koskevan asian käsittelyä, isyyslain 20 §:n
            2 momentin mukaista isyyden tunnustamisen hyväksymistä koskevaa
            päätöstä ja perintökaaren
            9 a §:n mukaista perukirjan osakasluettelon vahvistamista
            koskevaa asiaa. Lakiehdotusten mukaan asiakkaan hakemuksen vastaanottanut
            maistraatti siirtäisi asian siihen maistraattiin, johon
            kyseisten asioiden käsittely on keskitetty, sen mukaan
            kuin sisäasiainministeriön asetuksella tarkemmin
            säädetään. Ahvenanmaalla maistraatille
            kuuluvat tehtävät siirrettäisiin kuitenkin
            ehdotetun rekisterihallintolain 3 §:n 2 momentin nojalla
            lääninhallituksen hoidettaviksi, jollei erikseen
            toisin säädetä.
         
         
          Perustuslakivaliokunnan mielestä kysymys on varsin
            rutiininomaisten asioiden käsittelystä ja sääntelyllä voidaan
            järkeistää maistraattien henkilöresurssien
            käyttöä sekä nopeuttaa käsittelyä erikoistumisen
            kautta, minkä johdosta valiokunta pitää lakiesityksen
            tavoitteita sinänsä hyväksyttävinä (ks.
            myös PeVL 47/2004 vp, s. 2).
            Esitystä on kuitenkin tarkasteltava vielä perustuslain
            21 §:n mukaisen oikeusturvan ja hyvän hallinnon
            vaatimusten näkökulmasta sekä perustuslain
            80 §:n mukaisten asetuksenantovaltuuksien kannalta.
         
         
         Toimivaltainen viranomainen
         
         Tehtävien siirtämisen osalta on arvioitava,
            voidaanko sitä maistraattia, jolle asian käsittely
            on siirretty, pitää perustuslain 21 §:n
            1 momentin mukaisena toimivaltaisena viranomaisena. Mainitun säännöksen
            perusteella jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
            asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan
            toimivaltaisessa viranomaisessa. Perustuslakivaliokunnan käytännössä tehtävien
            siirtoa viranomaiselta toiselle on pidetty perustuslain 21 §:n kannalta
            merkityksellisenä (PeVL 14/2003 vp, s. 3/I, PeVL
               52/2001 vp, s. 5/I).
         
         
         Ehdotettu sääntely poistaisi maistraattien alueellisen
            toimivaltajaon tietyissä tehtävissä, jolloin
            maistraatit muodostaisivat näiden tehtävien osalta
            yhden viranomaisen, jolla on palvelupisteitä eri tahoilla.
            Tällaisissa toimivaltajärjestelyissä ei
            ole kysymys eri viranomaisten välisistä toimivallan
            siirroista, vaan tehtävien järjestelyistä saman
            viranomaisen sisällä. Kaikki maistraatit soveltavat
            samoja lakeja ja noudattavat samoja yleishallintolakeja, joten perustuslain
            20 §:n 1 momentin mukaisen oikeusturvan kannalta ei ole
            merkitystä sillä, missä maistraatissa
            hakemusasia käsitellään. Määrättyjen asioiden
            käsittely tietyissä maistraateissa merkinnee myös
            asioiden käsittelyn nopeutumista. Perustuslakivaliokunta
            katsoo, että maistraattia, jolle asia on siirretty, on
            pidettävä perustuslain 20 §:n 1 momentin
            perusteella lain mukaan toimivaltaisena viranomaisena, joka myös
            asianmukaisesti voi käsitellä sille siirretyn
            asian. 
         
         
         Perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaisten hyvän
            hallinnon vaatimusten kannalta on asianmukaista, että maistraatin
            asiakkaalle annetaan kuitenkin tieto siitä, mikä maistraatti
            hänen asiansa käsittelee. Tämän
            voidaan katsoa olevan perustuslain esitöiden mukaan osa
            hallinnon palveluperiaatetta ja sisältyvän hyvän
            hallinnon takeisiin (HE 309/1993 vp,
            s. 74/I). Sen vuoksi perustuslakivaliokunta pitää aiheellisena,
            että 2.—5. lakiehdotusten edellä mainittuihin
            pykäliin liitetään maininta, että kun
            asian käsittely siirretään hakemuksen
            vastaanottavasta maistraatista toiseen, tulee siirrosta ilmoittaa
            hakijalle. 
         
         
         Asetuksenantovaltuudet
         
         Lakiehdotuksissa mainitut siirrettävät tehtävät liittyvät
            yksilön oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Sen vuoksi sääntelyä on
            arvioitava perustuslain 80 §:n 1 momentin kannalta. Kotikuntalain
            9 §:n 4 momentissa, nimilain 14 §:n 1 momentissa, isyyslain
            20 §:n 2 momentissa ja perintökaaren 9 a §:n
            2 momentissa valtuutetaan sisäasiainministeriön
            asetuksella tarpeen mukaan antamaan tarkempia säännöksiä asioiden
            keskittämisestä yhdelle tai useammalle maistraatille.
            Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            suhtauduttu pidättyvästi rajoituksettomaan toimivaltasuhteiden
            siirtoon (PeVL 52/2001 vp, s. 5) ja
            pidetty välttämättömänä,
            että toimivaltainen viranomainen ilmenee laista yksiselitteisesti
            (PeVL 21/2001 vp, s. 4/I) tai
            muuten täsmällisesti (PeVL 47/2001
               vp, s. 3/II) tai että ainakin viranomaisten
            toimivaltasuhteiden lähtökohdat (PeVL
               45/2001 vp, s. 5/I, ks. myös
            OKa:n lausunto 18.3.2003, Dnro 4/20/03, s. 2)
            sekä toimivaltasuhteiden siirtämisen edellytykset
            ilmenevät riittävän selvästi
            laista (PeVL 17/2004 vp, s. 2/I, PeVL
               7/2001 vp, s. 4/II).
         
         
         Valiokunnan mielestä toiselle maistraatille siirrettävistä tehtävistä on
            säädetty lakiehdotuksissa riittävän
            täsmällisesti eikä kysymys ole rajoittamattomasta
            tehtävien siirtämisestä toiselle viranomaiselle.
            Tältä osin sääntely täyttää asetuksenantovallan
            edellytykset. Kuitenkin 2. lakiehdotuksen 9 §:n 4 momentin
            nojalla maistraateille on annettu tietty harkintavalta siirron suhteen.
            Vaikka tarkoituksena näyttää olevan,
            että hakemuksen vastaanottava maistraatti voi itsekin ratkaista
            asian, pitää perustuslakivaliokunta perustuslain
            80 §:n 1 momentin mukaisen yksilön oikeuksien
            ja velvollisuuksien perusteiden lakisidonnaisuuden ja perustuslain
            2 §:n 3 momentin mukaisen hallinnon lainalaisuuden kannalta
            asianmukaisena täsmentää sääntelyä.
            Se voitaisiin toteuttaa esimerkiksi 3. lakiehdotuksen 14 §:n
            1 momentin mallin mukaisesti, jota on epäilemättä pidettävä ehdotuksista
            selkeimpänä ja yksiselitteisimpänä.
            Ylipäänsä valiokunnan mielestä olisi
            perusteltua käyttää tehtävien
            siirron osalta kaikissa 2.—5. lakiehdotuksissa yhdenmukaista
            sääntelyä. Valiokunta tähdentää myös,
            että sääntelyssä tulee varmistaa
            ruotsinkielisten hakemusten ohjautuminen maistraatteihin, joissa
            asian ruotsinkielinen käsittely voidaan turvata.