Perustelut
         
         Valtiosääntöoikeudellisesti merkittävät
            seikat
         
         
         Lakiehdotuksen 32 a § koskee Viestintäviraston suorittamia
            postinkulun varmistustehtäviä. Pykälän
            2 momentin säännöksiä suljetun
            kirjeen avaamisesta on arvioitava luottamuksellisen viestin salaisuudelle
            perustuslaissa säädetyn suojan kannalta. 
         
         
         Perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, puhelun
            ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Saman
            pykälän 3 momentin nojalla lailla voidaan
            säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
            taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja
            turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana.
            Nämä mahdollisuudet rajoittaa luottamuksellisen
            viestin salaisuutta on perusoikeusuudistuksessa tarkoitettu tyhjentäväksi
            luetteloksi (HE 309/1993 vp, s. 54/I;
            ks. myös PeVM 25/1994 vp, s.
            5/II).
         
         
         Luottamuksellisen viestin salaisuutta koskevan perustuslain
            sääntelyn ensisijaisena tarkoituksena perusoikeusuudistuksen
            esitöiden mukaan (HE 309/1993 vp,
            s. 53/II) on suojata luottamukselliseksi tarkoitetun viestin
            sisältö ulkopuolisilta. Sääntely
            antaa turvaa muillekin tällaista viestiä koskeville
            tiedoille, joilla voi olla merkitystä viestin säilymiselle
            luottamuksellisena. Esimerkkinä on mainittu puhelujen tunnistamistiedot.
            Perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden luottamukselliseen viestintään
            ilman, että ulkopuoliset saavat oikeudettomasti tiedon
            hänen lähettämiensä tai hänelle
            osoitettujen luottamuksellisten viestien sisällöstä.
            Tämä merkitsee esimerkiksi suojaa kirjeiden tai
            muiden suljettujen viestien avaamista tai hävittämistä vastaan. 
         
         
         Lakiehdotuksen 32 a §:n 2 momentin 1 kohta
         
         Suljetun kirjeen avaaminen tulee lakiehdotuksen mukaan kysymykseen
            ensiksikin sillä perusteella, että avaaminen on
            välttämätöntä postilähetyksen
            vastaanottajan tai lähettäjän selvittämiseksi.
            Tämä sääntely liittyy tilanteisiin,
            joissa postilähetyksen osoitetiedot ovat niin puutteelliset,
            ettei lähetystä saada toimitetuksi perille. Kirjeen
            avaamisen tarkoituksena on saada selville vastaanottajan tai lähettäjän
            henkilöllisyys, jotta postilähetys kyetään
            toimittamaan perille tai toissijaisesti palauttamaan. Avaaminen on
            siksi tapa pyrkiä toteuttamaan kirjeen lähettäjän
            tahto ja näin turvaamaan jokaisen oikeutta luottamukselliseen
            viestintään.
         
         
         Kirjettä ei postinkulun varmistustehtävissä avata
            viestin varsinaisen sisällön selvittämiseksi.
            Sen sisältö jää lakiehdotuksessa
            riittävästi suojatuksi ulkopuolisilta. Avatun
            postilähetyksen sisältöä ei
            nimittäin lakiehdotuksen 32 a §:n 4 momentin nimenomaisen
            säännöksen mukaan saa tarkastaa laajemmin
            kuin on tarpeen avaamisen syyn vuoksi. Pykälän
            2 momentin 1 kohdan tapauksissa tämä syy on yksiselitteisesti
            suljetun kirjeen vastaanottajan tai lähettäjän
            selvittäminen. Lähetyksen saa lisäksi
            avata vain postinkulun varmistustehtävää hoitava
            henkilö toisen tällaisen henkilön läsnä ollessa.
            Näitä tehtäviä hoitaviin henkilöihin
            sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta heidän palvelussuhteensa
            laadusta riippumatta. 
         
         
         Esityksessä ehdotetun sääntelyn sisältö ei
            valiokunnan mielestä loukkaa perustuslain 10 §:n 2 momentissa
            turvattua luottamuksellisen viestin salaisuutta. Sääntely
            ei vastaavasti merkitse sellaisen rajoituksen säätämistä luottamuksellisen
            viestin salaisuuteen, jonka ainoat sallitut tavat on mainittu perustuslain
            10 §:n 3 momentissa. Lakiehdotuksen 32 a §:n 2
            momentin 1 kohta ei näin ollen vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen. 
         
         
         Valiokunnan mielestä on asianmukaista täsmentää tämän
            lainkohdan sanontaa kirjeen avaamistarkoituksen kuvaamiseksi, esimerkiksi
            seuraavasti: "1) se on välttämätöntä postilähetyksen
            vastaanottajan selvittämiseksi lähetyksen
               perille toimittamista varten tai lähettäjän
            selvittämiseksi lähetyksen palauttamista varten;
            tai..." Valiokunnan käsityksen mukaan on lisäksi
            välttämätöntä täydentää esitystä säännöksin,
            joilla taataan, että Viestintävirastoon postinkulun
            varmistustehtävien hoitamista varten toimitetut postilähetykset
            eivät muodostu oikeudelliselta kannalta julkisiksi asiakirjoiksi
            ja että näitä tehtäviä hoitavat
            henkilöt ovat lähetyksistä vaitiolovelvollisia. 
         
         
         Lakiehdotuksen 32 a §:n 2 momentin 2 kohta
         
         Viestintävirastolla on lakiehdotuksen mukaan oikeus
            avata suljettu kirje myös silloin, jos on syytä epäillä,
            että lähetys saattaa aiheuttaa vaaraa terveydelle
            tai omaisuudelle. Perustuslain 10 §:n 3 momentin
            nojalla lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen muun muassa turvallisuustarkastuksessa. Tällä käsitteellä viitataan
            perusoikeusuudistuksen esitöissä postilähetysten
            tarkastuksiin tärkeän turvallisuusintressin
            vuoksi (HE 309/1993 vp, s. 54/II).
            Tällaisen intressin huomioon ottaminen on keskeisesti esityksessä ehdotetun sääntelyn
            taustalla, minkä vuoksi valiokunta katsoo tämänkin
            ehdotuksen olevan sopusoinnussa perustuslain kanssa.