Perustelut
         
         Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet
         
         Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin nojalla
            oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
            aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa.
            Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet, kuten käsittelyn
            julkisuus, oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös
            ja hakea muutosta turvataan saman pykälän 2 momentin
            mukaan lailla. Myös esimerkiksi vaatimus käsittelyn
            suullisuudesta kuuluu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin. Perustuslain säännös ei estä säätämästä lailla
            vähäisiä poikkeuksia oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin, kunhan tällaiset poikkeukset eivät
            muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin (HE
               309/1993 vp, s. 74).
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaan
            jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen
            ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa
            riippumattomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään
            hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan
            nostetusta rikossyytteestä. Artikla ei — toisin
            kuin perustuslain 21 § — edellytä muutoksenhakuoikeuden
            turvaamista, mutta jos ensimmäisessä oikeusasteessa
            ratkaistu asia on sopimusvaltiossa mahdollista saada muutoksenhakutuomioistuimen käsiteltäväksi,
            tulee menettelyn myös toisessa asteessa täyttää 6
            artiklasta johtuvat vaatimukset. Näihin vaatimuksiin sisältyy
            myös oikeus suulliseen käsittelyyn. Artikla ei
            kuitenkaan edellytä muutoksenhakuprosessin olevan joka suhteessa
            samanlainen ensimmäisen asteen oikeudenkäynnin
            kanssa, eikä vaatimus suullisen käsittelyn järjestämisestä toisessa
            asteessa ole ehdoton. Esimerkiksi valituslupamenettely tai pelkästään
            oikeuskysymysten ratkaisemista varten järjestetty menettely
            voi kirjallisenakin täyttää artiklan
            vaatimukset. Muutoksenhakutuomioistuimen tutkiessa asiaa sekä tosiseikkojen
            että oikeuskysymysten kannalta riippuu suullisen käsittelyn
            järjestämisvelvoite keskeisesti kulloisenkin asian
            erityispiirteistä ja ratkaistavina olevien kysymysten
            luonteesta. Kirjallista menettelyä ei voida Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            käytännön valossa pitää riittävänä ainakaan
            sellaisissa Suomen oikeuden mukaan rikoslainkäytön
            alaan kuuluvissa tapauksissa, joissa muutoksenhakutuomioistuin harkitsee
            syyllisyyskysymystä kokonaisuudessaan ja tähän
            liittyen arvioi ensimmäisessä oikeusasteessa
            vastaanotettua suullista todistelua, kuten todistelun luotettavuutta
            tai uskottavuuttaKs. esim. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            tuomiot tapauksissa Helmers v. Ruotsi (29.10.1991), kohta 36—39,
            Tierce ym. v. San Marino (25.7.2000), kohta 95—102, Destrehem
            v. Ranska (18.8.2004), kohta 42—47..
         
         
         Muutoksenhakuoikeudesta rikosasioissa on määrätty
            erikseen Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7 lisäpöytäkirjan
            2 artiklassa. Jokaisella rikoksesta tuomitulla on artiklan 1 kappaleen mukaan
            oikeus saada syyllisyyskysymys tai tuomittu rangaistus tutkittavaksi
            ylemmässä tuomioistuimessa. Muutoksenhakuoikeuteen
            voidaan artiklan 2 kappaleen perusteella tehdä poikkeuksia
            lain määräämien vähäisten
            rikosten kohdalla ja kappaleessa mainituissa eräissä muissa tapauksissa.
            Sopimusvaltiolla on verraten laaja harkintavalta säännellä muutoksenhaun
            edellytyksiä ja siinä noudatettavaa menettelyä.
            Esimerkiksi valituslupamenettelyä ei ole sellaisenaan pidetty
            sopimuksen valvontakäytännössä artiklan
            vaatimusten vastaisenaKs. Matti Pellonpää,
            Euroopan ihmisoikeussopimus, 2005, s. 600—601..
         
         
         Rikoksesta tuomitulla on KP-sopimuksen 14 artiklan
            5 kappaleen mukaan myös oikeus saada syyllisyyskysymys
            ja tuomittu rangaistus tutkittaviksi ylemmässä tuomioistuimessa
            lain mukaisesti. Sopimusvaltion lainsäädännöllä voidaan
            säännellä lähinnä muutoksenhakuoikeuden käyttämistä.
            Muutoksenhakutuomioistuimessa noudatettavaa menettelyä säänneltäessä on
            otettava huomioon 14 artiklan 1 kappaleen vaatimukset yksilön
            oikeudesta oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin.
            Näihin vaatimuksiin sisältyy lähtökohtaisesti
            oikeus suulliseen käsittelyyn. Valituslupamenettelyssä ja
            pelkästään oikeuskysymyksiin rajatussa
            muutoksenhakumenettelyssä suullisen käsittelyn
            järjestämistä ei toisaalta ole pidetty
            välttämättömänäKs.
            Manfred Nowak, UN Covenant on Civil and Political Rights, CCPR Commentary,
            2nd revised edition, 2005, s. 325 ja 350.. 
         
         
         Seulontamenettelyn nykyinen sääntely
         
         Oikeudenkäymiskaaren 26 luvun 2 §:n nykyiset säännökset
            seulontamenettelystä on säädetty perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella (PeVL 35/2002 vp).
            Valiokunta arvioi tuolloista esitystä ennen muuta muutoksenhakuoikeuteen
            ja suullisen käsittelyn järjestämiseen
            kohdistuvien vaatimusten kannalta.
         
         
         Kaikista käräjäoikeuden päätöksistä oli
            ehdotuksen mukaan mahdollista valittaa yhtä hyvin oikeus-
            kuin tosiseikkakysymystenkin osalta hovioikeuteen, jonka tehtävänä oli
            antaa valitukseen ratkaisu asian laadusta riippuen joko seulontamenettelyssä tai
            täystutkintaisessa menettelyssä. Valiokunta katsoi
            tällaisen sääntelytavan turvaavan perustuslain
            21 §:n 2 momentissa tarkoitettuun oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            sisältyvän oikeuden hakea muutosta (PeVL
               35/2002 vp, s. 3/II). 
         
         
         Valiokunta huomautti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            edellyttävän suullisen käsittelyn järjestämistä muutoksenhakuasteessa
            joissakin tilanteissa. Asian käsittelyä ei tuolloisen
            ehdotuksen mukaan ollut sallittua päättää seulontavaiheessa,
            jos täystutkintainen menettely oli asianosaisen
            oikeusturvan takia tarpeen. Valiokunnan arvion mukaan hovioikeuksien
            oli näin ollen sovellettava asioiden käsittelyn
            eriyttämissääntelyä perus- ja
            ihmisoikeuksien vaatimuksia vastaavalla tavalla muun muassa niin,
            etteivät seulontamenettelyssä tehtävät
            ratkaisut yksittäistapauksissa loukkaa oikeutta suulliseen käsittelyyn.
            Näin ymmärrettynä sääntely
            valiokunnan mielestä täytti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            takeisiin kuuluvat sisällölliset vähimmäisvaatimukset
            (PeVL 35/2002 vp, s. 3/II).
         
         
         Valiokunta piti tuolloista ehdotusta kuitenkin perustuslain
            21 §:n 2 momentissa lainsäätäjään kohdistuvan
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden turvaamisvelvoitteen
            näkökulmasta epäasianmukaisen väljänä ja
            osin epämääräisesti muotoiltuna.
            Asioiden käsittelyn eriyttämisjärjestelmän
            kannalta tärkeiden seulontaedellytysten sääntelyä oli
            valiokunnan mielestä syytä täsmentää muun
            ohella niin, että laista käy ilmi, millä objektiivisin
            perustein arvioitavissa olevilla edellytyksillä valitusta
            ei hovioikeudessa oteta enempään tutkintaan. Lisäksi
            laissa oli hovioikeuksien päätöksenteon
            ohjaamiseksi mainittava ainakin suullinen käsittely seikkana, jonka
            perusteella valitus oli esityksen tarkoitusta vastaavasti otettava
            käsiteltäväksi täystutkintaisessa
            menettelyssä (PeVL 35/2002 vp,
            s. 4/I).
         
         
         Lakivaliokunta otti perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyt
            näkökohdat asianmukaisesti huomioon ja ehdotti
            hallituksen esittämää säännöstä täsmennettäväksi
            (LaVM 27/2002 vp). Oikeudenkäymiskaaren
            nykyiset säännökset seulontamenettelystä säädettiin
            lakivaliokunnan mietinnön mukaisina. 
         
         
         Valituksen tutkimista ei oikeudenkäymiskaaren 26 luvun
            voimassa olevan 2 §:n 1 momentin mukaan jatketa, jos hovioikeus
            seulontamenettelyssä yksimielisesti toteaa olevan selvää,
            että 1) asiassa ei ole 15 §:n nojalla
            toimitettava pääkäsittelyä,
            2) käräjäoikeuden ratkaisu tai siellä noudatettu
            menettely ei ole virheellinen eikä 3) asianosaisen
            oikeusturva asian laatu huomioon ottaen muustakaan syystä edellytä valituksen
            käsittelyn jatkamista. Hovioikeuden on momentin 1 kohdassa
            mainitun 15 §:n perusteella toimitettava pääkäsittely,
            jos asian ratkaiseminen riippuu käräjäoikeudessa
            vastaanotetun suullisen todistelun tai käräjäoikeuden
            katselmusta toimittaessaan tekemien havaintojen uskottavuudesta
            taikka hovioikeudessa vastaanotettavasta uudesta suullisesta todistelusta.
            Käräjäoikeudessa vastaanotettu todistelu
            on tällöin tarpeellisilta osiltaan otettava vastaan
            ja katselmus toimitettava uudelleen pääkäsittelyssä,
            jollei estettä ole. 
         
         
         Korkein oikeus on käytännössään
            lähtenyt siitä, ettei valitusta voida seuloa,
            jos asian ratkaiseminen hovioikeudessa riippuu oikeudenkäymiskaaren
            26 luvun 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla käräjäoikeudessa
            vastaanotetun suullisen todistelun uskottavuudesta (KKO 2004:116,
            KKO 2004:117, KKO 2005:11, KKO 2005:12). Pääkäsittelyn
            toimittamisvelvollisuudesta annetun sääntelyn
            kannalta ei korkeimman oikeuden mukaan ole merkitystä esimerkiksi
            sillä, epäileekö hovioikeus käräjäoikeuden
            näytön arvioinnin oikeellisuutta (KKO
            2004:116). Korkein oikeus on verraten usein kumonnut hovioikeuden
            päätöksen valituksen seulomisesta myös
            siksi, että käräjäoikeuden ratkaisun
            virheettömyys tai valituksen jatkokäsittelyn tarpeettomuus
            ei ole ollut oikeudenkäymiskaaren 26 luvun 2 §:n
            1 momentissa tarkoitetulla tavalla selvää (KKO
            2005:13, KKO 2005:22, KKO 2005:30, KKO 2005:33, KKO 2005:46, KKO
            2005:57, KKO 2005:58, KKO 2006:40).
         
         
         Arvio ehdotuksesta
         
         Hovioikeus voi oikeudenkäymiskaaren 26 luvun muutettavaksi
            ehdotetun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan
            mukaan seuloa valituksen, jos on selvää, että käräjäoikeuden
            näytön arvioinnin oikeellisuuteen voidaan
            pääkäsittelyä toimittamatta
            luottaa eikä valituksen käsittelyä ole
            jatkettava momentin 2 tai 3 kohdan perusteella.
         
         
         Ehdotus seulontamenettelyn soveltamisalan laajentamisesta merkitsee
            muutosta nykyiseen sääntelyyn, jonka tarkoituksena
            on perustuslakivaliokunnan aiemman lausunnon mukaisesti taata säädösperusteisesti
            oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin sisältyvä oikeus
            suulliseen käsittelyyn niissä tapauksissa, joissa
            valituksen kirjallista käsittelyä muutoksenhakuasteessa
            ei voida perusoikeussäännösten tai Suomen
            kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden takia pitää riittävänä.
            Ehdotuksen sanamuoto on ongelmallinen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännöstä
            johtuvien
            niiden vaatimusten kannalta, joiden takia kirjallisessa muutoksenhakumenettelyssä
            ei
            ainakaan kaikissa tapauksissa voida ihmisoikeusloukkaukseen
            syyllistymättä arvioida alioikeudessa vastaanotetun
            suullisen todistelun luotettavuutta tai uskottavuutta. Näitä tilanteita
            ei ole nimenomaisella maininnalla rajattu seulontamahdollisuuden
            ulkopuolelle. Valitusta ei toisaalta voida momentin 3 kohdan mukaan
            seuloa, jos asianosaisen oikeusturva edellyttää valituksen
            käsittelyn jatkamista. Sääntely jättää näin
            ollen hovioikeuden tapauskohtaisen arvion varaan myös
            sen, vaativatko ihmisoikeusvelvoitteet suullisen käsittelyn
            järjestämistä muutoksenhakuvaiheessa.
         
         
         Muutettavaksi ehdotetun momentin 1 kohdan sanamuoto ohjaa hovioikeuksia
            arvioimaan kaikissa tapauksissa ja yleisesti alioikeudessa vastaanotettua
            näyttöä seulontamenettelyssä.
            Säännös on yleisluonteisuudessaan omiaan
            lisäämään sen riskiä,
            että todistelua arvioidaan kirjallisessa menettelyssä sellaisissakin
            tapauksissa, joissa oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää suullisen
            käsittelyn järjestämistä muutoksenhakuasteessa.
            Ehdotus ei tästä syystä ole hyvin sopusoinnussa
            perustuslain 21 §:n 2 momenttiin sisältyvän
            sen säännöksen kanssa, jonka mukaan oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeet turvataan lailla (ks. myös PeVL
               35/2002 vp, s. 4/I). Ehdotusta on siksi
            täydennettävä esimerkiksi maininnoilla
            siitä, ettei käräjäoikeuden
            näytön arvioinnin oikeellisuutta voida arvioida
            seulontamenettelyssä, jos asiassa on oikeudenkäymiskaaren
            26 luvun 15 §:n mukaan toimitettava pääkäsittely.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Hovioikeusmenettelyn kehittämisen yleisenä tavoitteena
            on parantaa hovioikeuksien edellytyksiä kohdentaa voimavarojaan
            asioiden laadun vaatimalla tavalla. Tuomioistuinmenettelyjen kehittäminen
            voi — kuten perustuslakivaliokunta on monessa yhteydessä todennut — ajan
            oloon vaikuttaa asioiden käsittelyaikoihin ja siten edistää perustuslain
            21 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattua oikeutta saada
            asiansa ilman aiheetonta viivytystä tuomioistuimessa käsitellyksi (PeVL
               35/2002 vp, s. 3/II, PeVL 31/2005
               vp, s. 3/II, PeVL 2/2006
               vp, s. 2/II). Tuomioistuinkäsittelyjen
            joutuisuuden edistäminen on tärkeää etenkin,
            kun oikeudenkäynnin pituus on viime aikoina muodostunut
            joissakin tapauksissa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toteamaksi
            oikeusturvaongelmaksi Suomessa. Menettelysääntelyn
            vaikeaselkoisuus voi toisaalta aiheuttaa uusia tarpeettomiakin prosessiriitoja
            ja tässä mielessä pitkittää asioiden
            käsittelyä. Tämä ei ole toivottavaa
            tuomioistuinten voimavarojen kohdentamisenkaan näkökulmasta.
         
         
         Valiokunnan mielestä valtioneuvoston piirissä on
            aiheellista arvioida ennakkoluulottomasti mahdollisuuksia kehittää — perusoikeussäännökset
            ja ihmisoikeusvelvoitteet asianmukaisesti huomioon ottaen — oikeudenkäymiskaaren säännöksiä
            valitusasian
            käsittelystä ja pääkäsittelyn
            toimittamisesta hovioikeudessa. Tällaisessa yhteydessä on
            syytä arvioida myös mahdollisuuksia luoda esimerkiksi
            muutoksenhakulupaan perustuva nykyistä seulontamenettelyä selkeämpi
            järjestelmä samoin kuin sitä, onko esimerkiksi
            seulontamenettelyä tai vastaavaa välttämätöntä soveltaa
            nykyiseen tapaan hovioikeuden käsiteltäväksi
            tuleviin kaikkiin valituksiin (PeVL 35/2002 vp,
            s. 4/II). Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7
            lisäpöytäkirjan 2 artiklan 2
            kappaleessa on muutoksenhakuoikeuden turvaamisen osalta
            tehty ero vähäisten ja vakavampien rikosten välille.
            Valiokunta kiinnittää tältä kannalta
            huomiota siihen, ettei perustuslain 21 §:n 2 momentin
            säännös estä säätämästä vähäisiä poikkeuksia
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset
            poikkeukset eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            (HE 309/1993 vp, s. 74, PeVL
               35/2002 vp, s. 2/II, PeVL
               31/2005 vp, s. 2/II).