Perustelut
Oikeus ottaa haltuun esineitä ja aineita ja voimankäyttö
Perusopetuslain 36 d §:ään ehdotetaan
otettavaksi säännös rehtorin ja koulun
opettajan oikeudesta ottaa haltuunsa oppilaalta lakiehdotuksen
29 §:n 2 momentissa tarkoitettu esine tai aine taikka sellainen
esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
Ehdotus sisältää myös säännöksen
oikeudesta voimakeinojen käyttöön. Jos
haltuun otettavaa esinettä tai ainetta hallussaan pitävä oppilas
koettaa vastarintaa tekemällä välttää haltuun
ottamisen, rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus käyttää sellaisia esineen
tai aineen haltuun ottamiseksi välttämättömiä voimakeinoja,
joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja
tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen
kokonaisarviointi huomioon ottaen. Vastaavat säännökset
ehdotetaan sisällytettäväksi lukiolain 26 d §:ään
ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 35 d §:ään.
Sääntelyä sovelletaan ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta annetun lain 11 §:n 19 kohdan viittaussäännöksen
mukaan myös kyseisessä laissa tarkoitettuun koulutukseen.
Viimeksi mainituissa laeissa haltuunotto-oikeus ja siihen liittyvä voimakeinojen
käyttöoikeus eivät kuitenkaan koske esineitä tai
aineita, joilla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
Ehdotetulle haltuunotto-oikeudelle on oppilaiden turvallisuuteen
ja oppimisympäristön rauhallisuuden turvaamiseen
liittyvät painavat ja perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävät perusteet. Sääntelyn
oikeasuhtaisuuden kannalta olennaisia ovat 36 f §:stä ilmenevät
yleiset vaatimukset rajoitustoimenpiteen välttämättömyydestä ja
oikeasuhtaisuudesta. Haltuunotto-oikeus ei muodostu perustuslain
15 §:n 1 momentin omaisuuden suojaa koskevan
säännöksen kannalta ongelmalliseksi senkään
takia, että haltuun otetut lailliset esineet ja aineet
tulee lakiehdotuksen 36 g §:n mukaan pääsääntöisesti luovuttaa
oppilaalle viimeistään työpäivän
päättyessä (vrt. PeVL 5/2006
vp, s. 4—5).
Ehdotettu voimakeinojen käyttöoikeus puolestaan
merkitsee vakavaa puuttumista perustuslain 7 §:n 1 momentissa
turvattuun henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Tähän
oikeuteen ei perustuslain 7 §:n 3 momentin mukaan saa puuttua
mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
Perustuslakivaliokunta on arvioinut rehtorille ja opettajille
annettavia voimankäyttöoikeuksia lausunnossaan PeVL 70/2002 vp.
Kysymys oli oikeudesta poistaa opetusta häiritsevä tai muiden
turvallisuutta vaarantava oppilas luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta
ja koulun tilaisuudesta. Välttämättömiä ja
tilanteen kannalta oikeasuhtaisia voimakeinoja sai ehdotuksen mukaan
käyttää, jos poistettava oppilas koettaa
vastarintaa tekemällä välttää poistamisen. Valiokunta
ei pitänyt ehdotettua sääntelyä ongelmallisena
perustuslaissa tarkoitetun lailla säätämisen
vaatimuksen eikä mielivallan kiellon kannalta. Opetusta
häiritsevän tai käytöksellään
muita uhkaavan oppilaan poistaminen luokkahuoneesta tai koulun alueelta
oli valiokunnan mielestä perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävää. Huolimatta
eräistä sääntelyyn lähtökohtaisesti
liittyvistä ongelmista valiokunta katsoi, että ehdotus
oli muutamin tarkistuksin hyväksyttävissä.
Nyt ehdotetun voimankäyttösäännöksen
muotoilu vastaa läheisesti voimankäytön
sääntelyä oppilasta poistettaessa. Vaarallisen
esineen pois ottamisen tarkoituksena on turvata oppilaan itsensä,
muiden oppilaiden ja henkilökunnan oikeutta perustuslain
7 §:n 1 momentissa tarkoitettuun henkilökohtaiseen
turvallisuuteen. Häiritsevän esineen pois ottamisen
tarkoituksena puolestaan on turvata muiden oppilaiden oikeutta opetukseen.
Nämä ovat samankaltaisia kuin turvallisuutta vaarantavan
tai opetusta häiritsevän oppilaan poistamiseen
liittyvät hyväksyttävät perusteet.
Käytännön vakavissa ongelmatilanteissa
vaarallisten tai häiritsevien esineiden ja aineiden haltuun
ottaminen voi oppilaan tehdessä vastarintaa edellyttää välttämättömien voimatoimien
käyttöä.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
siihen, että perusopetuslakiehdotuksen 36 d §:n
1 momentin 29 §:n 2 momenttiin viittaavan säännöksen
perusteella haltuun voidaan ottaa esineitä tai aineita,
joiden hallussapito on muussa laissa kielletty. Tämä ei
sinänsä ole ongelmallista. Se merkitsee 36 d §:n
2 momentin nojalla kuitenkin samalla sitä, että myös
voimakeinoja voidaan kohdistaa henkilöön, jolla
on hallussaan jossain laissa kiellettyjä esineitä tai aineita.
Hallituksen esityksen perusteluissa (HE 66/2013
vp, s. 41—42) tällaisina muina lakeina on
mainittu järjestyslaki, ampuma-aselaki, räjähdysvaarallisista
aineista annettu laki sekä alaikäisten osalta
alkoholilaki ja tupakkalaki. Käytännössä suurin
osa näiden lakien hallussapitokielloista koskeekin esineitä ja
aineita, joita voidaan pitää kouluoloissa välittömästi
turvallisuutta vaarantavina. Näin ei kuitenkaan kaikilta osin
ole. Voimakeinoja voitaisiin laissa määriteltyjen
muiden edellytysten täyttyessä kohdistaa esimerkiksi
alaikäiseen oppilaaseen, jonka hallussa on tupakkatuotteita,
vaikka hän ei näin vaarantaisikaan muiden turvallisuutta
tai häiritsisi opetusta tai oppimista.
Tällainen voimankäyttöoikeus etääntyy
esityksen yleisestä tavoitteesta turvata työrauha
ja turvallinen oppimisympäristö kouluissa ja oppilaitoksissa,
eikä sitä voida pitää perusoikeusrajoituksen
oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta perusteltuna. Mikä tahansa
sinänsä lainvastainen hallussapito ei valiokunnan
mielestä voi oikeuttaa voimakeinojen käyttöön
koulussa. Ongelmallisuutta ei ainakaan täysin hälvennä se, että lakiehdotuksen
36 f §:n mukaan laissa tarkoitetuilla toimenpiteillä ei
saa puuttua oppilaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
ja yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan
ja turvallisuuden varmistamiseksi. Selvyyden vuoksi 1. lakiehdotuksen 36 d §:n
sääntelyä on täsmennettävä siten,
että oikeus voimakeinojen käyttöön
rajataan vain tilanteisiin, joissa oppilaalla on hallussaan turvallisuutta
vaarantava esine tai aine taikka esine tai aine, jolla oppilas häiritsee
opetusta tai oppimista (esim. "Jos haltuun otettavaa omaa tai muiden turvallisuutta
vaarantavaa taikka oppimisen tai opetuksen häiritsemiseen
käytettävää esinettä tai ainetta
hallussaan pitävä oppilas..."). Muutoksen tekeminen
on edellytyksenä sille, että 1. lakiehdotus voidaan
tältä osin käsitellä tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä.
Vastaavat muutokset on tehtävä myös 2.
lakiehdotuksen 26 d §:ään ja 3. lakiehdotuksen
35 d §:ään ottaen kuitenkin huomioon
se, että sääntelyn ei näissä ole
ehdotettukaan ulottuvan esineisiin tai aineisiin, joilla oppilas
häiritsee opetusta tai oppimista.
Ehdotuksissa on kokonaisuutena arvioiden otettu hyvin huomioon
perustuslakivaliokunnan edellä mainitussa lausunnossaan
esittämät huomiot. On kuitenkin syytä huomauttaa,
että rehtorien ja opettajien voimankäyttöoikeuksien
laajentamiseen liittyy edelleen samanlaisia ongelmia kuin niistä alun
perin säätämiseen (ks. PeVL 70/2002
vp, s. 4—5). Rehtorit ja ja opettajat eivät
ole henkilöitä, joilta voidaan edellyttää voimakeinojen
osaamista tai voimankäytössä huomioitavien
oikeudellisten seikkojen tuntemusta. Pulmallista on myös
se, että rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää voimaa
yhtä hyvin peruskoulussa kuin lukiossa ja ammatillista
koulutusta tai ammatillista aikuiskoulutusta antavassa oppilaitoksessa.
Voimakeinoihin turvautuminen ja erityisesti taitamaton voimankäyttö voivat
tilanteiden moninaisuus huomioon ottaen muodostua riskiksi niin
voimatoimien kohteeksi joutuvalle kuin rehtorille ja opettajalle
itselleenkin. Onkin syytä painokkaasti korostaa, että rehtorin tai
opettajan turvautuminen voimankäyttöön
voi tulla kysymykseen vain erityisen poikkeuksellisissa tilanteissa
ja viimesijaisena keinona. Myös voimatoimilla uhkaamista
on valiokunnan mielestä oppilaitoksissa tärkeää välttää.
Valiokunta tähdentää edellä mainituista
syistä suhteellisuusperiaatteen suurta merkitystä kulloinkin
tarvittavan voiman tilannekohtaista tarvetta ja mitoittamista arvioitaessa.
Asianmukaisia oikeasuhtaisuusvaatimuksia sisältyy niin lakiehdotusten
säännöksiin oikeudesta ottaa haltuun
esineitä ja aineita kuin haltuunoton ja tarkastamisen yleisiä periaatteita
koskeviin säännöksiinkin.
Oikeus tarkastaa tavarat
Perusopetuslain 36 e §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
oikeudesta tarkastaa oppilaan tavarat. Pykälän
1 momentin mukaan koulun opettajalla ja rehtorilla on lain 29 §:n
2 momentissa tarkoitetun kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi
oikeus tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, oppilaan hallinnassa
olevat koulun säilytystilat ja päällisin
puolin hänen vaatteensa, jos on ilmeistä, että oppilaan
hallussa on tällaisia esineitä tai aineita. Lisäksi
tarkastamisen edellytyksenä on, että oppilas kieltäytyy
pyynnöstä huolimatta luovuttamasta esineitä tai aineita
tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.
Vastaava säännös ehdotetaan lisättäväksi
lukiolain 26 e §:ään ja ammatillisesta
koulutuksesta annetun lain 35 e §:ään.
Sääntelyä sovelletaan ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta annetun lain 11 §:n 19 kohdan viittaussäännöksen
mukaan myös kyseisessä laissa tarkoitettuun koulutukseen.
Lakiehdotuksissa tarkoitettu oikeus vastaa pienin poikkeuksin
uuden pakkokeinolain 8 luvun 30 §:ssä tarkoitettua
henkilöntarkastusta.Hallituksen esityksen perusteluissa
(HE 66/2013 vp, s. 61) on tältä osin
esitetty nykykäsityksen mukaan virheellinen tulkinta, jonka
mukaan henkilöntarkastukseksi ei katsottaisi henkilön
yllä olevien vaatteiden päällisin puolin
tapahtuvaa käsin koettelemista eikä vaatteista
selvästi pullottavan tai taskussa varmasti olevaksi tiedetyn
esineen pelkkää pois ottamista (vrt. HE 222/2010
vp, s. 310). Lakiehdotusten säännökset
henkilöntarkastuksesta ovat merkityksellisiä perustuslain
7 §:n 1 momentissa ja 10 §:n
1 momentissa turvattujen henkilökohtaisen koskemattomuuden
ja yksityiselämän suojan kannalta (ks. PeVL
5/2006 vp, s. 5).
Perustuslakivaliokunta on arvioidessaan mahdollisuutta toimittaa
henkilöntarkastus alkoholijuoman laittomasta hallussapidosta
epäillylle alle kahdeksantoistavuotiaalle ja alle kaksikymmentävuotiaalle
henkilölle katsonut, että lapsiin kohdistuviin
poliisin pakkokeinovaltuuksiin ja pakkokeinojen käyttöön
tulee suhtautua kaiken kaikkiaan pidättyvästi
(PeVL 53/2006 vp, s. 3/II).
Vastaava arvio koskee korostetusti opettajia ja rehtoria. Tarkastusoikeuden
antamisen opettajalle ja rehtorille on edellä voimankäytön käsittelyn
yhteydessä mainituista syistä rajoituttava erittäin
poikkeuksellisiin tilanteisiin.
Tarkastusoikeudelle on valiokunnan mielestä vastaava
perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste
kuin voimankäyttöoikeudelle siltä osin
kuin kysymys on turvallisuutta vaarantavista aineista ja esineistä.
Ilmeisyyskriteeri ja tarkastamisen yleiset periaatteet asettavat henkilöntarkastuksen
käytölle asianmukaisen korkeat vaatimukset. Sääntelyn
perusteella on selvää, että esimerkiksi
rutiininomaiset tai pistotarkastuksen luonteiset oppilaiden tavaroiden
ja vaatteiden tarkastukset eivät ole sallittuja. Oppilaan
oikeusturvan ja yksityiselämän suojan kannalta
keskeistä on, että henkilöntarkastuksen suorittamistavasta
ja siitä kiiretilanteissa poikkeamisesta on täsmälliset
säännökset 36 e §:n 3 ja
4 momentissa. Lisäksi on syytä esityksen perustelujen
(HE 66/2013 vp, s. 49/I) tapaan
korostaa 36 f §:ssä säädetyn
hienotunteisuusperiaatteen ehdottomasti merkitsevän muun
muassa sitä, että vaatteiden päällisin
puolin koskettelu erogeenisiksi luokiteltavien alueiden kohdalta tarkastuksen
yhteydessä on kiellettyä.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että henkilöntarkastusoikeuskin voi ulottua perusopetuslakiehdotuksen
36 e §:n sanamuodon vuoksi myös
tilanteisiin, joissa kysymys ei ole välittömästi
oppilaan omalle tai muiden turvallisuudelle vaarallisen esineen
tai aineen ottamisesta haltuun. Tähän
liittyy sama oikeasuhtaisuusongelma kuin voimankäyttöoikeuksiin.
Siten 1. lakiehdotuksen 36 e §:n mukainen henkilöntarkastusoikeus
on rajattava vain niihin tilanteisiin, joissa on ilmeistä,
että oppilaan hallussa on hänen omaa tai muiden
turvallisuutta vaarantava esine tai aine, jotta ehdotus voidaan
tältä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Sama huomio koskee 2. lakiehdotuksen 26 e §:ää ja
3. lakiehdotuksen 35 e §:ää.