Perustelut
         
         Muutoksenhakukielto nimittämispäätöksestä
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan valtion virkamieslakia
            muutettavaksi siten, että laissa nykyisin oleva yleinen
            valituskielto kumotaan. Lakiehdotuksen 57 §:n 1 momentin
            pääsäännön mukaan valtioneuvoston
            tai viraston tekemästä virkamiestä koskevasta
            päätöksestä voi hakea muutosta
            siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
            Pykälän 3 momentin 1 kohdan mukaan nimittämisestä virkaan
            tai virkasuhteeseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
         
         
         Valituskiellot ovat merkityksellisiä perustuslain 21 §:n
            1 momentissa olevan sen säännöksen kannalta,
            jonka mukaan jokaisella on oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
            koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
            riippumattoman lainkäyttöelimen tutkittavaksi.
            Merkittävin rajoitus valitusoikeuteen on kielto valittaa
            virkaan tai virkasuhteeseen nimittämisestä. Esityksen
            perusteluissa tuodaan laajasti esille muutoksenhakuoikeutta puoltavia
            ja vastaan puhuvia perusteita. Perusteina valituskiellon säilyttämiselle
            esitetään, ettei virkaan tai virkasuhteeseen nimittäminen
            ole perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitettu, yksilön
            oikeutta tai velvollisuutta koskeva päätös.
            Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta
            tulla nimitetyksi valtion virkaan. Nimittämiseen katsotaan
            sisältyvän paljon harkinnanvaraisuutta ja henkilökohtaisten
            ominaisuuksien arviointia. Tämän vuoksi jälkikäteistä,
            oikeudellisiin seikkoihin perustuvaa arviointia muutoksenhaussa
            pidetään erityisen ongelmallisena (s. 17). Esityksessä todetaan,
            ettei myöskään Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla
            velvoita poistamaan valituskieltoa (s. 19). Nykyisin käytettävissä olevien
            oikeussuojakeinojen katsotaan olevan riittäviä,
            eikä valitusoikeus merkittävästi vahvistaisi
            hakijan oikeusturvaa. Valitusoikeuden avaaminen vaikeuttaisi valtion
            rekrytointimahdollisuuksia ja heikentäisi toiminnan tuloksellisuutta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut, että perustuslain
            21 §:n 1 momentin ilmaus "oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
            koskeva päätös" liittyy Suomen oikeuden
            mukaan oikeuksiksi ja velvollisuuksiksi tarkoitettuihin seikkoihin. Mikä tahansa
            yksilön kannalta myönteinen viranomaistoimi ei
            kuitenkaan ole yksilön oikeutta koskeva päätös
            perustuslain mielessä. Perustuslain kannalta on edellytyksenä,
            että lainsäädännössä on
            riittävän täsmällinen perusta
            oikeutena pidettävän suhteen syntymiselle yksilön
            ja julkisen vallan välille (PeVL 12/1997
               vp, s. 1/II, PeVL 16/2000 vp,
            s. 4—5). Myös säännökset
            ns. subjektiivista oikeutta harkinnanvaraisempienkin oikeuksien
            tai etuuksien myöntämisedellytyksistä voivat
            sinänsä muodostaa riittävän
            täsmällisen perustan perustuslain 21 §:n
            1 momentissa tarkoitettuna oikeutena pidettävän
            suhteen syntymiselle yksilön ja julkisen vallan välille (PeVL
               42/2010 vp, s. 4/II).
         
         
         Perustuslain 21 §:n 1 momentin tarkoituksena on turvata
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen sekä kansalais-
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            14 artiklan edellyttämä oikeus oikeudenkäyntiin
            kaikissa sopimusmääräysten tarkoittamissa
            tilanteissa (HE 309/1993 vp, s. 73). Euroopan
            ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan soveltamisala virkamiehiä koskevissa
            asioissa on ollut rajattu, mutta se on vähitellen laajentunut. Ihmisoikeustuomioistuin
            on katsonut, ettei 6 artikla välttämättä sovellu
            kaikkiin virkamiesoikeudellisiin riitaisuuksiin, koska valtiolla
            voi olla hyväksyttävä intressi rajoittaa
            pääsyä tuomioistuimeen (Vilho Eskelinen
            ym. v. Suomi, 19.4.2007). Perustuslain 21 §:n 1 momenttiin
            ei sisälly 6 artiklan mukaista rajausta, ja se turvaa oikeuden
            säännönmukaiseen muutoksenhakukeinoon,
            kun kysymys on pykälässä tarkoitetuista
            oikeuksista ja velvollisuuksista.
         
         
         Nimityspäätöksiin sisältyy
            harkintaa, jota ohjataan ja rajoitetaan melko tarkoin lainsäädännöllä.
            Lähtökohtana on perustuslain 125 §:n 2 momentti,
            jossa säädetään yleisistä nimitysperusteista
            julkisiin virkoihin. Oikeuskirjallisuudessa nimitykseen on katsottu
            kuuluvan sekä oikeudellisesti sitovia että hallinnolliseen
            harkintaan valtuuttavia ainesosia. Nimitysharkintaa on luonnehdittu
            suppeaksi harkinnaksi, koska laki osoittaa nimitysperusteet.(Seppo
            Koskinen — Heikki Kulla, Virkamiesoikeuden perusteet, 5.
            uudistettu painos, Talentum 2009, s. 51 ja s. 90)  Nimityspäätös
            ei poikkea luonteeltaan muista hallintopäätöksistä niin,
            ettei valitusoikeutta voitaisi siihen ulottaa. Nimityspäätöksellä on
            suuri merkitys viranhakijan oikeudellisen aseman kannalta, mikä puoltaa
            muutoksenhakuoikeutta. Nykyisin ainoastaan ylimääräinen
            muutoksenhaku voi johtaa nimityspäätöksen
            kumoamiseen. Tähän nähden muut oikeussuojan
            takeet ovat tehottomampia. Näiden seikkojen vuoksi valiokunta esittää,
            että hallintovaliokunta harkitsee muutoksenhakuoikeuden
            ulottamista koskemaan virkaan ja virkasuhteeseen nimittämistä.
         
         
         Muutoksenhakukielto muissa kuin nimitysasioissa
         
         Lakiehdotuksen 57 §:n 3 momentin 2—4 kohdassa
            säädetään muista valitusoikeuden
            rajoituksista. Viran muuttamisesta, viraston yhteisen viran sijoittamisesta
            viraston sisällä, harkinnanvaraisesta virkavapaudesta
            tai tehtävään määräämisestä ei
            saa hakea muutosta valittamalla, jollei laissa toisin säädetä.
            Pykälän 4 momentin mukaan viraston yhteisen viran
            sijoittamisesta viraston sisällä tai tehtävään
            määräämisestä saa hakea
            muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään,
            jos päätös merkitsee viran sijoituspaikkakunnan
            muuttumista. 
         
         
         Esityksen perusteluiden mukaan näissä päätöksissä on
            kysymys viraston yleisestä organisoinnista, töiden
            järjestelyistä ja virkarakenteeseen liittyvistä asioista.
            Ainakin osa näistä päätöksistä rajautuu
            muutoksenhakuoikeuden ulkopuolelle jo nykyisin hallintolainkäyttölain (586/1996)
            5 §:n 2 momentin nojalla. Muutoksenhakukiellon säätämisen
            tarkoituksena on selkeästi rajata nämä päätökset
            muutoksenhakuoikeuden ulkopuolelle virastojen tehokkaan
            ja tuloksellisen toiminnan varmistamiseksi (s. 11). 
         
         
         Viran muuttamisesta säädetään
            valtion virkamieslain 4 §:ssä ja valtion virkamiesasetuksessa.
            Virkanimike ja viran tehtäviä voidaan muuttaa,
            mutta yleensä katsotaan, ettei virka saa muuttua kokonaan
            toiseksi. Olennaiset muutokset on toteuttava lakkauttamalla virka
            ja perustamalla uusi virka. Ehdotettu valituskielto voi olla ongelmallinen
            perustuslain 21 §:n 1 momentin kannalta. Viran muuttamisen
            edellytyksiä ei ole määritelty laissa
            ja asetuksessakin vain ylimalkaisesti, joten muuttamistoimivallan
            laajuus on tulkinnanvaraista. Esimerkiksi viran yksipuolisella ja
            olennaisella muuttamisella toisensisältöiseksi
            voi olla virkamiehen kannalta merkittäviä oikeusvaikutuksia.
            Valiokunta esittää hallintovaliokunnalle, että valituskiellon
            sijasta valituksen soveltamisala määräytyy
            edelleen hallintolainkäyttölain 5 §:n
            perusteella. Tällöin valitus ei olisi mahdollinen
            tavanomaisen työnjohto-oikeuden puitteissa tehdystä viran
            muuttamispäätöksestä. Sen sijaan
            muuttamispäätöksen lainmukaisuus olisi
            valittamalla saatettavissa tuomioistuimen käsiteltäväksi,
            jos päätös on esimerkiksi sisällöltään
            niin laaja, että sitä ei voida pitää pelkästään
            työnjohdollisena päätöksenä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aiemmin arvioinut tehtävään
            määräämistä koskevaa
            sääntelyä perustuslain 9 §:ssä turvatun
            asuinpaikan valinnan vapauden näkökulmasta samoin
            kuin perustuslain 21 §:n sisältämän
            sen säännöksen kannalta, jonka perusteella
            jokaisella on oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan
            koskeva päätös tuomioistuimen tai muun
            riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
            Valiokunta on pitänyt ehdotetun kaltaista muutoksenhakukieltoa
            mahdollisena rajavartiolaitoksen (PeVL 17/1998
               vp) ja puolustusvoimien (PeVL 40/1998 vp,
            s. 2/II) samoin kuin ulkoasiainhallinnon (PeVL
               15/1999 vp, s. 3/II) virkamiesten osalta. Lisäksi
            valiokunta on arvioinut tehtävään määräämistä koskevaa
            muutoksenhakukieltoa poliisihallinnon osalta. Tällöin
            oli kysymys uudesta järjestelmästä, joka
            ei sellaisenaan vaikuttanut poliisin silloisen johdon oikeusasemaan,
            ja uuteen virkaan hakeutuvat taas olivat etukäteen tietoisia
            järjestelmästä, jossa virkanimitystä seuraa
            erikseen vielä tehtävään määrääminen.
            Sääntely ei valiokunnan mielestä koskettanut
            virkamiehen oikeusasemaa perusoikeusjärjestelmän kannalta
            ongelmallisella tavalla etenkään, kun uuteen tehtävään
            määrääminen vaati virkamiehen
            suostumuksen, jos määräys vaikutti tämän vapauteen
            valita asuinpaikkansa. Valiokunta piti kuitenkin oikeusturvasyistä asianmukaisena,
            että muutoksenhakukielto
            muotoillaan siten, että kielto kattaa vain virkamiehen
            suostumuksella tehdyt päätökset tehtävään
            määräämisestä (PeVL
               29/2006 vp, s. 3/II).
         
         
         Ehdotettu muutoksenhakukielto koskisi lähtökohtaisesti
            kaikkia valtion virkamiehiä, eikä rajautuisi sellaisten
            hallinnonalojen virkamiehiin, joihin valiokunta on edellä mainituissa
            lausunnoissaan katsonut liittyvän valtiosääntöoikeudellisen
            arvioinnin kannalta oleellisia erityispiirteitä. Muutoksenhakukielto
            ei myöskään rajoittuisi uusiin virkamiehiin,
            jotka olisivat virkaan hakeutuessaan olleet tietoisia tehtävään määräämiseen
            liittyvästä muutoksenhakukiellosta (vrt. PeVL
               29/2006 vp, s. 3/II). Ehdotus on ongelmallinen
            perustuslain 21 §:n 1 momentin kannalta. Esityksen perusteluista
            ilmenee, että tehtävään määrääminen
            toteutetaan yhteisymmärryksessä asianomaisen virkamiehen
            kanssa. Pääsääntönä olisi
            viraston sisäinen ilmoittautumismenettely, jossa halukkaat
            virkamiehet voivat ilmoittautua esimerkiksi esimiestehtävään (s.
            18). Muutoksenhakukielto on asianmukaista rajoittaa perusteluiden
            mukaisesti kattamaan vain virkamiehen suostumuksella tehdyt päätökset
            tehtävään määräämisestä.
            Tämä on edellytys lain käsittelemiselle
            tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.