Perustelut
         
         Tarkastusmaksun perimisoikeus
         
         Tarkastusmaksu on sanktioluonteinen hallinnollinen seuraamus,
            joka ei ole perustuslain 81 §:n mukainen vero tai maksu.
            Koska sen määräämiseen sisältyy
            merkittävää julkisen vallan käyttöä,
            tulee siitä säätää perustuslain
            2 §:n 3 momentin nojalla lailla.
         
         
         Maksuvelvollisuuden ja maksun suuruuden perusteista sekä maksuvelvollisen
            oikeusturvasta samoin kuin lain täytäntöönpanon
            perusteista tulee säätää lailla
            (PeVL 32/2005 vp, s. 2—3).
         
         
         Tarkastusmaksun suuruudesta ehdotetaan 1. lakiehdotuksen 5 §:n
            nojalla säädettäväksi tarkemmin
            liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
            Laissa säädetään vain tarkastusmaksun yläraja,
            joka on enintään 40 kertaa niin suuri kuin linja-autoliikenteen
            alin aikuisten kertamaksu kysymyksessä olevan julkisyhteisön alueella
            tai halvimman junatyypin alin aikuisten kertamaksu. Perustelujen
            mukaan tarkastusmaksun suuruus voi vaihdella paikallisista erityisoloista
            riippuen. Se ei ainakaan pääsääntöisesti saa
            ylittää tavanomaista rikesakon määrää.
         
         
         Ottaen huomioon tarkastusmaksun luonne ja se, että tarkastusmaksun
            enimmäismäärä säädetään
            tarkasti laissa eikä maksua ole pidettävä kohtuuttomana,
            perustuslakivaliokunta katsoo sääntelyn tältä osin
            täyttävän perustuslain 2 §:n 3
            momentin mukaisen lailla säätämisen ja
            oikeasuhtaisuuden vaatimukset.
         
         
         Tarkastuksessa apuna olevat järjestyksenvalvojat
         
         Matkalipun tarkastuksessa voi 1. lakiehdotuksen 6 a §:n
            perusteella olla apuna tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
            toimeksiannosta järjestyksenvalvoja, joka on järjestyslain
            mukaisesti asetettu liikenneasemalle tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon
            ylläpitämään järjestystä ja
            turvallisuutta. Järjestyksenvalvojalta edellytetään
            laissa määrättyä koulutusta.
            Tarkastuksessa apuna olevien järjestyksenvalvojien toiminnasta
            sovitaan tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
            ja järjestyksenvalvojan työnantajan kanssa.
         
         
         Matkustaja on velvollinen 8 §:n 2 momentin nojalla
            myös järjestyksenvalvojan vaatimuksesta esittämään
            matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua,
            voi järjestyksenvalvoja ilmoittaa asiasta tarkastajalle
            tarkastusmaksun määräämistä varten
            tai ryhtyä 11 §:n 1 momentin mukaisiin toimenpiteisiin.
         
         
         Tarkastuksessa apuna olevalle järjestyksenvalvojalle
            on 11 §:n 1 momentin nojalla oikeus tarkastajan pyynnöstä antaa
            matkustajan kiinniottamiseksi, poistamiseksi tai poliisin haltuun luovuttamiseksi
            tarvittavaa apua. Samoin edellytyksin kuin tarkastaja voi myös
            järjestyksenvalvoja ilman tarkastajan pyyntöäkin
            poistaa matkaliputtoman matkustajan kulkuneuvosta tai laiturialueelta,
            jos siitä on sovittu tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen
            julkisyhteisön kanssa. Järjestyksenvalvojalla
            on oikeus 11 §:n 2 momentin perusteella käyttää samoja
            tarpeellisia ja puolustettavissa olevia voimakeinoja kuin tarkastaja.
            Lisäksi hän on julkista valtaa käyttävänä henkilönä 11 §:n
            5 momentin mukaan tarkastustehtävistään
            rikosoikeudellisessa virkavastuussa.
         
         
         Lakiehdotusta on arvioitava perustuslain 124 §:n
            kannalta. Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan
            antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos
            se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
            hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa
            tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen
            vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
         
         
         Matkalippujen tarkastuksessa avustavalle järjestyksenvalvojalle
            ehdotetaan annettavaksi valtaa voimakeinojen käyttöön
            ilman tarkastajan pyyntöäkin. Perustuslakivaliokunnan
            käytännössä perustuslain 124 §:n
            mukaisena merkittävänä julkisen vallan
            käyttönä on pidetty itsenäiseen
            harkintaan perustuvaa oikeutta käyttää voimakeinoja
            ja puuttua muuten merkittävällä tavalla
            yksilön perusoikeuksiin (PeVL 42/2005 vp,
            s. 3/I, PeVL 19/2005 vp, s.
            8/II, PeVL 20/2002 vp, s. 3/I).
            Valiokunta on kuitenkin pitänyt tätä mahdollisena,
            jos voimakeinojen käyttö tapahtuu tarkasti rajatussa
            tilassa tai tilanteessa ja silloin, kun on kysymys konkreettisen
            virkatehtävän yhteydessä esille tulevasta
            ja siten viranomaisen tilapäisluonteisesta tarpeesta saada
            ulkopuolista apua (PeVL 48/2005 vp,
            s. 4/I, PeVL 19/2005 vp, s.
            8/II, PeVL 38/2004 vp, s. 3/I, PeVL
               20/2002 vp, s. 3/II).
         
         
         Matkalippujen tarkastajan apuna toimivalle järjestyksenvalvojalle
            1. lakiehdotuksen 11 §:n 2 momentin nojalla annettavat
            voimankäyttöoikeudet ja niihin liittyvät
            tilanteet on perustuslakivaliokunnan mielestä ajallisesti
            ja paikallisesti täsmällisesti rajattu. Koska
            järjestyksen- valvojaa lisäksi koskee voimakeinojen
            liioittelun kielto, hän toimii rikosoikeudellisen virkavastuun
            alaisena ja hänellä on laissa säädetty koulutus,
            ei valiokunta pidä sääntelyä perustuslain
            124 §:n kannalta ongelmallisena. 
         
         
         Sen sijaan valiokunta pitää valtiosääntöoikeudelliselta
            kannalta ongelmallisena sitä, että 11 §:n
            1 momentin mukainen järjestyksenvalvojan oikeus itsenäisesti
            poistaa kulkuneuvosta tai laiturialueelta matkaliputon matkustaja
            voisi perustua sopimukseen julkisyhteisön kanssa. Sääntely
            on tältä osin ristiriidassa perustuslain 2 §:n 3 momentin
            ja perustuslain 124 §:n kanssa, koska tällainen
            toimivalta ei voi perustua sopimukseen, vaan siitä tulee
            säätää lailla (ks. PeVL 47/2005
               vp, s. 5—6 ja PeVL 19/2005
               vp, s. 8/I, PeVL 11/2002 vp,
            s. 6/I). Jotta 1. lakiehdotus tältä osin
            voitaisiin käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
            on 11 §:n 1 momentin viimeinen sivulause poistettava laista.