Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valtioneuvosto on antanut vuoden 2012 vuosikertomuksen perustuslain
            46 §:ssä säädettynä kertomuksena.
            Hallituksen vuosikertomus on ensimmäinen laatuaan. Aiemmin
            valtioneuvosto antoi eduskunnalle erikseen hallituksen toimenpidekertomuksen
            ja valtion tilinpäätöskertomuksen. Nyt
            nämä on saatettu yhteen ja julkaistu neliosaisena.
            Ensimmäisenä on hallituksen vaikuttavuusselvitys.
            Toinen osa sisältää ministeriöiden
            tuloksellisuusselvitykset ja kolmas osa tilinpäätöslaskelmat.
            Neljännessä osassa esitetään
            toimenpiteet eduskunnan lausumien ja kannanottojen johdosta. 
         
         
         Jatkossa valtioneuvosto tulee valtioneuvostosta annetun lain
            1.2.2014 voimaan tulleen 9 a §:n nojalla
            antamaan eduskunnalle kalenterivuosittain hallituksen toimintaa
            ja valtiontalouden hoitoa koskevan hallituksen vuosikertomuksen.
            Tätä menettelyä on siis jo ennakoitu
            vuoden 2012 vuosikertomuksessa. Eduskunnan työjärjestyksen
            1.1.2014 voimaan tulleen 32 §:n 4 momentin muutoksen vuoksi
            hallituksen vuosikertomus lähetetään
            jatkossa valmistelevasti käsiteltäväksi
            tarkastusvaliokuntaan. Perustuslakivaliokunnassa ja ulkoasiainvaliokunnassa
            valmistelevasti käsiteltävänä oleva
            vuotta 2012 koskeva hallituksen vuosikertomus käsitellään kuitenkin
            loppuun eduskunnan työjärjestyksen aiemmin voimassa
            olleen 32 §:n 4 momentin mukaisesti (PeVM 5/2013
               vp, s. 4/II).
         
         
         Eduskunnan kannanottojen käsittely
         
         Erikoisvaliokuntakäsittelyn tarkoitus
         
         Eduskunnan muut pysyvät erikoisvaliokunnat ovat eduskunnan
            päätöksen perusteella antaneet kertomuksesta
            lausuntonsa perustuslakivaliokunnalle. Perustuslakivaliokunta on
            pitänyt tärkeänä, että menettely,
            jossa lausunnot annetaan mietintövaliokunnalle, säilytetään
            jatkossakin (PeVM 5/2013 vp, s. 3). 
         
         
         Lausuntomenettelyllä on eri tarkoituksia. Valiokunnat
            voivat lausuntomenettelyn avulla arvioida hallituksen
            toimintaa kertomusvuoden aikana valiokunnan toimialalla. Kertomuksen
            käsittelyssä erikoisvaliokunnat voivat lisäksi
            vakiintuneena pidetyn käytännön perusteella
            ottaa esille oman toimialansa erityisteemoja, joiden käsittelemistä ne
            ovat syystä tai toisesta pitäneet tarpeellisena.
            Kullekin valiokunnalle tarjoutuu myös mahdollisuus ottaa
            kantaa hallituksen toimenpiteisiin valiokunnan mietinnössään
            ehdottamien, eduskunnan hyväksymien lausumien johdosta.
            Kertomuksessa esimerkiksi selostetaan niitä toimenpiteitä,
            joihin asianomaisissa ministeriöissä on ryhdytty
            lausumien johdosta, tai myös syyt siihen ilmoittaen ehdotetaan,
            ettei jokin lausuma anna aihetta enää toimenpiteisiin hallituksen
            taholta. Erikoisvaliokuntien tehtävänä kertomusta
            käsitellessään on arvioida toimialansa
            osalta, voidaanko hallituksen kanta hyväksyä.
            Tämän eduskunnan lausumiin kohdistuvan seurantatehtävän
            hoitaminen on perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan
            kullekin valiokunnalle kuuluva vähimmäisvaatimus
            hallituksen kertomusta käsiteltäessä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan mietintöihin pohjautuvat lausumat
         
         Esitutkinnan, syyteharkinnan ja oikeudenkäyntien joutuisuuden
            parantaminen. Eduskunta hyväksyi vuoden 2008 hallituksen
            toimenpidekertomuksen johdosta perustuslakivaliokunnan mietinnön
            mukaisen kannanoton, jossa edellytettiin, että hallitus
            laatii kokonaissuunnitelman esitutkinnan, syyteharkinnan ja oikeudenkäyntien
            joutuisuuden parantamiseksi (K 1/2009 vp — EK
               5/2010 vp).
         
         
         Oikeusministeriön asettama neuvottelukunta luovutti
            mietintönsä Oikeudenhoidon uudistamisohjelmaksi
            vuosille 2013—2025 oikeusministerille maaliskuussa 2013.
            Perustuslakivaliokunta katsoo, että lausuma voidaan poistaa. 
         
         
         Hallituksen esitykset, versioiden samansisältöisyys.
            Eduskunta hyväksyi vuoden 2008 hallituksen toimenpidekertomuksen
            johdosta perustuslakivaliokunnan mietinnön mukaisen kannanoton,
            jossa edellytettiin, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
            sen varmistamiseksi, että hallituksen esitysten painetut
            ja sähköiset versiot ovat samansisältöisiä ja
            että sähköisiä versioita voidaan
            käyttää valiokunta-asiakirjoissa sekä eduskunnan
            vastausten laadinnassa (K 1/2009 vp — EK
               5/2010 vp).
         
         
         Perustuslakivaliokunta katsoo, että lausuma voidaan
            poistaa.
         
         
         
         
         
Kielikertomus
         
         Valtioneuvosto antaa kielilain 37 §:n nojalla vaalikausittain
            eduskunnalle kertomuksen kielilainsäädännön
            soveltamisesta ja kielellisten oikeuksien toteutumisesta sekä tarpeen
            mukaan muistakin kielioloista. Valtioneuvoston kertomus kielilainsäädännön
            soveltamisesta 2013 on annettu aiemmin voimassa olleen kielilain
            säännöksen mukaisesti vielä hallituksen
            kertomuksen oheisaineistona. Jatkossa kielikertomus tulee olemaan
            itsenäinen kertomus, jota ei ole sidottu valtioneuvoston
            muihin eduskunnalle annettaviin kertomuksiin.
         
         
         Vuoden 2013 kielikertomus on kolmas eduskunnalle annettu kertomus
            kielilainsäädännön soveltamisesta.
            Kyseessä on lähinnä seurantakertomus,
            jossa tarkastellaan, mitä muutoksia kielellisten oikeuksien
            toteutumisessa on tapahtunut vuoteen 2009 verrattuna. Tilannetta
            arvioidaan erityisesti valtioneuvoston vuonna 2009 esittämien
            toimenpide-ehdotusten ja perustuslakivaliokunnan kannanottojen sekä hallitusohjelmien
            ja kansainvälisten sopimusten valossa. 
         
         
         Kolmaskin kielikertomus antaa hyvän ja kattavan kuvan
            etenkin kansalliskielten, suomen ja ruotsin, asemasta Suomessa.
            Myös muiden kielten kielioloja on kertomuksessa käsitelty
            aikaisempaa laajemmin. Vuoden 2013 kielikertomus on luonteeltaan
            temaattinen, ja siinä on keskitytty erityisesti viime vuosien
            aikana esille nousseisiin asiakokonaisuuksiin. Kertomuksessa kuvataan
            selkeästi ja havainnollisesti Suomen kielioloja ja eri
            kieliryhmien asemaa varsinkin yksilön kannalta tärkeillä elämänalueilla,
            kuten koulutuksessa sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
            Siinä on tällä kertaa käsitelty
            perustuslakivaliokunnan toivomaan tapaan (PeVM 1/2010 vp,
            s. 7/I) myös Suomea sitovia kielellisiä oikeuksia
            koskevia kansainvälisiä sopimuksia. Kertomus toteuttaa
            kaiken kaikkiaan hyvin tavoitettaan lisätä päätöksentekijöiden,
            viranomaisten ja kansalaisten tietämystä eri kieliryhmien
            kielioloista. Samalla se antaa eduskunnalle mahdollisuuden vaikuttaa
            kielellisten oikeuksien toteuttamisen linjauksiin.
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää myönteisenä sitä kielikertomuksessa
            esitettyä havaintoa, että kielellisiin oikeuksiin
            on viime vuosina kiinnitetty aikaisempaa enemmän huomiota.
            Tämä koskee etenkin hallinnollisten uudistusten,
            lainsäädännön sekä suunnitelmien
            ja ohjeistuksen tasoa. Sen sijaan merkittäviä puutteita
            on edelleen kielellisten oikeuksien käytännön
            toteutumisessa esimerkiksi viranomaisten asiakaspalvelussa ja palveluketjujen
            toimivuuden osalta. Suurimpana rakenteellisena ongelmana voidaan
            tässä yhteydessä pitää kielitaitoisen
            henkilökunnan ja omakielisen palvelun puutetta. Tähän
            on syytä puuttua henkilöstön kielikoulutuksella.
            Valiokunta kiinnittää lisäksi jälleen
            huomiota tarpeeseen turvata pitkän tähtäimen
            toimenpitein se, että viranomaiset kykenevät jatkossa
            tarjoamaan palveluja ruotsin kielellä nykyistä paremmin.
            Ruotsin kielen opetuksen lisäksi (ks. PeVM 1/2010
               vp, s. 6/II) valiokunta korostaa valtioneuvoston
            tavoin kielikylpytoiminnan edellytysten turvaamisen merkitystä.
            Valiokunnan mielestä olisi myös syytä pohtia
            uusia innovatiivisia ratkaisuja (ml. esim. teknologian hyödyntäminen)
            kielellisten oikeuksien turvaamiseksi etenkin sellaisilla alueilla,
            joilla toista kansalliskieltä puhuvia on vain vähän.
            Perustuslakivaliokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
            myös vuonna 2012 julkaistuun valtioneuvoston periaatepäätökseen
            kansalliskielistrategiasta, joka sisältää muun
            muassa käyttökelpoisia konkreettisia työvälineitä eri
            hallinnon tilanteita varten. Näiden käyttöönottoa
            tulee edistää. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan kielellisten
            oikeuksien toteutumiseen erityisesti palvelua tuottavien valtionyhtiöiden toiminnassa
            liittyy puutteita. Valiokunta pitää aiheellisena
            selvittää, toteutuvatko oikeudet kielilain 24 §:n
            edellyttämällä tavalla sekä arvioida mahdollisia
            toimenpiteitä oikeuksien toteutumisen edistämiseksi.
            Asiaa on syytä käsitellä myös seuraavassa
            kielikertomuksessa. Seuraavaan kertomukseen on tarpeen sisällyttää arvio
            myös siitä, miten kielelliset oikeudet toteutuvat
            yksityisen toimijan huolehtiessa julkisista hallintotehtävistä (kielilain
            25 § ja perustuslain 124 §).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota
            tarpeeseen laatia saamen kielen elvytysohjelma (PeVM 1/2010
               vp, s. 6/II). Valiokunta panee tyytyväisyydellä merkille,
            että valtioneuvoston periaatepäätös
            saamen kielen elvyttämisen toimenpideohjelmaksi on tarkoitus saada
            valmiiksi ensi tilassa. Valiokunta pitää edelleen
            tärkeänä, että uhanalaisessa
            asemassa olevien inarinsaamen ja koltansaamen säilyminen
            ja elvyttäminen turvataan (ks. PeVM 1/2010 vp,
            s. 6/II), ja yhtyy sivistysvaliokunnan lausunnossaan (SiVL
               22/2013 vp, s. 2) esittämiin huoliin
            ja huomioihin saamen kielten asemasta.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan saaman tiedon mukaan viittomakielisten
            oikeuksia koskevan yleislain valmistelu on jo melko pitkällä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että hallituksen esitys saatetaan eduskunnan käsiteltäväksi
            vielä tämän vaalikauden aikana. Erityistä huomiota
            on jatkossa syytä kiinnittää UNESCO:n
            uhanalaisten kielten listalla olevan suomenruotsalaisen viittomakielen säilymiseen
            ja elvyttämiseen (ks. myös SiVL 22/2013
               vp, s. 2/II).
         
         
         Suomen romanikielen asemaa on romanipoliittisen ohjelman tukemana
            kyetty viime aikoina parantamaan. Ohjelman toimenpide-ehdotusten
            toteuttamista on tarpeen jatkaa. Romanikielen julkinen käyttö mediassa
            lisää kieli-identiteetin kehittymistä ja
            vahvistaa romanikielen asemaa käyttökielenä,
            minkä vuoksi perustuslakivaliokunta pitää Yleisradio
            Oy:n romanikielisten palvelujen kehittämistä tärkeänä.
         
         
         Yliopistojen opetus- ja tutkintokielistä säädetään
            yliopistolain 11 §:ssä. Sen nojalla yliopisto voi
            päättää muun kielen kuin opetus-
            ja tutkintokielensä (suomi ja/tai ruotsi) käyttämisestä opetus-
            ja tutkintokielenä ja opintosuorituksissa. Kertomuksessa
            todetaan tämän johtaneen siihen, että englanti
            valtaa alaa erityisesti tutkija- ja maisterikoulutuksessa. Samaan
            asiaan on kiinnittänyt huomiota myös apulaisoikeuskansleri
            12.11.2013 antamassaan päätöksessä (Dnro OKV/712/1/2013).
            Tämä kehitys on etenkin tietyillä aloilla
            kansainvälistymisen vuoksi sinänsä ymmärrettävää.
            Perustuslakivaliokunta pitää kuitenkin apulaisoikeuskanslerin
            tapaan tärkeänä, että perustuslain
            16 ja 17 §:n säännöksetkin huomioon
            ottaen muiden kielten käyttö yliopistoissa ei
            muodostu niin laajaksi, että suomen ja ruotsin kielen asema
            opetus- ja tutkintokielenä syrjäytyy.
         
         
         Kielikertomuksessa todetaan, että asenteet eri kieliryhmiä kohtaan
            ovat viime aikoina koventuneet. Tämä näkyy
            erityisesti verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Useat valiokunnan
            kuultavina olleet tahot ovat kiinnittäneet huomiota samaan
            ongelmaan. Perustuslakivaliokunta pitää suotavana,
            että hallituksen johto ottaa asian esille ja korostaa suvaitsevaisuutta
            eri kieliryhmiä kohtaan.
         
         
         Erikoisvaliokuntien lausunnot
         
         Erikoisvaliokunnat ovat perustuslakivaliokunnalle antamissaan
            lausunnoissa arvioineet toimialansa osalta eduskunnan aikaisempia
            lausumia. Perustuslakivaliokunta ei ole käsitellyt yksityiskohtaisesti
            erikoisvaliokuntien lausumista esittämiä näkökohtia.
            Joissakin lausunnoissa on lisäksi käsitelty erityisteemoja.
            Tarkastusvaliokunnan lausunnossa (TrVL 6/2013
               vp) on käsitelty uudistuneen vuosikertomuksen
            sisällön kehittämistä. Perustuslakivaliokunta
            yhtyy tarkastusvaliokunnan kantaan, jonka mukaan vuosikertomusuudistuksessa
            tulee jatkossa panostaa vahvasti kertomuksen sisällön
            kehittämiseen, raportoinnin yhtenäistämiseen
            ja päällekkäisyyksien poistamiseen.