Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 19 päivänä helmikuuta 2002 lähettänyt perustuslakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi vaalilain muuttamisesta (HE 1/2002 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
lainsäädäntöneuvos Eero J. Aarnio ja kehittämispäällikkö Arto Jääskeläinen, oikeusministeriö
hallitusneuvos Arto Luhtala, sisäasiainministeriö
johtava lakimies Heikki Harjula, Suomen Kuntaliitto
Esityksessä ehdotetaan vaalilakia muutettavaksi. Päätöksenteko kotimaan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista siirretään valtioneuvostolta kunnille. Kunnat päättävät siitä, kuinka monta yleistä ennakkoäänestyspaikkaa kunnassa on ja missä ne sijaitsevat. Kussakin kotimaan yleisessä ennakkoäänestyspaikassa tulee olla samanaikaisesti vähintään kaksi vaalitoimitsijaa. Ennakkoäänet lasketaan äänestysalueittain, ja vaalisalaisuuden turvaamista pienissä äänestysalueissa tehostetaan. Presidentinvaalin ensimmäisen ja toisen vaalin välinen aika ehdotetaan lyhennettäväksi kolmesta viikosta kahteen. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi valtion ja kuntien vaalikustannusten jakoa sekä vaalipiirijakoa kuntajaon ja maakuntajaon muutoksia vastaavasti.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu. Sitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran maaliskuussa 2003 toimitettavissa eduskuntavaaleissa.
Esityksen säätämisjärjestysperustelujen mukaan lakiehdotus ei sisällä säännöksiä, jotka edellyttäisivät perustuslain säätämisjärjestystä. Lakiehdotus voidaan siksi käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Edellä esitetyn perusteella perustuslakivaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 6 päivänä maaliskuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Jarmo Vuorinen