Taustaa
                     
                     
                     Perussuomalaiset ovat alusta lähtien vastustaneet ylivelkaantuneiden
                        euromaiden suoraa ja katteetonta tukemista. Tukipaketit ovat Suomen kannalta
                        epäoikeudenmukaisia ja vaarallisen kalliita. Kaikki euromaat — Suomea
                        ja Luxemburgia lukuun ottamatta — ovat ensin rikkoneet
                        kasvu- ja vakaussopimuksen velkarajoja. Sen jälkeen tukipaketeilla
                        on rikottu perussopimuksen no bailout -kieltoa (SEUT 125),
                        minkä lisäksi Euroopan keskuspankki on toiminut
                        kyseenalaisesti suhteessa jäsenvaltioiden rahoituskieltoon (SEUT
                        123) ryhtyessään rahoittamaan kriisimaita omasta
                        pussistaan.
                     
                     
                     Emme ole missään vaiheessa hyväksyneet näitä toimenpiteitä.
                        Ne ovat kohtuuttomia Suomea kohtaan ja uhkaavat ajaa meidätkin
                        velkaloukkuun. Suomen kokonaisvastuut on arvioitu jopa 35 miljardiksi
                        euroksi, kun mukaan otetaan EKP:n toimenpiteistä aiheutuvat
                        riskit. Jos kuusi pahinta kriisimaata kaatuu, vastuut voivat pahimmassa
                        tapauksessa kaksinkertaistua siitäkin. Suomelle kävisi
                        silloin samoin kuin Irlannille pari vuotta sitten, kun se päätti
                        antaa pankeilleen käytännössä rajatonta
                        tukea. Riskit ovat vaarallisen suuria, kun muistetaan, että Suomen
                        valtion velka on vajaat 80 miljardia euroa ja valtion vuosittainen
                        budjetti on noin 50 miljardia euroa.
                     
                     
                     Kokonaisvastuiden selvittäminen eduskunnalle on ollut
                        hallituksen suunnalta varsin hapuilevaa, mikä on vaikeuttanut
                        kansanedustajien työtä ja heikentänyt
                        demokraattista kontrollia. Sopimusten epäselvyydet, vakuusjärjestelyjen
                        monimutkaisuus ja EKP:n harjoittama tietojen pimittäminen
                        ovat lisänneet kansalaisten epäluottamusta poliitikkoja
                        sekä Euroopan unionin instituutioita kohtaan.
                     
                     
                     Yritykset pelastaa tilanne ilman kriisimaiden velkojen uudelleenjärjestelyä ovat
                        epäonnistuneet, koska tarvittavat rakenteelliset uudistukset olisi
                        pitänyt tehdä jo aikaa sitten. Nyt, maailmantalouden
                        ajautuessa taantumaan, ei ole mitään sellaista
                        talouskasvun lähdettä, joka voisi nostaa kriisimaat
                        nopealle kasvu-uralle, kun maat joutuvat samaan aikaan tekemään
                        kovia leikkauksia ja veronkorotuksia. Vain kovat tosiasiat myöntämällä voidaan
                        rakentaa tulevaisuutta.
                     
                     
                     
                     Velkakriisi on euron kriisi
                     
                     
                     Kyseessä on euron kriisi. Yhteinen rahapolitiikka on
                        ruokkinut tietyissä jäsenvaltioissa vastuutonta
                        velaksi elämistä, jossa sekä yksityinen että julkinen
                        sektori ovat pöhöttyneet halvan lainarahan turvin.
                        Euroalue oli jo syntyessään kaukana optimaalisesta
                        valuutta-alueesta, mutta vastoin euroidealistien optimistisia ennusteita
                        epätasapainot (inflaatio, talouskasvu, kauppataseen tasapaino)
                        enemmän ja vähemmän kehittyneiden EU-maiden
                        välillä ovat vain kasvaneet euroaikana. Tämä on
                        keskeinen syy vallitsevaan kriisiin, sillä yhteinen rahapolitiikka
                        on ajanut tietyt maat ahtaalle ja vaikeuttanut niiden talouspolitiikan harjoittamista.
                     
                     
                     Kriisi ei tullut yllätyksenä asiaa lähempää seuranneille.
                        Jo ennen euron perustamista useat johtavat taloustieteilijät
                        arvostelivat hanketta siitä, että se perustui
                        vain poliittisiin tavoitteisiin ja soti talouden logiikkaa vastaan.
                        Euro ei täyttänyt useimpia optimaalisen valuutta-alueen
                        ehtoja, minkä vuoksi Harvardin Martin Feldstein kirjoitti
                        jo vuonna 1992, että Euroopan talous- ja rahaliitto (EMU)
                        vaikeuttaisi alueen talouskehitystä ja lisäisi
                        Euroopan sisäisiä konflikteja — juuri kuten
                        viimeisen vuoden aikana on tapahtunut.
                     
                     
                     Feldstein ei ollut mielipiteineen yksin, vaan myös
                        Nobel-palkitut taloustieteilijät Milton Friedman ja Paul
                        Krugman pitivät euroa kohtalokkaana virheenä jo
                        ennen sen syntyä. Samoilla linjoilla oli moni muukin, kuten
                        New Yorkin yliopiston professori Nouriel Roubini, joka tunnetusti
                        ennusti viime vuosien finanssikriisin sekä suututti Italian
                        talousministeri Tremontin Davosissa vuonna 2006 pitämässään
                        puheessa, jossa hän arveli Italian ajautuvan kriisiin ja
                        irtaantuvan eurosta lähivuosina.
                     
                     
                     
                     Euron haitat Suomelle
                     
                     
                     Suomessa euro on ollut pyhä lehmä, jonka arvostelua
                        on pidetty sopimattomana ja tietämättömänä.
                        Nyt on toisin.
                     
                     
                     Euron piti myyntiesitteen mukaan tuoda talouskasvua, vakautta
                        ja yhtenäistä talouskehitystä. Todellisuudessa
                        on käynyt toisin. Palkansaajien tutkimuslaitoksen ekonomisti
                        Jukka Pietilä on hiljattain laskenut, että euromaiden
                        kasvu on ollut hitaampaa kuin mitä se olisi ollut ilman
                        euroa. Verrokkimaat Iso-Britannia, Ruotsi, Sveitsi ja Tanska ovat
                        kehittyneet paremmin useilla mittareilla, vaikka Iso-Britannia kärsi
                        suuren finanssikriisin pankkisektorillaan. Ero selittyy ensisijaisesti
                        itsenäisellä rahapolitiikalla, joka on vaikeissa
                        talousoloissa ollut maille eduksi.
                     
                     
                     Taloustieteen professori Pertti Haaparanta on todennut, että näytön
                        paikka on niillä, jotka väittävät
                        EMU-jäsenyyden hyödyttäneen suomalaisten
                        enemmistöä. Hän viittaa mm. David Cookin uuteen
                        tutkimukseen, jonka mukaan euroon siirtyminen on johtanut palkkojen
                        tulo-osuuden laskuun etenkin Suomen kaltaisissa maissa. Tämä tarkoittaa,
                        että euron vaikutuksesta aiempaa suurempi osuus bruttoarvonlisäyksestä on
                        kanavoitunut suuria pääomia ansaitseville henkilöille. Eurojäsenyyden
                        suurimpia menettäjiä ovat olleet palkansaajat — eli
                        kansalaisten enemmistö.
                     
                     
                     Myös maailmalla useat talousasiantuntijat ovat peräänkuuluttaneet
                        keskustelua Suomen kaltaisten maiden eurojäsenyydestä.
                        Esimerkiksi investointipankki Goldman Sachsin entinen pääekonomisti
                        Jim O"Neill sekä ajatushautomo Strategy Economicsin
                        Matthew Lynn ovat julkisesti arvioineet, että oma valuutta
                        voisi olla Suomelle eduksi.
                     
                     
                     
                     Liittovaltio tai itsenäisyys
                     
                     
                     Hallitus ei ole tehnyt selvää ja julkista
                        valintaa tilanteen ratkaisemiseksi. Sekä edellinen että nykyinen
                        hallitus ovat esittäneet itsenäistä linjaa,
                        mutta lopulta ovat aina seuranneet Saksan ja Ranskan talutusnuorassa.
                        Hallitus ei ole myöntänyt sitä, mistä muualla
                        puhutaan avoimesti: euro ei toimi ilman laajamittaista liittovaltiota.
                     
                     
                     Liittovaltiokehitys on agendalla varsin avoimesti. Komission
                        ehdottamat eurobondit vakiinnuttaisivat julkistaloudellisen yhteisvastuun
                        euroalueelle. Saksan ajama yhteinen finanssipolitiikka puolestaan
                        keskittäisi budjettivallan Brysseliin. Taloustieteilijöiden
                        mukaan seuraavaksi agendalla ovat mm. työmarkkinoiden sääntelyn yhtenäistäminen,
                        eläkejärjestelmien integrointi sekä Euroopan
                        laajuinen työttömyysturva. Ilman yhteisiä riskienjakomekanismeja
                        ei EMU:sta saada toimivaa valuutta-aluetta.
                     
                     
                     Perussuomalaiset eivät usko Euroopan liittovaltion
                        olevan oikea tie. Eurobondit johtaisivat Suomelle huomattavasti
                        kalliimpiin rahoituskuluihin, koska Suomen julkinen talous on euroalueen
                        parhaiten hoidettuja. Sitä paitsi joutuisimme automaattisesti
                        ottamaan vielä nykyistäkin isompia vastuita ongelmamaista,
                        sillä yhteiset, jopa tuhansien miljardien velkakirjat nostaisivat
                        automaattisesti omia vastuitamme kymmenillä miljardeilla
                        euroilla.
                     
                     
                     Keskitetty budjettipolitiikka tekisi eduskunnasta sivukonttorin — samoin
                        kuin Suomen Pankille on tapahtunut. Eikä yhteinen fiskaalijärjestelmä kuitenkaan
                        lopulta toimisi, koska EU koostuu hyvin erilaisista kulttuureista
                        ja perinteistä eikä se noudata omia sääntöjään.
                     
                     
                     Työmarkkinoiden, sosiaalipolitiikan ja eläkejärjestelmän
                        suhteen meidän on turha kuvitella, että Suomen
                        mallista tulisi EU:n malli. Isot maat jyräävät,
                        Suomi on mukana — tai sitten ei ole.
                     
                     
                     Isoimpia esteitä liittovaltion toiminnalle ovat suuret
                        erot euromaiden välillä korruption, hallinnon
                        tehokkuuden ja lakien noudattamisen suhteen. Maailmanpankin indikaattoreiden
                        mukaan Italia, Kreikka, Portugali ja Espanja ovat näiltä osin
                        lähempänä kehittyviä valtioita,
                        kun taas Suomi on euromaista kaikkein kauimpana niistä. Euro
                        ei ole pienentänyt näitäkään
                        eroja, vaan esimerkiksi Italia on jatkanut matkaansa alaspäin.
                     
                     
                     Perussuomalaiset kunnioittavat kansan päätöksiä — mutta
                        eivät eliitin toimintatapaa, jossa liittovaltiota yritetään
                        hivuttaa eteenpäin väkisin ja pikkuhiljaa ilman äänestäjien
                        siunausta. Vaadimme, että hallitus kertoo kansalle avoimesti, mihin
                        ratkaisuihin se on valmis kriisien pahentuessa. Kyse on niin suuren
                        mittaluokan ratkaisuista Suomen itsenäisyyden kannalta,
                        ettei sellaisia saa tehdä vaivihkaa ja ilman julkista debattia.
                     
                     
                     
                     Hajoamiseen varauduttava
                     
                     
                     Lopuksi kannamme huolta siitä, mitä hallitus aikoo
                        tehdä, jos euroalue mahdollisesti hajoaa lähitulevaisuudessa.
                        Tämä skenaario on noussut vakavaksi puheenaiheeksi.
                        Olisi edesvastuutonta, jos hallituksella ei olisi toimintastrategiaa
                        sitä varten.
                     
                     
                     Esimerkiksi Englannissa maan rahoitusvalvoja (Financial Services
                        Authority) vaati hiljattain, että suuret pankit varautuvat
                        euron mahdolliseen hajoamiseen. Suomessa Ålandsbanken Asset Managementin
                        toimitusjohtaja Stefan Törnqvist on ennustanut kriisin
                        johtavan lopulta euroalueen hajoamiseen.
                     
                     
                     Euron hajoamista ei voida enää sulkea pois. Suomen
                        on mietittävä oma strategiansa, joka ei ole sidottu
                        muiden euromaiden valintoihin. Saksalla on D-markat vielä hyvässä tallessa.
                     
                     
                     
                     Selvä vaihtoehto tarjolla
                     
                     
                     Perussuomalaiset ovat tarjonneet selvän vaihtoehdon.
                     
                     Ensinnäkin Suomen piikki kiinni heti. Suomen riskit
                        ovat jo nyt mittavat. Suomi ei ole aiheuttanut tätä kriisiä.
                        On epäoikeudenmukaista asettaa suomalainen veronmaksaja
                        tämän kriisin maksumieheksi. Suomen osuus takauksista
                        on epäoikeudenmukainen. Tukipaketit ovat EU:n omien sopimusten
                        vastaisia ja siten moraalittomia.
                     
                     
                     Toiseksi kriisimaiden velkoja on leikattava. Kriisimaiden velkataakka
                        on niin suuri, että ilman mittavia velkojen leikkauksia
                        (haircut) ne eivät selviä. Tappiot realisoituvat
                        riskien ottajille.
                     
                     
                     Kolmanneksi jatkorahoitus voidaan hyväksyä vain
                        suoraan IMF:n kautta — ilman välikäsiä kuten
                        ERVV:tä. Kansainvälinen valuuttarahasto on se
                        taho, jolla on sekä uskottavuus että kokemus velkakriisien
                        ratkaisemiseen. EU:lla ei ole kumpaakaan. EU on täysin
                        omien vallanpitäjiensä halvaannuttama. Virheitä ei
                        myönnetä vaan pankkien lisäksi pelastetaan
                        epäonnistuneita poliitikkoja.
                     
                     
                     Neljänneksi on jo aika tehdä selvitys Suomen rahapoliittisista
                        vaihtoehdoista. Perussuomalaiset eivät hyväksy
                        liittovaltiopolitiikkaa eivätkä velka- ja tulonsiirtounionia
                        eurobondeineen.
                     
                     
                     Emme hyväksy EKP:n johtamaa rahoitusta, jossa Suomen
                        kansa pantaisiin maksamaan kymmeniä miljardeja euroja ilman
                        mitään demokraattista kontrollia. Maksu tulisi
                        joko suoraan pääomittamisen kautta tai — mikä vielä epäoikeudenmukaisempaa — nopeasti
                        kasvavan inflaation kautta.
                     
                     
                     Vaadimme myös lisätietoja hallituksen paljon mainostamasta
                        vakuussopimuksesta. Kreikan lainan seuraava maksuerä on
                        menossa maksuun. — Joko Suomen vakuussopimus on Lontoossa saatu
                        kyhätyksi, ja mikä on sen sisältö?
                        Tarvitaan selkokielinen teksti, jotta kansa voi arvioida päättäjiensä pätevyyttä ja
                        luotettavuutta.