Perustelut
Yleisarvio selonteosta
Bonnin konferenssissa joulukuussa 2001 päätettiin
kansainvälisen yhteisön tuesta Afganistanin väliaikaishallinnolle
ja maan jälleenrakentamiselle. YK:n turvallisuusneuvosto
hyväksyi 20.12.2001 päätöslauselman,
joka sisälsi päätöksen Afganistaniin
lähetettävän monikansallisen turvallisuusjoukon
(ISAF) mandaatista. Operaatio perustettiin vuoden 2002 alussa ja Suomi
teki päätöksen osallistua operaatioon tammikuussa
2002.
Suomen osallistumista Afganistanin vakauttamiseen ja jälleenrakennukseen
sekä sotilaalliseen kriisinhallintaan on käsitelty
eduskunnassa ensimmäisen osallistumispäätöksen
jälkeen säännöllisesti valtioneuvoston
selontekojen, selvitysten ja Afganistan-toimintaohjelman pohjalta
(VNS 1/2010 vp, VNS 8/2008
vp, VNS 2/2007 vp, UTP
19/2007 vp). Puolustusvaliokunta on antanut Afganistanin
sotilaallista kriisinhallintaa koskevista valtioneuvoston selonteoista
lausuntoja ulkoasiainvaliokunnalle (PuVL 1/2010
vp, PuVL 1/2009 vp, PuVL 5/2007
vp).
Käsiteltävänä olevan selonteon
tarkoituksena on antaa eduskunnalle tietoja Afganistanin tilanteesta
ja Suomen kokonaistuesta Afganistanille sekä kuulla eduskuntaa
sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain (211/2006)
3 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla suomalaisen kriisinhallintajoukon
vahvuuden supistamista koskevan päätöksenteon
osana. Puolustusvaliokunta toteaa yleisarvionaan, että selonteko
on selkeä ja kokonaisvaltainen. Afganistanin kokonaistilanne
on edelleen hauras, ja maa tarvitsee vielä vuosien ajan
kansainvälisen yhteisön tukea. Valiokunta yhtyy
valtioneuvoston arvioon, jonka mukaan sotilaallisen osallistumisen
tasoa on mahdollista laskea asteittain samalla lisäten
panostusta Afganistanin yhteiskunnan kehittämiseen kehitysyhteistyön
ja siviilikriisinhallinnan keinoin.
Afganistanin tilanteesta
Afganistanin turvallisuustilanne on valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden
mukaan edelleen vaikea, vaikka myönteistä kehitystä onkin tapahtunut.
Turvallisuusjoukkojen määrä on ylittänyt
300 000 koulutusjärjestelmän tuottaessa
säännöllisesti uusia sotilaita ja poliiseja
turvallisuusjoukkojen palvelukseen. Turvallisuusjoukkojen kyky johtaa
ja toteuttaa operaatioita on vahvistunut, ja vuoteen 2014 mennessä kansainvälisten
joukkojen arvioidaan voivan siirtyä koulutus- ja tukitehtäviin.
Sotilaallisen tuen tarve säilyy kuitenkin myös
vuoden 2014 jälkeen.
Turvallisuusjoukkojen koko muodostaa vakavan haasteen Afganistanin
hallitukselle, sillä maan julkinen talous ei kykene yksin
kantamaan vastuuta turvallisuusjoukkojen aiheuttamista menoista.
Turvallisuusjoukkojen rahoittamiseen liittyviin kysymyksiin joudutaan
kiinnittämään enenevästi huomiota
vastuunsiirron etenemisen myötä ja vuoden 2014
jälkeen. On todennäköistä, että turvallisuusjoukkojen
ulkopuolista rahoittamista on jatkettava ainakin 2010-luvun loppuun,
mahdollisesti pitempäänkin. Kysymys noussee näkyvästi
esiin jo Naton Chicagon huippukokouksessa toukokuussa 2012, jossa
Afganistanin tilannetta käsitellään muutenkin
laajasti.
Asteittainen vastuunsiirto turvallisuudesta Afganistanin omille
turvallisuusjoukoille on käynnistynyt ja tulokset ensimmäisestä ja
meneillään olevasta toisesta vaiheesta ovat olleet tähän
mennessä suhteellisen myönteisiä. Transitiosuunnitelma
on laadittu Afganistanin ja kansainvälisen yhteisön
yhteistyönä, ja tavoitteena on sen loppuunsaattaminen
vuonna 2014. Turvallisuusvastuunsiirto kasvattaa asteittain siviilitoimijoiden
(erityisesti YK, EU) suhteellista roolia sotilastoimijoiden tehtävien
vastaavasti vähetessä ja muuttuessa. Nato on aloittanut
varautumisen vuoden 2014 jälkeiseen tilanteeseen pitäen
suunnittelun lähtökohtana mahdollisen ISAFin jatko-operaation
painottumista tukeen, koulutukseen ja neuvontaan. Puolustusvaliokunta
katsoo, että jatko-operaatiolle on olemassa todennäköinen
tarve. Suomi aikoo asiantuntijakuulemisten perusteella yhdessä nykyisten kumppaniensa
kanssa osallistua jatko-operaation suunnitteluun, jotta
myöhemmin voidaan arvioida ja päättää Suomen
mahdollisesta osallistumisesta sotilaalliseen kriisinhallintaan
Afganistanissa vastuunsiirron loppuunsaattamisen jälkeen.
Turvallisuusvastuunsiirron ohella poliittiset neuvottelut sovintoratkaisun
saavuttamiseksi tulisi saada liikkeelle. Puolustusvaliokunta toteaa, että neuvottelupyrkimykset
eivät toistaiseksi ole johtaneet kovin konkreettisiin edistysaskeliin eikä nopeita
tuloksia ole odotettavissa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
jonka mukaan paras tapa ratkaista Afganistanin turvallisuusongelmat
olisi neuvottelutie. Valiokunnan mielestä Suomen tulee
aktiivisesti tukea neuvottelupyrkimyksiä esimerkiksi pitämällä kysymystä esillä alueen
muiden maiden kanssa käytävissä keskusteluissa.
Afganistanin neuvotteluratkaisun edistäminen voisi puolustusvaliokunnan
mielestä olla Suomen mahdollisen turvallisuusneuvostojäsenyyden
painopisteitä.
Siviiliväestön ja ISAF-joukkojen keskinäiset suhteet
ovat sovintoratkaisunkin kannalta tärkeä kokonaistilanteeseen
vaikuttava seikka. Valiokunta on huolestunut siviiliuhrien jatkuvasti korkeasta
määrästä ja pitää tärkeänä,
että Suomi pitää kysymystä esillä ISAFin
suunnittelukokouksissa yhdessä samanmielisten maiden kanssa.
Alueen valtioilla on tärkeä rooli Afganistanin tilanteen
kehittymisen ja sovintoratkaisun edellytysten syntymisen kannalta.
Naapurimaiden tavoitteet eivät aina ole olleet yhdensuuntaisia tai
Afganistanin vakautta lisääviä. Pakistanin
sisäinen hauraus on edelleen alueen vakauden kannalta merkittävä epävarmuustekijä.
Pakistanin strategista ajattelua hallitsee yhä Intian aikeita
kohtaan tunnettu epäluulo. Taliban pystyy edelleen tukeutumaan
Pakistanin heimoalueisiin huolimatta siitä, että Pakistanin
hallitus on suorittanut ajoittain laajojakin sotilaallisia operaatioita
näillä alueilla. Pakistanin ja Afganistanin suhteet
eivät tähänastisista lähentymisyrityksistä huolimatta
ole myöskään kehittyneet luottamukselliselle
tasolle. Samalla on huomattava, että Pakistan on kärsinyt
tavattoman paljon Afganistanin epävakauden vaikutuksista. Vähintään
kymmenettuhannet pakistanilaiset ovat menettäneet henkensä levottomuuksissa, joiden
juuret juontuvat esimerkiksi terrorismiin ja huumekauppaan. Kansainvälisen
yhteisön tulee pyrkiä vaikuttamaan Pakistaniin
siten, että siitä tulee osa Afganistanin kriisin
ratkaisua, ei pysyvä osa ongelmaa.
Turvallisuusvastuunsiirron onnistuminen edellyttää,
että Afganistanin köyhyyden lievittämisessä ja
yhteiskuntarakenteen vahvistamisessa, mukaan lukien ihmisoikeuksien
kunnioittaminen, saavutetaan jatkuvia ja kestäviä tuloksia varsinkin
transitioprosessin aikana, mutta myös sen jälkeen,
sillä haasteet ovat edelleen niin mittavia, että työtä on
jatkettava pitkäjänteisesti vuosien ajan. Afganistanin
väestö tukee laajasti kehitystavoitteita ja käynnissä olevia
kehitysohjelmia, sillä elinehtojen parantaminen on luonnollinen
tavoite. Puolustusvaliokunnan mielestä Suomen toiminnan
painopisteet; demokratian, hyvän hallinnon ja oikeusvaltioperiaatteen
vahvistaminen, ihmisoikeus- ja tasa-arvokysymykset ja koulutus sekä tuki
maan talouden perustan vahvistamiseksi ovat oikein asetetut ja niiden
tulee jatkossakin ohjata Suomen toimintaa Afganistanissa. Puolustusvaliokunta
pitää Afganistaniin suunnatun kehitysrahoituksen
lisäämistä selonteossa kuvatulla tavalla
perusteltuna ja tarpeellisena.
Suomen osallistuminen sotilaalliseen kriisinhallintaan Afganistanissa
Käsiteltävänä olevassa selonteossa
esitetään Suomen 195 sotilaan ISAF-joukkojen vähentämistä vuonna
2012 toteuttamalla vuonna 2010 päätetyn 50 sotilaan
lisäjoukon kotiuttaminen. Vähennyksen myötä sotilaallisen
kriisinhallinnan painopiste siirtyy vähitellen Afganistanin turvallisuusjoukkojen
koulutus- ja neuvontatoimintaa painottavaksi. Tarkoituksena on edelleen
jatkaa toimintaa pohjoisella alueella yhteistyössä nykyisten
kumppanien Saksan, Ruotsin ja Norjan kanssa.
Puolustusvaliokunta lausuu kantanaan, että selonteossa
esitetyt muutokset suomalaisen kriisinhallintajoukon kokoonpanoon
ja tehtäviin ovat perusteltuja. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan, jonka mukaan osallistumista ISAF-operaatioon on pidettävä edelleen
sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain (211/2006) 3 §:ssä säädetyllä tavalla
sotilaallisesti erityisen vaativana.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että turvallisuusvastuunsiirron mahdollistamat muutokset
Suomen osallistumiseen Afganistanin sotilaalliseen kriisinhallintaan
vuoteen 2014 saakka koordinoidaan keskeisten kumppanimaiden kanssa.
Arvioitaessa Suomen mahdollisuuksia osallistua ISAFin jatko-operaatioon
vuoden 2014 jälkeen on puolustusvaliokunnan mielestä suunnittelun
lähtökohdaksi syytä ottaa pohjoismaisen
yhteistyön jatkamismahdollisuuksien selvittäminen.
Jatko-osallistumista harkittaessa on valiokunnan mielestä myös
syytä pyrkiä tunnistamaan jo varhaisessa vaiheessa
ne suorituskyvyt tai osa-alueet, joiden kehittämiseen Suomen
osallistuminen on vaikuttavuuden kannalta mielekkäintä suunnata.
Puolustusvaliokunta pitää perusteltuna osallistumista
jatkossakin rahoituksella Afganistanin kapasiteetin vahvistamiseen
ja vakauttamiseen suunnattujen erillisten vapaaehtoisrahastojen
tukemiseen. Suomi on esimerkiksi rahoittanut Afganistanin armeijan
ylläpitoon ja varustamiseen keskittyvän operaatiorahaston
toimintaa vuodesta 2007 alkaen. Tuki on ollut vuodesta 2010 alkaen
noin 600 000 euron vuositasolla. Rahaston alaisuuteen perustetaan
sotilaiden lukutaidon vahvistamiseen keskittynyt erillisrahasto,
jonka rahoittamiseen Suomi varasi vuonna 2011 100 000 euroa.
Valiokunta pitää Afganistanin puolustus- ja turvallisuushallinnon
hyvän hallinnon ja korruption vähentämiseen
tähtääviä toimenpiteitä tarpeellisina
ja katsoo tukitoimien vahvistavan osaltaan Suomen kokonaisvaltaista
panosta Afganistanin vakauttamiseksi.
Puolustusvaliokunta pitää välttämättömänä,
että valtioneuvosto informoi eduskuntaa puolivuosittaisten
kriisinhallintakatsausten yhteydessä ja tarvittaessa muutenkin
mahdollisista suunnitelmista osallistua ISAF-seuraajaoperaatioon suomalaisjoukoin.
Suomalaisten joukkojen fyysinen ja psykososiaalinen hyvinvointi
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä vapaaehtoisesti toimivien
ammattisotilaiden ja reserviläisten fyysiseen ja psykososiaaliseen
hyvinvointiin kiinnitetään riittävää huomiota.
Valiokunnalle annetun selvityksen mukaan suomalaisjoukkojen saamaa
psykososiaalista tukea ja kohdattujen vaaratilanteiden käsittelyä on
systemaattisesti pyritty parantamaan viimeisten vuosien aikana.
Valiokunta pitää suoritettuja toimenpiteitä oikeansuuntaisina,
mutta korostaa jatkuvien kehittämistoimien tarpeellisuutta
varsinkin rotaatiokoulutukseen liittyvän ennaltaehkäisevän työn
ja palveluksen jälkeisen ajan jälkiseurannan osalta.
Valiokunta korostaa myös, että operaatioiden aikana
esiintyvien vaaraa aiheuttavien tilanteiden purkuun on
kyettävä osoittamaan riittävä ja
ammattitaitoinen henkilöstö. Tukea on kyettävä tarvittaessa
antamaan myös kotimaasta käsin.
Puolustusvaliokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
palveluksen jälkeisiin tukitoimiin muun muassa vakuutusturvan
ja korvauskäytäntöjen osalta. Valtiokonttorin
lokakuussa 2011 perustama sotilastapaturmia käsittelevä neuvottelukunta
on aloittanut toimintansa, ja sen tehtävänä on
koota yhteen lääketieteellinen, juridinen ja sotilaallinen
asiantuntemus ja laaja-alainen näkemys sotilastapaturma-asioiden
erityispiirteistä. Valiokunta pitää neuvottelukunnan
perustamista hyvänä ratkaisuna, koska neuvottelukunnan
kautta on mahdollista kehittää yhteistyötä eri
tahojen kesken. Valiokunta toteaa, että neuvottelukunta
valmistelee parhaillaan esitystä sotilastapaturmalain muuttamiseksi,
jota on tarkoitus käyttää sen valmistuttua
sosiaali- ja terveysministeriön tarkemman säädösvalmistelun
tukena. Valiokunta pitää hanketta tarpeellisena
ja perusteltuna.