Perustelut
Opetusministeriön toimialan kannalta keskeisimmät
muutokset koskevat unionin yhteistä kauppapolitiikkaa,
unionin toimivaltaa tutkimuksen alalla, teollis- ja tekijänoikeuksia / henkisen
omaisuuden uutta oikeusperustaa sekä urheilun toimivaltaperustaa.
Valtioneuvoston selonteossa yhteistä kauppapolitiikkaa
käsittelevässä osassa todetaan, että esitys
perustuslailliseksi sopimukseksi vastaa pääosin
valtioneuvoston tavoitteita. Konventin esityksessä todetaan
yhteisen kauppapolitiikan olevan unionin yksinomaisessa toimivallassa, jolloin
kauppapoliittiset sopimukset — vaikka ne sisältäisivät
myös julkisia palveluita koskevia kohtia — eivät
enää edellyttäisi kansallista ratifiointia
vaan yhteisö ratifioisi sopimukset jäsenvaltioidensa
puolesta. Julkisten peruspalvelujen turvaamiseksi Suomen edustajat
konventissa pitivät välttämättöminä määräyksiä siitä, ettei
kauppapolitiikan kautta vaikuteta sisäisesti unionin ja
jäsenvaltioiden väliseen toimivallan jakoon tai
yhdenmukaisteta kansallista säännöstöä aloilla,
joilla jäsenvaltioiden lakien ja asetusten yhdenmukaistaminen
ei perustuslaillisen sopimuksen mukaan ole mahdollista. Nämä vaatimukset
sopimus selonteon mukaan täyttää. Siinä esitetään
myös säilytettäväksi nykyinen
määräys, jonka mukaan neuvoston ja komission
tulee varmistaa neuvoteltavien sopimusten olevan unionin politiikkojen
ja sisäisten sääntöjen mukaisia.
Näiden määräysten tarkoituksena
on varmistaa, ettei kauppapolitiikan kautta voida supistaa hyvinvointi-
ja kulttuuripalveluita koskevaa kansallista toimivaltaa. Selonteon
mukaan julkisia peruspalveluja suojaa lisäksi se, että julkiset
palvelut ovat yksiselitteisesti palvelukauppaa ensisijaisesti säätelevän
WTO:n palvelukauppasopimuksen (GATS) ulkopuolella. Se, mitkä julkiset
palvelut ovat GATS:n ulkopuolella, on sopimuksen mukaan sen osapuolten
itsensä määriteltävissä.
Suomi on suhteessa GATS-sopimukseen pidättäytynyt
tekemästä sosiaali-, terveys-, koulutus- ja kulttuuripalveluja
koskevia sitoumuksia, koska ne ovat Suomessa keskeisiltä osiltaan
julkisia peruspalveluja.
Yhteistä kauppapolitiikkaa koskevissa päätelmissään
valtioneuvosto pitää välttämättömänä, että sopimusmääräykset
turvaavat julkisia peruspalveluja, kuten koulutus- ja kulttuuri-
sekä sosiaali- ja terveyspalveluja, koskevan päätöksenteon
säilymisen kansallisella tasolla. Myös hallitusohjelmassa
on vastaava velvoite koulutus- ja kulttuuripalvelujen osalta.
Yhteisen kauppapolitiikan päätöksentekoa koskeva
konventin esitys on osin epäselvä, erityisesti
artiklojen III-227 ja III-217 keskinäisten viittausten
osalta. Konventin esityksen kansainvälisiin sopimuksiin
liittyvää päätöksentekoa koskeva
pääsääntö lähtee
siitä, että kansainvälisten sopimusten
osalta noudatetaan yksimielisyyttä, jos sopimus koskee
alaa, jolla unionin säädöksen antaminen
edellyttää yksimielisyyttä. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan tämä parallellismi jättää oleellisia
seikkoja tarkastelun ulkopuolelle. Myös toimivaltakysymykset
ja mahdolliset harmonisointikiellot tulee huomioida. Päätöksenteko
mukaan lukien määräenemmistöpäätöksenteko
sektorilla, joka kuuluu tukitoimialojen joukkoon ja jolla on voimassa
harmonisointikielto, on aivan eri asia kuin päätöksenteko
sektorilla, joka kuuluu unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Konventin
esityksen artiklan III-217 kohdan 5 turvalausekkeet eivät
näytä ratkaisevan näitä kysymyksiä.
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä korjata
esityksen kauppapoliittista päätöksentekoa
koskevat epäselvyydet ja tulkinnanvaraisuudet. Valiokunta
on johdonmukaisesti pitänyt unionin koulutuspoliittisten
toimien osalta ensisijaisen tärkeänä sitä,
että koulutuspolitiikka säilyy kansallisessa päätösvallassa.
Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että sopimusmääräykset ovat
niin selkeitä, ettei kansallinen päätösvalta
vaarannu. Valiokunta pitää ensisijaisena tavoitteena
säilyttää kauppapoliittinen päätöksenteko
koulutusta koskevilta osin nykyisenlaisena.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitusten välisessä konferenssissa
sisämarkkinoita koskeviin säännöksiin
pyritään valtioneuvoston esittämin tavoin
lisäämään selkeä säännös
siitä, ettei sisämarkkinoita koskevan luvun määräyksillä puututa
jäsenvaltioiden suvereeniteettiin rahoittaa, järjestää ja
tarjota opetus- ja kulttuuripalveluita.
Sopimusluonnoksen mukaan muun muassa tutkimus ja teknologian
kehittäminen kuuluisivat jaetun toimivallan alaan kuitenkin
siten, ettei unionin toimivallan käyttäminen voi
tutkimuksessa estää jäsenvaltioita käyttämästä omaa toimivaltaansa.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siinä,
että tutkimuksen ja teknologian kehittämisen tulisi
kuulua politiikkalohkona tukialoihin.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös siinä,
että konventin loppuasiakirjassa esitetty uusi oikeusperusta
henkiselle omaisuudelle on hyväksyttävissä siten
korjattuna, että se koskee ainoastaan teollisoikeuksia
ja niiden myöntämistä ja rekisteröintiä.
Artikla on nykymuodossaan sekä sisällöllisesti
että juridisesti epäselvä ja osin virheellinen.
Valiokunta viittaa TSS-oikeuksien osalta perustuslakivaliokunnan
kannanottoon valtioneuvoston selvityksestä Euroopan unionin
tulevaisuudesta (PeVL 25/2001 vp). Perustuslakivaliokunta
on todennut, että perusoikeuskirjan tekeminen sitovaksi
on yleisellä tavoitetasolla kannatettava ajatus. Tulee
kuitenkin tähdentää, että Suomen
perustuslain mukaisen perusoikeusjärjestelmän
tulee olla perusoikeuskirjan oikeudellistamisen jälkeenkin
lähtökohtaisesti yhtä kattava kuin nykyisin.
Siksi on välttämätöntä,
että EU:n perusoikeuksiin kuuluu oikeudellisesti sitovina
TSS-oikeuksia sekä ympäristöä ja
vähemmistöjä suojaavia oikeuksia.