Perustelut
Sivistysvaliokunta on käsitellyt sen toimialaan kuuluvia
alueita eli lähinnä lasten ja nuorten koulutusta
ja kulttuuria koskevia kysymyksiä. Tässä lausunnossa
valiokunta nostaa esille eräitä keskeisiä kysymyksiä.
Valiokunta huomauttaa, että sillä on samanaikaisesti
käsiteltävänään koululainsäädäntöä koskeva
selonteko (VNS 2/2002 vp), jonka mietinnössä se
tulee käsittelemään myös lasten
ja nuorten hyvinvointiin liittyviä koulutusta koskevia
kysymyksiä. Maahanmuuttajakoulutusta valiokunta tulee käsittelemään
erityisesti kotouttamisselonteon (VNS 5/2002 vp) yhteydessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että koulutuspoliittiset
ratkaisut ovat lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta vahva ennalta
ehkäisevä elementti. Sen vuoksi varsinaisen koulutuksen
sisältöjen lisäksi esimerkiksi oppimisympäristöolosuhteet
ja opetusta tukeva muu toiminta tulee olla erityisen huomion kohteena.
Perusopetuslain 2 §:n mukaan perusopetuksen tavoitteena
on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen
yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia
tietoja ja taitoja. Edelleen opetuksen tulee edistää sivistystä ja
tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen
omista lähtökohdistaan ja muutoin kehittää itseään
elämänsä aikana. Perusopetuslakia käsitellessään
valiokunta mietinnössään totesi, että erityisesti
peruskoulun tavoitteissa ja opetuksen järjestämisessä korostuvat oppimaan
oppimisen valmiudet sekä halukkuus ja kyky osallistua aktiivisena
pienyhteisön jäsenenä ryhmän
toimintaan ja koulutukseen. Tavoitteet sisältävät
muun ohella kasvatustavoitteina siveellisyyden ja hyvät
tavat sekä tasapainoisuuden, hyväkuntoisuuden,
vastuuntuntoisuuden, terveen itsetunnon, itsenäisyyden,
luovuuden, yhteistyökykyisyyden ja rauhantahtoisuuden.
Valiokunta korosti myös tarvetta poistaa oppimisen esteitä ja
turvata oppimismahdollisuudet sellaisille oppilaille, jotka tarvitsevät erityistä
tukea
oppimisvaikeuksissaan. Tietojensa ja osaamisensa tasosta riippumatta
on lapsilla peruskoulussa liian usein motivaatio-ongelmia osallistua
opetukseen ja luokkayhteisön toimintaan. Yhteiskuntakehityksen
myötä peruskoulun onkin yhä määrätietoisemmin
muututtava opetuskeskeisyydestä aktiivisen oppimisen paikaksi,
jossa itsenäinen oppiminen ja yhteisöllisyys korostuvat
samanaikaisesti.
Sivistysvaliokunnan mielestä perustana lasten ja nuorten
hyvinvoinnin edistämiseksi tulee olla se, että eri
toimenpitein vahvistetaan lapsen ja nuoren elämän
perusyksiköitä, kotia ja koulua. Lasten ja nuorten
hyvinvoinnin perusta on kodin ja muun lähiyhteisön
antama turvallisuus, huolenpito, välittäminen
ja vastuu. Hyvinvointi ja tasapainoisuus puolestaan ovat terveen
kasvun, kehityksen ja oppimisen perusta. Toimenpiteiden painopisteinä tulee
olla vanhempien ja opettajien kasvatuksellisen itsetunnon vahvistaminen.
Jotta lapsi voi kokea, että hänestä välitetään,
yhteiskunnan tulee tukea vanhempia lasten kasvatuksessa sekä perheen
ja työelämän yhteensovittamisessa. Valiokunta
painottaa sitä, että sosiaalisen pääoman
kehittyminen lapselle on keskeistä ensimmäisten
elinvuosien aikana. Lapsen ja nuoren elämä vaatii
pysyvää, rauhallista, säilyttävää,
hoivaavaa, rajaavaa ja rakastavaa arvomaailmaa. Valiokunnan mielestä näiden
arvojen tulisi näkyä myös hallinnollisessa päätöksenteossa,
kouluissa, hoitopaikoissa ja kodeissa.
Neuvolatoiminta.
Valiokunta korostaa selonteossa korostettua
siitä, että lapsen terveen kasvun ja kehityksen
tukemisessa ja seurannassa neuvolalla on merkittävä rooli.
Valiokunta korostaa sitä, että neuvolatyössä tulee
painottua yhä enemmän vanhemmuuden tukeminen sekä koko
perheen psykososiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Selonteon
mukaan äitys- ja lastenneuvolakäynnit ovat vähentyneet
1990-luvun aikana, vaikka käyntien vähenemisessä huomioitaisiin
lasten määrän väheneminenkin.
Samaan aikaan joidenkin lapsiperheiden olosuhteet ovat huonontuneet
ja hyvinvoinnin riskit ja uhat kasvaneet. Riittävän
usein tapahtuva neuvolassa käynti edistää mahdollisuuksia
havaita lapsen varhaisia ongelmia ja tulevia oppimisvaikeuksia.
Varhaista diagnosointia tulisi tehostaa ja kuntoutusta lisätä.
Tällä on suuri merkitys syrjäytymisen
ehkäisijänä ja riittävän
aikainen havainnointi voi vaikuttaa lapsen koko myöhempään
elämässä selviytymiseen. Sivistysvaliokunta
kiirehtii toimenpiteitä, joilla kehitetään lastenneuvolatoimintaa
lasten ja perheiden tarpeita vastaavaksi.
Esiopetus.
Valiokunta yhtyy selonteossa todettuun siitä, että merkittävä uudistus
lasten varhaiskasvatuksen kehittämisessä on ollut
maksuttoman esiopetuksen toteuttaminen. Esiopetus tasoittaa lasten
välisiä eroja koulun aloittamisessa ja siten osaltaan
ehkäisee syrjäytymistä. Esiopetuksen
tärkeisiin tehtäviin kuuluu lasten mahdollisten
ongelmien havaitseminen ja kehityshäiriöihin
puuttuminen niiden kasautumisen ehkäisemiseksi myöhempinä kouluvuosina.
Valtioneuvoston 28.2.2002 varhaiskasvatuksen valtakunnallista linjausta
tekemän periaatepäätöksen mukaan
esiopetus on osana varhaiskasvatusta vuotta ennen oppivelvollisuuden
alkamista tarjottavaa suunnitelmallista opetus- ja kasvatustyötä.
Valiokunta korostaa sitä, että hoidon, kasvatuksen
ja opetuksen tulee muodostaa saumaton kokonaisuus, joka tukee joustavasti
jokaisen lapsen yksilöllisiä kehityispiirteitä.
Valiokunta painottaa myös sitä, että lainsäädännön
pitäisi edistää lapsi- ja perhelähtöisyyttä,
varhaiskasvatuspalveluiden monipuolisuutta sekä yhteistyön
kehittymistä muiden lapsiperheille tarkoitettujen palvelujen
kanssa. Julkisten palvelujen osalta valiokunta korostaa eri hallintokuntien
yhteistyön lisäämistä. Valiokunta
uudistaa myös kannanottonsa siitä, että kunnan
tulisi voida halutessaan siirtää päivähoidon
hallinto ja ohjaus sosiaalilautakunnalta opetustoimesta vastaavalle
lautakunnalle. Asiaa koskeva hallituksen esitys on parhaillaan sosiaali-
ja terveysvaliokunnan käsittelyssä.
Selonteossa kuvataan suomalaisen palvelujärjestelmän
osia ja tulonsiirroissa tapahtuneita muutoksia sekä hahmotetaan
tulevaa kehitystä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kuvaus on yhteiskuntakeskeistä eikä se
tarkastele perheiden tasolla sitä, miten todellisuudessa
hyvinvointi koetaan. Selonteossa olisi ollut hyvä tarkastella
perhepoliittisten tukien ennaltaehkäisevää vaikutusta
ja palveluiden vaikutuksia.
Esiopetuksen tavoitteena on edistää oppilaiden
tasapainoista kehitystä ja parantaa oppimisedellytyksiä.
Valiokunta korostaa sitä, että peruskoulun esi-
ja alkuopetus muodostavat kokonaisuuden, jossa keskeiset tavoitteet,
opiskelun luonne ja opetuksen lähtökohdat ovat
samansuuntaiset. Tärkeää on lapsen yksilöllisyyden huomioon
ottaminen, aktiivinen oppiminen ja yhteisön jäseneksi
kasvaminen. Myös päivähoidon ja koulun
esiopetuksen opetussuunnitelmilla tulisi olla yhteiset lähtökohdat.
Oppimisympäristö tulee järjestää niin,
että se tarjoaa lapsille mahdollisuuksia kiinnostua eri
asioista. Lapsen tasapainoisen kasvun perustana on turvallisuuden
tunne ja myönteinen minäkuva, joiden kehittymiselle
on tärkeää lämmin huolenpito
ja onnistumisen kokemukset. Esiopetuksessa korostuvat elämänläheisyys
ja leikki.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren opetuksen järjestäminen.
Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunnan yleisen perusopetuksen
järjestämisvelvollisuuden lisäksi sairaalan
sijaintikunta velvoitetaan järjestämään
sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin
kuin se hänen terveytensä ja muut olosuhteet huomioon
ottaen on mahdollista. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että esiopetuslaeissa ei ole huomioitu
pitkäaikaissairaan lapsen tarpeita. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan terveydellisistä syistä esikoulusta
poissa olevat lapset ovat käytännössä koulutuksellisessa
tyhjiössä ollessaan koti- tai avohoidossa. Toisen
asteen koulutusta koskeva lainsäädäntö antaa
mahdollisuuden erityisiin opetusjärjestelyihin, jos se
on perusteltu opiskelijan terveydellisistä syistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännössä opintojen
järjestäminen on ollut ongelmallista. Näiltä osin
tuleekin harkita selkeitä säännöksiä sairaalaopetuksen
järjestämiseksi.
Valiokunta painottaa sitä, että pitkäaikaissairaan
lapsen ja nuoren koulunkäynnin jatkuminen on tärkeä osa
kokonaishoidollista kuntoutusta. Koulu muovaa lapsen emotionaalista,
sosiaalista ja kognitiivista elämää,
rakentaa lapsen itsetuntoa ja käsitystä osallisuudesta
yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä.
Sairauden aikana opiskelun merkitys tavalliseen elämään
kuuluvana asiana korostuu, sillä tuttujen asioiden tekeminen
lisää lapsen ja nuoren turvallisuutta tilanteissa,
joissa hoito ja muu elämä on uutta ja pelottavaakin.
Psyykkisen hyvinvoinnin kannalta on erittäin tärkeää,
että yhteys omaan oppilaitokseen säilyy ja opetusta
pystytään järjestämään
tarkoituksenmukaisella tavalla sairauden aikana.
Sairaalakoulujen oppilasmäärä on
lyhyessä ajassa kasvanut yli 50 prosentilla ja oppilasvaihtuvuus
on lisääntynyt. Tämä on aiheuttanut
opetustuntien, konsultatiivisen työn, oppilasneuvottelujen
ja huoltajatapaamisten määrän kasvamisen.
Sijaintikunta järjestää sairaalaopetuksen sairaalassa
oleville lapsille ja laskuttaa oppilaan kulut kotikunnalta. Sivistysvaliokunta
esittää harkittavaksi, olisiko tarkoituksenmukaista
kohdentaa erillismääräraha valtion talousarviossa sairaalaopetusyksiköille.
Jos oppilaista maksettaisiin erillinen valtionosuus koulunkäyntiin
sairaalahoitojaksojen aikana, ei kunnille tulisi kaksoiskoulupaikkarasitetta
ja oppilaiden hoitoon pääsyssä ei olisi
taloudellisia esteitä myöskään opetustoimen
puolella.
Koulu-, sijais- ja perhekotiopetus.
Perusopetuslain mukaan kunta on velvollinen järjestämään sen
alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta
sekä oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna
esiopetusta. Tämä asuinkunnan velvollisuus koskee
myös kuntaan asumaan sijoitettuja sijaishuollossa olevia
lapsia. Käytännössä on ollut
ongelmia rahoitusjärjestelyjen suhteen. Säännösten
mukaan huostaan otettujen ja sijaishuollossa olevien oppilaiden opetus
tulee järjestää oppilaan ikäkauden
ja edellytysten mukaisesti samoin kuin muidenkin perusopetusta saavien
oppilaiden opetus. Huostaanotetuilla ja sijaishuollossa olevilla
lapsilla on kuitenkin usein oppimis- ja sopeutumisvaikeuksia,
minkä vuoksi he voivat tarvita pienryhmäopetusta,
tuki- ja erityisopetuspalveluja sekä oppilashuollon tukitoimia.
Näin ollen koulutuskustannukset voivat nousta keskimääräistä korkeammiksi.
On myös esitetty epäilyjä, että kunnat
eivät järjestä sijoituslapsille heille
lain mukaan kuuluvia kaikkia opetus- ja tukipalveluja. Sivistysvaliokunta
kiirehtiikin toimenpiteitä, joilla erityisesti sijaishuoltona
toiseen kuntaan sijoitetun lasten opetus voitaisiin järjestää nykyistä paremmin
niin, että lapsen oikeus opetukseen tulee asianmukaisesti
toteutettua.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta.
Valiokunta painottaa selonteossa todettua siitä, että tietoon
painottuvan koulun on tarjottava lapsille ja nuorille myös
onnistumisen elämyksiä. Terveen kasvun kannalta
on jokaisella oltava mahdollisuus harrastuksiin. Lisätessään
kerhotoimintaa koskevan maininnan perusopetuslain 47 §:ään
vuoden 1999 alusta tulleen koulutusta koskevan lainsäädännön
uudistamisen yhteydessä sivistysvaliokunta totesi tavoitteena
olevan, että peruskoululaisilla olisi mahdollisuus osallistua
ohjattuun ja monipuoliseen kerhotoimintaan koulupäivän
aikana. Näin voitaisiin luoda lapsille turvallista ja virikkeistä iltapäivätoimintaa,
joka tukee ja täydentää varsinaista perusopetusta.
Valiokunnan ehdotuksesta eduskunta myös hyväksyi
lausuman, jossa edellytettiin valtiovallan ja kuntien yhteistyössä kansalais-
ja muiden järjestöjen kanssa kehittävän
toimenpiteitä, joilla lisätään
perusedellytyksiä kerhotoiminnalle.
Yhteiskunnallisessa keskustelussa kerhotoiminnan merkitys on
nähty ennen kaikkea siinä, että se tarjoaa
turvallisen ja valvotun ympäristön lapsille koulupäivän
jälkeen. Se myös tarjoaa nuorille tasa-arvoiset
ja monipuoliset mahdollisuudet harrastuksiin sekä on merkittävä keino
lasten ja nuorten syrjäytymiskierteen ehkäisyssä tai
katkaisussa. Selonteon mukaan iltapäiväkerhojen
tarkkaa lukumäärää on vaikea
arvioida ja valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat myös
todenneet, että kerhotoiminnan todellisista volyymeistä,
sisällöistä tai kattavuudesta ei ole
tarkkoja tietoja. Kerhotoiminnan paikallista, alueellista ja valtakunnallista
koordinaatiota ja tiedonkeruuta tulisikin kehittää ja
luoda siihen pysyvä järjestelmä.
Oppilashuolto.
Selonteossa koulun oppilashuollon tukipalvelujen merkitys lasten
ja nuorten hyvinvoinnille on jäänyt vähäiselle
huomiolle. Suomalaiset koululaiset saivat PISA-tutkimuksessa erinomaisen
tuloksen tietojen ja osaamisen osalta, mutta toisaalta kouluviihtyvyys
on Suomessa huonoa. Lapsella ja nuorella ei ole kouluyhteisössä riittävästi
aikuisia, joiden kanssa käydä läpi elämän
vaikeita ongelmia, esimerkiksi perheväkivaltatapauksissa.
Perheiden ongelmien kokonaisvaltaiseksi ratkaisemiseksi koulun ja
sosiaalitoimen yhteistyötä tulee lisätä ja
kehittää sekä luoda pysyviä toimintamalleja. Muun
muassa näistä syistä oppilashuollon toimenpiteisiin
tulee panostaa nykyistä huomattavasti enemmän.
Kouluissa tulee kiinnittää huomiota oppilaan turvallisuutta,
terveyttä ja hyvinvointia edistävän oppimis-
ja työympäristön luomiseen. Tärkeitä ovat
myös muun muassa koulukiusaamisen ehkäisemistä koskevat
toimintaohjelmat ja ennaltaehkäisevän päihdetyön
suunnitelmat.
Perusopetuslain 3 §:n 2 momentin mukaan opetus tulee
järjestää oppilaiden ikäkauden
ja edellytysten mukaisesti. Säännös on
pohjana kaikelle opetuksen sekä opetukseen liittyvien järjestelyiden
ja tukitoimenpiteiden suunnittelulle ja toteuttamiselle. Jotta säännös
voi toimia, tukiopetus ja erityisopetus tulee järjestää oppilaan
edellytysten mukaisesti. Myös vammaiselle ja muulle erityistä tukea
tarvitsevalle oppilaalle annettavat tulkitsemis-, avustaja- ja muut opetus-
ja oppilashuollolliset palvelut tulee järjestää oppilaan
tarpeiden mukaisesti. Valiokunta korostaa sitä, että erityisesti
tukiopetusta tarvitsevien oppilaiden tilanteen havaitsemiseen ja varhaiseen
puuttumiseen tulee kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota. Riittävän aikainen tukitarpeen huomioiminen
voi oppilaan kannalta saada aikaan sen, että tukitarve
muodostuu vain väliaikaiseksi. Toisaalta yhteiskunnan kannalta oikea-aikainen
tukiopetus säästää voimavaroja. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan tuki- ja erityisopetuksen järjestämisessä on
tällä hetkellä ongelmia. Valiokunta tulee
tarkemmin käsittelemään tätä problematiikkaa
sen käsiteltävänä olevan koulutuslainsäädäntöä koskevan
selonteon yhteydessä.
Nuorisotyö.
Nuorisotyö on merkittävää ennalta ehkäisevää työtä sen
lisäksi, että nuorisotyöllä pyritään
lisäämään nuorten osallistumista
ja yhteiskunnallista vaikuttamista. Nuorisotyössä ennaltaehkäisevää toimintaa
on muun muassa nuorisojärjestötoiminnan tukeminen,
nuorisotalojen tukeminen, jengityö, etsivä nuorisotyö ja
erityisnuorisotyö. Nämä kaikki ovat perusnuorisotyötä,
jossa lähtökohtana on sosiaalisen eriarvoisuuden
vähentäminen ja osallisuuden lisääminen.
Valiokunta korostaa pitkäjänteisen ja laadukkaan
nuorisotyön tukemista ja edistämistä.
On tärkeää, että laajan
perusnuorisotyön lisäksi toimenpiteitä suunnataan
oirehtiviin ryhmiin. Esimerkkinä voidaan mainita ennalta
ehkäisevän huumetyön määrärahat,
joilla pyritään vahvistamaan ammatillista osaamista
nuorisotyöntekijöiden keskuudessa, erityisesti
lisäämään heidän kykyään
tuntea huumeisiin liiittyvät asiat ja keskustella niistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan saadut kokemukset tästä työstä ovat
lupaavia. Kohdennettua nuorisotyötä tarvitaan
osana perusnuorisotyötä, muun muassa maahanmuuttajanuoret
tarvitsevat tällaista kohdennettua tukea ja nuorisotyötä.
Valiokunta korostaa tarvetta lisätä lapsi-
ja nuorisopolitiikassa hallinnonalojen rajojen yli meneviä toimenpiteitä.
Näitä vaativat muun muassa iltapäivätoiminnan
kehittäminen, nuorisotyön peruspalvelujen määrittäminen
ja elinoloindikaattorien kehittäminen. Esimerkkinä hyvin
toimineesta yhteistyöhankkeesta voidaan mainita jo vuosia
toimineet nuorten työpajat.
Kulttuuri.
Selonteon mukaan lastenkulttuurin kannalta keskeisiä instituutioita
ovat kirjasto, museolaitos, televisio ja radio, uudet mediat sekä taidekasvatusjärjestelmä.
Sivistysvaliokunta yhtyy selonteossa todettuun siitä, että taiteella
on tärkeä merkitys lapsen kasvamisessa ja kehityksessä henkisen
kasvun ja oppimisen välineenä, ilmaisun ja itseä koskevan
tunnepohjaisen tiedon välineenä ja identiteetin
vahvistajana. Erityisesti suomalaisella musiikinopetusjärjestelmällä on
ollut suuri merkitys lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että taiteen perusopetusjärjestelmä on
voitu laajentaa koskemaan myös muita taiteen aloja kuin
musiikki. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
siihen, että määrärahojen riittämättömyys
on estänyt vuonna 1996 toteutetun uudistuksen toteutumisen
käytännössä riittävässä laajuudessa.
Valiokunta korostaa myös nuorisotyön merkitystä nuorten
hyvinvoinnin lisääjänä ja syrjäytymisen
estäjänä. Nuorten osallistumisen lisäämiseksi
hyödynnetään verkkodemokratiavälineistöä yhdessä nuorisojärjestöjen
kanssa.
Kirjastolaitoksella Suomessa on erittäin suuri merkitys
koko väestölle, mutta erityisen suuri merkitys
sillä on lasten ja nuorten hyvinvoinnille. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan noin 40 prosenttia yleisten kirjastojen
kirjalainoista on lasten ja nuorten lainaamia. Lasten kannalta erityinen
merkitys on lähikirjastopalveluilla. Sivistysvaliokunta
myös korostaa lapsuuden ja nuoruuden tukemista ja vahvistamista
lasten kulttuuria edistävillä toimenpiteillä.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että lastenkulttuuri on opetusministeriössä kulttuuritoimenpiteiden painopistealueena.