Perustelut
Komission ehdotuksen keskeisenä tavoitteena on saattaa
toimialan sääntely vastaamaan nykyistä toimintaympäristöä.
Audiovisuaalisten mediapalvelujen kaltaiseen toimintaan liittyvissä säännöissä on
eroavaisuuksia, joista osa saattaa haitata näiden palvelujen
vapaata liikkuvuutta Euroopan unionissa ja vääristää kilpailua
yhteismarkkinoilla. Näin ollen audiovisuaalisia mediapalveluja
tarjoavat eurooppalaiset yritykset joutuvat toimimaan oikeudellisesti
epävarmassa ja toimintaedellytyksiltään
epätasapuolisessa ympäristössä erityisesti
kehittymässä oleviin tilattaviin audiovisuaalisiin
mediapalveluihin sovellettavan sääntelyn osalta.
Kilpailun vääristymisen välttämiseksi
ja oikeusvarmuuden lisäämiseksi olisi komission
mukaan tarpeen soveltaa koordinoidusti kaikkiin audiovisuaalisiin
mediapalveluihin ainakin tiettyjä perussääntöjä.
Toisaalta audiovisuaalisilla mediapalveluilla on komission mukaan
suuri merkitys myös yhteiskuntien, demokratian ja kulttuurien kannalta,
ja sen vuoksi olisi perusteltua soveltaa näihin palveluihin
tiettyjä erityissääntöjä.
Valiokunta pitää oikeana komission tavoitetta
siitä, että toimialan sääntelyjärjestelmän
mukauttamisessa tulisi komission mukaan ottaa huomioon audiovisuaalisten
mediapalvelujen uudet lähetysteknologiat. Siinä tulisi
huomioida rakenteellisten muutosten ja teknologian kehittymisen
vaikutukset liiketoimintamalleihin ja erityisesti kaupallisen lähetystoiminnan
rahoitukseen. Samoin tulisi varmistaa mahdollisimman hyvät
kilpailuedellytykset eurooppalaiselle tietoteknologialle sekä Euroopan
media-yrityksille ja media-alan palveluille. Komission mukaan perinteiset
audiovisuaaliset mediapalvelut ja kehittymässä olevat
tilattavat palvelut tarjoavat yhteisössä huomattavia
työllisyysmahdollisuuksia varsinkin pienissä ja
keskisuurissa yrityksissä ja edistävät
talouskasvua ja investointeja.
Soveltamisala
Ehdotuksen mukaan direktiivin soveltamisalaa laajennettaisiin
myös tilattaviin ei-lineaarisiin audiovisuaalisiin palveluihin.
Valiokunnan mielestä direktiivin soveltamisalan laajentaminen on
periaatteessa hyväksyttävää.
Näin voidaan turvata esimerkiksi alaikäisten suojelun
toteutuminen välineneutraalilla tavalla. Jotta ehdotus olisi
valiokunnan mielestä hyväksyttävissä,
jako lineaarisiin ja ei-lineaarisiin palveluihin tulee vielä täsmentää muun
muassa ei-lineaaristen palveluiden kattavuuden osalta.
Alkuperämaaperiaate
Komissio pyrkii ehdotuksessaan parantamaan jäsenvaltioiden
valmiuksia toimiin alkuperämaaperiaatteesta johtuvien ongelmien
ratkaisemiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomella
ei ole ollut käytännössä ongelmia
periaatteen soveltamisessa. On kuitenkin tärkeää,
että direktiivi antaa keinot mahdollisten syntyvien ongelmien
ratkaisemiseksi. Sen vuoksi tulee voida puuttua mahdollisesti käytettäviin kiertokeinoihin
tai väärinkäytöksiin, etenkin
jos kansallinen sääntely on esimerkiksi alaikäisten suojelun
suhteen minimitasoa tiukempi.
Piilomainonta ja tuotesijoittelu
Komission mukaan alaikäisten ja ihmisarvon suojelemiseksi
toteutettavissa toimenpiteissä tulisi löytää tasapaino
suhteessa Euroopan unionin perusoikeuskirjassa turvattuun sananvapauteen.
Tällaisilla toimenpiteillä olisi sen vuoksi pyrittävä varmistamaan
riittävä suoja alaikäisille varsinkin
ei-lineaaristen palvelujen osalta kieltämättä kuitenkaan
aikuisille suunnattuja sisältöjä sinänsä.
Valiokunta painottaa, että ensisijaisen tärkeää on
pyrkiä varmistamaan alaikäisten suojelu ja sen
todellinen toteutuminen muuttuvassa viestintäyhteiskunnassa.
Yksi keskeisistä markkinoinnin perussäännöistä on
sen tunnistettavuus. Valiokunta pitää tärkeänä valtioneuvoston
kirjelmän kannanottoa, jonka mukaan kaupallinen aineisto
on erotettava selkeästi toimituksellisesta aineistosta. Tuotesijoittelua
koskevat säännökset voidaan sisällyttää direktiiviin,
jos tehdään selvä ero kielletyn piilomainonnan
ja sallitun tuotesijoittelun välillä. Eräät
asiantuntijat ovat kuitenkin lausunnoissaan katsoneet, että direktiivi
ei anna tällaiseen erotteluun välineitä.
Alaikäisten suojelu
Komission ehdotuksessa määritellään
mainonnan yleisiä rajoituksia alaikäisten suojelun
kannalta. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja painottaa
erityisesti sitä, että mainonnan sääntelyn
tulee koskea myös tilattavien audiovisuaalisten palvelujen
markkinointia lapsille.
Direktiiviehdotuksen mukaan yleisölle annettava selvä ja
tarkka informaatio mainostajan tuotteiden sijoittamisesta ohjelmassa
voisi estää sen määrittelyn
kielletyksi piilomainonnaksi. Tieto ohjelman sisältämästä tuotesijoittelusta
pitäisi asianmukaisella tavalla kertoa katsojille ennen
ohjelman alkua.
Valiokunnan mielestä ilmoitus ei ole riittävä peruste
tuotesijoittelun sallimiselle ohjelmien kannalta yleensä.
Lapset eivät myöskään tunnista
tuotesijoittelua mainonnaksi. Lasten katseluaikaan lähetettävissä ohjelmissa
olisi heidän kannaltaan usein kyse direktiivin vastaisesta
piilomainonnasta. Tuotesijoittelua ei voi sen vuoksi sallia lasten
katseluaikaan esitettävissä ohjelmissa. Valiokunta
kannattaa tuotesijoittelun kieltämistä lastenohjelmissa.
Ikäsuositukset ja -rajoitukset.
Aika ajoin Suomessa puhutaan elokuvien ikärajoista
paljonkin. Näin lasten vanhemmille voi syntyä käsitys,
että asia on kontrolloitua, mikä on harhaanjohtavaa, koska
elokuvatarkastamon asiantuntijoiden asettamat ikärajoitukset
tavallaan häviävät siinä tilanteessa,
kun kyseinen elokuva esitetään televisiossa, jossa
käytetään vain ikärajoja K15
ja K18. Valiokunnan mielestä rajoitusten tulisi olla sitovia
käytettävästä teknologiasta
riippumatta eli riippumatta siitä, onko ohjelma esimerkiksi elokuva,
televisioesitys tai tietokonepeli.
Mainonnan tunnistettavuus on varmistettava myös uusia
mainonnan sijoittelutapoja käytettäessä.
Erittäin tärkeä on säännös
siitä, että lastenohjelmia saa katkaista mainoksilla
vain 35 minuutin välein. Lisäksi on oltava selvää,
ettei lastenohjelmissa ole sallittua käyttää esimerkiksi
jaetun kuvaruudun mainontaa tai muuta vastaavaa mainontatapaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että sovellettaessa direktiiviä kansalliseen
mediasäätelyyn käytetään
televisiokanavien itsesäätelysopimuksia. Nykyiset
sopimukset rajoittuvat valiokunnan saaman selvityksen mukaan vain
muutamiin valtakunnallisiin televisiokanaviin. Valiokunnan mielestä erityisesti
nuorisokanavat tulisi saada sopimuksen piiriin.
Valiokunta toteaa vielä, että suomalaisessa tietoyhteiskuntapolitiikassa
on tärkeätä turvata suomalaisten sisällöntuotantopalvelujen
toimintaedellytyksiä, jotta viestintävälineillä olisi
jatkossakin tarjota laadukasta ja monipuolista sisältöä.
Enenevässä määrin eurooppalaista
ohjelmatuotantoa uhkaa varsinkin amerikkalainen tuotanto. Valiokunta
kuitenkin pitää tärkeänä kulttuurisen
moninaisuuden vahvistamista ja lisäämistä.
Valiokunnan saaman selityksen mukaan voimassa olevan direktiivin
kiintiöt ovat lisänneet riippumattomien tuottajien
tuotantojen osuutta televisioyhtiöiden lähetyksissä.
Tärkeää olisi, että tämä suuntaus
jatkuisi ja kehittyisi.